Vardagsprotest

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
från och med idag ska jag högljutt basunera ut mitt missnöje i affärer/ snabbmats kedjor över att dom säljer (efter noggrann kontroll naturligtvis!!) mat (kött) som på ett eller annat sätt härrör från halal slakt.
såg för någon dag sedan en film om hur fruktansvärt sjuk/ äcklig/ plågsam halal slakt är.
jag äter kött och kommer till att fortsätta med det- men jag vill veta att djuret dött på ett för mej och resten av mänskligheten (den sansade) på ett sätt som innebär minimalt lidande för det som senare hamnar på min tallrik.
i den civiliserade världen sköts slakt i 99% av fallen på ett "humant" sätt- lidandet är minimerat och processen så snabb att det inte märks för djuret (istället för 10 minuters utdragen död....)
det var med spyorna i halsen jag såg denna film- och vetskapen att sätta i sej ett djur som dött på det sättet får mej att känna mej spyfärdig igen.
har ni minsta känsla för våra 2 och fyrbenta vänner så ska ni oxo läsa noga på förpackningarna- står där halal- kasta skiten!!
idag äter vi mer och mer av denna skit- ni må ha era åsikter och tankar och tro på att det har nog gått rätt till- men samhället anpassas mer och mer för vissa riktningar (religiösa) och utan att du vet om det stödjer du misshandel/tortyr av djur......

jag reser en hel del (flyg)- och läser man det finstilta som ibland finns, så framgår det att köttet är halal- i framtiden kommer jag till att vid bokning kräva ICKE halal slaktat kött (skall alternativ till vanligt kött finnas- då skall alternativ till halal oxo finnas per logik....)

//jj
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kosherslakt är i princip samma grej slakttekniskt så då bör du även undvika det om du vill hålla på dina principer. https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Islamic_and_Jewish_dietary_laws

Ingen av dessa slaktmetoder när det gäller klövdjur är tillåten i Sverige (vilket båda grupperna brukar protestera mot) så äter man svenskt kött så borde du vara safe.

Kyckling spelar mindre roll om den är Halal eller ej, slaktas i Sverige på samma sätt men maskinerna är vända mot Mecka (oklart vilken del av maskinerna) och nån Iman har välsignat dom innan dom tas i bruk. Inget av dessa två torde påverka vare sig djurets lidande eller smaken. Har ingen aning om hur Kosher slakt av kyckling går till men jag har svårt att tro att den skulle vara "värre".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra initiativ. Och en självklarhet att undvika. Jag är ganska engagerad i mina livsmedelinköp och köper helst svenskt, även av andra anledningar - tex att vi har ett bra djurskydd även i övrigt och att jag gärna stödjer svenska bönder. Svensk kyckling är mig veterligen INTE Halal, men Johan har rätt i din beskrivning så den borde teoretiskt sett kunna vara det.

Halal med bedövning är så vitt jag vet tillåtet, men många muslimer godkänner inte det.

Kosher är ett icke-problem eftersom det knappt förekommer. Det skall mycket till för att man råkar äta Kosher kött.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Svensk kyckling är mig veterligen INTE Halal, men Johan har rätt i din beskrivning så den borde teoretiskt sett kunna vara det.

Svägerska jobbade tidigare på kronfågel nånstans i Skåne. Var just den beskrivningen att det räckte med att flytta maskiner och få dit nån som välsignade och plötsligt så hade dom några hundra tusen till presumtiva kunder. Men inget dom skrev ut på förpackningarna då folk förknippar det med klövslakt i stil med de griserier TS har sett. Istället anonserade dom i muslimska tidningar för att dom berörda skulle veta att dom kunde köpa.

Diskuterade för övrigt det hela med en pakistanier på förra jobbet. Han såg det som att halal garanterade att djuren slaktats värdigt "och med minimalt lidande" så det kanske var ännu värre innan dom började med det för 1400 år sedan eller vad det nu var :gnissla (han käkade bara vegetariskt i personalmatsalen då det ej var halal)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är skillnad på halal och halal även vad gäller klövdjur. Rätt utfört kan halalslakt vara mycket skonsam men allt som oftast är det helt förkastligt.

I Sverige får slakt utan bedövning inte ske så Svenskt kött tycker jag är OK oavsett om det är halal eller inte. Kosherslakt är inte förenlig med Svensk lagstiftning.

Observera att det är OK att importera kött från djur som slaktats utan bedövning vilket ofta är fallet med importerad halal.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är skillnad på halal och halal även vad gäller klövdjur. Rätt utfört kan halalslakt vara mycket skonsam men allt som oftast är det helt förkastligt.

I Sverige får slakt utan bedövning inte ske så Svenskt kött tycker jag är OK oavsett om det är halal eller inte. Kosherslakt är inte förenlig med Svensk lagstiftning.

Observera att det är OK att importera kött från djur som slaktats utan bedövning vilket ofta är fallet med importerad halal.

Nä, för mig är det nolltolerans med slaktmetoder i en religions namn.
Det hela är så fruktansvärt löjligt och galet.

Människor som kräver denna typ av slakt är fan totalt *censurerat*.
Det gäller väl religion över lag i och för sig.

Är det inte så att man kan "halalslakta" med bedövning i Sverige?
Många troende vill väl inte ta i sådant oheligt kött men det finns väl fuskare som accepterar det.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä, för mig är det nolltolerans med slaktmetoder i en religions namn.
Det hela är så fruktansvärt löjligt och galet.

Människor som kräver denna typ av slakt är fan totalt *censurerat*.
Det gäller väl religion över lag i och för sig.

Är det inte så att man kan "halalslakta" med bedövning i Sverige?
Många troende vill väl inte ta i sådant oheligt kött men det finns väl fuskare som accepterar det.
Det startades ett "halalslakteri" här i trakterna för några år sedan.
De följer i första hand svensk lagstiftning men halalreglerna så långt det går.
Det tycker jag är helt OK.
Ägaren har dock fått mycket skit från båda håll.
jag förmodar att samma sak gäller för den stora aktören "Qibbla".
Mitt kött köper jag dock från grannarna.
http://wernamaten.se/matproducent.php?pid=13

http://wernamaten.se/matproducent.php?pid=2

Där vet jag att de inte rabblar mumbo-jumbo vid slakten.
 

Smagatusk

Guest
Undrar om kebabköttet man äter i gatuköken är halal. Och burgarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Är det inte så att man kan "halalslakta" med bedövning i Sverige?
Många troende vill väl inte ta i sådant oheligt kött men det finns väl fuskare som accepterar det.
Inte "kan", MÅSTE. Ingen slakt utan bedövning i Sverige.
Jag tror få muslimer ratar sånt kött men det finns garanterat de som tolkar reglerna på ett extremt sätt.

- - - Updated - - -

Undrar om kebabköttet man äter i gatuköken är halal. Och burgarna.

Högst troligen. Och knappast svenskt heller.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det startades ett "halalslakteri" här i trakterna för några år sedan.
De följer i första hand svensk lagstiftning men halalreglerna så långt det går.
Det tycker jag är helt OK.
Ägaren har dock fått mycket skit från båda håll.
jag förmodar att samma sak gäller för den stora aktören "Qibbla".
Mitt kött köper jag dock från grannarna.
http://wernamaten.se/matproducent.php?pid=13

http://wernamaten.se/matproducent.php?pid=2

Där vet jag att de inte rabblar mumbo-jumbo vid slakten.


:hihi:hihi
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Inte "kan", MÅSTE. Ingen slakt utan bedövning i Sverige.
Jag tror få muslimer ratar sånt kött men det finns garanterat de som tolkar reglerna på ett extremt sätt.

- - - Updated - - -



Högst troligen. Och knappast svenskt heller.

Jag vet att bedövning är ett krav i Sverige men jag menade halalslakten.
Korrekt sett så ska inte bedövning användas men om man gör det så är halal ok i Sverige.
Oavsett om det är ok eller inte så är det fel och idiotiskt.


Hur ok det är för muslimen att fuska med maten är en annan sak.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top