"Fordons" väg till Speedster cup 2015

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag personligen gillar de som bryter tändning (Translogic, Cordona) mot bränsle (pc, bazzaz).

Visst det kan smälla till vid antändning av oförbränd soppa, men hellre det än att magra av för att tappa momentum.

Så får jag välja, väljer jag inte pc lösning
Såvida det inte är med en ignition module så bryt sker på tändning.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Bränslemoduler mm. Lite svammel

Om du installerar en så kallad "PiggyBack" enhet på din hoj och vill ha den bänkad. Då har jag ett tips. Turbo Andersson är mycket duktig på att mappa hojar i bänk. Han är dessutom lite närmare än MotoSpeed. Du behöver bara åka till Upplandsväsby.

Det finns flera varianter av "PiggyBack"-lösningar.
Visst kan du du ha PowerComander V + Dynojet + deras quickshifter (http://www.rottweilerperformance.com/quick-shift-kits/).

Men du kan även välja t.ex. ta en Rapid Bike EVO/Racing (http://rapidbike.us/products/2014-1290-super-duke-r) och det går att koppla på en HM PC QS på Rapid Bike boxen (min favorit just nu).
eller
Du har hela Bazzaz sortiment (med bl.a. http://www.revzilla.com/motorcycle/bazzaz-z-fi-fuel-controller-ktm-1290-super-duke-r-2014-2015) (aldrig fastnad för Bazzaz)
Vanligaste förändringen av flödet är byte av avgassystem (ut) och luftenburk med filter (in). Om du klarar det ljudmässigt (95db) så finns alltid möjligheten att modifiera på in sidan med t.ex. en Rottweiler (http://www.rottweilerperformance.com/rottweiler-intake-system-super-duke-1290/). På Rottweilerperformance sidan så finns lite annat godis också.

Men också?
Har du plockat bort SAS-delen och använder du redan någon av dongarna som finns till. Titta på http://www.ktmtwins.com/ktm-990-129...-super-duke/fuel-injection-jetting-air-filter

HM har två modeller av quick shifter. En som man kopplar via PowerComander-/Rapid Bike Boxen och en som man kopplar direkt på hojens tändspolar.

Vill du ha flera mappar (t.ex. en med och en utan Db-killerns) så kan du ha det.

Men i slutänden
Så om du har ändra på flödet så skall du mappa. Om hojen redan är blanserad med hjälp av original ECUn, så är det redam ett anpassat flödet. Då behöver du inte göra något för det är redan bra.
Du kan få hojen att mappa sig själv med hjälp av tillägg som säljs av de flesta (t.ex. till PowerComander och Rapid Bike).
Det är bara du (och plånkan) som kan välja vad du vill ha.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag står inför ett irriterande val. Antingen kan jag gå på en WP-dämpare som enligt journalister ska vara ruskigt bra. Vid beställning så får man välja lite olika alternativ.

View attachment 424349


Det går även att justera längden på bakdämparen. Jag vill tro att det är ganska viktigt att ha den möjligheten.

WP 15180N01
View attachment 424348

Eller så kan jag köpa en Öhlins TTX KT 302-dämpare. Den har jag bara hört gott om på olika forum, och jag har även fått testa ett körpass på Gelleråsen med en 1290 med en sådan dämpare och det var en positiv upplevelse jämfört mot original (surprise!). Dock så pressade jag inte hojen speciellt hårt och kunde inte få någon vettig utvärdering av det. Den här går dock inte att justera längden på!

View attachment 424350

En WP-dämpare kostar 10 988kr, medans en Öhlinare går loss på 1375€ eller 12825kr idag. Det lutar åt WP-dämparen pga det lite lägre priset men främst att det går att justera längden på denna. Det är ju en top of the line-dämpare såvitt jag förstår men samtidigt är ju en Öhlinare alltid en Öhlinare. Dock benämns denna TTX som "track&road". Hos WP kan jag välja enbart track. En annan positiv sak är att Funbike har möjlighet att serva WP-dämparen.

Dessa problem... :gnissla :rofl

Jag tar tacksamt emot tips och råd i detta ämne!




En liten fråga, Har du en aning om hur fjädring fungerar, Vad som gör vad på dom små rattarna och reglagen, Vilka höjder man ska sträva efter hur olika settings påverkar körbarheten o.s.v.

Vem ska du fråga om hjälp och bolla idér med när du har har funderingar och inte kommer vidare?

Oavsett vilken fjädring du än köper så kommer den vara snabbare än både dig och mig så det spelar mindre roll. Men med vilken fjädring medföljer support ?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om du installerar en så kallad "PiggyBack" enhet på din hoj och vill ha den bänkad. Då har jag ett tips. Turbo Andersson är mycket duktig på att mappa hojar i bänk. Han är dessutom lite närmare än MotoSpeed. Du behöver bara åka till Upplandsväsby.

Det finns flera varianter av "PiggyBack"-lösningar.
Visst kan du du ha PowerComander V + Dynojet + deras quickshifter (http://www.rottweilerperformance.com/quick-shift-kits/).

Men du kan även välja t.ex. ta en Rapid Bike EVO/Racing (http://rapidbike.us/products/2014-1290-super-duke-r) och det går att koppla på en HM PC QS på Rapid Bike boxen (min favorit just nu).
eller
Du har hela Bazzaz sortiment (med bl.a. http://www.revzilla.com/motorcycle/bazzaz-z-fi-fuel-controller-ktm-1290-super-duke-r-2014-2015) (aldrig fastnad för Bazzaz)
Vanligaste förändringen av flödet är byte av avgassystem (ut) och luftenburk med filter (in). Om du klarar det ljudmässigt (95db) så finns alltid möjligheten att modifiera på in sidan med t.ex. en Rottweiler (http://www.rottweilerperformance.com/rottweiler-intake-system-super-duke-1290/). På Rottweilerperformance sidan så finns lite annat godis också.

Men också?
Har du plockat bort SAS-delen och använder du redan någon av dongarna som finns till. Titta på http://www.ktmtwins.com/ktm-990-129...-super-duke/fuel-injection-jetting-air-filter

HM har två modeller av quick shifter. En som man kopplar via PowerComander-/Rapid Bike Boxen och en som man kopplar direkt på hojens tändspolar.

Vill du ha flera mappar (t.ex. en med och en utan Db-killerns) så kan du ha det.

Men i slutänden
Så om du har ändra på flödet så skall du mappa. Om hojen redan är blanserad med hjälp av original ECUn, så är det redam ett anpassat flödet. Då behöver du inte göra något för det är redan bra.
Du kan få hojen att mappa sig själv med hjälp av tillägg som säljs av de flesta (t.ex. till PowerComander och Rapid Bike).
Det är bara du (och plånkan) som kan välja vad du vill ha.

Tack för hjälpen och informationen! Jag ska ta och kolla upp Turbo Andersson, det är ju faktiskt nära och bra. Och olika mappar för med/utan dB-killers är bra :)

En liten fråga, Har du en aning om hur fjädring fungerar, Vad som gör vad på dom små rattarna och reglagen, Vilka höjder man ska sträva efter hur olika settings påverkar körbarheten o.s.v.

Vem ska du fråga om hjälp och bolla idér med när du har har funderingar och inte kommer vidare?

Oavsett vilken fjädring du än köper så kommer den vara snabbare än både dig och mig så det spelar mindre roll. Men med vilken fjädring medföljer support ?

Jag använder för det mesta http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/ samt den här bilden

suspension setup.jpg.

Jag har dessvärre ingen specifik person som jag kan få hjälp av utan jag får vända mig till alla kära medlemmar på forumet. Jag förstår dock inte varför det skulle vara så enorm skillnad mellan de olika dämparna. Alltså, varför skulle det vara så stor skillnad mellan att öka compen på WP jämfört med att öka compen på en Öhlinare?
Och som sagt, med WP-dämparen så kan den bli servad hos Funbike.

Nu har jag dock beställt en WP-dämpare från Je68.se
Intressant att det inte var några märkligt långa leveranstider när ringde WP för att höra, medans Ljunggrens Motor i Karlskoga hade ett halvårs väntetid för samma dämpare.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Förutom att en WP-dämpare äntligen är beställd, så har jag införskaffat mer godis till hojen :kär

En sadel.
KTM-1290-SD-Carbon-Sitzbank-glaenzend.jpg


Bakre kåpor då de gamla är spruckna och knappt höll sig fast.
KTM-1290-SD-Carbon-seitliche-Heckverkleidungen-glaenzend.jpg


Nytt framaxelskydd.
KTM-1290-SD-Achsprotektor.jpg


Värmeskydd så min båt inte smälter bort.
Hitzeschutzband-Basaltfaser-Gewebe-bis-1000-Grad-10-m-Rolle-Braun-Gold_b2.jpg


Märkligt nog är kolfiber från Racefoxx betydligt billigare än vanlig olackerad plast från KTM. Jag ser fram emot att testa den nya sadeln. Jag antar att det kommer bli så mycket lättare att röra sig på hojen jämfört med min befintliga touringsadel från KTM Powerpart.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tack för hjälpen och informationen! Jag ska ta och kolla upp Turbo Andersson, det är ju faktiskt nära och bra. Och olika mappar för med/utan dB-killers är bra :)



Jag använder för det mesta http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/ samt den här bilden

View attachment 424613.

Jag har dessvärre ingen specifik person som jag kan få hjälp av utan jag får vända mig till alla kära medlemmar på forumet. Jag förstår dock inte varför det skulle vara så enorm skillnad mellan de olika dämparna. Alltså, varför skulle det vara så stor skillnad mellan att öka compen på WP jämfört med att öka compen på en Öhlinare?
Och som sagt, med WP-dämparen så kan den bli servad hos Funbike.

Nu har jag dock beställt en WP-dämpare från Je68.se
Intressant att det inte var några märkligt långa leveranstider när ringde WP för att höra, medans Ljunggrens Motor i Karlskoga hade ett halvårs väntetid för samma dämpare.


Det blir säkert bra, Grattis till köpet och lycka till.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu har jag införskaffat ett motionsredskap för höst/vinter/vårträning! Fy fan va bra det kommer bli att kunna köra året om. Och så bra det kommer bli att vänja sig vid att både fram och bakände hoppar runt hela tiden. Men främst av allt; fy fan va roligt jag kommer ha det! :rock Imorgon ska jag för första gången köra på en crossbana, hur svårt kan det vara liksom? :rofl

IMG_7671.jpg

Nu behöver jag bara hitta orange plast och ett KTM dekalkit till min Honda 450.

Det blir säkert bra, Grattis till köpet och lycka till.

Tack :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag införskaffat ett motionsredskap för höst/vinter/vårträning! Fy fan va bra det kommer bli att kunna köra året om. Och så bra det kommer bli att vänja sig vid att både fram och bakände hoppar runt hela tiden. Men främst av allt; fy fan va roligt jag kommer ha det! :rock Imorgon ska jag för första gången köra på en crossbana, hur svårt kan det vara liksom? :rofl

View attachment 424750

Nu behöver jag bara hitta orange plast och ett KTM dekalkit till min Honda 450.



Tack :)

Ha det skitkul. :D :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Haha Cross är mkt svårare än man kan tro :)

Mkt intressant tråd du har skaffat .

Det är det definitivt! Jag var helt slutkörd efter 1-2 varv och fick vila stup i ett :D Men det var kul att flyga med hojen över platåer och hopp! Desto svårare att landa dock :lol
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det har varit möjligt att rösta på (bland annat) årets raket inom roadracing, och guess what! Jag är tydligen en av de nominerade! :kär Det känns HELT OTROLIGT! Mitt namn står bland alla dessa! Det är overkligt. När jag såg att man kunde rösta så gjorde jag aldrig reklam för min egen del då det finns så otroligt duktiga förare, men ändå har det inkommit röster på mig. Jag är rörd!

Det här ska jag fira med extra fin mat på resturangen ikväll. Tack SNÄLLA alla ni som har lagt en röst på mig! Jag har svårt att förstå det men jag är väldigt glad över rösterna! Wow :rodnar

årets raket 2015.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
kolfiberdelar.jpg

Ny racesadel och bakkåpor i kolfiber. Nu kommer det gå fort!! Ja ser fram emot att få sätta mig på en tunn sadel där jag kommer kunna röra mig lättare! Nya bakkåpor behövs verkligen så jag slipper åka runt med spruckna fula kåpor. Nu behövs bara dekaler också. Avgasbandage som tål 1000 grader gör nog susen då båten ligger an mot grenröret hela tiden. nu är det bara bakdämparen och hela hojen som jag väntar på :banana

Kom igen nu, låt säsongen sätta igång snart!!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
WP racedämpare.jpg

Min 6kg stora kärlek har anlänt och jag ser fram emot att få den monterad och justerad!
Märkligt nog så bifogade inte WP ett enda papper. Ingen manual och inga uppgifter om grundinställningen. Jag tog upp det med Jonte på je68 och han skulle ta upp det med de ansvariga på WP nere i Österrike då han är på väg dit just nu.

Nu är det ju ingen omöjlighet att börja skruva och vrida på den själv och räkna, men för 14000kr så ska man inte riktigt behöva det. Speciellt med tanke på hur service minded Öhlins är på den här punkten.

MEN JAG HAR DEN HEMMA NU! :kär Givetvis så delar vi huvudkudde.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
WP_Logo_large.jpg


En note to self:

WP racedämpare grundinställning från fabrik:
Från fullt öppen (från minus)
Antal klick

Lågfartskompression: 15 av 25
Högfartskompression: 17 av 25
Retur: 17 av 26
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Reportage av RR Nyheter och teknik!

Han körde i Speedster Cup 2015 med sin KTM SD1290.
Hör hur han tränar inför kommande säsong och höjdpunkten från 2015.


RR nyheter och teknik: Hur tränar du under vintern?

Rickard Winblad: Jag har nyligen införskaffat en cross för att förlänga säsongen till året om! Nu kommer jag förhoppningsvis inte känna mig så ringrostig som jag gjorde i våras. Jag kommer även att åka iväg i mars med Seva Racing för att få lite extra försäsongsträning inför första tävlingen på Anderstorp. Annars så är det gymmet som gäller. Både styrka och kondition behöver förbättras tycker jag. Men sen när blev man egentligen nöjd med sin dagsform? Det går alltid att förbättra sig och förhoppningsvis så kommer mina knän ha läkt till nästa säsong. De tog mycket stryk under sommaren under alla krascher och speciellt när jag gick omkull under första racet i Sviestad i juni.

RR: Vilken serie kör du nästa år?

RW: Under 2016 kommer jag främst sikta på Rookie1000, där jag ska ta poäng i samtliga race. Dessutom har jag som ambition och mål att komma före teamkollegan i Team Funbike Björn Nordgren under minst ett race! Jag funderar även på något enstaka inhopp i BoTT, eller Battle of The Europeans som den numera kommer att kallas. Min förhoppning är även att jag kommer kunna köra minst en endurance-tävling under säsongen. För närvarande saknas dock ett team men jag har mina önskemål vilka de två andra skulle kunna vara.

RR: Kör du vidare med din KTM SD1290?

RW: Jajamän! Jag är väldigt nöjd med min kära Superduke och till kommande säsong så kommer den vara uppgraderad med bland annat renoverad växellåda och ny bakdämpare, som till skillnad från den gamla är gjord för tävlingskörning. Nu ska jag visa vad en förvuxen nakenhoj kan ställa till med i stora stolleklassen.

RR: Vilket är ditt bästa minne från säsongen 2015?

RW: Det är utan tvekan den allra sista racehelgen på Sviestad i år. Dels när jag kom trea under första racet men framförallt under andra racet där jag slutade som femma. Det var väldigt fysisk körning med så mycket adrenalin där jag, Markus Karlsson och Mattias Ödlund körde utan några egentliga marginaler till varandra med både lätt kontakt och betydligt hårdare påkörning som resultat. Dock hela tiden med glädje och full respekt för varandra. Det är utan tvekan mitt bästa och häftigaste minne från året!

Tack Rickard Winblad!

Fotot är taget av FredrikEkl (hans nick på sporthoj.com).

IMG_5837.JPG
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top