Yamaha RD350 YPVS -85 | Mitt första projekt

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Tack Max350 för länken. Jag har varit inne på den sidan tidigare men hade glömt vad den heter. Mycket nyttigt där :)

Du verkar ha mycket plats du Tobbeblårök ;) Låter som ett trevligt garage du har, Är dina RD350 hojjar original eller är det gjort något med dem? Kommer säkert behöva lite tips från dig, återkommer!
Avståndet mellan ramen är ca 205mm på RD:n. Så kommer behöva ta bort ca 1mm på varje sida tror jag. Inte varit och mätt detta på hojjen än utan bara läst på internet. Sving har jag fått tag på redan :)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hehee, jag har ett stort garage, och där är det trångt. Jag byggde nyligen ett loft, för att få 20 kvadratmeter yta för plaskåpor, avgasrör och däck. En av mina 350 är byggd med LC 350 motor, som jag trimmat. Inget avancerat, utan tillsnyggade kanaler, och 1,5 mm högre avgasport. Planat topplock och reedventiler från YPVS motor, de är 25% större. Tändningen får ett orginal avsvarvat svänghjul. Troligen hamnar effekten som en vanlig YPVS maskin, sämre botten, kanske lite mera drag på mellanregistret då avgasporten inte är lika extrem som YPVS motorn. Den maskinen är tänkt som bandagshoj, och is-hoj, med skruvdubb. De andra 2 är orginal, med halvkåpa på 84an, helkåpa på 85an.
Jag tävlade i RDcupen med en 85a på 80talet. Så jag är nostalgiförare!
På YPVS motorn förekommer två olika cylindrar, varav 1UA sägs ha högre effekt. den har vildare porttider, och även ett annat topplock, och den var utrustad med powerjetförgasare. Orginaltändningen sades ha ett varvtalsstopp alldeles när toppeffekten kom, inte så lyckad kombo med de avgasrör som hade separat ljuddämpare. Något forum jag läst, säger att 31K cylindrar och tändning, kombinerat med avgaspipor och topplock från 1UA, och mild portning, endast breddning av avgasporten, högre kompression, ska vara en billig och bra trimning.
Att bara plocka bort topplockspackningen, limma topplocket, grada packningar, rensa bort ullen från ljuddämparen, samt förtända motorn någon extra grad, ändra munstycken från 240 till 210 på orginalförgasarna, ska ge rejäl effektökning. Min egen 350 på 80talet kunde varva förbi det röda på 6ans växel och hastighetsmätaren gick vidare till bokstaven N i japan (Made in japan, texten längst ned i mätarhuset). vi ska minnas att bensinen på 80 talet var något annat än det vi tankar idag.
Vevaxeln får sämre hållbarhet ju mer man varvar, och jag anser man ska försöka hitta effekten inom rödmarkeringen, inte utanför. Packboxen på tändningssidan kan ge sig, och kolven får då stryk beroende på den tjuvluft som kan smita in den vägen. kolven kan smälta i värsta fall. Är det kolven till höger som tar stryk, kan det bero på att tändningen inte är samma på högersidan, utan ngn grad tidigare. Vevaveln kan skjuva sig.
Ny eftermarknadsvev kan vara billigare än att renovera orginalveven. YPVS vevaxel kan ersättas med Banshee vevaxel.
mvh Tobbe
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Intressant information Tobbe. Angående trimning så kommer jag nog avvakta med det i detta bygge. Kanske i version 2.0 ;). Har ingen erfarenhet av trimning av motorcyklar, men även det måste man lära sig så småningom.
Jag har arbetar med motorer till vardags men det är liiiite större saker (läser till sjöingenjör).

Någon som har tips hur man får sina förgasare att blänka? Jag ska sodablästra dem men blir svårt att komma åt och polera alla ytor sedan...

Statusuppdatering:

2015-02-10 20.19.34.jpg

2015-02-10 20.19.47.jpg

2015-02-10 21.08.20.jpg
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Ramen är här

I söndags fick jag hem resten av RD:en från mitt gamla garage. Började ivrigt med att passa in RGV svingen i ramen. Har även beställt nya lager och distanser då de som satt på RGV svingen var superrostiga. Försökte hitta några lager så jag kunde använda RD bulten eftersom den har mindre diameter än RGV bulten. Ingen lycka dock så blir att beställa RGV bult och borra upp hålen i ramen.

Jag kommer behöva flytta både det övre och undre stötdämparfästet för att få rätt höjd i bak. Uppskattningsvis behöver jag flytta det övre fästet 4cm uppåt och det undre 1 cm bakåt. Någon som har gjort detta tidigare?

GOPR5405.jpg
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det är väl ett länksystem på den där?
Då är det enkelt att justera höjden med längden på "hundbenen" på länksystemet :)
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Ja det är länksystem. Dock kan man inte justera hur mycket som helst med längd på "hundbenen" för då tar stötdämparen i ramen eller svingen. Dämparen får en vinkel/lutar om du förstår vad jag menar. Tänkte göra en grov inställning genom att flytta fästena, sen kan man finjustera med olika längd på "hundbenen". :)
Det är idén just nu iaf :va
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Uppdatering :)

Fått mitt transportstöd pulverlackat. Det funkar dessutom!

GOPR7179.jpg

GOPR7188.jpg


Börjat svetsa fästen för stötdämparen, hittat många lösningar på denna konvertering men beslutat att gå min egen väg. Mest för utseendets skull ;)
GOPR7191.jpg
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Oj vad dålig jag varit på att uppdatera. Men grejjen är att jag var ute och seglade mellan april och augusti. Men jag har hunnit med litegrann de senaste veckorna. Har tyvärr inte tagit några bilder än.

Håller för tillfället på med elektroniken, tanken och bakdelen. Elektroniken byggs om lite för att allt ska få plats under tanken, samt ska alla kablar gömmas i ramen etc. Tanken bygger jag om lite för att kunna ha annat tanklock samt ev ska det sitta mätare i den.

Jag står lite still när det kommer till hjul och framgaffel då jag letar för fullt efter rgv250 vj22 bakhjul och USD gaffel, kollar ebay dagligen :tungan

Ska fixa lite bilder snart:)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Oj vad dålig jag varit på att uppdatera. Men grejjen är att jag var ute och seglade mellan april och augusti. Men jag har hunnit med litegrann de senaste veckorna. Har tyvärr inte tagit några bilder än.

Håller för tillfället på med elektroniken, tanken och bakdelen. Elektroniken byggs om lite för att allt ska få plats under tanken, samt ska alla kablar gömmas i ramen etc. Tanken bygger jag om lite för att kunna ha annat tanklock samt ev ska det sitta mätare i den.

Jag står lite still när det kommer till hjul och framgaffel då jag letar för fullt efter rgv250 vj22 bakhjul och USD gaffel, kollar ebay dagligen :tungan

Ska fixa lite bilder snart:)
Hur går det? Väntar med spänning på mer bilder.

:)
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Plastning av sits

Jag lovade lite bilder så här kommer de! :)

Tyvärr ingen lycka med framgaffel och bakhjul än, men någon gång måste det dyka upp något...


Idag plastade jag en sadel, eller jag började iaf. Fortfarande en del jobb kvar med den, är inte riktigt nöjd med formen än.

Lite bilder från plastningen:

GOPR7637.jpg
GOPR7646.jpg
GOPR7654.jpg
GOPR7664.jpg
GOPR7673.jpg
GOPR7678.jpg
GOPR7684.jpg


Jag har beställt en sats men fotpinnar inkl. reglage för växel och bakbroms. Borde komma snart så jag kan bygga några fästen i ramen för dem.

Velar fram och tillbaka hur jag ska göra med tanken, men det får bli ett senare problem. Måste göra klart sadeln först.
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Wiiiieeee!!! Jag har äntligen hittat en begagnad USD och ett bakhjul :)

Av en slump kom jag in på en italiensk hemsida. Det visade sig vara en italiensk skrotfirma som hade precis det jag behöver!!!
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Mikrokontroller

Jag har varit dålig på att uppdatera med bilder men det beror dels på att min mobilkamera varit trasig och jag har ingen annan kamera än GoPron. Dock blir bilderna bara suddiga med GoPron pga av det dåliga ljuset i garaget.

Men, det jag främst jobbat på de senaste veckorna är den mojäng ni kan se på bilden nedan. Juste det, byggt en egen mikrokontroller som ska sköta all belysning på hojjen, samt temperaturövervakning av kylvatten.

Mer säger jag inte, men det kommer bli fett!

GOPR7791.jpg


Även hunnit med lite småsaker som att montera dit ett Hayabusa 3-kolvs bromsok fram. Framlykta är monterad. Bromscylinder fram och bak monterat. m.m. måste fixa en kamera snart för att ta lite bilder.
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Även hunnit med lite småsaker som att montera dit ett Hayabusa 3-kolvs bromsok fram. Framlykta är monterad. Bromscylinder fram och bak monterat. m.m. måste fixa en kamera snart för att ta lite bilder.[/QUOTE]

Du menar väl ett 6 kolvs ok.. :7peta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top