"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Bra kört och en bra racerappor.:tummenupp

Jag hade tänkt att åka och kolla på racet, men pga det dåliga vädret så avstod jag. Inte så kul att köra till Karlskoga i regn
med hojen.
Men jag följde racen på Amigoo så jag var i allafall uppdaterad.:)

Keep up the good work.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Grymt bra kört!
Att bli omkörd av dig i var som ett möte.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...tycker inte du ABS:en stör mer än den gör nytta på bana?

Jag gör det iaf, på ninjan är den för ivrig att "rätta" till det...och den verkar inte gå att göra mycket åt heller.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bra kört och en bra racerappor.:tummenupp

Jag hade tänkt att åka och kolla på racet, men pga det dåliga vädret så avstod jag. Inte så kul att köra till Karlskoga i regn
med hojen.
Men jag följde racen på Amigoo så jag var i allafall uppdaterad.:)

Keep up the good work.

Näe usch, jag förstår det! Det suger att åka motorväg i regn :mad:

Grymt bra kört!
Att bli omkörd av dig i var som ett möte.

Tack Josef :D

...tycker inte du ABS:en stör mer än den gör nytta på bana?

Jag gör det iaf, på ninjan är den för ivrig att "rätta" till det...och den verkar inte gå att göra mycket åt heller.

Hade jag svarat i förrgår så hade jag sagt "Jo, ABS suger otroligt mycket på bana" men efter gårdagens krasch så försöker jag jobba mig runt det problemet. Nu låste jag dock framhjulet när jag hade slicks och det regnade, och jag höll på att bromsa bort mig under KM-racet då ABSen gick in väldigt mycket i 230 blås och jag hade typ noll bromsverkan på den blöta asfalten. Då hade jag ändå regndäck. Men jag tror att det kan vara värt att köra med sport-ABS på min hoj tills jag har mer erfarenhet av regnkörning.
I torrt väder så kör jag inte med ABS alls.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Torsdagens Facebookuppdatering:

Inatt åkte jag till Karlskoga för en spontan sista minuten-hojträning i regn!
Dagen mötte inte riktigt mina förväntningar.
Jag kommer dit och lastar av allting i hällregn. So far so good. Vid åttatiden på morgonen då slutar det regna och solen skiner. Vilken annan dag än denna så hade jag jublat! Klockan 09:45 är det dags för första körpasset (med regndäck). Givetvis hade hela banan precis torkat upp!! På det tredje varvet åker jag in då jag inte känner för att elda upp däcken.

Min depågranne är snäll nog att visa hur jag kränger av och på däck. Det var dags att skifta till slicks! Jag missar andra körpasset pga detta. Inför tredje passet var jag rastlös och ville ut på banan! Precis när jag kör ut på banan då kommer de första dropparna och ett par varv senare så öppnar himlen sig. Suck!!

Efter lunch var det dags igen. Nu då?! Ett par minuter innan vår tur då börjar det duggregna. Först lite grann men det övergick fort till regn. Jag tänker att sålänge det är torrt på asfalten så är det lugnt.
Jag kommer ett halvt varv innan jag låser framhjulet inför hårnålen. Jag fick ett framhjulslyft precis innan och jag gissar på att gafflarna inte riktigt hann sätta sig innan jag bromsade hårt. Med en jävla fart for jag i backen och kanar på arslet och jag hinner tänka att det dels är en lång tid jag glider, och dels kollar jag bakåt och funderar på om jag kanske ska göra en sån där fin posering som jag råkade göra på Mantorp. Mer hinner jag inte tänka förens jag tumlar runt fyra varv i sanden och har rätt så ont i båda knäna. Jag väljer att sitta kvar och vänta på ambulans ifall det skulle vara något dumt som har hänt.

Troligtvis har jag bara fått två rejäla smällar och inte någon skada, det återstår att se då haltar lite lustigt med både benen nu..
Efter lite pyssel med hojen så konstaterar jag att typ inget av betydelse är trasigt. Inte mer än att båten är paj och frambromsgreppet hänger löst. Det löstes med buntband.

Jag missade nästa körpass (där det började regna precis när passet började!) men hinner på minuten till sista körningen i regnet innan KM-tävlingen!
Knäna gör mer och mer ont men det går att köra rätt bra ändå. Vänster knä har fått en ömmande bula.

Jag fick tredje bästa kvaltiden för dagen och när warm up-starten för racet går känner jag att min traction control bara hindrar mig i starten. Jag stänger av TC på gridden och jag får en bra start på den blöta asfalten. Jag körde bra och fick som bäst en tid på 1.20.2 vilket är personbästa på helt blöt bana!
OCH JAG VANN!! Jag tog starten och behöll ledningen hela vägen till mål! det betyder att jag återigen tar ledningen i SMC Sport klubbmästerskap.
Nu är det dock ytterligare tre dagar där borta som jag inte kan vara med på vilket gör att förstaplatsen ryker under den här helgen. Men vad gör det? Jag vann ännu en deltävling! Ikväll ska jag fira med en segeröl!

smc sport vinst 150730.jpg
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Rapport från SM-helgen i Falkenberg

Det börjar redan på onsdagen, när jag ska byta frambromsgrepp. Den lilla bulten som håller fast hela greppet är på något sätt skevt. Hur jag än vrider och vänder på problemet så vägrar den att ta gäng. Det var klurigt att få ut den, men helt omöjligt att få fast den igen. Efter ganska exakt en timmes försiktigt kämpande så fick jag ta min festool-skruvdragare och med hyfsat mycket tryck pressa ner skruven och dra åt den samtidigt. På tredje försöket så tog den gäng! :brinnerup
Helt genomsvettig så kunde jag andas ut igen. Sent på kvällen åkte jag iväg till Bactor MC för att prova ut en ny båt. Vi enades om att en båt till Daytona 675 bör vara det bästa tillgängliga alternativet efter lite anpassning. Jag var nog inte hemma förens vid klockan ett på natten. Perfekt start inför den långa körningen under torsdagen.

Och lång blev den. Under arbetstid hann jag köra cirka 30 mil, innan det var dags att ta sig er till Falkenberg. Inte hemifrån mig, utan från norrtälje. Ännu längre bort! :rofl
Det blev 90 mil den dagen, men det var det utan tvekan värt! Jag körde lite vilse i närheten av banan. Jag hade knappat in någon postkodadress från deras hemsida som gick till någon bonde ute på vischan. Det här med att vara stressad leder en ibland på villospår.. Ungefär vid midnatt kom jag äntligen fram. Det har varit långa nätter hela veckan!

Fredagsträningen gick helt åt skogen. Första passet så låg jag nog på 55-56 sekunder per varv (mätt genom gopro-inspelningen) och hittade inte runt alls. Det var inte mycket som kändes bra alls men jag hoppades på att det skulle släppa till nästa körpass. Det gjorde det inte riktigt. Efter 10-12 minuter lossnar den justerbara delen av frambromsgreppet under start/mål-rakan! När jag ska bromsa ner så greppar jag bara tag i något väldigt smalt med 1½ finger, utan stödet för långfingret! Jag hade inte loctitat den lilla skruven på nya greppet :huvet Som tur var gick det ju bra men jag missade en del träning. Tyvärr var det endast 2x20 minuter körträning den dagen.
När träningen var slut så fick alla barnen besikta hojarna, utom Rickard för han skulle fixa båt.

Jag tog fram bågfilsbladet och började såga. Millimeter för millimeter men efter en kort kort stund så frågade Patrik Marklund om jag inte ville låna en vinkelkap. Det ville jag förstås! Oj va enkelt det var nu och jag sparade SÅ MYCKET TID på detta. Jag är oerhört tacksam för lånet!

Efter mycket om och men så blev det en okej passform. Helt klart sjöduglig om inte annat! Jag var tvungen att stripa upp den lite varstans dock för annars skrapar den i backen.

IMG_7172.JPG

Den gick igenom besiktningen utan problem och sen var det dags för kval!
Jag pressar för kung och fosterland men utan karta och kompass så blev tiden inte bättre än 51,3 vilket gav mig en niondeplats under lördagens race. Det är dock betydligt bättre än första körpasset på 55-56 sekunder.
Under racet kör jag snäppet snabbare än kvalet och får en bästa tid på 51,024 och det är oerhört jämnt mellan mig och tre stycken bakom! Efter femton varv så skiljde det mindre än en sekund mellan oss! Jag placerar mig som nummer 8 det racet. Björn Nordgren presterar riktigt bra och kniper en andraplats!
lördag race 1 falkenberg.jpg
Foto: Ulf Totte Lindqvist

Direkt efter racet så öppnades första ölen. igen. Grillat, pilsner, rom och massa skitsnack, det kan inte bli bättre :kär Det blev en tidig natt dock. Redan runt klockan 22 så stängde jag ögonen.

Jag sover ända till klockan nio på morgonen och är hur utvilad som helst! Kvalar in på 50,8 men är fortfarande på nionde startruta. Det gör inte så mycket utan nu fokuserade jag istället på MotoGP! Kollar på Moto3, missar Moto2 men ser nästan hela MotoGP. Står vid bandepån och hejar fram Fritte när han tar en fin tredjeplats i Rookie1000 efter att ha gått omkull under lördagen. Sen är det min tur och köra. Jag är riktigt laddad och har bestämt mig för att pusha lite gränser nu. Jag kan inte åka runt och krypköra..

Jag får till en bra start och vi har en liten klunga från start till mål där vi ligger ganska tätt. Det här var utan tvekan det roligaste racet jag har varit med om! Armpumpen som jag har haft väldigt mycket problem med under hela helgen lyckas jag ignorera trots att jag nästan halvt krampar stundtals där jag varken kan gasa eller bromsa. Ändå sätter jag min snabbaste varvtid på varv 14 av totalt 15 varv. Och det blev 49,753! Äntligen under 50-sträcket! Mitt under racet får jag en underlig känsla varje gång jag sätter ner höger knä. På något sätt så har knäpucken blivit helt uppäten av asfalten! så resterade tid så får jag kämpa för att inte lägga an knät mot backen. det gick oftast bra men det var lite läskigt när jag inte hade mitt känselsprö. Med facit i hand så körde jag dock fortare så :fakta

Trasig knäpuck.jpg

Det höll dock på att skita sig totalt när jag gasar ur från näst sista kurvan innan målåflagg. Jag får ett ordentligt bredställ och jag hinner tänka att jag aldrig kommer lyckas reda ut det, but I did! Det syns inte alls lika bra på filmen tyvärr. Men jag kom sexa i torrt väder och jag är så sjukt jäkla nöjd över det! Dessutom så passade Björn på att vinna! Äntligen lossnade körningen och jag trivdes ganska bra på banan! Nu ser jag verkligen fram emot Sviestad och sista tävlingen för i år!

 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var du trött efter målgång på söndagen? Eller var det en paus för att hantera kalsongbytet orsakat av bredstället?
Du verka pusta ut ordentligt i escapen efter flaggan fallit.
Hur som, kul att se att det går fint att köra racing på snabbaste banan helt utan kåpa :tummenupp

Nyfiken, är det standard styre du kör med? Såg riktigt smidigt ut!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Var du trött efter målgång på söndagen? Eller var det en paus för att hantera kalsongbytet orsakat av bredstället?
Du verka pusta ut ordentligt i escapen efter flaggan fallit.
Hur som, kul att se att det går fint att köra racing på snabbaste banan helt utan kåpa :tummenupp

Nyfiken, är det standard styre du kör med? Såg riktigt smidigt ut!

Jag var dels helt slut, men jag kände att jag behövde även andas ut efter sladden. Jag blev lika överraskad av att det släppte, som att jag lyckades styra upp den så bra som jag gjorde. Tydligen kunde jag inte vänta tills jag hade kört av banan :)
Ja, det är originalstyret som jag har vinklat ner så mycket som jag kan, det fungerar riktigt bra tycker jag! Jag har dock problem med mjölksyra i armen vid kraftiga nedlägg men jag vet inte om det är pga styret eller min körställning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan ju va en följd av att man med ett sånt styre inte riktigt kan stödja sig med underarmen mot tanken som på en sportis? Eller att man blir trött i bål och rygg och börjar bära kroppen med armarna istället vid häng och broms?
Haft samma bekymmer men blev som natt och dag när jag lärde mig slappna av i armarna(blev illa tvungen när axeln var skrot efter en highsider).

Mandlebars ftw :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har inte så mycket med styret att göra, handlar om avslappning. Jag har samma problem ibland oavsett Tuono eller Mille.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Det här var det absolut bästa SM helgen hittills!! :) Tack alla som har gjort detta möjligt!! :tummenupp

Och ett stort tack till Fordon, Jåke, Danny och Hans som ställer upp när det behövs!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kan ju va en följd av att man med ett sånt styre inte riktigt kan stödja sig med underarmen mot tanken som på en sportis? Eller att man blir trött i bål och rygg och börjar bära kroppen med armarna istället vid häng och broms?
Haft samma bekymmer men blev som natt och dag när jag lärde mig slappna av i armarna(blev illa tvungen när axeln var skrot efter en highsider).

Mandlebars ftw :yoparty

Jag känner mig ganska så avslappnad i högerarmen under nedlägg, och jag brukar ofta tänka på det när jag får mjölksyra. Fingrarna är avslappnade med mera. Däremot får jag lätt mjölksyra om jag böjer armbågandes mycket. Och det är skillnad på höger och vänster arm. I vänstern får jag ingen nämnvärd känning medans jag i höger arm blir trött ganska fort. Jag testade nu medans jag skrev. Det kan vara relaterat till att jag är ganska stel och har svårt att pronera händerna (rotera handen med handflatan ned och tummen inåt).
Jag tror säkert att ett clip on-styre skulle vara till stor hjälp med själva vinkeln som armen och handleden utsätta för.

Men eftersom det lär bli svårt att lösa till min hoj så får jag nog satsa på lite stretching tror jag!

Har inte så mycket med styret att göra, handlar om avslappning. Jag har samma problem ibland oavsett Tuono eller Mille.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag känner mig ganska så avslappnad i högerarmen under nedlägg, och jag brukar ofta tänka på det när jag får mjölksyra. Fingrarna är avslappnade med mera. Däremot får jag lätt mjölksyra om jag böjer armbågandes mycket. Och det är skillnad på höger och vänster arm. I vänstern får jag ingen nämnvärd känning medans jag i höger arm blir trött ganska fort. Jag testade nu medans jag skrev. Det kan vara relaterat till att jag är ganska stel och har svårt att pronera händerna (rotera handen med handflatan ned och tummen inåt).
Jag tror säkert att ett clip on-styre skulle vara till stor hjälp med själva vinkeln som armen och handleden utsätta för.

Men eftersom det lär bli svårt att lösa till min hoj så får jag nog satsa på lite stretching tror jag!

För mig förbättrades det mycket med annan vinkel på styret, kände inte av det alls på slutet när jag justerat några gånger men har inte hårdtestat än då en liten avåkning gjort hojen tillfälligt indisponibel.

För mig så blev hand/armvinkeln helt fel när jag hängde av, alternativet var att inte hänga av så mycket men då förlorade jag "känslan" och kunde inte pressa så jag fick vinkla om styret så jag kunde hänga som jag ville men ändå vara avslappnad och bekväm.
Var så illa att jag inte kunde vrida på i högernedlägg utan fick vänta tills jag börjat räta upp i slutet på racen, på träningar kände jag bara av det men det begränsade inte då jag inte pressade lika hårt.

Det tog till bikeweek-racen att upptäcka detta då jag inte visste på sviesta om det var jag eller något annat och på träningarna pressar jag ju inte max så då känns det ju men inte så det påverkar funktionen....
Nu på testen kände jag inte av armarna alls sista passet så det är ju ett bra tecken iaf. :)

Ska försöka få ihop hojen till finalen nu och hårdtesta nya styrvinkeln, kommer inte bli sämre men om det räcker vet jag inte än.

Så, tänk på var och hur det påverkar dig och vad du ska göra åt det, styrvinkel, höjd, sitthöjd kanske eller annan benvinkel, all förändring i sittställningen påverkar alla andra delar. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har dels en ganska stel handled, och dels handskar som låser handleden en del, jag kan inte hålla kvar i styret med hela handen, utan vrider handen på handtaget så att handtaget ligger diagonalt över handleden, typ. (från pekfingret ner till handleden.) Om jag inte gör så när jag hänger av så spänns hela armen och jag får ont lite här och var i armen men mest i axeln och handleden.
Vet inte om det hjälper dig, bara.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Borde du inte kunna få dit nåt i stil med gilles vario-bars?
1332_0.jpg
Eller så är returfjädern på gasen för stark :tungan
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack så mycket! Ja, starten är lite av min grej!

Var och kikade på Sviestad senast och även jag noterade hur jävla snabb du är "ur blocken". Gasar dom andra inte alls?:D

En fundering: på en bana så pass kurvig (långsam?) som Sviestad , hur mycket gör de extra hästarna i din hoj i jämförelse med tex en 600?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Var och kikade på Sviestad senast och även jag noterade hur jävla snabb du är "ur blocken". Gasar dom andra inte alls?:D

En fundering: på en bana så pass kurvig (långsam?) som Sviestad , hur mycket gör de extra hästarna i din hoj i jämförelse med tex en 600?

Folk tränar ju aldrig starter så många har nog en del att förbättra :)

Jag tror inte att jag har någon fördel alls förutom att mitt vrid tillåter mig att gå in med fel växel utan att det blir katastrof :) Däremot är den ju inte lika smidig som en 600.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Väldigt många är ganska sena i reaktionen vid start, ja. På Gelleråsen hann jag upp ledet framför med min gamla Mille innan de började rulla.

Sviestad, ingen fördel tidsmässigt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top