"Fordons" väg till Speedster cup 2015

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Hej Rickard. Vi tampades en del på SMC's körningi början på juni om du minns. Jag var nere igen med AP i juli och fick förmånen att köra "ikapp" med en 600. Vi var jämnsnabba på varvet men han hade högre kurvhastighet. Vi snackade om det på lunchen och jag gav mig fasiken på att jag skulle gå in i kurvorna med högre fart. Första passet gav resultat direkt. Sista passet för dagen gjorde jag stabila 13.4xx-13.6xx med två PB på höga 12or. Mitt recept var helt klart fart in i kurvorna. Lycka till på tävlingen!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej Rickard. Vi tampades en del på SMC's körningi början på juni om du minns. Jag var nere igen med AP i juli och fick förmånen att köra "ikapp" med en 600. Vi var jämnsnabba på varvet men han hade högre kurvhastighet. Vi snackade om det på lunchen och jag gav mig fasiken på att jag skulle gå in i kurvorna med högre fart. Första passet gav resultat direkt. Sista passet för dagen gjorde jag stabila 13.4xx-13.6xx med två PB på höga 12or. Mitt recept var helt klart fart in i kurvorna. Lycka till på tävlingen!

Visst minns jag det! Då körde du väl på ganska jämna 15-tider va? Riktigt bra gjort av dig att förbättra dig så mycket! Tack för lyckönskning :)
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Nog var det väl snabbare än 15-tider. Kval och racet på söndagen handlade mer om låga 14, mitt PB då blev 13.8xx. Jag blev ännu en gång väldigt inspirerad av att åka med/mot en jämnsnabb där farten in i kurvorna sänkte tiderna denna gång.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nog var det väl snabbare än 15-tider. Kval och racet på söndagen handlade mer om låga 14, mitt PB då blev 13.8xx. Jag blev ännu en gång väldigt inspirerad av att åka med/mot en jämnsnabb där farten in i kurvorna sänkte tiderna denna gång.



Jag kanske blandade ihop tiderna med körpasset när vi körde tillsammans i ett lite lugnare tempo än racepace :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag vill komma in med en alltför hög fart in i kurvan så att jag måste gå på avslag tills farten har sjunkit tillräckligt mycket för att inte köra av banan, det borde väl betyda att jag ligger på avslag både under längre tid men även en längre sträcka innan jag kan öppna upp rullen igen?

Ok, då är jag med.

Självklart ska du ta hänsyn till att farten minskar i ingången och visst är det viktigt att köra så fort man kan på alla delar av varvet om man vill sätta bra tider MEN: Är det rätt prioritering att försöka jobba upp en högre hastighet just mellan instyrning och apex?
Om man håller med om mitt tidigare påstående att avslag vid max lutning inte belastar däcken optimalt betyder det att du måste ta ner farten något mer om du använder denna strategi jämf med om du lyckas börja rulla på gasen precis innan max nerlägg.

En specifik kurvas lägsta hastighet påverkar oftast utgångshastigheten vilken du tar med dig hela vägen till det är dags att slå av inför nästa kurva. Det betyder att du riskerar att offra fart från apex till utgång och på alla rakor för att tjäna mellan svängpunkt och apex. Med tanke på att större delen av en bana är utgångar och rakor så är frågan om det är värt det.

OM du håller med om ovanstående blir frågan: Vad kan du göra annorlunda för att ge dig själv möjlighet att börja gasa innan du når max nerlägg?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ok, då är jag med.

Självklart ska du ta hänsyn till att farten minskar i ingången och visst är det viktigt att köra så fort man kan på alla delar av varvet om man vill sätta bra tider MEN: Är det rätt prioritering att försöka jobba upp en högre hastighet just mellan instyrning och apex?
Om man håller med om mitt tidigare påstående att avslag vid max lutning inte belastar däcken optimalt betyder det att du måste ta ner farten något mer om du använder denna strategi jämf med om du lyckas börja rulla på gasen precis innan max nerlägg.

En specifik kurvas lägsta hastighet påverkar oftast utgångshastigheten vilken du tar med dig hela vägen till det är dags att slå av inför nästa kurva. Det betyder att du riskerar att offra fart från apex till utgång och på alla rakor för att tjäna mellan svängpunkt och apex. Med tanke på att större delen av en bana är utgångar och rakor så är frågan om det är värt det.

OM du håller med om ovanstående blir frågan: Vad kan du göra annorlunda för att ge dig själv möjlighet att börja gasa innan du når max nerlägg?

Jag har ingen aning om det skulle vara rätt prioritering, och det som du skriver låter vettigt. Om jag ska gasa innan så behöver jag ju positionera mig annorlunda på banan (alternativt köra långsamt :D)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om jag ska gasa innan så behöver jag ju positionera mig annorlunda på banan (alternativt köra långsamt :D)

Köra långsamt stryker vi på en gång. Hur påverkar svängpunkten?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Köra långsamt stryker vi på en gång. Hur påverkar svängpunkten?

Den påverkar väl alltihopa? Både i sidled och i höjdled så är det ju den som avgör ingången, och svänger jag in för tidigt så hamnar jag väldigt länge på delgas med onödigt mycket nedlägg (och långsam hastighet) om jag vill ha en vettig utgång ur kurvan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag lägger in den här och sätter mig ner och läser när Josef guidar.
:corn
:gojosef
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...svänger jag in för tidigt så hamnar jag väldigt länge på delgas med onödigt mycket nedlägg (och långsam hastighet) om jag vill ha en vettig utgång ur kurvan.

Men vad händer om du ökar farten liiiiite samtidigt som du svänger liiiiite tidigare?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag lägger in den här och sätter mig ner och läser när Josef guidar.
:corn
:gojosef
Vet du var jag är på väg med detta eller är det underhållning att se Fordon fundera? :va


Jag brukar vanligtvis akta mig för att "ge tips & råd" om körteknik på forum:
Alldeles för stor risk för missförstånd plus att det är så mycket jobb/många svar innan man kommer dit man vill att de flesta hinner tappa intresset. Och jag är inte intresserad av att ge snabba tips som inte ökar förståelsen i ämnet.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vet du var jag är på väg med detta eller är det underhållning att se Fordon fundera? :va


Jag brukar vanligtvis akta mig för att "ge tips & råd" om körteknik på forum:
Alldeles för stor risk för missförstånd plus att det är så mycket jobb/många svar innan man kommer dit man vill att de flesta hinner tappa intresset. Och jag är inte intresserad av att ge snabba tips som inte ökar förståelsen i ämnet.

Jag har en ganska god aning om vart du är påväg.
Jag förstår vad du menar ang rådgivning. Men samtidigt tycker jag att det kan vara svårt att få budskapet att träffa rätt om man bara säger "Sväng tidigare/senare".

Pedagogik är svårt man mot man. Det blir inte lättare på nätet.
Därav :gojosef :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Men vad händer om du ökar farten liiiiite samtidigt som du svänger liiiiite tidigare?



Egentligen vet jag nog inte det. Alltså; om jag ökar farten så måste jag väl svänga tidigare, eller snarare snabbare, för att träffa samma apex.

Men svänger jag tidigare så får jag ju en för tidig apex, och måste vänta med att gasa. Jag tänker här typ "600-spåret"

Det jag vill göra, men inte vet om det är rätt eller fel, är att svänga sent, så jag får en snäv vinkel med kort tid under nedlägg för att kunna gå på gas tidigare.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag förstår vad du menar ang rådgivning. Men samtidigt tycker jag att det kan vara svårt att få budskapet att träffa rätt om man bara säger "Sväng tidigare/senare"

Ja, det skulle jag aldrig göra. Varken IRL eller på nätet.
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om ifall någon som läser detta blir snabbare eller inte utan mest om att förståelsen ökar.
Eller förvirringen.:brynad
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Egentligen vet jag nog inte det. Alltså; om jag ökar farten så måste jag väl svänga tidigare, eller snarare snabbare, för att träffa samma apex.

Men svänger jag tidigare så får jag ju en för tidig apex, och måste vänta med att gasa. Jag tänker här typ "600-spåret"

Det jag vill göra, men inte vet om det är rätt eller fel, är att svänga sent, så jag får en snäv vinkel med kort tid under nedlägg för att kunna gå på gas tidigare.

BINGO!
Jag slapp min sista följdfråga, bra analyserat.

Svänger du snabbare kan du öka farten och ungefärligen bibehålla både svängpunkt och apex. Dessutom har du ju satt hojen på rätt kurs tidigare och kan därmed börja lägga på gas vilket stabiliserar hojen och hjälper fördela belastningen mellan hjulen bättre.
Som bonus får du ju också mer "genomsnittligt nerlägg" mellan svängpunkt och apex om du svänger snabbare vilket gör att du inte behöver lika mycket maximalt nedlägg för att komma till ditt apex. Som vi tidigare kom fram till är maximalt nedlägg maximal belastning så minskar du det kan du åka ännu fortare.

Mer fart in, mer fart ut. Och mer fart ut ger mer fart hela vägen till nästa böj och DET ger bättre varvtider.

Tänk vilket omständigt sätt att komma fram till exakt vad kloke He rik skrev för mindre än en vecka sedan men jag tror detta ger bättre resultat. Sen försökte jag faktiskt smyga in en liten bonuslektion också, vad handlade den om tror du?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tänk vilket omständigt sätt att komma fram till exakt vad kloke He rik skrev för mindre än en vecka sedan men jag tror detta ger bättre resultat. Sen försökte jag faktiskt smyga in en liten bonuslektion också, vad handlade den om tror du?

Aktiv utbildningspedagogik är bra, inte omständigt :) var det även det du syftade på som bonuslektion?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
:tummenupp


Åker du i morgon eller är du redan på plats på banan?

Jag är på väg dit as we speak! Just nu har jag precis anlänt till Statoilmacken i Karlskoga för att fylla på såndär brutal racesoppa på 98 oktan. Sen är jag äntligen framme!
har ni redan slagit läger i depån?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är på väg dit as we speak! Just nu har jag precis anlänt till Statoilmacken i Karlskoga för att fylla på såndär brutal racesoppa på 98 oktan. Sen är jag äntligen framme!
har ni redan slagit läger i depån?

Jag jobbar fortfarande så det blir en tidig morgon. Morris bör vara framme ugefär nu.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Team Funbike och speedster cup i Karlskoga under Bike week 2015!

11743014_10153480279723399_8701282838366793577_n.jpg11754333_1143845285632454_2862152032107118314_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

Fy fan va roligt jag har haft! Det har varit riktigt skoj att träffa så mycket folk och få köra i både solsken och regn! Det är inte mycket som slår känslan av att sitta med ett toppengäng och äta god mat, dricka god öl (och rom!) och lyssna på bra musik.
Under dessa omständigheter gör det inte så mycket alls att det är dåligt väder med hårda vindar!

11703476_1142098905807092_301035124733904590_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

Fredagsträningen rullade på som vanligt och det kändes spännande att utvärdera framgaffeln med ny och fräsch olja. Tack vare den extra mängden olja så var den ännu mer stabil också! Däremot uppstod ett annat problem nu. Jag kunde inte bara klippa till bromsen eftersom ett störande vobbel uppstod då. Jag lärde mig hyfsat snabbt att det löstes genom att låta gaffeln sätta sig ordentligt först innan jag kunde pallnita. Och då gick det riktigt bra. Stabilt och fint kunde jag få ner farten väldigt bra tyckte jag. För första gången använde jag escapen medvetet upprepade gånger för att testa gränserna och för att kunna nita riktigt hårt. Minns jag rätt så har jag numera cirka 1,5-2cm kvar innan gaffeln går i botten.
Originalstyret monterades ju också och det är sååå stor skillnad! Äntligen en vettig hoj igen!

905954_1141214189228897_6407439140964637325_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

Hela fredagen var det jättefint väder med klarblå himmel och behagliga temperaturer.
Jag stod tillsammans med Esa, Björn, Fritte och Marcus och vi hade en riktigt bra plats tycker jag. Vi stod i anslutning till huvudläktaren och Grevens. Det var jäkligt smidigt att bara ha ett par meter till caféet, toaletter, dusch, Grevens och läktaren.
Under helgen så var det många som kom för att småprata och trots det tråkiga vädret så var det bara glada miner!

Björn och Marcus, de andra två i Team Funbike, bytte klass till BoTT och där lyckades Björn köra otroligt bra! Trots att det var hans första regnrace så placerade han sig på tredje plats på söndagen! En annan bra sak är ju att han fick möjlighet, samt tog sig tid, att fotografera andra klasser, inklusive Speedster Cup. Han tog fina bilder!
Marcus var dessutom ruskigt snabb på torr bana visade det sig med två varv på 1,10,2 om minnet inte sviker mig.

11741123_1145111132172536_7959779694664117559_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

Under lördagen fick vi torrt kval och regn på racet.
Dagen till ära så dök morsan + hennes man upp, farsan, flickvännen, mina två systrar samt en av mina tre lillebröder upp och gav mig stöd och sällskap! :kär

Jag kom äntligen ner till 1,12,966 och kunde starta på sjätte rutan. Under racet så var det regndäck och jag var nog lite nervös eftersom jag bara har kört ett pass ungefär på Mantorp med regndäck tidigare. Det är inte mycket till erfarenhet. Men jäklar va roligt det var! Jag rullade ut i rain mode med 100hk men märkte vid butterfly-starten att det inte hände ett dugg i motorn i det läget. När jag rullade genom depåkurvan så valde jag att ändra till streetmode för fullt effekt men snäll TC och ABS. Det var rätt bra det för då blev starten bara lite halvkass istället för katastrof!

11222935_10153052316220172_197782088617061561_o.jpg
Foto: Jerry Arvidsson

Däremot så vobblar och ålar hela hojen när jag passerar 200km/h. Det är inte lite heller utan det syntes ordentligt från läktarplats. jag får åka på halvgas tills det är dags att slå av vid 230km/h mätarfart. Dessutom var det ingen höjdare att bromsa sent när ABSen hugger som en galning.
Men jag kom femma! Jäklar va kul det var att köra i regn! Det gick inte fort men de andra körde långsammare :) 1,24,9 körde jag på sista varvet och jag kände att jag hade mycket kvar att ge. Inte ett enda släpp hade jag och jag såg fram emot söndagens körning!

Lördagens facebookuppdatering:
Ett torrt kval där jag sätter 6:e bästa tiden av 27 tävlande (bild från kvalet) så blir det regnrace och jag tar en femteplats!! Regnkörning är helt fantastiskt roligt! Imorgon ser det ut att bli regn igen. Då kör vi ännu fortare tycker jag! Stort tack till mina föräldrar, Marielle, Lucas, Malin, Kajsa och Pertti som dök upp som supportrar! Vilken dag!

På lördagkvällen hände dock inte alltför mycket för min del. Jag vill minnas att jag kröp till sängs strax efter klockan 21:00.

Under söndagen blev det nästan helt torr bana och regndäck. Jag körde ett par varv, gick ut och letade vattenpölar i depån och körde ett par varv till. Stannade till lite i escapen något varv för att låta däcken svalna och jag körde på 1,20,092 innan jag körde ut av rädsla för att elda upp däcken. Märklig känsla att i vissa sektioner köra typ lika fort som på slicks, medans man i andra får både framhjulssläpp och oväntade bakhjulssläpp. Mattias körde bland annat om mig på yttern i depåkurvan och när han var två-tre hojlängder framför mig så lowsidar han ut i sanden. Min tid räckte till ett sjätteplats och även om jag inte var nöjd med tiden så var jag nöjd med platsen!

11731758_10153052316325172_5183256998793514889_o.jpg
Foto: Jerry Arvidsson

Jag gjorde mitt bästa för att få fram ett regnoväder och till min lycka så kom det ett sådant! Dock var det en bidragande orsak till att mitt race var förskjutet 2 timmar.
Jag funderade länge på vilken mapp jag skulle köra till racet och kom fram till att jag slänger i sportläget. Den, i förhållandet till omständigheterna, värdelösa traction controlen fick istället skötas av högerhanden men jag hade en helt okej ABS tänkte jag. Såhär i efterhand så borde jag ha stängt av ABSen helt då jag tycker att den gick in för tidigt ändå. Jag fick till en helt okej start och var tvåa in i Trösen och jag lyckades hålla den platsen fram till Ejes kurva under andra varvet. Där blev jag dock omkörd av två stycken om jag minns rätt! Mattias lyckades även umder racet att krascha framför mig. Han var väl ungefär 50 meter längre fram än jag när han under inbromsningen till trösen fick ett framhjulssläpp och glider av banan.
Jag kom i mål som fyra till slut vilket jag är otroligt glad över! Bästa tiden låg på 1,22,684 och det känns fortfarande som att jag har mycket mer att ge. Jag blev dock förvånad och tyckte att det var väldigt tråkigt när jag passerade målflaggan... efter endast sex varv! Det kändes inte helt okej men samtidigt så förstår jag att de var tvungna att korta av racet. Trist när det ska vara 12 varv (vid torr bana) egentligen.
Vid klockan 20.00 så rullade jag ut från området och jag fick strax under 4h sömn innan vardagen knackade på axeln för ett 13h-arbetspass i gävle innan min semester tisdag-fredag.


Söndagens facebookuppdatering:
Igår lovade jag att det skulle gå fortare, och idag infriade jag det löftet! Jag tog en fjärdeplats!!! Jag startade från sjätte rutan och fick till en bra start. Inför första kurvan låg jag tvåa! Efter att ha halkat ner till fjärde plats då försvann de allt snabbare och jag lyckades hålla min plats med 4 sekunders marginal till föraren bakom mig! Valet att köra med hojen i sportläget med full effekt, i praktiken ingen traction control och lägsta ABS-aktiveringen i regnet var ett bra val visade det sig! Nu har jag klättrar upp till 8:e plats i totalen med två tävlingar kvar av säsongen! Stort grattis till Kalle som vann och en tröstkram till
Mattias som under både kval och race lyckades med konststycket att krascha framför mig idag.
Stort grattis till teamkollegan Björn Nordgren som under sitt första regnrace tog tredjeplatsen i den tuffa klassen BoTT. Det har gått bra för Team Funbike i helgen!
Trött, utmattad men jäkligt glad så är jag äntligen påväg hem med vaniljgifflar och mjölk som sällskap! Imorgon väntar vardagen innan semester och fallskärmshopp på tisdag!

regn karlskoga.jpg

Jag har även noterat att det skall regna imorgon på Gelleråsen så i sista sekund (efter att anmälan hade stängt) så bestämde jag mig för att anmäla mig och köra lite regnträning! Jag håller verkligen tummarna för att det kommer regna hela dagen och även under KM-tävlingen. Inatt klockan 04:00 rullar jag dit. Jag hade så gärna kört alla 4 dagarna men både ekonomin och tiden säger ifrån. Jag och tjejen har vår gemensamma semestervecka och att jag lyckas smita iväg såhär är en seger i sig :) Vi hoppade för övrigt fallskärm igår för första gången och det var nästan lika häftigt som att tävla!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top