"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tänkte göra en tråd om min väg till roadracingscenen. En liten presentation och löpande uppdateringar om hur det går med min blivande banhoj. Det är väldigt klurigt att bygga om en gathoj till banhoj för mig. Jag som inte har någon koll alls egentligen på hur man ska göra! Jag kanske kan ge er underhållande läsning, dels kan jag ställa en massa frågor och förhoppningsvis få hjälp av er i en och samma tråd. Det bör väl vara bättre än att göra en ny tråd så fort jag undrar eller behöver hjälp med något.

Att jag ska börja tävla har alltid varit en overklig dröm som aldrig skulle besannas trodde jag. Varför vet jag inte men det har varit så otroligt långt bort. Med Speedster cup så får även jag chansen, det är ju otroligt! Jag är inte snabb, än, men nu är jag väldigt sugen på att bli det. Att tävla mot och med andra är det bästa som finns!


presentationsbild.jpg

Jag är född 85, vilket gör att jag fyller 30 i år. Redan vid 6 års ålder så kraschade jag för första gången. En liten yahama pw50 utan bromsar lyckades jag låna bara jag var försiktig. Jag fick panik när jag skulle stanna och hittade ett staket att köra in i. Ett 6 cm långt ärr på magen. Första gången jag satt på en hoj så kraschade jag. Det verkar vara ett återkommande fenomen för mig. Hursomhelst så skulle det dröja väldigt länge innan jag satt bakom styret igen. När jag var femton fick jag min alldeles egna Puch Dakota. Täby hade aldrig tidigare sett en sådan ful hoj men jag älskade den i smyg. 365 dagar i veckan körde jag och jag älskade varje sekund. Större delen av tiden så gasade jag med hjälp av en polygrip, slitandes i vajerstumpen som fanns i ena ända. Jag bytte gasvajer 8 gånger på 7 månader vill jag minnas. Till slut körde jag lika bra med polygripen som med två händer på styret.

Jag köpte min första hoj (990 superduke -08) 2010 och tog körkortet 2012. Redan då började det komma rykten om en efterträdare till världens bästa, enligt mig, motorcykel. KTM 1290 Superduke. Jag blev såld med detsamma. Jag hade ingen aning om hur jag skulle kunna få tag i en sådan, då jag knappt hade en lön som tillät mig att sjukskrivas vid behov.
Jag satt på youtube dag in och natt ut. Varje nysläppt video var som en grym biopremiär och när jag fick chansen att gå på premiärvisningen här i Stockholm så jublade jag av lycka. Efter x antal samtal till min personliga bankman som sa blankt nej när jag frågade om ett lån på 200k, så tröttnade hon och gav med sig. BAAAM! Här sitter jag med en helt ny motorcykel. En riktig dröm har besannats och hojen är verkligen min nu! Av alla motorcyklar i hela världen, så äger jag den som jag har som nummer ett på önskelistan. Det är otroligt!

Presentationsbild ktm 1290 superduke Gelleråsen.jpg

Till hojen så köpte jag bland annat ett Akrapovic evolution helsystem, ergonomisk sadel, 2-fingergrepp till koppling och broms, ny och stabilare styrkrona i orange, justerbara powerparts-fotpinnar som inte viker sig utan fungerar som kraschpuckar tillsammans med styändan. Även kraschpuckar på ramen köptes till, och numera har jag satt dit puckar för framgaffeln.

Under 2014 åkte jag till Gelleråsen för första gången. Vilken känsla det var att äntligen åka på en riktig racingbana! Det är stort ju! det blev ett par bandagar det året och under vintern så började tankarna att tävla komma. Det är ju faktiskt roligt när det går fort!
Enda hindret var det här med att reglerna inte tillät med hoj att vara med. Så jag siktade på att köra bandagar under 2015 för att sedan skaffa en gammal sporthoj att tävla med under året därpå. Varje ledig stund satt jag och spammade blocket efter en gammal och billig banhoj. Detta varvat med att leta efter färdigkittade 450-motarder för att kanske börja med det istället. Suget efter att få tävla var enormt och nu kändes det som att den här overkliga drömmen kunde bli verklighet.

Med Morris hjälp fick jag iväg ett mail till Patrik på Svemos roadracingsektion och om jag inte minns fel så var det samma dag som de skulle ha möte om reglerna för 2015.
Ibland har man tur! De justerade reglerna så att jag kunde få tävla i korpenligan med min älskade hoj! Det var ett stort beslut att göra om en helt ny hoj för så mycket pengar, till en banhoj vilket leder till ett värdedropp utan dess like.
Nog för att jag har kraschat med hojen redan, men det är egentligen bara tanken som behöver lackeras om för att den ska se helt ny ut. Men jag har alltid tänkt att den här hojen kommer jag aldrig att sälja ändå. It's my precious.

Vad behöver jag göra egentligen? Jag behöver skaffa fram en underkåpa, naja motor och bromsar, uppsamlingskärl för avrinningsslangarna från kylaren och tanken. Jag behöver en hajfena och.. och.. Jag vet inte vad jag behöver. Det här är svårt.
Jag behöver nya däck, däckvärmare, lap timer och egentligen behöver jag byta ut min strålkastare mot något plast -eller kolfiberdito där jag kan klistra dit en nummerskylt.

Qstarz LT-Q6000.png

Jag har kollat runt en hel del efter lap timers, men känner mig lite osäker fortfarande. Det lutar mycket ut Qstarz LT-Q6000. Jag vill kunna se varvtider on the go, och jag vill kunna se spårval, bromspunkter och accelerationen. Jag vill kunna sitta mellan passen, men även hemma, och analysera detta. Därför behövs en GPS-laptimer.
jag tar gärna emot råd om detta!

Underkåpan har jag bett Bactor MC att ordna. De ska ta en underkåpa och modifiera för att få att det att passa. De ska även få sköta najningen av motor och bromsar.

När det kom till hajfenan var jag nära att ge upp. Hur ska jag kunna få dit en hajfena när det inte finns någon som har tillverkat än? Mina första tankar av hopplöshet var "Jag kanske ska skita i allt och leta efter en sporthoj istället.." Som tur är så är folk på sporthoj obotligt positiva och hjälpsamma när det kommer till hinder. Även detta verkar lösa sig på ett väldigt smidigt sätt! Och då är nog de högsta hindren avklarade. Snart kan jag ha en godkänd korpenhoj! Va coolt!

Jag har pratat om däckvärmare med en kille på blocket. Det är passande nog KTM-värmare (Jag som är helt såld på KTM..) men pga väldigt svagt intresse från hans sida så funderar jag på att hoppa över det köpet. Jag kanske bör köpa Capit Maxina Spina? Hos nfracing.se kostar de 700kr mindre än hos grevens. Capit har dessutom 3 års garanti. Vore inte detta jäkligt prisvärt?

Capit maxina spina.jpg

Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att jag kommer använda mig av gatdäck ibland. Antingen Dunlop sportsmart2 (som tydligen klarar 80 grader utan problem) eller så vill jag testa Pirelli Diablo Supercorsa. Den BÖR väl klara värmen också? Hur som helst så värmer Capit till 85 grader. Bör jag köpa ställbar värmare eller kan jag klara mig på detta?

Ett annat problem som jag har, är att det inte verkar som att det går att få tag på någo vettig del att byta ut strålkastarglaset med. Den kolfiberdel från RACEFOXX som finns, måste man spänna fast med buntband. Duger det vid besiktningen? Jag funderar på om jag kan köpa klisterlappar med rätt grön bakgrund och vita siffror på och bara klistra över glaset. Är det en bättre idé? Givetvis så får man koppla ur kontakten till lampan. Eller finns det bättre lösningar? Jag behöver hjälp här!

genomskinlig vindruta 1290.jpg

Medans vi skriver så kanske jag har hittat ett bra alternativ. Vad sägs om en genomskinlig vindruta? Det visste jag inte ens om att det fanns! Den finns i clear, smoked eller glossy black. Med genomskinlig ruta så skulle det även vara bra för att filma med GoPro-kameran (Den sitter fastskruvad på styret och bör väl godkännas vid besiktningen). Men huvudsyftet; Jag skulle kunna ha nummerskylten där! Bara jag hittar vettiga klisterlappar som man kan designa själv. Har ni något tips här?


Så långt har jag kommit på min väg att bli min egna superhjälte.
Det är med andra ord ett par saker som saknas. Licens behöver jag ju! Det är bokat till den 24:e maj, så jag kommer tyvärr inte ha någon möjlighet att komma till årets första tävling vid Anderstorp. Den 27:e juni är det Sviestad men det missar jag också då min drömtjej ska firas som aldrig förr. Då återstår endast Gelleråsen den 18:e juli och Falkenberg den 15:e Augusti. Men då är jag med i åtminstone 50% av årets lopp och det är bättre än inget!

För att bli bättre så har jag förutom licenskursen även bokat in mig på Actionspics Gotland Ring den 5-7 juni, samt Filip Backlunds Mantorp den 9-10 juli. I år vill jag bli betydligt bättre! Och jag ska dessutom ha som mål att hålla mig på hjulen i år, tro det eller ej. Förhoppningsvis blir det även fler trackdays men just nu är det inget inplanerat.

Som avslutning för det här inlägget så kan jag berätta att jag köpte Troy Bayliss bok nyutgivna bok A Faster Way vilket jag rekommenderar! Den är på engelska men väldigt lättläst och perfekt nu under vintern.

To be continued
 

Bifogat

  • 003.JPG
    003.JPG
    906.3 KB · Visningar: 340
  • 002.JPG
    002.JPG
    1.1 MB · Visningar: 347

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Buntband håller RR-sverige rullande. Seriöst. :hihi
Min hoj kom igenom besiktningen med en kåpa fastsatt med buntband, sitter det bara fast bra så borde det inte vara någon fara.

Och, snart kommer du vara en av de där mytologiska piloterna som kör race, och som andra tittar lite längtansfull mot på bandagar. :crash
Ska bli intressant att se dig på rejs med en 1290. :D
KTM borde ju nästan vara lite intresserade av att den hojen ska köras i rejs.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ska bli kul att följa :tummenupp

edit: rutan ska vara transparent, så ser du nåt i regn.
Glöm inte styrstoppsgummin heller.
 
Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Ska bli intressant att följa denna tråd.
Önskar dig lycka till med allt och skönt att du lever ut drömmen.

Något jag också skulle vilja men jag låter det nog förbi en dröm.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Buntband håller RR-sverige rullande. Seriöst. :hihi
Min hoj kom igenom besiktningen med en kåpa fastsatt med buntband, sitter det bara fast bra så borde det inte vara någon fara.

Och, snart kommer du vara en av de där mytologiska piloterna som kör race, och som andra tittar lite längtansfull mot på bandagar. :crash
Ska bli intressant att se dig på rejs med en 1290. :D
KTM borde ju nästan vara lite intresserade av att den hojen ska köras i rejs.

Då kanske jag skulle kunna köpa en sån del från racefoxx så är det problemet löst!
Ja, KTM vill (eller ville) ha en enhetsklass med 1290. Det hade varit riktigt skoj!
Det verkar dock vara så att helsystemet inte riktigt är gjort för svenska banor på 95dB.. Enligt Funbike ska den klara 95dB, när ljuddämparullet är nytt. Enligt KTM ska detta ull bytas varannan bandag eller var 500:e mil. I somras, med insatsen, så mättes jag på 100dB i förbifart på Gelleråsen. Inför licenskursen kommer jag ha ett helt nytt ull i så då ska jag testa att hålla fullt. Annars kommer jag behöva köra med originalsystem vid tävlingar och hur sunkigt är inte det nu när jag är van vid detta!? :gnissla

Jag har en Qstarz BT-Q1000EX.

Den har allt man behöver utom display, men det klarar jag mig faktiskt utan... Kopplar in den till datorn mellan körningarna.

Jag skulle ju faktiskt kunna köpa en riktigt billig IR-timer för att se varvtider medans jag kör, och köpa en Q1000 för spårvalen och sånt. Men det är ju så att ju fler saker, desto rörigare blir det.

Ska bli kul att följa :tummenupp

edit: rutan ska vara transparent, så ser du nåt i regn.
Glöm inte styrstoppsgummin heller.

Givetvis! Någonstans i skallen så blev det kortslutning. Sätter jag en stor jädra klisterdekal med nummer där, så ser jag ju inte ett jota. Men en vindruta som jag kan huka mig bakom vid regn är nog helt klart en bra fördel!

Men vaddå styrstoppsgummin? Räcker det inte med mina vanliga styrstoppsskruvar som jag har!? Hur var när kan jag få tag på detta? Kan jag dränka mina nuvarande skruvar i flytande gummi?

Ska bli intressant att följa denna tråd.
Önskar dig lycka till med allt och skönt att du lever ut drömmen.

Något jag också skulle vilja men jag låter det nog förbi en dröm.

Tack så mycket!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Men vaddå styrstoppsgummin? Räcker det inte med mina vanliga styrstoppsskruvar som jag har!? Hur var när kan jag få tag på detta? Kan jag dränka mina nuvarande skruvar i flytande gummi?
Får att förhindra att man slår av styrstoppen vid en redig tankslapper eller marksyning, så kan man montera ett par stadiga gummikuddar på ramen som tar emot gaffelbenen, och även begränsar styrutslaget.
Monteras med fördel med buntband :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Yes! Mitt problem med strålkastaren och nummerskylten fram verkar lösa sig. Jag har precis fått svar från Racefoxx angående deras racing front mask:

Hi,

yes, we will make it. But need time. Think round about middle of march.

But we haven´t a working holder for it.

U have to built an own holder. But it is easy.



May the RACEFOXX be with u!
Chris (#101) aus Remscheid

Det gäller den första bilden. Och jag gissar på att jag kommer behöva köpa till den andra delen, så att det ser ut som tredje bilden:

Nummerskyltsdelen:
race mask del 2 framtill.jpg

Själva hållaren:
race mask del 1 undertill.jpg

Och då ska det förhoppningsvis bli såhär:
racefoxx kolfiberdelar.jpg

Jag har valt Glossy, dvs högblank kolfiber. Jag tror utan tvekan att det blir snyggast. Detta trots att bilden med högblank ser förjävlig ut. men det tror jag endast är för att de har överdrivet med kolfiber. Det plus att ska man ha kolfibervingar (vilket jag eventuellt kommer skaffa) så måste man ha originaldekalerna på. Annars ser det riktigt B ut.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Alltså, nu ska jag inte vara dryg men....är det inte bättre att ta bort saker du inte vill slå sönder än att köpa ännu dyrare saker?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Alltså, nu ska jag inte vara dryg men....är det inte bättre att ta bort saker du inte vill slå sönder än att köpa ännu dyrare saker?

Hur menar du? Deras kolfiber är ganska odyra. strax över 2000 skulle båda sakerna ha kostat, medans lamphuset går loss på 5271kr hos LellesMC. Och enligt reglerna får jag inte ta bort strålkastarglaset om jag inte sätter dit en nummerskyltshållare.

*edit* Jag vet inte vad jag annars skulle kunna använda istället för strålkastaren. Jag kan inte tillverka en plastbit som passar hojen eller något sådant.

Note to self: Jag bör tydligen köpa såna här styrstoppsgummin:

styrstoppsgummi.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Den här är väl bra mycket snyggare?

ktm_super_duke_1290_by_tinqwer-d6jrxv3.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hur menar du? Deras kolfiber är ganska odyra. strax över 2000 skulle båda sakerna ha kostat, medans lamphuset går loss på 5271kr hos LellesMC. Och enligt reglerna får jag inte ta bort strålkastarglaset om jag inte sätter dit en nummerskyltshållare.

*edit* Jag vet inte vad jag annars skulle kunna använda istället för strålkastaren. Jag kan inte tillverka en plastbit som passar hojen eller något sådant.

Note to self: Jag bör tydligen köpa såna här styrstoppsgummin:

View attachment 414742

1: aha.
2: japp, såna ska du ha.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det kanske skulle vara på sin plats med en liten regeljustering som är anpassad till streethojar. Frågan har inte vart aktuell på kåphojar modell gsx r1000.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Den där är så otroligt brutalt snygg så jag har svårt att sluta drägla!
Dock får jag inte ta bort mätarhuset, sadeln kommer olackerad för 2 pix och jag kan ej hitta den ersättningen för strålkastarhuset.
En dum fråga, varför får du inte ta bort mätaren? :va Annars borde det väl gå att fästa den på tanken framför tanklocket eller kanske mellan något rör i ramen där den inte blir mosad av ett ben eller vurpa?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilken fråga tänker du på?

På sporthojar byter man bara kåpstag och kåpor och plockar bort allt som inte är nödvändigt, som lampor och sånt. Mätarhus o dyl brukar få nya stag med.
Du knåpar med en ersättning till enbart lampan som kostar lite mindre än ett helt set kinakåpor.
Och om du får en krasch där hojen börjat tumla kommer sånt att gå sönder.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En dum fråga, varför får du inte ta bort mätaren? :va Annars borde det väl gå att fästa den på tanken framför tanklocket eller kanske mellan något rör i ramen där den inte blir mosad av ett ben eller vurpa?

Hmm, jag kanske har tolkat fel. Jag brukar läsa härifrån: och där står det följande:

3.1.22 Hastighetsmätardrivning, hjuldistanser och ryckutjämnare
Pilla inte.

Medans det i regelverket står:
regelverk om lamphus etc.jpg

Så jag kanske får ta bort själva huset. Jag är lite osäker.

På sporthojar byter man bara kåpstag och kåpor och plockar bort allt som inte är nödvändigt, som lampor och sånt. Mätarhus o dyl brukar få nya stag med.
Du knåpar med en ersättning till enbart lampan som kostar lite mindre än ett helt set kinakåpor.
Och om du får en krasch där hojen börjat tumla kommer sånt att gå sönder.

Ja, det här är jobbigt, svårt och klurigt. Men jag kanske kan ta en front från en cross, exempelvis den som Ricken länkade till, och sedan ta bort allt annat. Sladdarna kanske jag kan bunta ihop bakom nummerskylten. Det verkar vara osagt hurvida man får ta bort mätarhuset eller ej. Då är kanske frågan bara hur jobbigt det kan vara. Hojen skall fungera som landsvägshoj också mellan de få gånger som jag kommer tävla.

Jag hade önskat att det inte vore så omständigt att börja köra korpen..

*edit* jag kan givetvis inte ta bort mätarhuset då jag behöver detta för att justera motorläget och abs exempelvis :rofl
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hmm, jag kanske har tolkat fel. Jag brukar läsa härifrån: och där står det följande:

Medans det i regelverket står:
View attachment 414744

Så jag kanske får ta bort själva huset. Jag är lite osäker.

*edit* jag kan givetvis inte ta bort mätarhuset då jag behöver detta för att justera motorläget och abs exempelvis :rofl
Som jag tolkar de så är de bara att kasta mätaren åt fanders och köra på :yoparty Fast de kanske är dåligt om du prompt måste leka med abs och motorläget ja.. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top