"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det har vart grymt kul att följa dig i år ! ... och jag kan bara drömma om samma utveckling 2016 som du haft !
jag är ju betydligt grönare med ett kort för tung i bara 16 månader snart, men ska fan in i Speedster nästa år oavsett hur kass jag är.
Lite synd att man inte får chansen att jaga dig, men vi kan ju äta RBK ihop ändå ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Riktigt roligt att det gick så bra för dig i år!
Önskar dig lyckatill i r1000!

Tack så jättemycket! Jag kommer behöva alla lyckönskningar jag kan få!

Vem var det som körde på innern rakt ut andra varvet efter rakan? Lite bajs i brallan moment.

Jag är lite osäker på vilken incident du menar men det kanske dyker upp nån film där man ser vilken siffra hojen har :)

:tummenupp snyggt!

Hoppas att fler följer ditt föredömligt goda,exempel och klassar upp sig

Stort tack! Jag hoppas att Svemo tar sig i kragen och blir bättre på att klassa upp folk i både Speedster och Rookie nästa år om behov finns. Speedster måste ju vara en instegsklass och att köra varvtider som platser för poäng i Rookie 1000 är inte rimligt.

:tummenupp Det har varit kul att följa din utveckling här i tråden. Jag ser framemot tråden i R1000 nästa år.

Roligt! Vi får hålla tummarna för att nästa säsong blir lika givande :) Jag ser fram emot riktigt tuffa utmaningar och lika hårda kamper som senaste racet på Sviestad. Vintern kommer kännas lång!

Det har vart grymt kul att följa dig i år ! ... och jag kan bara drömma om samma utveckling 2016 som du haft !
jag är ju betydligt grönare med ett kort för tung i bara 16 månader snart, men ska fan in i Speedster nästa år oavsett hur kass jag är.
Lite synd att man inte får chansen att jaga dig, men vi kan ju äta RBK ihop ändå ;)

Kul att höra! Med samma dedikation kommer du säkert minst lika långt! Speedster Cup är helt rätt klass för dig. Och förhoppningsvis så blir så tillräckligt varm i kläderna för att klättra vidare efter en säsong!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tänkte på varv 2 när någon inte fick stopp på sin maskin och väljer exit framför en annan som svänger in i kurvan precis. Tur att han inte tog kurvan snabbare...

bajsibrallan.jpg
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tänkte på varv 2 när någon inte fick stopp på sin maskin och väljer exit framför en annan som svänger in i kurvan precis. Tur att han inte tog kurvan snabbare...

View attachment 424148

Det är jag som svänger in där och får bryta för att inte få en sjävmordspilot i sidan:dummer:dummer

Vet att han kraschade rätt illa på LMS men det kunde man listat ut med arslet med den inställningen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är jag som svänger in där och får bryta för att inte få en sjävmordspilot i sidan:dummer:dummer

Vet att han kraschade rätt illa på LMS men det kunde man listat ut med arslet med den inställningen.

Ajdå det lät ju inte bra. Dags att tagga ner ett litet hack och träna.
Alla kan vi dock göra dumma val när vi får panik. Men det kunde gått satans illa det där. Torpederad Deluxe.
Hoppas att föraren lärt sig ett par läxor och blivit en bättre pilot...
MEN! Vart det brunt i brallan? Jag hade lätt sketit ner mig om någon blåser rakt ut mitt framför mig ;)
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tänkte på varv 2 när någon inte fick stopp på sin maskin och väljer exit framför en annan som svänger in i kurvan precis. Tur att han inte tog kurvan snabbare...

View attachment 424148

Jahaa, jo nu kopplar jag! Väljer dock att inte outa honom. Jag tänkte på racet i Sviestad och kunde inte komma på vem tusan du menade. Riktigt skönt att han missade Sandfållan med typ minsta möjliga mån!

Det är jag som svänger in där och får bryta för att inte få en sjävmordspilot i sidan:dummer:dummer

Vet att han kraschade rätt illa på LMS men det kunde man listat ut med arslet med den inställningen.

Gjorde han? Vet du hur det hände?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ajdå det lät ju inte bra. Dags att tagga ner ett litet hack och träna.
Alla kan vi dock göra dumma val när vi får panik. Men det kunde gått satans illa det där. Torpederad Deluxe.
Hoppas att föraren lärt sig ett par läxor och blivit en bättre pilot...
MEN! Vart det brunt i brallan? Jag hade lätt sketit ner mig om någon blåser rakt ut mitt framför mig ;)

Blev lite ställd och sedan förbannad över att man satsar så hårt i ett låtsas race, Har för mig att jag kollar bak på han en bra stund och bara skakar på huvudet.

Tappar lite fokus och kommer inte in i matchen igen så att säga.

Jahaa, jo nu kopplar jag! Väljer dock att inte outa honom. Jag tänkte på racet i Sviestad och kunde inte komma på vem tusan du menade. Riktigt skönt att han missade Sandfållan med typ minsta möjliga mån!



Gjorde han? Vet du hur det hände?

Såg cykeln kraschad och honom haltandes. Är 99% säker på att det var han, Långhårig borde vara en passande beskrivning :)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Ja, det finns ju en del som skulle behöva ta lärdom av vad Stoner sa till Rossi en gång:
"Obviously your ambition outweighed your talent."
Och det fick Rossi höra...?

Vi vet vi alla hur snabbt ett stort problem kan orsakas av en liten felbedömning.
Och i stridens hetta är det ganska lätt att göra små felbedömningar.
Oftast leder de inte till nåt annat än möjligtvis ett kalsongbyte.
Men har man blivit torpederad en gång, så önskar man att fler lät bli att köra över sin talang.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja, det finns ju en del som skulle behöva ta lärdom av vad Stoner sa till Rossi en gång:
"Obviously your ambition outweighed your talent."
Och det fick Rossi höra...?

Vi vet vi alla hur snabbt ett stort problem kan orsakas av en liten felbedömning.
Och i stridens hetta är det ganska lätt att göra små felbedömningar.
Oftast leder de inte till nåt annat än möjligtvis ett kalsongbyte.
Men har man blivit torpederad en gång, så önskar man att fler lät bli att köra över sin talang.
Jo tack. olycker händer.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Val av stötdämpare

Jag står inför ett irriterande val. Antingen kan jag gå på en WP-dämpare som enligt journalister ska vara ruskigt bra. Vid beställning så får man välja lite olika alternativ.

WP Config.jpg

Det går även att justera längden på bakdämparen. Jag vill tro att det är ganska viktigt att ha den möjligheten.

WP 15180N01
wp_super_comp_stodaempfer_links.jpg

Eller så kan jag köpa en Öhlins TTX KT 302-dämpare. Den har jag bara hört gott om på olika forum, och jag har även fått testa ett körpass på Gelleråsen med en 1290 med en sådan dämpare och det var en positiv upplevelse jämfört mot original (surprise!). Dock så pressade jag inte hojen speciellt hårt och kunde inte få någon vettig utvärdering av det. Den här går dock inte att justera längden på!

Ohlins-TTX-Ktm-1290Super-duke-shock-KT302-pic-2.jpg

En WP-dämpare kostar 10 988kr, medans en Öhlinare går loss på 1375€ eller 12825kr idag. Det lutar åt WP-dämparen pga det lite lägre priset men främst att det går att justera längden på denna. Det är ju en top of the line-dämpare såvitt jag förstår men samtidigt är ju en Öhlinare alltid en Öhlinare. Dock benämns denna TTX som "track&road". Hos WP kan jag välja enbart track. En annan positiv sak är att Funbike har möjlighet att serva WP-dämparen.

Dessa problem... :gnissla :rofl

Jag tar tacksamt emot tips och råd i detta ämne!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har haft både vita och gula dämpare och ingen av dom satte några begränsningar för mig iaf. Ride height bak märker däremot vem som helst skillnad på så den är viktig att kunna ställa rätt. Därmed inte sagt att man måste ställa med hjälp av fjäderbenet men det är ju smidigt.

Öhlins kallar alla sina bättre asfaltskomponenter road&track så det behöver du inte oroa dig för men denna saknar separat hög/låg komp och längdjustering men har hydraulisk förspänning så den verkar ju vara gatorienterad. Kolla vad det kostar att få en ihopskruvad för ditt ändamål om du vill ha en gul fjäder.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har haft både vita och gula dämpare och ingen av dom satte några begränsningar för mig iaf. Ride height bak märker däremot vem som helst skillnad på så den är viktig att kunna ställa rätt. Därmed inte sagt att man måste ställa med hjälp av fjäderbenet men det är ju smidigt.

Öhlins kallar alla sina bättre asfaltskomponenter road&track så det behöver du inte oroa dig för men denna saknar separat hög/låg komp och längdjustering men har hydraulisk förspänning så den verkar ju vara gatorienterad. Kolla vad det kostar att få en ihopskruvad för ditt ändamål om du vill ha en gul fjäder.


Går det verkligen att få en specialgjord dämpare från Öhlins? NU har jag skickat ut ett mail till fabriken i Upplands Väsby. Visste inte riktigt om jag skulle vända mig dit eller ej men skulle jag fråga en ÅF så lär det ju ta evigheter, om de ens bemödar sig att skicka frågan vidare.

Jag ringde även en ÅF för WP, och han förklarade att det är cirka ett HALVÅRS leveranstid på en sådan dämpare. Så i typ slutet av April skulle jag få den. Det är ju fanimej inte rimligt någonstans. Dock verkade han inte kolla upp det utan det kändes som att han drog siffran från höften. Så jag ringde en annan ÅF och de skulle återkomma nästa vecka, men trodde inte det skulle vara några problem att få hem en sådan under vintern.

Den här jäkla cykeln börjar bli dyr nu. Ska jag skaffa quickshifter så behöver jag PC5, tändbox och QS samt mappning vilket går på i runda slängar 13 loppor hos Motospeed. De är även ÅF för Öhlins och det fanns väl möjlighet att diskutera något paketpris om jag även köpte dämparen för 13k. :rofl

Spons, anyone? Material till hojen och jag erbjuder min själ som kompensation :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Går det verkligen att få en specialgjord dämpare från Öhlins? NU har jag skickat ut ett mail till fabriken i Upplands Väsby. Visste inte riktigt om jag skulle vända mig dit eller ej men skulle jag fråga en ÅF så lär det ju ta evigheter, om de ens bemödar sig att skicka frågan vidare.

Jag ringde även en ÅF för WP, och han förklarade att det är cirka ett HALVÅRS leveranstid på en sådan dämpare. Så i typ slutet av April skulle jag få den. Det är ju fanimej inte rimligt någonstans. Dock verkade han inte kolla upp det utan det kändes som att han drog siffran från höften. Så jag ringde en annan ÅF och de skulle återkomma nästa vecka, men trodde inte det skulle vara några problem att få hem en sådan under vintern.

Den här jäkla cykeln börjar bli dyr nu. Ska jag skaffa quickshifter så behöver jag PC5, tändbox och QS samt mappning vilket går på i runda slängar 13 loppor hos Motospeed. De är även ÅF för Öhlins och det fanns väl möjlighet att diskutera något paketpris om jag även köpte dämparen för 13k. :rofl

Spons, anyone? Material till hojen och jag erbjuder min själ som kompensation :crash

Hör av dig till FunBike och KTM och fråga om de kan tänka sig sponsra lite? :D Eller bara alla företag du hittar i hemtrakten? :hihi
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Går det verkligen att få en specialgjord dämpare från Öhlins? NU har jag skickat ut ett mail till fabriken i Upplands Väsby. Visste inte riktigt om jag skulle vända mig dit eller ej men skulle jag fråga en ÅF så lär det ju ta evigheter, om de ens bemödar sig att skicka frågan vidare.

Jag ringde även en ÅF för WP, och han förklarade att det är cirka ett HALVÅRS leveranstid på en sådan dämpare. Så i typ slutet av April skulle jag få den. Det är ju fanimej inte rimligt någonstans. Dock verkade han inte kolla upp det utan det kändes som att han drog siffran från höften. Så jag ringde en annan ÅF och de skulle återkomma nästa vecka, men trodde inte det skulle vara några problem att få hem en sådan under vintern.

Den här jäkla cykeln börjar bli dyr nu. Ska jag skaffa quickshifter så behöver jag PC5, tändbox och QS samt mappning vilket går på i runda slängar 13 loppor hos Motospeed. De är även ÅF för Öhlins och det fanns väl möjlighet att diskutera något paketpris om jag även köpte dämparen för 13k. :rofl

Spons, anyone? Material till hojen och jag erbjuder min själ som kompensation :crash

Funbike har väl bromsbänk. Tror du inte att du får bättre priser, goodwill, rabatter osv i längden om du så att säga "samlar" dina köp av service, reparationer, tillbehör, reservdelar osv hos en återförsäljare, tex Funbike där du dessutom köpt hojen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur blev reglementet för R1000 nu? Två cylindrar max 1300? Fyra max 1000? Tre max 1100?

Translogic har quickshift för SD1290. Skulle förvåna om inte exempelvis PQ8 twin från Cordona inte skulle gå att klämma på med.

Nu vet jag inte vad kostnader blir med pcv men behöver du inte det övriga utan egentligen bara vill ha QS så borde du komma lindrigare undan med bara QS..
 
Last edited:

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Den här jäkla cykeln börjar bli dyr nu. Ska jag skaffa quickshifter så behöver jag PC5, tändbox och QS samt mappning vilket går på i runda slängar 13 loppor hos Motospeed. De är även ÅF för Öhlins och det fanns väl möjlighet att diskutera något paketpris om jag även köpte dämparen för 13k. :rofl

Spons, anyone? Material till hojen och jag erbjuder min själ som kompensation :crash

Du behöver bara en PC5a och en QS.
PC5 ca 3000kr och en beg Dynojet QS för 1000kr på blocket.
Tyvärr är det ingen garanti att shimsen hoppar ur fast den bryter tändningen....

Sen har jag för mig att WP inte har hydraulisk förspänning till 1290 som på bilden
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Funbike har väl bromsbänk. Tror du inte att du får bättre priser, goodwill, rabatter osv i längden om du så att säga "samlar" dina köp av service, reparationer, tillbehör, reservdelar osv hos en återförsäljare, tex Funbike där du dessutom köpt hojen?

Funbikes bromsbänk gick sönder i åras när de skulle bänka min hoj #Thebeast
Jag gör mitt bästa för att köpa saker av Funbike, men går inte det så köper jag såklart på andra håll. Jag brukar ha en liten dialog med Ragnar om mina planer med hojen.

Har inte HM eller cordona QS?

Eller är det special på din??

Motospeed kör enbart med Dynojet QS. Anledningen till att jag vill använda mig av Motospeed är för att resultatet blev bra med Mathias 1290.

Hur blev reglementet för R1000 nu? Två cylindrar max 1300? Fyra max 1000? Tre max 1100?

Translogic har quickshift för SD1290. Skulle förvåna om inte exempelvis PQ8 twin från Cordona inte skulle gå att klämma på med.

Nu vet jag inte vad kostnader blir med pcv men behöver du inte det övriga utan egentligen bara vill ha QS så borde du komma lindrigare undan med bara QS..

Jag vet inte mer än att Marklund ringde upp mig och berättade att min KTM 1290 numera är godkänd för att deltaga i Rookie1000.
Ska jag använda Dynojet QS så behöver jag tydligen PCV. Jag vet inte hur viktigt det är med en modul som bryter tändningen, men det känns som att det blir skonsammare i längden?

Du behöver bara en PC5a och en QS.
PC5 ca 3000kr och en beg Dynojet QS för 1000kr på blocket.
Tyvärr är det ingen garanti att shimsen hoppar ur fast den bryter tändningen....

Sen har jag för mig att WP inte har hydraulisk förspänning till 1290 som på bilden

Shimsen hoppar bara ur om man övervarvar motorn. Jag använder alltid kopplingen när jag växlar ner- Quick shiftern kommer bara verka uppåt.
Men det är nog smart att faktiskt leta upp begagnade PCV/QS. Där finns pengar att spara (i bästa fall).

Hydraulisk förspänning är ju förvisso väldigt bekvämt, men ingen nödvändighet såsom justerbar längd. Jag är ju van vid att använda en bökig C-nyckel för att justera förspänningen så :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top