Inom vilket område borde vi söka en klass-sponsor för Speedster Cup?

Jag vill helst ha klassponsorer från...


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag gjorde två misslyckade försök för att värva en klassponsor till Speedster Cup 2014.

Se första försöket här: http://morrismotorcycl.es/14Bvv

Andra försöket: http://morrismotorcycl.es/15x0b

Eftersom det är en helt ny säsong 2015 undrar jag lite vad Speedster-kollektivet skulle tycka vara ok som klasssponsor. Vad tycker ni?

Svara gärna i omröstningen. Och om du vill - utveckla gärna din åsikt i tråden.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Varför inte en däckssponsor med bra rabatt till deltagare i cupen?! Kanske t.o.m. enhetsdäck, dvs alla kör på t.ex. Michelin Power Cup som kan köpas för ett riktigt bra pris.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag röstade på MC-branschen, ÅF, tillbehör, service. Däremot så tycker jag att Manne990 har det bästa förslaget, om det skulle vara en möjlighet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det optimala vore ju om tex ett livsmedelsföretag kunde gå in och sponsra tex halva däckkostnaden, då får man dels ut hojracing bland folk utanför branschen, och dels får ni som tävlar bra pris på tex däck.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hur stor är chansen att det skulle gå att få till någon typ av däcksponsring? Det känns som det mest "nyttiga" men all spons är ju välkommen och kul såklart!

Hur är det i rookie och superbike/sst? Har dem någon typ av klass-sponsor?
 

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
I princip spelar det inte mig någon roll vem som skulle sponsra. Allt är välkommet:)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag håller med Van Heden, det kvittar i stort sett vem som sponsar. Vissa saker går ju bort pga lagstiftning och moral och etik. Men av de i pollen funkar alla.

För att öka chanserna till sponsring undrar jag om vi inte ska försöka se det från andra hållet.
Vilka skulle dra mest nytta av att förknippas med oss, vems varumärke kan vi förstärka?
Energidryckerna satsar ju för fullt i större race-sammanhang. Kanske finns några mindre tillverkare som vill göra en Red Bull/Monster i mindre skala. Alkoholfri öl var en jättebra idé, synd att de inte nappade.

Kommer osökt att tänka på Dressman - vackra, tuffa män (man blir sNyGG av att köra racing...) i sina bästa år.
Visst passar vi in där. Jag menar inte att vi ska kontakta Dressman (eller det kanske vi ska?), jag nämner det mer för att belysa vad jag menar.
Jag vet att det finns tjejer som kör också. Även i Speedster, vilket är väldigt kul. Och det är nog jättebra sett med reklamögon.

Fler exempel - jag blir 58 år i år, och kör mc i den för icke insatta svindlande hastigheten 234 km/h innan jag bromsar inför Trösen... Klart att min kropp behöver naturläkemedel mot artros för att klara det. Till exempel.

Jag tror att om vi brainstormar lite kan vi hitta många fler områden som kan dra nytta av oss.

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar, eller?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vad har Speedster cup för publik?;) Den bästa sponsorn är troligen den som någon förare har kontakt med vars ägare själv tycker är kul med racing. Annars är det i princip omöjligt att lyckas få till en klassponsor.
Det hade ju varit en sak om det varit en ungdomsklass och på så vis övertalat en typ "goodwillsponsor".

Enhetsreglemente för däck är sällan till gagn för någon. I så fall ett erbjudande om rabatt för de som vill, inte att alla måste köra med ett visst däck. Om ni inte lyckas få till ett helt sjukt pris dvs;)
I dagsläget kan förarna själva fixa rabatt/spons bland sina lokala företag och köpa begagnade osv.
Den enda som i princip tjänar på ett enhetligt däcksavtal är annars försäljaren och på så vis sabbar man alla förarnas egna chanser till bra priser.
De flesta kan kanske lyckas få den lokala däckhandlaren att hjälpa till med allt ifrån riktigt bra rabatter till några gratis set osv. Men så fort man gör det till enhetsdäck där förarna måste köpa via en viss försäljare så är det bara den försäljaren som tjänar på det (totalt sätt).

De bästa/enda sponsorerna är som sagt folk som själva kör/är intresserade. Gå in på nordicbott.com tex. Grane som själv tävlar är med som huvudsponsor med sitt företag. Men då är det i en serie som han själv har kört i flera år.

Speedster är ju tanken att man ska utvecklas ifrån till Rookie osv efter allt ifrån några tävlingar till kanske en/två säsonger. Har man inte kontinuiteten av förare så blir det ju så klart svårare att få till en sponsor.

Man ska ju aldrig ge upp självklart, men några tips så att man inte går in med en allt för naiv inställning utan fokuserar merparten av sin "söka sponsor tid" på företag som någon tävlande osv har en relation till;)
Även om man själv tycker att man är en "rockstar" som tävlar så är risken hög att de flesta företag tycker att man är ett medelålders miljöförstörande man i kroppsstrumpa:D:tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Volvo är på väg att sluta med sponsting till STCC. Gäller fr.o.m 2016. Det visar att företagen tappar intresse för motorsport.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När man tänker efter, är däck rätt väg att gå egentligen? Rash har ju en poäng där, många har sina lokala sponsorer, köper begagnat osv. Vore det inte bättre att få någon som betalar delar av startavgiften? Tex om man startar alla race så får man tillbaka hälften av startavgiften, startar man bara enstaka så får man 25%. Det skulle kanske göra att fler kör fler tävlingar, dvs roligare racing för både förare och publik, men man slipper enhetsdäcken, som kanske skrämmer bort folk istället, eftersom alla trivs bäst på olika däck.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kosttillskott?

ÅF typ Gymgrossisten eller tillverkare typ Star Nutrition.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad är målet med sponsringen av serien?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller däcksfrågan ..

Jag anser att man skulle ha ett gemensamt reglemente med rookie klaserna. Antingen tillåter man slicks i båda klasserna eller åker man på "gatdäck" i bägge klasserna.

Då blir resultaten mer jämförbara med varandra. Eftersom knappast någon kör sin mc på gata till / från race utgör det inget problem.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att mc handlarna och generalagenterna är så ovilliga att sponsra och deltaga i sm - helgerna beror delvis på att dom modellerna som deltar i svensk rr är i det närmaste osäljbara på svenska marknaden.

Jag tror att det måste in mer hojar typ street triple cup, ktm 390 cup, kawa z 300. Z800 cup för att ta några exempel. Dom hojarna reprensenterar typer som är säljbara hos svenska handlare. Det är det enda sättet att få handlare att sponsra svensk rr.

Det gäller helt enkelt att kunna locka publik som vill titta och känna på hojarna som kör race en timme senare. För kommer det ingen publik, då är det ganska meningslöst sponsra sporten.

Ett annat problem är att sporten bedrivs på en nationell arena. Lokala sponsorer såsom Tommelilla plåt o däck har ganska litet behov av att synas på t.ex Gelleråsen. Då ger sponsring av tommelilla crossbana mer för det företaget. Inom rr behövs mer nationella företag med verksamhet över hela landet typ mekonomen.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Vad gäller däcksfrågan ..

Jag anser att man skulle ha ett gemensamt reglemente med rookie klaserna. Antingen tillåter man slicks i båda klasserna eller åker man på "gatdäck" i bägge klasserna.

Då blir resultaten mer jämförbara med varandra. Eftersom knappast någon kör sin mc på gata till / från race utgör det inget problem.

Varför ska klasserna vara jämförbara?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
För att förtydliga mitt tidigare inlägg lite.
Jag har absolut ingenting emot sponsring osv. Så länge man inte bakar in det i reglementet.
Om vi bara ponerar att ett set däck kostar 4000kr ordinarie och att vi genom ett företag får köpa för 3500kr och att då alla måste tävla med just de däcken.. Då blir det svårt att köpa beggade samt så går man miste om att deala själv osv.
Jag behöver tex inte betala en krona för däck utan löser det genom tjänster mot gentjänster. Skulle den möjligheten försvinna så kommer iallafall jag inte att tävla i Speedster cup;) (inte för att jag ska tävla nu i år ändå iofs..).

All sponsring är bra så länge det inte är påtvingad sponsring kan man nog sammanfatta min ståndpunkt.

Edit: tänker tex på Aspen bränsle i PRO sbk. Enhetsbränsle som kostade 20-25kr/liter + moms om jag inte missminner mig. Detsamma med däck osv som många hade kunnat köpa billigare själva och toppförarna hade i princip gratis däck. När enhetsdäck kom in i bilden tog stcc hand om pengarna samtidigt som förarna fick betala..
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
För att förtydliga mitt tidigare inlägg lite.
Jag har absolut ingenting emot sponsring osv. Så länge man inte bakar in det i reglementet.
Om vi bara ponerar att ett set däck kostar 4000kr ordinarie och att vi genom ett företag får köpa för 3500kr och att då alla måste tävla med just de däcken.. Då blir det svårt att köpa beggade samt så går man miste om att deala själv osv.
Jag behöver tex inte betala en krona för däck utan löser det genom tjänster mot gentjänster. Skulle den möjligheten försvinna så kommer iallafall jag inte att tävla i Speedster cup;) (inte för att jag ska tävla nu i år ändå iofs..).

All sponsring är bra så länge det inte är påtvingad sponsring kan man nog sammanfatta min ståndpunkt.

Edit: tänker tex på Aspen bränsle i PRO sbk. Enhetsbränsle som kostade 20-25kr/liter + moms om jag inte missminner mig. Detsamma med däck osv som många hade kunnat köpa billigare själva och toppförarna hade i princip gratis däck. När enhetsdäck kom in i bilden tog stcc hand om pengarna samtidigt som förarna fick betala..

Om enhetsdäck överhuvudtaget ska vara intressant så måste det vara riktigt billigt, dvs högst 50% av normalpris, men kanske inte intressant ens då...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller däcksfrågan ..

Jag anser att man skulle ha ett gemensamt reglemente med rookie klaserna. Antingen tillåter man slicks i båda klasserna eller åker man på "gatdäck" i bägge klasserna.

Då blir resultaten mer jämförbara med varandra. Eftersom knappast någon kör sin mc på gata till / från race utgör det inget problem.

Med tanke på att hojar kör i Speedster som inte skulle få köras i Rookie så är ju ändå inte resultaten jämförbara. Jag tycker speedster borde ha ett så öppet reglemente som möjligt för att göra det lätt att börja köra. Det är ju ändå det klassen är till för.
Mönstrat funkar nog bäst för speedster med det i åtanke, var flera som körde på sportiga gatdäck 2014, de håller längre och kör man inte skitfort (och då hör man hemma i en annan klass) så räcker de till. Billigare. Och prislappen avskräcker nog många från att testa.
Sedan spelar det ju absolut ingen roll om speedster och rookie har samma däckreglemente, så svårt är det inte att kränga om däck. Och med den färdigheten som fältet har i speedster är det ju knappast däcken som sätter gränsen, och de skulle (vi?) köra lika långsamt på slicks.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jisses. Här försöker man fixa lite gratis öl och så blir ni helt seriösa. Enhetsdäck. Ändringar av reglemente. Huva!


Måtte våren komma snabbt.
;-)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top