KTM 1290 Super Adventure

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är 1290 A något att ha ?
Jag är kraftigt förvirrad när det gäller hoj.
Vill ha en modern hoj, ena stunden vill jag ha en Ducati Panigale 1290, ibland en BMW GS 1200A, ibland funderar jag på KTM´n ....

Varför skall jag köpa en 1290 A ?
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Den har en sådan bredd dom har ökat vridet på låga varv så vill man vara lite gubbig är den perfekt
Vill man hänga på pojkarna på en fikarunda går det bra
På semestern sitter man bra på den nya soffan
Reglage och koppling lättarbetat
Men det finns säkert fler likvärdiga hojar
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Blev en längre testtur än planerat =) hojen är helt magisk ju det va mycket större skillnad från 1190 på låga varv och med komforten än va jag trodde det skulle vara. Kompisen som testade duken va rätt såld han med =)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1429561768250.jpg
    uploadfromtaptalk1429561768250.jpg
    1.1 MB · Visningar: 192
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den har en sådan bredd dom har ökat vridet på låga varv så vill man vara lite gubbig är den perfekt
Vill man hänga på pojkarna på en fikarunda går det bra
På semestern sitter man bra på den nya soffan
Reglage och koppling lättarbetat
Men det finns säkert fler likvärdiga hojar

Den är lång hjulbas på den, 1560 mm
Kan den uppfattas som trög på kurviga vägar och i tvära kurvor?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den är lång hjulbas på den, 1560 mm
Kan den uppfattas som trög på kurviga vägar och i tvära kurvor?

Jag har inte så mycket att jämföra med.
Men när jag jämför med min 2012-Tiger 800 så är SA'n lättare att hantera.
Både i kurvor och hantering i lägre farter (läs:kryp).
Något förvånande kan jag tycka. :)

Svårt det där när man inte riktigt vet vad man vill ha.
Mycket pengar att lägga ut om det sen blir fel. :crash

Så här tänkte iaf jag:
Jag ville ha just denna typ av hoj: Adventure-tourer.
Mest fokus på asfalt men skall klara grus också.
Naturligtvis skall det gå att ta längre touringresor med den, ibland med frun bakpå.
Lite upprätt körställning (och ganska ofta stående) passar mig perfekt.
Sen ville jag ha all möjlig elektronisk hjälp (ett skäl till att jag bytte ut Trajjan som jag gillade hårt).
Jag kollade på Hondas Cross-tourer, Super Tenere, 1200 GSA, Trajja 1200 Explorer osv.
Tyckte jag fick överlägset mest för pengarna på KTM'en.
Jag provade 1190'in men tyckte inte riktigt om den.
Snygg som fan i båda versioner men passade inte mig riktigt.

Mina 2 ören. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då var 100-mila servicen gjord. :)
Herrejestane va de går när man gasar på. :)

Fortfarande "General Failure" när jag slår på stjärtvärmen. :(

Fick låna en ganska ny FJR av Lingvalls hem över natten. Tack för det! :tummenupp
Alltid kul att prova annat men det finns inte en meter på något underlag där jag inte hellre kör min! :fakta

KTM's justerbara grepp åkte på också.
Dåliga bilder man riktigt sköna grepp.
Broms.jpg
Koppling.jpg
 

thefalken

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2014
Ort
Kungsängen
Hoj
Ktm 1290 SA
Tjena, hämtade ut min i mitten av feb. Böt in min "gamla" 1190 2014.:D
Jag har samma fel när jag sätter på sätesvärmaren, dock bara ibland. Vet du någon lösning till problemet?
I övrigt är det nog den skönaste hoj jag haft, av ca 20 hojar:rock
 
Last edited:

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena Forumare! Jag fick min R1200GSA stulen i januari, köpte en begagnad Super Teneré som transit hoj och gör nu förarbete inför uppgradering denna eller nästa säsong. Jag tycker GSA:n är fantastisk men testar runt ändå som jämförelse och är nu lite rådvill.
Vad fick er att välja KTM:en över GSA:n ? Kanske är jag lite dumsnål när jag ser att jag får i stort sett samma hoj fast 50 000kr billigare.
Fördelar med GSA som jag kommer på är: Kardan och utseende medans jag på KTM:en får lite mer pulver i pipan och en något tjockare plånbok.
Hur upplever ni kvaliteten på KTM:en och vilken kostar mest i driftskostnad (service/försäkringar osv).
Ge mig gärna lite input hur ni resonerar kring ovan dilemma. / Tomas Sjöstedt
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Tjena Forumare! Jag fick min R1200GSA stulen i januari, köpte en begagnad Super Teneré som transit hoj och gör nu förarbete inför uppgradering denna eller nästa säsong. Jag tycker GSA:n är fantastisk men testar runt ändå som jämförelse och är nu lite rådvill.
Vad fick er att välja KTM:en över GSA:n ? Kanske är jag lite dumsnål när jag ser att jag får i stort sett samma hoj fast 50 000kr billigare.
Fördelar med GSA som jag kommer på är: Kardan och utseende medans jag på KTM:en får lite mer pulver i pipan och en något tjockare plånbok.
Hur upplever ni kvaliteten på KTM:en och vilken kostar mest i driftskostnad (service/försäkringar osv).
Ge mig gärna lite input hur ni resonerar kring ovan dilemma. / Tomas Sjöstedt
Väldigt nöjd med mitt val, bättre motor, säkerhetssystem och offroad egenskaper... Väldigt svårt att se varför man skulle vilja välja gs om man inte bara ska köra jättelånga raksträckor genom länder...
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
I dag fick jag uppdateringen så nu fungerar värmen i soffan Däremot så beror obalansen i framhjulet på att fälgens obalans sammanfaller med däcktrycksgivaren och dom verkar ovilliga att rätta till problemet Jag har nu hoppat omkring i 450 mil I övrigt en kalashoj
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
I dag fick jag uppdateringen så nu fungerar värmen i soffan Däremot så beror obalansen i framhjulet på att fälgens obalans sammanfaller med däcktrycksgivaren och dom verkar ovilliga att rätta till problemet Jag har nu hoppat omkring i 450 mil I övrigt en kalashoj
Hade min inne på första service igår och påpekade obalansen och bad dem att kolla så att allt va åtdraget rätt... Efter dem hade kollat allt och testat fick jag svaret att jag skulle köra tuffare på Framhjulet för att köra in det ordentligt så att obalansen i däcket skulle försvinna.... Men eftersom den inte är där hela tiden är ju det uppenbarligen fel, att det däremot skulle bero på samspelet med däckstrycksgivaren skulle förklara saken... Ska göra en reklamation på det så att dem sätter press på ktm att komma med en fix och du borde göra samma! Säg att det inte skulle bli så kul om du skulle krascha på grund av det... Inte direkt för att det är så påtagligt men det hjälper oftast att överdriva =)
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Kändes lite bättre nu efter servicen men dem sa att om jag upplever problemen efter jag har kört lite längre och slitit in Framhjulet lite mer får man kolla på det igen
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag var på Ktm provning av hojar på Lelles där provade jag en 1290 sa den hoppade i fram så jag tror att dom mörkar problemet
 

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Ort
Äppeldalen Gisebo
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
Tjena! Jag funderar på att byta bort min k 1300s -11 mot en 1290SA.Börjar få lite ont i nacke/axlar vid längre resor.Tror det underlättar med en mer upprätt körställning.Ni som kör kör 1290 SA, vad är bra resp. dåligt
på dessa hojar.Vad är det för kostnader på försäkring/.:tummenupp
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Tjena! Jag funderar på att byta bort min k 1300s -11 mot en 1290SA.Börjar få lite ont i nacke/axlar vid längre resor.Tror det underlättar med en mer upprätt körställning.Ni som kör kör 1290 SA, vad är bra resp. dåligt
på dessa hojar.Vad är det för kostnader på försäkring/.:tummenupp
Jämfört med din hoj är det nog främst den mer uprätta körställningen och möjligheten att ta den offroad på plus sidan och det mindre vindskyddet och sämre stabilitet i höga hastigheter med väskor på som är negativt... För mig avgjorde körställningen och flexibiliteten valet... Den är grymt mångsidig och känns inte alls lika stor och klumpig som riktiga touringhojar. Men tycker du helt enkelt ska provköra =)
 

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Ort
Äppeldalen Gisebo
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
Har beställt en ny nu och byter in K1300s:en.Skall bli kul att testa en ny typ av mc.
Hämtar den nya på torsdag , skall bli riktigt spännande.:yoparty:yoparty
 

RuneWebradio

GS i skogen.
Gick med
13 Sep 2010
Ort
Hedemora
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag är grymt sugen att provköra denna 1290SA. Jag prov satte den på mc mässan i vintras och satt bra. Läst mycket och har redan bestämt mig att byta från FJR till denna. Men bara om man trivs på provkörningen såklart.

Men jag kommer inte att köpa en ny då det är onödigt dyrt. Men när den är 1-2 år gammal slår jag till. Jag har sökt lite vart man kan provköra den utan att hitta något. Det står inte på någon ktm återförsäljares sida. Måste man ringa och fråga?

Jag kollar lite då och då på blocket om det kommer upp någon begagnad men än så länge är alla nöjda tydligen. :)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har sökt lite vart man kan provköra den utan att hitta något. Det står inte på någon ktm återförsäljares sida. Måste man ringa och fråga?

Ring till närmaste KTM handlare och kolla. Dom bör ju ha den som demo. Jag har inte sett att nån som direkt annonserar att dom har hojar som demo.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top