Packa om ljuddämpare, bästa material? Var köpa?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej,

Har köpt ett beggat helsystem till min SV 1000. Eftersom det är beggat tänkte jag att det är bra att packa om det nu innan säsongen drar igång. Jag gjorde ett försök med de slipon som hängde med min SV 1000 och det blev bara pannkaka. Det packmeterial jag köpte var i färdiga påsar och var för lite för att dämpa effektivt och det blev bara värre :(

Så jag undrar lite vad för material ni brukar köra och vilket tillvägagångssätt är det bästa?

Tack på förhand.

Dan
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Jag är också i planerna att packa om min dämpare.
Köpte igår ett experimentmaterial på K-Rauta - sånt där tätningsgarn man använder mellan kaminstos och skorsten.

Tror det håller bättre (läs längre) än vanlig glasull men jag är osäker på hur mycket ljud det dämpar. Men det visar sig snart. Ska testa i helgen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tack, det var precis sånt jag letade efter. Vad har ni för metod när ni packar? Hårt? Löst? Virar ni det runt eller trycker ni bara ner det?
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Även jag har varit i samma tankar. Fastnade för acousta fil. Man räknar ut hur mycket man behöver genom deras kalkylator (finns för både runda och ovala dämpare). Virar runt det och sedan expanderar det i dämparen när det blir uppvärmt. Läst en del utlåtanden som säger att de fått betydligt tystare hoj efter denna ompackningen.
Länk till kalkylatorn: http://www.thermalvelocity.co.uk/calc/calculator2.html
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Om man virar runt eller trycker ned beror väl på hur dämparen är konstruerad?

Packa/vira hårt för bästa genomströmning = bättre effekt = högre ljud
Packa/vira löst för sämre genomströmning = sämre effekt = lägre ljud
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Även jag har varit i samma tankar. Fastnade för acousta fil. Man räknar ut hur mycket man behöver genom deras kalkylator (finns för både runda och ovala dämpare). Virar runt det och sedan expanderar det i dämparen när det blir uppvärmt. Läst en del utlåtanden som säger att de fått betydligt tystare hoj efter denna ompackningen.
Länk till kalkylatorn: http://www.thermalvelocity.co.uk/calc/calculator2.html

Det där verkar ju sjukt najs. Blir nog sånt :)

Hittade en rescension och lite exempelbilder.

http://bogiesreviews.webs.com/Review - Acousta-fil Muffler packing.pdf
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Jaha har du köpt ett annat jag trodde att det var det gamla du skulle fixa.

Det såg ju schysst ut och det låter nog mindre med bara en dämpare
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Biltema! Har jag på min banhoj med Yoshimura system. Räcker med en filt
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
På Yohsimura är det lindat, jag tycker iaf att det är väl komprimerat för när ja fick ur det ur dämparen expanderade det som fan! Men det är min uppfattning och har endast haft isär en burk.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ska man packa om originaldämparen på R6:an också tro? Den går mest på bana och jag tycker nog den låter lite vasst.
Hur gör ni andra med originalblås?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jo, det var ju det som verkade så fint med materialet som Linool tipsade om.. det verkar innehålla tunna plasttrådar som håller materialet kompakt när man stoppar in det sen när man kör smälter trådarna och materialet expanderar och blir mkt fluffigt och fyller hela dämparne.. rätt smart

425.jpg
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jo, det var ju det som verkade så fint med materialet som Linool tipsade om.. det verkar innehålla tunna plasttrådar som håller materialet kompakt när man stoppar in det sen när man kör smälter trådarna och materialet expanderar och blir mkt fluffigt och fyller hela dämparne.. rätt smart

425.jpg

Undra hur det är att få ur det vid nästa ompackning:va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kan inte tro att det skulle vara ett dugg svårare än annat "vadd".
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Lekte lite med deras calculator och har inte dämparen eller några mått framför mig men verkar som man ska ha rätt många meter sånt där för en dämpare och då blir de dyrt?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lekte lite med deras calculator och har inte dämparen eller några mått framför mig men verkar som man ska ha rätt många meter sånt där för en dämpare och då blir de dyrt?

Nä, många meter kan det inte vara. Jag köpte i fjol till mina hojar och de levereras ju i meterrullar i olika bredder. Kommer inte ihåg exakt men jag fick klippa bort en hel del.
Ena hojen har två pipor och då fick jag köpa två meterrullar då varje dämpare skulle ha dryga 60 cm.

Det finns ju två typer. En "matta" som passar alla vanliga dämpare mer rund eller oval form. Sen finns det ju en typ av lång smal remsa för att packa dämpare med svår form.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hur mycket hade du då i dina dämpare? Såg det ut som på bilden ovan när du stoppade in det eller var det nästan fyllt i burkarna innan materialet fick värme?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top