KTM 1290 Super Adventure

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
aha ok. Jag får ta och titta runt lite på lite olika modeller av sadlar. Skickade med min KTM komfortsadel när jag bytte in min 1090 Adventure R då han sa att den inte passar på 1290 vilket den verkar göra.... :va :huvet

Jag har kört hela säsongen med KTM's Ergo Seat. Nu vet jag inte hur originalsadeln känns i jämförelse då jag inte haft den på sedan provkörningen hos handlaren, men Ergo-sadeln är väldigt bekväm även efter flertalet timmar i sadeln.

Jag har även varianten med värme, något som kändes halvt onödigt vid inköp, men jag kan lova att det var värt varenda spänn på vårens Norge-tripp när det var mellan 3 och 8 grader och spöregn en hel dag.

Konstigt nog var det ingen av de andra i sällskapet som tyckte synd om mig när jag berättade att jag höll på att bränna röven av mig och därför var tvungen att köra stående när jag kört på maxläget i mer än fem minuter.

KTM Ergo Seat.PNG
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag har kört hela säsongen med KTM's Ergo Seat. Nu vet jag inte hur originalsadeln känns i jämförelse då jag inte haft den på sedan provkörningen hos handlaren, men Ergo-sadeln är väldigt bekväm även efter flertalet timmar i sadeln..

View attachment 444968

Originalsadeln är hård som en mjölkarpall tycker jag, det första jag tänkte på när jag satte mig på hojen. Hårdare än originalsadeln på 1090 Adventure R till och med. Hade ergo sadel till den som jag bytte in med 1090n som sagt och den var betydligt bättre men ändå inte jättebra. Slängde på en Airhawk på långresor.


Har nu beställt från SARGENT SEAT och hoppas på det bästa, har inte hittat en enda dålig recension än iallafall. Ganska lång leveranstid tyvärr men det betyder förhoppningsvis hög efterfrågan på en bra produkt. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Originalsadeln är hård som en mjölkarpall tycker jag, det första jag tänkte på när jag satte mig på hojen. Hårdare än originalsadeln på 1090 Adventure R till och med. Hade ergo sadel till den som jag bytte in med 1090n som sagt och den var betydligt bättre men ändå inte jättebra. Slängde på en Airhawk på långresor.


Har nu beställt från SARGENT SEAT och hoppas på det bästa, har inte hittat en enda dålig recension än iallafall. Ganska lång leveranstid tyvärr men det betyder förhoppningsvis hög efterfrågan på en bra produkt. :)

Är de då olika hårdhet på sadeln för R,S å T modellerna.
Jag tycker min sadel lagom skön att sitta på de är då en R modell.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Är de då olika hårdhet på sadeln för R,S å T modellerna.
Jag tycker min sadel lagom skön att sitta på de är då en R modell.

Du har en helsadel original på den va? Tror det är samma som jag hade original på min 1090 Adv R. Den var bättre än S tyckte jag. Eller vad jag minns iallafall. Åkte aldrig direkt långt på den eftersom jag hade ergo sadeln för längre turer.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du har en helsadel original på den va? Tror det är samma som jag hade original på min 1090 Adv R. Den var bättre än S tyckte jag. Eller vad jag minns iallafall. Åkte aldrig direkt långt på den eftersom jag hade ergo sadeln för längre turer.

Ja de är lång modell.. Hittat en annan snygg sadel på nätet är inte någon org då..
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag bytte nyss ruta på min SAS till en Givi och jag kan säga att det gjorde stor skillnad. Helt klart en stor förbättring... Nu väntar jag bara på den nya Sadeln från Sargent sen är hojen OPTIMAL.. :):tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Haha, ja. Hur vet du det? Kul för mig hoppas jag. R1250GS Exclusive:tummenupp

Jasså det blir BMW nu... Såg en till salu med såna väskor du har i dina videos och spark it ljuddämpare så det borde vara din. :) Lycka till med nya hojen då. :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
var ligger en sådan hoj kostnadsmässigt ? :va

Högt:3freak Jämför man med Ktm 1290SA med Travelpack och värmehandtag och specar en 1250gs likvärdigt, så skiljer det upp mot 40 000 kr:huvet. Ser man lite mer långsiktigt på det hela, med andrahandsvärde och servicekostnader, så blir det inte så stor skillnad.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även jag är lite sugen på e GS 1250, men BMW´s tveksamma kvalité gör mig lite skeptisk :va
Hoppas att din hoj kommer att funka .
( BMW har högt pris och oförtjänt bra kvalitetsanseende... ) :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Även jag är lite sugen på e GS 1250, men BMW´s tveksamma kvalité gör mig lite skeptisk :va
Hoppas att din hoj kommer att funka .
( BMW har högt pris och oförtjänt bra kvalitetsanseende... ) :dummer

De håller rätt bra kvalitet, när barnsjukdomarna är åtgärdade...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
De håller rätt bra kvalitet, när barnsjukdomarna är åtgärdade...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Folk som har hygglig insyn i BMW:s hemliga korridorer har rätt höga tankar om den nya motorn. Den har utvecklats och testats under lång tid. Vi får väl se, men jag är inte särskilt oroad. Har ju kört KTM i 4 säsonger och nästan 10000 mil utan större problem, kan det bli värre måntro:glömdet
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du provkört?

Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp

Svajig i chassit är du den första jag hört som säger om BMW med Telelever... hade du punka? Problemet brukar snarare vara att folk upplever den som lite "död" då den är så sjukt stabil oavsett underlag och last. :fakta

Motorn är nog fin men samma pulver som KTM är det inte alls, oavsett VVT-teknik. Lite bättre än 1200-an på alla varvtal enligt de som provat. Men i längden tillräckligt och totalt sett är det få hojar som ens är i närheten så komplett som den oavsett underlag, sträcka eller körförhållanden. Jag tror att du blir nöjd, inte minst med komforten och daily basis performance.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Inte 1250 , men 1200 ...
tyckte den var lite svajig i väghållningen och det saknades lite klipp i motorn gemfört med KTM 1290 .
1250 kanske är bättre och man slipper smörja kedjan :tummenupp

Som BrooklynS skriver ovan så undrar man om du hade punka eller nåt om du tyckte den var svajig. Jag upplever den mycket mer stabil än KTM 1290 SA, speciellt i högre farter. Tyckte också att 1200:an saknade lite umph och liksom dog ut i toppregistret. Lite tråkig helt enkelt. 1250 motorn har framförallt traktorvrid, men är även mer villig i det högre varvregistret. Inte samma brutala pulver som KTM, men tillräckligt för att inte tröttna. Hoppas jag:glömdet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top