"Fordons" väg till Speedster cup 2015

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Extra styrstopp förutom original är inget måste, däremot får inte styret gå så långt att du kan fastna mellan styret och tanken vid fullt utslag. :)

Själv har jag ett lite mer delikat problem iom att bromsgreppet går emot instrumenteringen och bromsar... Vi får se om stopparna från Grevens löser det.:gnissla

Samma för mig, orginalgrepp.....

Fick vinkla om lite så det går fritt, kanske skulle montera stopp istället.

Ev. styrdämpare får Inte användas som stopp heller så inte det missas. :)
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Styrstoppen har faktiskt en liten funktion till att fylla, bortsett från att ge hojen en svängradie som en gravid flodhäst och skydda händerna från att klämmas fast.
När (inte om) hojen glider på sidan kan det göra att framhjulet inte greppar i asfalten och får hojen att tumla.
Men det är även ett humormoment för alla andra att se folk som håller på att välta i lågfart eller kör in i saker för att hojen inte längre svänger som innan..:crash (Jadå, jag har varit jävligt nära själv med innan jag vande mig..)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Styrstoppen har faktiskt en liten funktion till att fylla, bortsett från att ge hojen en svängradie som en gravid flodhäst och skydda händerna från att klämmas fast.
När (inte om) hojen glider på sidan kan det göra att framhjulet inte greppar i asfalten och får hojen att tumla.
Men det är även ett humormoment för alla andra att se folk som håller på att välta i lågfart eller kör in i saker för att hojen inte längre svänger som innan..:crash (Jadå, jag har varit jävligt nära själv med innan jag vande mig..)

Lite därför jag inte monterat mina än, skulle säkert dra in i något! :D Å andra sidan så har ju hojen gjort några spektakulära flygresor och de skadade säkert mer än en liten sammanstötning. . . .
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Julafton kom tidigt i år

2 Pirelli Supercorsa SC2.jpg


Igår kom mina nya fina däck från Grevens! Pirelli Supercorsa SC2. Jag hade beställt SC2 bak och SC 1 fram, men av någon outgrundlig anledning så har de skickat ett SC2-framdäck. Jag tror dock att det blir minst lika bra och snäppet mer ekonomiskt så, därför kommer jag inte att byta ut det. Lite tur i oturen men det är aldrig uppskattat när det blir fel i leveransen. Men vad mjuka och fina de är jämfört med vanliga sportdäck! :tuttar


1 Pirelli Supercorsa SC2.jpg

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Idag ska jag lämna in hojen till Bactor MC, så igår slängde jag in hojen i arbetsbilen. Den är inte gjord för att få plats där! Jag fick skruva av båda styrändarna och kopplingsgreppet samt demontera av del av hyllan i bilen för att få plats! Och då sticker ändå styret ut över hyllorna. Dessvärre så är hojen inte tillräckligt hög för att gå över den vänstra hyllan, så jag måste backa ut den med mer eller mindre full styrutslag.
Jag behövde hjälp av min kära flickvän för att få det att fungera. Jag har ingen aning om hur jag ska få ut den från bilen på egen hand, på ett säkert sätt. Och eftersom grabbarna är i Spanien nu så kommer jag inte kunna få hjälp med att lasta av den. Men ingenting är omöjligt! Det tar bara lite längre tid.

Jag hade för övrigt tydligen, som enda deltagare, bokat licenskursen på lördag/söndag :rofl Efter en liten heads up från SMC så kunde jag flytta den till fredag/lördag och då fanns det utrymme att bränna mer pengar på en steg 6-träning på söndagen. Nu är allt som det skall vara. Det känns som att jag bör vara lite varm i kläderna till första tävlingen nu.

jag funderar dock på hur jag ska göra med däcken. Mitt nuvarande Sportsmart 2-bakdäck är nästan nytt, medans framhjulet är ganska slitet. Tillräckligt slitet för att jag vill ha ett nytt framdäck till licenskursen. Men jag hade gärna haft SC2:eek:rna den helgen. Men då kommer ju frågan hur lång livslängd de har. Jag tror säkert att de klarar hela racehelgen ut, men hur skulle de klara av en licenskurs plus en racehelg? Det lutar åt att jag köper ett nytt Sportsmart 2-framdäck och kör med gatdäcken på licenskursen. Oavsett upplägg så kommer jag ändå att köra på dem mellan tävlingarna. De har en helt okej livslängd och det kommer bli en hel del knixkörningar samt brudens övningskörning.

Hmm.. Jag behöver en däckmaskin av något slag. Jag har sneglat på Biltemas variant men deras distanser går bara upp till 36mm om jag minns rätt och jag tror att jag har en diameter som är större än så. Själva muttern är 60mm men jag får mäta helt enkelt. Det vore toppen om jag kunde använda mig av den för att byta däck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. Jag behöver en däckmaskin av något slag. Jag har sneglat på Biltemas variant men deras distanser går bara upp till 36mm om jag minns rätt och jag tror att jag har en diameter som är större än så. Själva muttern är 60mm men jag får mäta helt enkelt. Det vore toppen om jag kunde använda mig av den för att byta däck.

Maskin?
Köp deras fula däckkrängare, några däckjärn, fälgskydd och balanseringspryl.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/ (Jag tycker förvisso att biltemas däckjärn är gjorda av mjukost och värdelösa, men folk här säger att de är bra...)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-82351/

Lite däckpasta eller såpavatten är bra att ha med, jag använder såpavatten på sprayflaska, både för att kränga av och på däck. Portabelt och bra, man ser en hel del av dessa prylar i depån. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Maskin?
Köp deras fula däckkrängare, några däckjärn, fälgskydd och balanseringspryl.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/ (Jag tycker förvisso att biltemas däckjärn är gjorda av mjukost och värdelösa, men folk här säger att de är bra...)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-82351/

Lite däckpasta eller såpavatten är bra att ha med, jag använder såpavatten på sprayflaska, både för att kränga av och på däck. Portabelt och bra, man ser en hel del av dessa prylar i depån. :hihi


Det var den jag menade :D hur jag kunde få det till maskin vet jag inte, men jsg skyller på morgonstress :D tack för länkarna! Jag är dock lite osäker på om jag kan använda den till bakfälgen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Snubblade över SMC Sports tävlingsnummer som tydligen går att välja nu. Inga nummer var paxade ännu och det var ju bra lockande att välja nummer 1 :banana

Men eftersom jag har 85 i Speedster Cup så fick det bli det i SMC Sport också.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Snubblade över SMC Sports tävlingsnummer som tydligen går att välja nu. Inga nummer var paxade ännu och det var ju bra lockande att välja nummer 1 :banana

Men eftersom jag har 85 i Speedster Cup så fick det bli det i SMC Sport också.

Jag trodde inte det skulle vara fasta startnr i SMCs klubbrace?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Då kanske jag blir den enda under 2015 som bokade startnummer :yoparty


Nej, jag bokade också mitt speedsternummer i förhoppning att man i första hand delar ut "lediga" nummer till de som skall köra men inte redan har startnummer. Läste någonstans att man skulle försöka ta hänsyn till befintliga startnummer på hojarna. Har valt det högsta startnumret som är tvåsiffrigt med olika siffror, så ettan var fortfarande kvar även efter min bokning :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja, ja... För att inte riskera att blir tvungen att byta nummer från dag till dag så har jag nypt mitt nummer i SMC Sport också.
Men det känns som att det går emot det de skrev, att numren skall anpassas från dag till dag och att det inte skall vara fasta nummer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top