"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ska följa ditt bygge med stort intresse. Håller själv på med att dona med min, men har en något blygsammare budget, 15000 för en raceklar hoj, totalt.
Ska gå en licenskur i vår tänkte jag.
Men får se om jag mäktar med att köra race i år, måste fixa drag, släp, transponder, licens osv, och just i år går de mesta pengarna till ett annat projekt.
Men jag ska definitivt åka och titta på några race!

Bygger på en halvnaken hoj, men har inget behov av att kunna bygga tillbaks till gathoj, så jag köper helkåpor i glasfiber och moddar till dem så att det passar.

2016 räknar jag med att köra alla race, men med lite tur kan det bli de senare racen för mig.

Det där är en fet racebuss/Lastbil :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Haha för de pengarna kan jag iallafall köra typ 5-6 säsonger i Speedster/rookie inkl en utlandsträning per år..

Älskar själv att "fönstershoppa" på blocket! Ibland är det roligare att vilja ha än att ha:D:confused::näsblod


10502400_10202450950754380_8682468756200010253_n.jpg


Fönstershoppa? Jag gick o köpte mig en, Ska böra bygga bodel :D:tuttar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vilka sjuka racebussar ni länkar till, herregud :rofl

En del av det du säger enrosabil, håller jag definitivt med om. A-stolpen täcker en hel buss typ. Däremot hade jag en fullutrustad Vito under 2 år, men komfortvägg och automatlåda. Den var otroligt skön att köra faktiskt, om man kunde bortse från 2 sekunders turbolagg när man ville accelerera. Sedan två månader tillbaka har vi bytt bil och jag kör numera en fullsmetad VW transporter med automat och läderratt. Fy fan vilken grym bil!

Eftersom jag inte kommer använda bilen överdrivet mycket så spelar det mindre roll om jag får tag i en liten bil. Som bäst kanske jag kan åka iväg runt 8 gånger på en säsong. Jag ska ringa på en Citroën Jumper tänkte jag. 24 900kr för en besiktad bil som troligtvis tar mig dit jag vill åka. Se bild längst ner i det här inlägget.
Ju mindre jag kan lägga på en bil, desto mer kan jag lägga på hojen. Just nu går varenda krona och mer därtill, till tävlingen. Det har blivit både och två middagar bestående av mackor och mjölk för att få det här att gå ihop.

Idag drog jag iväg ett mail till SMC och bad dem flytta mig från steg 5+6 den 24:e maj på Gelleråsen, till steg 5+6 den 25:e april på Gelleråsen. Om de går med på detta så tänker jag ställa upp i Anderstorp den 2:a maj! En nätt sträcka på 42 mil enkel resa. Jag har en känsla av att en stor del av årets semesterdagar kommer gå åt till sånt här. Och jag måste få tag i en bil tills dess.
När jag körde till min första bandag någonsin, Gelleråsen, så slängde jag ihop lite saker i en ryggsäck och körde hojen dit. Två bandagar senare så skulle jag hem igen och det var det svåraste och jobbigaste transportresan jag har gjort. Aldrig igen!

Jag sitter även och letar efter en bärbar dator som jag kan ha med mig. Dels för att kunna surfa netflix-filmer på kvällen, men främst för att kunna tanka data från lap timern som jag inte har köpt ännu. Surt nog har Qstarz bara programvara till Windows. Annars hade jag kanske investerat i min första Mac.
usch. Det är mycket som skall köpas. Och eftersom jag har varit sjukskriven sedan den fåniga highsidern i slutet av september, och kommer vara sjukskriven fram till sista februari, så är det ännu svårare att ro i land detta. Men bara viljan finns så ska det gå :fakta

Nu får det gärna bli vår igen så jag kan få in lite körvana. Nu minns jag inte när knixkurserna brukar komma igång men så fort det blir torrt så åker jag till flygrakan och över inbromsningar.

Just det. Här kommer en bild på skräpbilen jag är intresserad av:
skräpbil.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Anderstorp är en klockren bana att debutera på!:tummenupp Så det låter som en bra plan!

I värsta fall, om det blir tight med dineros under din debutsäsong, så kan du ju samåka med andra kanske? Finns ju många från Stockholm med omnejd som tävlar.. Mycket enklare om man känner varandra så klart men det brukar vara en enkel sak att lösa bland mc-folk.

Måste säga att jag verkligen gillar denna tråd. Så sjukt kul att läsa om folk som är på väg mot sitt första race!:)

Tänkte själv göra "comeback" (kört några race så är übergröngöling på att köra race) men efter runt 7-8 år mer typ studentbudget (tjänade inga grova pengar direkt på Highsider:D under de ca 6 åren samt så pluggar jag till trafiklärare nu) så ser jag fram emot att avsluta studierna i vår och börja jobba och tjäna lite pengar.
Blir för tight att jobba ihop en budget i år för att täcka hoj, skåpbil och tävlingar. Men 2016 så..:)

Tycker du har en vettig plan angående racebuss iallafall. Att inte lägga onödigt mycket pengar på det och istället köra mycket.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Anderstorp är en klockren bana att debutera på!:tummenupp Så det låter som en bra plan!

I värsta fall, om det blir tight med dineros under din debutsäsong, så kan du ju samåka med andra kanske? Finns ju många från Stockholm med omnejd som tävlar.. Mycket enklare om man känner varandra så klart men det brukar vara en enkel sak att lösa bland mc-folk.

Måste säga att jag verkligen gillar denna tråd. Så sjukt kul att läsa om folk som är på väg mot sitt första race!:)

Tänkte själv göra "comeback" (kört några race så är übergröngöling på att köra race) men efter runt 7-8 år mer typ studentbudget (tjänade inga grova pengar direkt på Highsider:D under de ca 6 åren samt så pluggar jag till trafiklärare nu) så ser jag fram emot att avsluta studierna i vår och börja jobba och tjäna lite pengar.
Blir för tight att jobba ihop en budget i år för att täcka hoj, skåpbil och tävlingar. Men 2016 så..:)

Tycker du har en vettig plan angående racebuss iallafall. Att inte lägga onödigt mycket pengar på det och istället köra mycket.

Det kanske skulle kunna vara en nödlösning om jag har väldigt mycket tur :) Vad för race har du kört förut?
Roligt att du finner tråden intressant! Vad är det för något man studerar när man ska bli trafiklärare egentligen? Är det mest pedagogik och psykologi och sånt, för att kunna förstå och lära ut? Jag gissar på att det inte bara är att kunna trafikreglerna iaf :hihi
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det kanske skulle kunna vara en nödlösning om jag har väldigt mycket tur :) Vad för race har du kört förut?
Roligt att du finner tråden intressant! Vad är det för något man studerar när man ska bli trafiklärare egentligen? Är det mest pedagogik och psykologi och sånt, för att kunna förstå och lära ut? Jag gissar på att det inte bara är att kunna trafikreglerna iaf :hihi

Jag har kört ett ERF, ett ERF sprint och ett rookie.
Av de tre terminerna som man läser till trafiklärare så är man i princip ute på praktik en termin. De andra övar man med elever med en lärare i baksätet, håller teorilektioner, löser pedagogik och regler så klart också.
Jäkligt kul faktiskt men nu ska jag inte spåra ur din tråd mer:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ekonomin styr hur man gör med buss, gott om flis=lyx-åk, ont om(eller bara sparsam(snål...?) )=mindre lyxigt åk... ;)

Jag kör min 12år gamla vito som är pröjsad och klar, kostar att hålla liv i den men det kostar att hålla liv i en ny, fin med.
Den är hyfsat utrustad, komfortvägg, skinn ac, aut, farthållare osv. så den använder jag som personbil när jag inte kör hoj med.
Vackert merca-rostig, har nu rullat 40´-nånting(har ingen odo längre...) och är nu inne på 6:e året men jag kan fixa det allra mesta själv och det är kostnadseffektivt!

Förlorar säkert en massa "status" i en del folks ögon men vad bryr jag mig om det, låna upp kåken och köpa ny bil kan jag med men väljer bort det för att köra race och för att ha råd med det får jag hålla ner andra kostnader, att ha billig transport är en av de sakerna jag håller ner kostnaderna på.

Välj en som är bekväm att åka i om du ska ha den som enda fordon, är det bara hoj-transport så är det skitsamma, den lilla körningen kan man ju stå ut med. :)
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Har följt den här tråden sen start och måste säga att du Fordon verkar ovanligt entusiastisk och sanslöst målmedveten, nästan manisk. Så jävla härligt med fölk som satsar och vill nåt!

:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har en expert. Funkar skitbra om man är själv. Blir man två så börjar det bli ett jävla stök för att lasta grejerna.

Dubbla sidodörrar löser en del av det bekymret. Det ska jag ha på nästa bil. Hade det på förra men trodde inte att det var så viktigt nu. Men det är jävligt skönt.

http://www.blocket.se/halland/Citroen_Jumpy_2_0_136HK_WEBASTO_57399426.htm?ca=11

Det hade varit guld värt ifall jag kunde få råd till en sån bil.
Men då blir det mest en racebuss utan att ha råd med banåka :brynad

Jag har kört ett ERF, ett ERF sprint och ett rookie.
Av de tre terminerna som man läser till trafiklärare så är man i princip ute på praktik en termin. De andra övar man med elever med en lärare i baksätet, håller teorilektioner, löser pedagogik och regler så klart också.
Jäkligt kul faktiskt men nu ska jag inte spåra ur din tråd mer:tummenupp

Skoj! Hoppas du kommer till skott under 2016!
Lägg dig gärna bakom mig vid målflaggan så jag kan känna mig duktig :)

Ekonomin styr hur man gör med buss, gott om flis=lyx-åk, ont om(eller bara sparsam(snål...?) )=mindre lyxigt åk... ;)

Jag kör min 12år gamla vito som är pröjsad och klar, kostar att hålla liv i den men det kostar att hålla liv i en ny, fin med.
Den är hyfsat utrustad, komfortvägg, skinn ac, aut, farthållare osv. så den använder jag som personbil när jag inte kör hoj med.
Vackert merca-rostig, har nu rullat 40´-nånting(har ingen odo längre...) och är nu inne på 6:e året men jag kan fixa det allra mesta själv och det är kostnadseffektivt!

Förlorar säkert en massa "status" i en del folks ögon men vad bryr jag mig om det, låna upp kåken och köpa ny bil kan jag med men väljer bort det för att köra race och för att ha råd med det får jag hålla ner andra kostnader, att ha billig transport är en av de sakerna jag håller ner kostnaderna på.

Välj en som är bekväm att åka i om du ska ha den som enda fordon, är det bara hoj-transport så är det skitsamma, den lilla körningen kan man ju stå ut med. :)

Så är det ju definitivt! Har man tid, ork och lust att laga själv så finns det så mycket pengar (och tid) att spara. Men viton är en premium-bil anser jag. Nu kan jag förvisso inte de äldre modellerna. Den jag hade i två år var från 2011 och den var helt underbar för det mesta. Den var ju dock fullsmetad med komfortstol och sånt utan något allvarligt problem alls egentligen. Fast jag jämför äpplen och päron. Men rullade bara 14500mil.

Har följt den här tråden sen start och måste säga att du Fordon verkar ovanligt entusiastisk och sanslöst målmedveten, nästan manisk. Så jävla härligt med fölk som satsar och vill nåt!

:tummenupp

Det är få gånger som jag har gått in så helhjärtat för något. Det är detta och utmaningen och kämpandet för att bli ihop med min nuvarande tjej, samt köpet av min 1290. De tre sakerna står i en klass för sig :)

Den här bilden är rena drömmen med andra ord. Den är taget från i somras, när jag och tjejen var på Gelleråsen:
jag, kajsa och hojen på racebana.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När det gäller buss som ska köras lite, tänk på att en diesel oftast är dubbelt så dyr som en bensinare i skatt. Det blir några mil även om det går åt mer bensin... Jag snokade reda på en gammal Sprinter av den anledningen, plus att jag slipper tänka på hur gammal kamremmen eventuellt är. Fast Jumpern är trevlig att åka i vill jag minnas, och Sprintern är en storlek otympligare.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Racebuss och status har inget med varandra att göra dock har det med bekvämlighet att göra.

Gött boende,driftsäkerhet,kan packa och få med sig allt man behöver utan problem, Om man som jag har en dedikerad racebuss slipper man lasta i och ur mellan körningarna bara fylla på med förbrukningsmatrial o.s.v

Innan denna säsong hade jag den i särklass rostigaste Viton i depån och alla var otroligt trevliga trots det tror inte någon kommer tänka eller tycka annorlunda om mig denna säsong..

P.s man behöver inte belåna sig för att Tjöpa racebuss,hus,cyklar,bilar o.s.v Själv har jag inte en krona i kredit/lån på något av det :crash
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Det är få gånger som jag har gått in så helhjärtat för något. Det är detta och utmaningen och kämpandet för att bli ihop med min nuvarande tjej, samt köpet av min 1290. De tre sakerna står i en klass för sig :)

Den här bilden är rena drömmen med andra ord. Den är taget från i somras, när jag och tjejen var på Gelleråsen:
View attachment 414843

Rena rama kinderägget, grattis! För den som är motiverad är ingenting omöjligt!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu rullar det på. Idag köpte jag min allra första bärbara dator. Så mycket ångest, svåra val och många timmar (inatt släcktes lampan 05:00). Skulle det bli en burk för 3000kr? Som bör räcka till surf, netflix och analys av spårval osv, eller skulle det bli en betydligt dyrare variant, som jag kan ha med mig under flera år? Som är skonsam mot ögonen, snabb och kan användas för högupplösta GoPro-filmer utan att anstränga sig?

Jag kunde inte komma ifrån mitt krav på SSD-hårddisk. Numera är det riktigt hög kvalité som håller i decennier. Inga rörliga delar alls, och SÅ mycket snabbare än vanliga hårddiskar som snurrar runt med varierande ljudvolym 5400 per minut.

Touch-skärm har jag inte ens stött på någonsin faktiskt, förens nu. Jag visste inte om jag skulle älska det eller hata det. Kan skärmen bli kladdig och jävlig efter ett tag? Eller är känsligheten åt skogen? De har precis kommit med multitouch 10 (fingrar) och det är en stor skillnad mot gårdagens 2 fingrar. Det kanske kan vara något?

Skärmstorleken spelar stor roll! Här var det väldigt svårt. Jag vill gärna ha den största skärmen som finns. Ju större desto bättre! Men kan 17" vara för otympligt? Det kanske räcker med 15,6"? Jag vägrar 13,3"-småttingar och 11,3" är ju nästan i klass med Ipad Air och liknande surfplattor. Näe, något större behöver jag.
Precis när jag hade valt ut 3 stycken att titta närmare på, så fick jag syn på den som jag skriver på nu. Suck.

Skall skärmytan vara Glare (glansigt) eller Anti-glare (matt)? Mitt förnuft sa anti-glare då jag står där i depån och solen skiner lite varstans. Då vill jag ju inte ha ett gäng solstrålar som reflekteras rakt i ansiktet på mig.
Men glansig yta är riktigt snygg, andas kvalité och är lättare att hålla ren och hel. Jag fick helt enkelt strunta i den här biten. Samma sak med grafikkort eller inte. Sånt är bara en bonus.

Som sagt. Då fick jag syn på denna. Efter all tid och allt letande kom jag fram till att det får bli den här, med 256GB SSD, touchskärm och glansig skärm. Den är så liten som 14" men nu när jag sitter här så är det faktiskt en perfekt storlek! Vilken tur jag har! Den är tillräckligt stor för att få plats med allt jag vill ha på skärmen. Det går att kolla netflix när man sover över på närmsta vandrarhem och den är tillräckligt liten för att vara väldigt behändig och smidig att ställa ner, flytta runt och som en laptop skall vara. Bärbar.

Lenovo U430.jpg

Lenovo U430. Inet på Hötorget hade en kvar. Och affären stängde om 75 minuter. Jag slängde på mig jackan och skrapade bilen. Den fick det bli! Jag är otroligt nöjd med köpet, och jag kan synka med min stationära dator (som jag faktiskt uppgraderade till windows 8.1 igår natt, 03:00). Det bästa val jag gjort på länge inom datorer. Den gick dessvärre loss på 8490 spänn, men priset är 9490kr från Lenovo själva medans konkurrenterna har satt den på 8990kr om jag inte minns fel. Som tur är så är det 12 månaders räntefritt så det betyder bara mer nudlar, men lika mycket hojkörning.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag får ångest av att läsa dina inlägg..

12 månaders räntefritt. Leasing, Krediter, Detta kommer inte sluta väl :(

Tänkt till ett par varv till är ett råd i all välmening, Gör en snabb överslagsräkning, Rada upp riskerna och kostnaderna och om det är värt att amortera på något i 72 månader som du kanske får lämna kvar vid spolplattan.

En enklare vurpa tickar snabbt iväg bortåt 15K..........
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag måste hålla med Sandfållan här. Personligen skulle jag ha valt den omvända vägen. Jag skulle ha låtit 1290:n vara gathoj, köpt den här (http://www.sporthoj.com/annonser/?id=79236), skippat ny dator och dyr laptimer, hittat någon som jag kunde samåka med till licenskursen och bandagar och börjat där.

Lägg pengarna på däck och bantid istället. Lägg fokus på att hitta körningen innan du försöker hitta tiderna. En GPS-analys ger inte mer än att be någon banräv ligga bakom dig i några varv och sedan ge feedback på körningen. Tvärtom faktiskt. Om du inte vet vad du skall titta efter i GPS-analysen ger den inget medans de rutinerade förarnas tips ger massor direkt.

Lyssna på Sandfållan. Han vet hur det kan gå när man skyndar sig. Annars är risken att du plötsligt sitter utan din drömhoj, utan ekonomi och med en rullstol i racebussen.


Sagt i all välmening från en person som är riktig prylgalning.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag håller med Sandfållan och PeteR1 i att det är bra att lugna sig lite. Att pusha för hårt i början har många erfarenhet av, och det kan göra ont. Du känns dessutom ganska extrem i din målinriktning med korta perspektiv, lite som Sandfållan.

Det ekonomiska däremot är det ju svårt att kommentera när jag inte vet dina ekonomiska förutsättningar, så det vill jag inte lägga mig i.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu rullar det på. Idag köpte jag min allra första bärbara dator. Så mycket ångest, svåra val och många timmar (inatt släcktes lampan 05:00). Skulle det bli en burk för 3000kr? Som bör räcka till surf, netflix och analys av spårval osv, eller skulle det bli en betydligt dyrare variant, som jag kan ha med mig under flera år? Som är skonsam mot ögonen, snabb och kan användas för högupplösta GoPro-filmer utan att anstränga sig?

Jag kunde inte komma ifrån mitt krav på SSD-hårddisk. Numera är det riktigt hög kvalité som håller i decennier. Inga rörliga delar alls, och SÅ mycket snabbare än vanliga hårddiskar som snurrar runt med varierande ljudvolym 5400 per minut.

Touch-skärm har jag inte ens stött på någonsin faktiskt, förens nu. Jag visste inte om jag skulle älska det eller hata det. Kan skärmen bli kladdig och jävlig efter ett tag? Eller är känsligheten åt skogen? De har precis kommit med multitouch 10 (fingrar) och det är en stor skillnad mot gårdagens 2 fingrar. Det kanske kan vara något?

Skärmstorleken spelar stor roll! Här var det väldigt svårt. Jag vill gärna ha den största skärmen som finns. Ju större desto bättre! Men kan 17" vara för otympligt? Det kanske räcker med 15,6"? Jag vägrar 13,3"-småttingar och 11,3" är ju nästan i klass med Ipad Air och liknande surfplattor. Näe, något större behöver jag.
Precis när jag hade valt ut 3 stycken att titta närmare på, så fick jag syn på den som jag skriver på nu. Suck.

Skall skärmytan vara Glare (glansigt) eller Anti-glare (matt)? Mitt förnuft sa anti-glare då jag står där i depån och solen skiner lite varstans. Då vill jag ju inte ha ett gäng solstrålar som reflekteras rakt i ansiktet på mig.
Men glansig yta är riktigt snygg, andas kvalité och är lättare att hålla ren och hel. Jag fick helt enkelt strunta i den här biten. Samma sak med grafikkort eller inte. Sånt är bara en bonus.

Som sagt. Då fick jag syn på denna. Efter all tid och allt letande kom jag fram till att det får bli den här, med 256GB SSD, touchskärm och glansig skärm. Den är så liten som 14" men nu när jag sitter här så är det faktiskt en perfekt storlek! Vilken tur jag har! Den är tillräckligt stor för att få plats med allt jag vill ha på skärmen. Det går att kolla netflix när man sover över på närmsta vandrarhem och den är tillräckligt liten för att vara väldigt behändig och smidig att ställa ner, flytta runt och som en laptop skall vara. Bärbar.

View attachment 414867

Lenovo U430. Inet på Hötorget hade en kvar. Och affären stängde om 75 minuter. Jag slängde på mig jackan och skrapade bilen. Den fick det bli! Jag är otroligt nöjd med köpet, och jag kan synka med min stationära dator (som jag faktiskt uppgraderade till windows 8.1 igår natt, 03:00). Det bästa val jag gjort på länge inom datorer. Den gick dessvärre loss på 8490 spänn, men priset är 9490kr från Lenovo själva medans konkurrenterna har satt den på 8990kr om jag inte minns fel. Som tur är så är det 12 månaders räntefritt så det betyder bara mer nudlar, men lika mycket hojkörning.

Min nuvarande dator köpte jag för ca 3tkr samt så köpte jag till en ssd hårddisk för strax under 1000kr. Bara ca 120gb minne men jag har alla mina bilder i en extern hårddisk ändå (flera faktiskt som backup).
Efter ca 5 år har den gjort sitt så jag har beställt en ny dator för 2400kr som jag får hem nästa vecka. Skippar ssd minne denna gång då jag inte har lika bråttom med att få igång datorn längre.
Den räcker för det jag använder den till: lyssna på musik, skriva pressmeddelanden åt rr-förare och racenyheter åt Motorrad samt andra diverse arbeten.

Spårval mm är kul att kolla på men det behövs ingen värstingdator för det.
Men i slutändan gör man som man själv vill och du får lära dig av dina egna eventuella misstag. Eller som Kenny Bräck säger "Jag är som jag är, jag gör som jag gör och det blir som det blir":D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett tips angående att bli snabb, som du kommer få höra många gånger. Det är bantid som minskar varvtiderna. Krascher gör i bästa fall att du missar en dags bantid pga skrotad hoj, i värsta fall går säsongen åt till rehab. Bättre att köra lite långsammare och kunna nöta ner tiderna långsamt hela säsongen än att pressa gränser fort och få jävligt ont, och bli väldigt långsam.
Rullstolar är långsamma som faaan, tro mig.

Vad gäller ekonomin i att köra med en 1290, det är ditt huvudbry. Men även där är det bättre att ta det lugnt och bygga upp farten, kostar mindre att bara betala för bantiden och däcken än att behöva betala för att laga hojen med. :)

Håll dig hel och i ordning till 2016 så jag kan köra mot dig! :hihi
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top