Packa om ljuddämpare, bästa material? Var köpa?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hur mycket hade du då i dina dämpare? Såg det ut som på bilden ovan när du stoppade in det eller var det nästan fyllt i burkarna innan materialet fick värme?

Nä, jag gick efter vad deras kalkylator sa, och det blev betydligt mer än på deras bild.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har nu packat om dämparen. Jag köpte dämparen beggad och det var ganska mkt materiel som saknades inuti. Men något jag noterade var att röret var lindat med stålull längst in. Först röck jag bort detta men efter att ha kollat lite guider på nätet lindade jag tillbaka det och lade Acousta fil runt.

Det var precis så man fick in den mängden som calulatorn räknat ut så det blir nog ganska bra när den fluffar till sig extra. Jag återkommer med ljudtester sen. Tänkte försöka filma när man startar den med ny Acusta fil och sen när den kört till sig. Jag körde ju tyvärr aldrig innan ompack helt och hållet.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Jag packade om mina dämpare med Biltemas vadd, det var inte mycket vadd kvar efter 500 mil och nu är ljudnivån för hög.
Köper kvalitetsvadd ifrån V&H till nästa gång.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Prova med att linda lite stålull runt röret, det ska tydligen hjälpa vanliga ullen att räcka lite längre.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
MCXpress, Altersbruk i Piteå har ljuddämparull.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm dom där Thermal Velocity verkade ju inte skicka internationellt :confused:

Edit: Såg nu att man skulle maila och fråga för att få uppgift om fraktkostnad utanför UK så antar att dom skickar utomlands.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det var ganska dyr frakt från dem, men blev inte så mkt dyrare om man köpte två. Så jag köpte två men blir ju en del pengar, men ville ha den bästa möjliga ljuddämpningen för jag misstänkte att systemet skulle låta rätt högt annars. Nu blev det precis lagom.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kan bara informera att det är först nu efter att ha åkte till och från jobbet i ca 1,5 vecka som jag tycker det börjar bli lite dovare ljud. Skall försöka göra nytt filmklipp.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hur hade ni packat om denna typ av ljuddämpare som är smalare i ändorna?

s-l500.jpg

Tveksamt att ljuddämparmattan håller ihop och att den stannar kvar, det är iof bara en 400cc. Gissar på att jag bör packa hårt och läste för att undvika att den smulas sönder och blåser ut på en 4-taktare kan man först köra några lager med stålull. Helst rostfri tror jag.

Så, hur ska jag få det hårt packat när ljuddämparen ser ut som den gör. Linda många varv med ståltråd?
Tycker jag sett bilder på insatser lindade med ståltråd men vet inte om det håller.
Edit: kom på att man kan göra en till tub av sträckmetall tex och så stoppar man ljuddämparmaterialet mellan dem.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Linda de perforerade röret med myggnätsstort nät av mässing eller stålnät säljs som silnät mm. Mässingnät brukar finnas på varenda järnhandel. Om man gör det kan man köra billigaste ullen man hittar till dämpare och den stannar kvar! Arrow dämpare har sådant nät utanpå perforöret redan från fabrik.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har köpt rostfria svarvspån från Ferrita till min gamla V&H "dämpare" för ca 10 år sen, håller fortfarande....
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Linda de perforerade röret med myggnätsstort nät av mässing eller stålnät säljs som silnät mm. Mässingnät brukar finnas på varenda järnhandel. Om man gör det kan man köra billigaste ullen man hittar till dämpare och den stannar kvar! Arrow dämpare har sådant nät utanpå perforöret redan från fabrik.

Toppen, söker man på insektsnät aluminium hittar man fina grejer. 10m x 0,2m för 80:- på Järnia tex. Lite mer än vad man behöver men 2 ark 20x25cm för armering av bil när man spacklar kostar lika mycket.

Jag har köpt rostfria svarvspån från Ferrita till min gamla V&H "dämpare" för ca 10 år sen, håller fortfarande....
Ok, bra förslag. Jag kanske kan skrapa ihop lite under grannens svarv :D Har sett att vissa köper rostfria diskbollar och det måste vara något liknande men nu har jag redan köpt 2 meter ljuddämparmatta som jag vill använda.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alunät borde väl klara värmen lika bra som mässingnät? De är mer viktigt att naja fast alu och mässingnät enormt noga naja stenhårt med ståltråd med täta mellanrum hela perforörets längd med cs 30mm mellanrum så inte nätet vibrerar sönder mot perforöret. Köper man stålnät så brukar jag svetsa punkta fast det i perforöret så är de dyraste dämparna byggda.
Byggmax hade alunät också
https://www.byggmax.se/insektsnät-i-aluminium-tjb-p6303114#267=544&914=14267
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske inte, vet inte hur varmt det blir i ljuddämparen men kan köpa nät i mässing eller stål om jag hittar. Ok, bra tips att se till att det inte vibrerar sönder.

Såg Byggmax nät men de har en minsta ordersumma så då får man passa på att köpa annat.

Aluminium smälter vid 660 grader ser jag och mässing vid 900. Känns som att aluminium kan vara på gränsen. Hittar tyvärr inte silnät.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Silnätsfabriken har såklart alla nät man kan önska sig. Rostfri vers med ultrasmå maskor vore ju bäst. De står tyvärr inte vilka återförsäljare de har.
Här i Kramfors har den lokala järnhandeln "Nylands järn"mässingnät med något finare maskor än myggnät. De säljs på löpmeter med en bredd på ca 60cm eller ev bredare.

https://silduken.com/silduk-metallduk/lagerlista/

Här hittade jag rostfritt finmaskigt nät helt perfa väldigt likt de som sitter i de finaste dyraste dämparna.
https://maltmagnus.se/p/utrustning/bryggning/avsilning/silduk-rostfri-500-x-500-mm-055-mm.html

Två sådana här skulle räcka till en dämpare
https://www.hwlarsen.se/se/product/silar/sil
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har en Delkevic dämpare på KLR :en och nu tycker jag att den låter lite väl mycket, har i dB-kilkern men tror att ompackning skulle vara bra. Har rostfritt myggnät på jobbet så jag funderar på att punkta fast sånt på röret, funkar det att punkt med miggen med vanlig tråd fast det är rostfritt? Känns lite väl lyxigt att använda silverlod. Tänkte nog köpa ljuddämparmatta från 24mx men frågan är ju vad man ska köpa denna men det står ju inte hur mycket det är i förpackningen så frågan är hur mycket behövs https://www.24mx.se/crossdelar/avga...d-315-010590?nosto=is-pdp-category-cross-sale eller denna https://www.24mx.se/crossdelar/avga..._pid-PM-0001000?nosto=is-last-viewed-products

Man kan väl misstänka att Biltemas matta väldigt lika som Twenty, funkar Biltema och Twenty dämpmatta tillsammans med rostfritt myggnät? Dock lär det ju gå åt några förpackningar Biltema matta för att fylla dämparen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja jag brukar punkta fast nätet eller linda fast det med rostfri ståltråd men som sagt punkta med vanlig migg med svarttråd duger gott. Iom att du har myggnät så kan du köpa vanlig dämparull men de brukar va lite fördel matta i hållbarhet.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top