Bolån - räntans utveckling i framtiden

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag intresserar mig för hur räntan på bolån kan komma att förändras över tiden framåt.

Främst är jag intresserad av hur man kan tänka sig att räntan på lån med längre löptid kan tänkas förändra sig under de närmsta åren.
Alltså - säg vad kan man gissa skall hända med räntan för tex ett 10 årigt bolån under de närmsta två åren framåt?

Vad tror du kommer hända med räntan och varför ?

Kommer räntan sjunka ytterligare eftersom ekonomin/inflationen inte tar fart och vårt ekonomiska system känner inte till så många fler möjligheter än att stimulera ekonomin genom låga räntor och större tillgång på nya pengar ?

Eller kommer räntan stiga till märkbart högre nivåer av någon anledning ?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Gissar på att priserna behöver hållas nere för att minska belåningsgraden. Endast amorteringskrav kommer inte räcka. Ett sätt är att reglera räntan något uppåt igen...

2015 förblir räntan låg också.
2016 kommer räntan röra sig uppåt något. Inga vansininga höjningar...för här någonstans är det nog dags för nästa börskrasch... :3freak

2025 räntan ca 2-5% vilket får anses som lågt med tanke på inflationen.

Så blir det...tror jag.
/KaliZ
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
2025 räknar väl de flesta av oss med att vara ekonomiskt oberoende eller åtminstone skuldfria, dessutom lär väl en bungalow på någon söderhavsö (med smältisförsäkring) inte kosta många spänn...
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Så du tror alltså på en mycket högre inflation 2025 än idag? Intressant berätta gärna mer.

Missade citatet men var såklart en fråga till Kaliz
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Av historien är döma är det dags för ett världskrig, snart.

Tydligen inte på grund av olja för det verkar det bara finnas mer och mer utav, men sannolikt på grund av någon annan resurs. Typ landytor, då det blir ogästvänligt varmt längre söderut vilket initierar konflikter som drar norrut..

Nåväl, nog om domedagen. Jag tror, att på grund av havererad världsekonomi och annan instabilitet kommer räntan gå upp då valutor blir osäkra. Typ räntan (den som bankerna brukar kopplas mot riksbankens reporänta) låg på runt 10% 90-92 nångång. Där kommer vi hamna :gnissla
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Problemet är att det är helt omöjligt att veta. Vad proffsen som jobbar med utlåning och räntor tror avspeglas i t.ex. bolåneräntor med längre bindningstid. Ju bättre de gissar desto mer vinst till banken...

Jag brukar risksprida och dela upp lånet på flera med olika bindningstider, men det går ju att spela på hästar, börsen och även med räntor om man vill...

Räntorna går nog inte ner så mycket mer, men frågan är hur länge de står still innan de går upp... Vem vet?
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
frågan du ska ställa dig är in du ser några signaler på att Sveriges ekonomi ska gå in i en högkonjunktur? Och hur kraftig den blir. instabilitet leder inte till högre räntor snarare tvärt om.

En konjunktur som generer rörliga bolåneräntor på 10% är bara svammel. Långsiktigt ränta runt 5% är nog också för optimistisk för Sveriges ekonomi de närmsta 30 åren. Jag ser en långsiktig rörlig på runt 3 % som rimligt.
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Som tidigare nämnts jämför du äpplen och päron fettsnok. Sverige hade fast växelkurs och inget inflationsmål under tiden du hänvisar till. Penningpolitik är totalt verkningslöst som styrmedel under dessa förhållanden och Riksbankens roll var därför inte som den är idag. Den rörliga växelkursen tillsammans med inflationsmål och Riksbankens inflytande (via reporäntan) kom först efteråt och präglar det system vi har idag.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
Räntan kommer att vara oförändrad 2015 men slutet av 2016 troligen mindre justering uppåt. Däremot kommer bolånen bli dyrare detta år. Detta pga ökade kapitaltäckningskrav för bankerna. Tror de flesta kan räkna med en 20-40punkters höjning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I nuläget är det inte mycket som tyder på att vi kommer att se några större förändringar av räntenivån. Man ska nog inte göra för starka utfästelser om räntenivån på lite sikt. Vi åtnjuter låga räntor så länge som de internationella finansmarknaderna har förtroende Sveriges ekonomi.

Har noterat att man verkar ha uppe ränteavdragen för diskussion. Det är inte säkert att något händer den här gången heller. Vore antagligen politiskt självmord om inte blocken kommer överens över blockgränserna om saken. Förr eller senare kan man nog räkna med att den trappas ner och på sikt försvinner helt och hållet.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur ska man resonera om amortering?

Vill amortera så jag kan gå i pension tidigt. Men finns det något som talar mot att man fonderar pengarna istället så länge?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Med den låga räntan som är nu så finns det ingen anledning att amortera då det är betydligt bättre att lägga amorteringspengarna på något med högre avkastning. Inga problem att lägga dem på fonder eller dylikt där det gör större skillnad.
Så gör jag åtminstone till den dag banken begär något annat.
Och sedan alltid se till att huset/lägenheten är värd mer än vad man har lånat till, och se till att inte vara fullbelånad. Jag renoverar/bygger nytt för att öka värdet utan att låna till, på det viset har jag ett överskott om jag behöver sälja. Visst, ett resonemang med vissa fallgropar till viss del men en del verkar vara fullbelånade på sina hus och hittar de en lucka så lånar de till och köper ny fläskig bil för pengarna.
Det kan ju funka men jag skulle inte sova så gott om nätterna.
Skulle bostadsmarknaden fallera är jag säkert körd ändå om värdet minskar med 30% men då är det skönt att inte vara maxbelånad.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Själv har jag helt motsatt tänk om amortering. Dvs då räntekostnaden sänks så ökar jag amorteringen, till bankens ogillande visade det sig då dom kom med en del andra sparförslag, gärna deras egna fonder.
Har självklart även sparande i andra former i en ISK.

Har som mål att vara skuldfri och till 100% äga mitt boende vid pension, är 35 idag så en stund kvar till dess..
Gillar att amortera och fördelen med det jämfört med att inte amortera är att det blir billigare för varje månad, pengar som jag då kan lägga i mitt andra sparande.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Finns noll chans att politikerna hojer rantan pa laaaange. Omojligt, det blir direkt varlds-konkurs.

Men det skall val inte sa mycket till nu innan det smaller igen ala 2008? Da sticker saklart rantorna pa marknaden oberoende av vad vara kara politiker vill.

Kortfattat. Inget att oroa sig for, for nasta gang det smaller kommer det kvitta om om du har skulder eller pengar pa banken.


:)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Någon ränta över 5% lär vi nog inte se under min livstid i vilket fall.
Men att den kommer stiga från dagens 0 är ju självklart.
Jag kör på Anders linje att amortera så lite som möjligt och istället öka värdet på fastigheten, både på inflation men även reellt värde, så som förbättringar.

Sen ligger min plan på att gå i pension om 20år, eller när barnen flyttar hemifrån, jag är då 55. Då lever jag på sparade pengar samt ränta. Sen har jag alltid huset att sälja av som om inget grymt konstigt händer i världen kommer vara värt mer än lånen. Då jag idag ligger med ca 60% belåning.
Summa summarum gör att jag och tjejen kan sluta jobba väldigt tidigt.
Sen kan man alltid jobba extra om man behöver stålar eller sysselsättning. Men inge heltidsslaveri ska ta död på mej.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Haft bundna bolån tidigare. När jag senast sålde lägenhet till förmån för ett hus så missade jag kapitalt att inse hur dyrt det skulle bli. Fick en straffsmäll på ca 75.000 extra för att lösa mina bundna lån. Träffade på en gammal kompis som nu är inom fastighetsbranschen och hon hävdade att vi är så rörliga på boendemarknaden idag och även om man tänker att "här ska jag bo i resten av mitt liv" så blir det väldigt sällan så och räntor och banker i beaktande så sa hon att jag alltid tjänar på att ta rörliga räntor och istället amortera mer när räntorna är låga och spara lite för när räntorna går upp.

Sagt och gjort, gården har jag nu bara rörliga räntor på och jag amorterar mycket mer än tidigare och jag börjar nu skörda frukten av det då till och med ett av huslånen betalas sista gången på nu i februari. Jag är 41 år och har ägt gården i snart 2,5 år. Bolånen är färdigbetalda innan jag går i pension. Älskart!

Sen har jag inte koll på hur räntor kan tänkas utvecklas, de lär säkert stiga i alla fall. Men jag har själv räknat på att klara uppåt 12-15 procent när jag valde mitt boende. Det borde räcka tycker jag, men det vet man ju aldrig heller, men över 15% då får man nog se över att köpa en racebuss och bo i istället i vilket fall.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top