Yamaha RD350 YPVS -85 | Mitt första projekt

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Jag tänkte starta en tråd nu när jag äntligen kommit igång på riktigt med mitt projekt. Jag köpte en fullt fungerande Yamaha RD350 YPVS 85:a sommaren 2012 som jag åkte runt med den sommaren.
Senare den hösten ställde jag av den i samband med att jag fått tag i ett garage
att hållas i. Började direkt att montera ner hojjen i molekyler och började planera hur bygget skulle bli. Vill inte avslöja än hur bygget ska bli ;)

Mitt mål från början var att göra ett seriöst bygge och inte ha för bråttom. Tyvärr kom det jobb och sedan studier i mellan vilket tog väldigt mycket av min tid. Men sedan oktober förra året har jag skaffat ett nytt garage i Göteborg där jag nu studerar, och har äntligen fått lite tid att lägga på projektet.

I skrivande stund har jag just fått motorn pulverlackerad och börjat montera ihop motorn. Resten av hojjen ligger kvar i Norrköping där jag bodde innan men hoppas kunna få ner allt snart.

Bifogar lite bilder på motorn, före och efter lack. (Klicka på bilderna för större version):)

GOPR2868.jpg

GOPR5361.jpg

GOPR5370.jpg

GOPR5372.jpg

Växellådan på plats.

GOPR5392.jpg

Så här såg den ut från början (inte min men likadan).

Yamaha_RD350_F1.jpg
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Dagens progress

Efter en veckas slit fick man äntligen lite tid i garaget, bifogar lite bilder på dagens jobb.


Tillverkade ett verktyg för att kunna pressa i bussningarna för motorfästen. Svarvade lite distanser och använde mig av gängstång. Här är bakre bussningarna.
2015-01-23 15.22.17.jpg

Främre bussningarna
2015-01-23 18.16.55.jpg

Och nu är de på plats :)
2015-01-23 20.11.49.jpg

Fick hem en ny oljesticka idad :)
2015-01-23 20.14.20.jpg

Hann även montera lagret till vattenpumpen som sitter med krymppassning.
2015-01-23 20.52.05.jpg

Hoppas man hinner fortsätta lite imorgon :banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
RD350, noggrannhet, motorjobb och fina bilder! Härligt!
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Söndag 25 jan, det börjar likna en motor!

Idag fick jag mycket gjort på motorn, det börjar likna en motor nu :)

Lite bilder från dagens jobb...

De båda halvorna är nu ihopmonterade
2015-01-25 15.35.04.jpg

Kopplingen faller på plats
2015-01-25 16.03.04.jpg

Har man inga fancy specialverktyg får man lösa det på annat sätt :)
2015-01-25 16.07.00.jpg

Koppling klar
2015-01-25 16.32.08.jpg

Generator monterad
2015-01-25 17.12.44.jpg

Kolvar på plats
2015-01-25 17.41.54.jpg

Cylindrar på plats (väntar på muttrar för att dra fast)
2015-01-25 17.44.26.jpg

Vattenpumpen också färdigmonterad
2015-01-25 18.14.44.jpg
 
Last edited:

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Mer bilder (fick inte plats i ett inlägg)

Mer bilder :)

Kopplingskåpa monterad
2015-01-25 18.58.01.jpg

Börjar likna en motorn nu :)
2015-01-25 18.58.10.jpg

2015-01-25 19.00.38.jpg

2015-01-25 19.00.53.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur maskerar man på ett bra sätt vid pulverlack?, alltså det som inte ska lackas,
packningsytor mm.
Hur pass mycket "bygge" blir det sen då?, annan gaffel och sving, fälgar?
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Jag lämnade ju in den för pulverlackering så jag lät dem ordna med maskeringen själv. Men det var mycket förarbete innan jag kunde lämna in den, jag tog isär motorn helt, tog bort lager och bussningar och aa allt.

Beskrev för firman (Guson AB) vilka ytor som var känsliga och markerade dem. Kan för övrigt rekommendera Guson i Göteborg, jag fick absolut resultat för pengarna. De sandblästrade först motorn och då använde de silvertejp som maskering, innan lackeringen maskerade de med en speciell tejp som klarar den höga temperatur som blir i ugnen. Jag upplevde inga problem med maskeringen, dock kom det färg på vissa packningsytor men det fick jag bort utan större ansträngning med en skrapa i koppar som är mjukare än materialet i motorn(aluminium). Repar alltså inte.

Något som man får tänka på gällande sandblästringen är att en NOGA rengöring krävs efteråt och då underlättar det om motorn är helt isärplockad.



Tanken med projektet utan att avslöja för mycket är att jag tänker minimalistiskt. Jag har faktiskt inte bestämt mig gällande gaffel, sving och fälgar. Letar efter något som skulle kunna passa utan större ansträngning och som jag också gillar... inte helt lätt :tungan Några förslag?

Jag kommer bygga om tanken, sadeln, cuts, och instrumentpanelen. Det har jag redan börjat med :)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag lämnade ju in den för pulverlackering så jag lät dem ordna med maskeringen själv. Men det var mycket förarbete innan jag kunde lämna in den, jag tog isär motorn helt, tog bort lager och bussningar och aa allt.

Beskrev för firman (Guson AB) vilka ytor som var känsliga och markerade dem. Kan för övrigt rekommendera Guson i Göteborg, jag fick absolut resultat för pengarna. De sandblästrade först motorn och då använde de silvertejp som maskering, innan lackeringen maskerade de med en speciell tejp som klarar den höga temperatur som blir i ugnen. Jag upplevde inga problem med maskeringen, dock kom det färg på vissa packningsytor men det fick jag bort utan större ansträngning med en skrapa i koppar som är mjukare än materialet i motorn(aluminium). Repar alltså inte.

Något som man får tänka på gällande sandblästringen är att en NOGA rengöring krävs efteråt och då underlättar det om motorn är helt isärplockad.



Tanken med projektet utan att avslöja för mycket är att jag tänker minimalistiskt. Jag har faktiskt inte bestämt mig gällande gaffel, sving och fälgar. Letar efter något som skulle kunna passa utan större ansträngning och som jag också gillar... inte helt lätt :tungan Några förslag?

Jag kommer bygga om tanken, sadeln, cuts, och instrumentpanelen. Det har jag redan börjat med :)
Fint jobb! :tummenupp
jag gjorde nåt liknande med min 125a för 20 år sedan, men det var bara ramen jag pulverlackade då.
(eller lämnade iväg)

Jag tycker de där blir fränast med usd-gaffel, radialbromsar, fetare mindre fälgar osv, men sen behålla tex kåpor i original-lack och ha kvar tex original instrumentering å så för att inte förstöra för mycket.

Yamaha R6 prylar såg jag nån annan använde. Jag hade hållit mig till samma märke iaf.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
positivt med de där motorerna, att blocken delas som på en 4-takts radfyra

Logiskt, men jag tänker 125an
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Shit, jag måste ha en RD350 igen...
Jag hade en hatkärlek till den maskinen när det begav sig. Den strulade jämt, och jävlades så mycket att jag aldrig kunde slappna av och njuta av att köra den riktigt. Men när det verkligen lirade så var den förbannat rolig hoj på många sätt. Ljudet inte minst!
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Så kan man ju också göra Wonderwizard men jag har ingen plats att blästra eller lackera på. Det får bli i framtiden. Blästring och pulverlackering gick på 3000:- men då lackerade jag även andra saker än motorn. Jag tycker det var okej pris, iof har jag inget att jämföra med.

Tack för förslagen HayabusaMan, funderar på att byta sving. Vet inte hur jag gör med gaffel och så, vill inte att den ska bli tyngre. Det går inte ihop med temat på hojjen ;)

Jag har hittat en RGV 250 "banansving" för 2200:- inkl. fakt. Borde jag slå till? :banana
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
RGV 250 sakerna ska inte vara allt för svåra att anpassa så de passar. Så jag tycker du ska slå till. Galet snyggt med.
rd350-streetfighter.jpg
 

Bifogat

  • rd350-street.JPG
    rd350-street.JPG
    61.2 KB · Visningar: 220

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
En modern framgaffel med bromsar och hjul väger lätt mindre än den du har. Jag bytte front på min sr nyss. Tror den gjutna 19" fälgen som sitter där original väger lila mycket som hela den nya fronten nästan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Precis vad jag också tänkte, de gamla "späda grejerna" är ju solidare och materialvalet på nyare grejer är nog
annorlunda. Så inte tror jag den blir speciellt tyngre. Och blir den det så tjänar man in det i väghållning om man gör rätt dvs.

Den där gula är brutalt snygg. Kör på RGV-grejer! Jag har aldrig sagt nåt om att hålla dig till samma märke :D
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Helgens jobb

Det lutar åt att använda RGV250 banansving. Hjul och framgaffel kommer eventuellt doneras från en Ducati monster. Ska titta på om det är möjligt först. :hihi

Fick lite gjort i helgen iaf. YPVS ventil, kopplingsarm, cylindrar och lite annat smått och gott kom på plats. Börjat slipa och polera YPVS loggorna på topplocket.

Bilder:

2015-02-01 17.15.04.jpg

2015-02-01 17.15.12.jpg

2015-02-01 17.15.19.jpg
 

veloci

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2012
Ort
Norrköping
Hoj
BMW F800S
Statusuppdatering

Jag har bestämt mig för att använda RGV250 VJ22 svingarm. Tror det kommer bli kanon :)

Det har hänt lite saker med motorn sedan sist. Lite bilder såklart!


Reeds m.m. på plats.
2015-02-03 21.22.10.jpg

Tillverkat ett litet "lock" i aluminium där vajer för varvräknare ska sitta. På min hoj är det istället elektronisk varvräknare, vet inte när de började med detta. Någon som har koll?
2015-02-03 21.22.24.jpg

Nytt drev på plats, samt svarvat den vita plastsaken som sitter på växelaxeln. Som skyddar axeln mot kedjan.
2015-02-06 19.58.55.jpg

Börjar likna något :)
2015-02-06 20.14.50.jpg

Läser en verkstadskurs för tillfället då jag passar på att bygga lite saker jag har nytta av, som till exempel detta MC transportstöd.
FREJD_MC_STAND_ARC_TUBES.jpg
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej
grattis till ett trevligt projekt!
Jag har själv flera tvåtaktsprojekt som rullar parallellt.
Det är allt från 250LC racers, RGV250 och aprilia RS 250 hojar, och en TDR som precis börjat snurra efter att ha rostat fast. Det finns några encylindriga maskiner bredvid dem. Yamaha, KTM, Derbi, kreidler, Puch. Jag har tre RD350 ypvs, varav två är köklara. (-84, -85)
jag följer ditt projekt, så ställ gärna frågor, ska vi säkert komma på lösningarna. Hahaa, jag gillar ditt specialvertyg till mittbulten i kopplingen.
MVH
Tobbe
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur brett har du mellan ramen bak på den där? Jag kommer att bygga om min SR500 ram lite lätt för att få in svingen från en ZXR400 och den svingen är 240 mm bred, dvs 40 mm bredare än SR:ens. Misstänker att din ram är bredare än min SR:s så får du inte fatt i en RGV250 sving så kika på 400cc sportisar, finns massor av delar på ebay och ganska billigt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top