Omgång 3 - Speedster Cup 2015 - Karlskoga Motorstadium 25 - 26 juli

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ähh. Har gjort ca 300 varv på banan i år med SMC (School och Steg 6).
Och, träna för speedster cup!?!? Är du proffs eller ;)

Edit:
Fast igentligen är jag bara avundsjuk för att jag inte kan ta ledigt från jobbet.

Ha ha! Jag behöver nog träna lite... Körde med snabba grabbarna idag och satte nytt PB... :hihi
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Hur känns den här vurpan... min första tävling så jag undrar lite ska jag förvänta mig sånt här eller hade jag en jävla otur...killen körde om under gulflagg för övrigt :huvet

Filmen avslutas i gruset i slutet av bakrakan...

 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Hur känns den här vurpan... min första tävling så jag undrar lite ska jag förvänta mig sånt här eller hade jag en jävla otur...killen körde om under gulflagg för övrigt :huvet

Filmen avslutas i gruset i slutet av bakrakan...


Lite knuff och bök får man stå ut med, men man ska inte köra om under gulflagg eller med flit köra in i andra förare...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur känns den här vurpan... min första tävling så jag undrar lite ska jag förvänta mig sånt här eller hade jag en jävla otur...killen körde om under gulflagg för övrigt :huvet

Filmen avslutas i gruset i slutet av bakrakan...

Detta är bara spekulationer och slutsatser jag drar av att se filmen, jag säger varken bu eller bä om hur det faktiskt var, det var dessutom mitt första race med, så jag har precis lika lite erfarenhet som du.

Jag tror ärligt talat inte han tänkt köra om dig ens. Du bromsar typ 50-60 meter tidigare än vad jag gjorde inför den kurvan. Om jag har min bromspunkt klar för mig och kör efter den, och vips så nitar du vad jag anser är 50 meter för tidigt, så hinner det ta någon sekund innan jag hunnit pallnita jag med. Då kommer jag ikapp dig ganska fort, varesig jag vill eller inte, jag kan ju trots allt inte dubbelbromsa såattsäga.
Sen är det halvsvårt att se på filmen när man faktiskt ser gulflaggen, jag såg aldrig annat än grönflagg därifrån så jag la aldrig riktigt märke till det.

Ska man prata om själva omkörningen istället - Jag hamnade i samma situation under första varvet på mitt andra race, och valde då escapen istället. Sen gjorde jag liknande omkörningar jag med, som kanske inte är helt vackra, men jag gjorde vad jag kunde för att kolla snett bakåt/vänster (mer vänster än bakåt dock...) innan jag vek in för att vara säker på att ingen var där innan jag stängde luckan. Det ser faktiskt mer ut som att du blev förvånad när han kom o snodde ditt spår mitt framför nosen på dig och du gjorde något konstigt så att du fick ett framhjulssläpp än att han faktiskt tryckte av dig, för av vad man kan se från filmen så fanns det utrymme för dig med.
Jävligt tråkigt att det blev som det blev, jag skulle nog kalla det för race incident dock. (i vart fall av vad jag ser på filmen)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
OK. Nu Är det officellt. Maria och jag kommer.
Men...... Hur anmäler man sig till fredagsträningen ?
Har nog max 30 varv på Gelleråsen (och det i April) sen 2007...... Så fredagsträning är ett måste.

MVH.....Patrick

Seva kör dubbeldagar 13-14e juli på Gelleråsen. Kom dit vettja!

/Depågrannen på Gotland
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Detta är bara spekulationer och slutsatser jag drar av att se filmen, jag säger varken bu eller bä om hur det faktiskt var, det var dessutom mitt första race med, så jag har precis lika lite erfarenhet som du.

Jag tror ärligt talat inte han tänkt köra om dig ens. Du bromsar typ 50-60 meter tidigare än vad jag gjorde inför den kurvan. Om jag har min bromspunkt klar för mig och kör efter den, och vips så nitar du vad jag anser är 50 meter för tidigt, så hinner det ta någon sekund innan jag hunnit pallnita jag med. Då kommer jag ikapp dig ganska fort, varesig jag vill eller inte, jag kan ju trots allt inte dubbelbromsa såattsäga.
Sen är det halvsvårt att se på filmen när man faktiskt ser gulflaggen, jag såg aldrig annat än grönflagg därifrån så jag la aldrig riktigt märke till det.

Ska man prata om själva omkörningen istället - Jag hamnade i samma situation under första varvet på mitt andra race, och valde då escapen istället. Sen gjorde jag liknande omkörningar jag med, som kanske inte är helt vackra, men jag gjorde vad jag kunde för att kolla snett bakåt/vänster (mer vänster än bakåt dock...) innan jag vek in för att vara säker på att ingen var där innan jag stängde luckan. Det ser faktiskt mer ut som att du blev förvånad när han kom o snodde ditt spår mitt framför nosen på dig och du gjorde något konstigt så att du fick ett framhjulssläpp än att han faktiskt tryckte av dig, för av vad man kan se från filmen så fanns det utrymme för dig med.
Jävligt tråkigt att det blev som det blev, jag skulle nog kalla det för race incident dock. (i vart fall av vad jag ser på filmen)

Värt att nämna är att han dök upp i ågonvrån på rakan (200 hk vs 115) men jag väntade längre med att bromsa, hör och häpna. När jag såg att han försvann så tog jag mitt vanliga vida spår för att få rätt vinkel och fart ner i högern men då plötsligt var han där igen... Ärligt talat såg jag inte heller gulflaggen utan fick veta detta efteråt... Hade han bara haft lite mer fart med sig in och ett tightare spår hade jag fått plats men nu kändes det mest som en panikbromsning ner i högern med taskig fart vilket gjorde att jag med högre fart var på väg in i honom och hade jag bara rest upp och tagit sandfållan upprätt så hade det gått bra, lesson learned :crash Olyckligt men med risk för att låta lite naiv så skulle jag gärna se lite mer Gentleman's racing i denna lekfulla instegsklass :hej
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Det var ju ingen gulflagg på filmen... På varvet innan var det gulflagg dock (se 7:16) men grönflaggas igen vid 7:23 och därefter är det ingen flagga. Du såg ingen gul flagga, den som körde om kan inte ha sett det och ingen funktionär noterade någon avvikelse från reglerna.

Case closed. :glömdet
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det var ju ingen gulflagg på filmen... På varvet innan var det gulflagg dock (se 7:16) men grönflaggas igen vid 7:23 och därefter är det ingen flagga. Du såg ingen gul flagga, den som körde om kan inte ha sett det och ingen funktionär noterade någon avvikelse från reglerna.

Case closed. :glömdet

Titta mellan 8:10-8:12. Flaggvakten fäktar runt med...en gul flagga.

Case closed. :7peta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är man förbi innan posteringen är det godkänt, förbi innebär inte att hela hojen måste vara framför.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Är man förbi innan posteringen är det godkänt, förbi innebär inte att hela hojen måste vara framför.

Han gjorde ett gott försök men nej han var inte ens nära att va förbi innan gulflagg :fakta :hej
 

Ödlan

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Anderslöv
Hoj
GSXR 600 -06, ER6 -12
Film från första parkett.
Jag tolkade det som att han kom fort och upptäckte gulflaggen lite sent och hade problem att stoppa upp och släppa förbi i tid. Lite olyckligt så ligger han kvar för länge innan han svänger ner i korkskruven vilket verkar få Buddah att få slut på asfalt...

 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Film från första parkett.
Jag tolkade det som att han kom fort och upptäckte gulflaggen lite sent och hade problem att stoppa upp och släppa förbi i tid. Lite olyckligt så ligger han kvar för länge innan han svänger ner i korkskruven vilket verkar få Buddah att få slut på asfalt...

Buddah borde (som han själv var inne på) gjort som Rossi för att göra det bästa av påkörningen :) https://www.youtube.com/watch?v=3QpK-cSRdjQ
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Film från första parkett.
Jag tolkade det som att han kom fort och upptäckte gulflaggen lite sent och hade problem att stoppa upp och släppa förbi i tid. Lite olyckligt så ligger han kvar för länge innan han svänger ner i korkskruven vilket verkar få Buddah att få slut på asfalt...


Som sagt hade han gjort en snabb tight omkörning så hade det gott bra men de där var ju inge snyggt... :gnissla

Fan att man inte gjorde en Rossi alltså... :glömdet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top