MC-trailer eller släp?

SarahA

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Gixxer K8 750 - XT660 X, 2013 (sålda R6, 2002 och Z1000, 2009
Hej på er!

Hur brukar ni frakta era motorcyklar? Rekommenderas mc-trailer eller vanligt släp? Vet någon om man kan få på 3 st motorcyklar på något släp?
Någon som har tips på var man kan köpa/hyra mc-trailer?

Med vänlig hälsning
Sarah
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte ett billigt släp och skruvade dit framhjulställ from biltema, plats för två hojar. Skaffar man ett bredare så får man plats med tre hojar.
Har fraktat hojar på vanliga släp med, men är lugnare för själen om det finns bra ställ att parkera hojen i.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag brukar köra min! :) Måste man frakta dom är det vettigt att kunna fixera hjulen på nåt sätt förutom rejäla spännband.. 3 hojar borde väl inte vara nåt problem på ett normalstort släp, fördel att ha lång baklem, så man slipper asa upp dom på nån planka. Frågor på det?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Brukar vara enklast med släp.
Mindre trailers är ju okej, men det blir lite mer fix. Fördelen med ett släp är också att det kan användas till annat än bara hoj. Hyra gör man på närmaste mack.

Har kört tre hojar på släp ett antal ggr. Krävs lite bredare släp bara. OK brukar ha lite bredare "grus" släp som passar kanon. Två hojar framåt och den tredje i mitten åker bakåt. Glöm bara inte se till att säkra toppkåpan på hojen som åker baklänges.. ganska bra vindfång.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om du ska köra tre hojar på släp så glöm inte att kolla så du ligger inom ramen för totalvikt på ekipaget och lastvikt på släpet. Överlast/olovlig körning (om du bara har B på kortet) kan bli dyrt.

För egen del köpte jag ett gammalt flyttsläp från Statoil. Praktisk med skåp och ramp. Typ ett sånt här http://www.blocket.se/stockholm/Slapvagn_58180046.htm?ca=11&w=1
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Vanligt släp alla dar i veckan. Av bra kvalitet med riktiga lager och galvad kaross, tex Blyss. Gärna med jaxalkåpa. Väldigt bekvämt kunna lasta i släpet istället för i bilen, dunkar, verktyg, fälgar...

Har du B-kort och ombromsat "EU-släp" får hela släpet ink hojar väga max 750 kg...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Många gnäller på bromsade släp och tycker att de bara kärvar i bromsar mm. Men det är klart att det kärvar om det står utomhus i regn och rusk, orört och med handbromsen åtdragen åtta månader om året. Skulle andra fordon behandlas lika illa som släp gör i allmänhet så skulle ägarna inte vara förvånade över att det inte bara var att vrida om nyckeln och åka.

Så gör en behovsanalys innan inköp.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ulvhamne har svarat på din plåga PuNgT.
Annan fördel är att du också kan ha det till lite vad som helst.
Har själv bara lastat på ett hojsläp en gång men höll då på att slå mig halvt fördärvad då jag rasade genom ett av alla jävla hålen som fanns mellan hojramperna.
 

SarahA

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Gixxer K8 750 - XT660 X, 2013 (sålda R6, 2002 och Z1000, 2009
Tack för alla svar! Lutar alltså åt ett vanligt släp =)
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ska du transportera ofta, till exempel till och från banor så är en racebuss underbart. Visst blir det en del dyrare, men väldigt behändigt. (Min Merca Sprinter-99 blir till salu vilken dag som helst, ska bara borstl av snön och fota den. Pris nånstans runt 50.000kr ;) ). Som sagt dyrare men bekvämt och behändigt

Ska du bara transportera nån gång ibland bara så hyr ett släp. Du slipper mecka med det, står släpet still så kommer bromsarna rosta fast. Du slipper förvara det (I och för sig vet jag inte hur mycket parkeringsplats du har). För inköpskostnaden av ett släp brukar man kunna hyra ganska många gånger.
Angående frågan om släp eller MC-trailer så blir det släp alla dagar, främst för kvalitens skull
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du transportera ofta, till exempel till och från banor så är en racebuss underbart. Visst blir det en del dyrare, men väldigt behändigt. (Min Merca Sprinter-99 blir till salu vilken dag som helst, ska bara borstl av snön och fota den. Pris nånstans runt 50.000kr ;) ). Som sagt dyrare men bekvämt och behändigt

Ska du bara transportera nån gång ibland bara så hyr ett släp. Du slipper mecka med det, står släpet still så kommer bromsarna rosta fast. Du slipper förvara det (I och för sig vet jag inte hur mycket parkeringsplats du har). För inköpskostnaden av ett släp brukar man kunna hyra ganska många gånger.
Angående frågan om släp eller MC-trailer så blir det släp alla dagar, främst för kvalitens skull

Ja, rejsbuss är ju klart bästa valet. :hihi
Man kan nog hyra släp sådär 40 ggr till priset av att köpa ett nytt, så där har du definitivt rätt. Nackdelen då är väl att det blir utan stadiga fastmonterade ställ, men det är ju ingen större fara att köra så heller, behövs bara lite mer surrning.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ja, rejsbuss är ju klart bästa valet. :hihi
Man kan nog hyra släp sådär 40 ggr till priset av att köpa ett nytt, så där har du definitivt rätt. Nackdelen då är väl att det blir utan stadiga fastmonterade ställ, men det är ju ingen större fara att köra så heller, behövs bara lite mer surrning.

Vi har kört med 2 hojar med lösa framhjulsställ I bussen många gånger utan problem. Spänner man 2 remmar framåt och 2 remmar bakåt från hojen så behöver man inte skruva fast framstödet. Har kört att från 2 mil till knappt 80 mil utan en tendens till att hojen skulle tippa.

Jag vill inte ha fastmoterade stöd, skönt med möjligheten att flytta dom beroende på vilka typer av hojar man kör I bussen. Det är ju liiite skillnad på axelavstånd på en 675a och en G1200 eller en glidare
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top