När kan barn åka med?

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag funderar på när man kan planera för inskolning av grabben att åka motorcykel. Nu behöver det ju inte vara några större utflykter, kanske runt kvarteret till att börja med. Han är 5år till säsongen börjar och verkar visa lite intresse för motorcykeln.

Vilken ålder och vilka strapatser känns lagom.

Andra tips och råd, utrustning etc?
 

Bifogat

  • Albert provsitter.jpg
    Albert provsitter.jpg
    53 KB · Visningar: 309

Raderad medlem 61114

Guest
Min grabb på snart 11 åker med, men min dotter som är 4,5 har jag inte ens tänkt tanken! Vi har pratat om ett varv på parkeringen typ.

Jag anser att personlig mognad avgör mer än ålder, men skulle jag säga en ålder så tror jag att jag kan tänka mig att ta med min dotter en sväng när hon är kring 7år.

Grabben fick åka med till glasskiosken (ca 1km på 50 väg) i endast hjälm, ryggskydd och handskar. Blev inga längre turer än så innan komplett utrustning fanns.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag var 2-2,5 år när jag började åka med :D går att läsa mer om i min byggtråd 61466_10151111654267872_1909823029_n.jpg
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag förstår ju att det tar något år till innan han kan åka med på riktigt, men vi har inte så mycket "på parkeringen" utan det är 30-40-50 vägar runt här. Så det blir lite antingen eller.
Men man kanske ska skaffa en hjälm och enklare kläder och köra en liten bit i absoluta närområdet och se hur det fungerar i vart fall.

Känns som att det är lite olika bud beroende på vem man frågar, men jag blev inspirerad av att en annan förälder tog hojen och hämtade på förskolan i somras.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
På väg till minimoto-träningen måste ju vara perfekt?:tummenupp:yoparty

image.jpg

En sjukt skön bild på Robban Gull som en liten knatte med far sin=)

Edit: jag tror att Robban är runt 7 år på bilden!
 

moddlaren

Guest
Grabben åkte med från 4års ålder. Jag fixade en rejält kraftig typ barn stol till cykel men denna var för mopeder detta fungerade skitbra.

grabben somnade i stolen men satt bältad o med rygg o sidor samt armstöd kunde han inte komma någonstans.

Mvh
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Grabben åkte med från 4års ålder. Jag fixade en rejält kraftig typ barn stol till cykel men denna var för mopeder detta fungerade skitbra.

grabben somnade i stolen men satt bältad o med rygg o sidor samt armstöd kunde han inte komma någonstans.

Mvh

Det enda man ska ha i åtanke vid en sådan lösning är att vid en olycka, så åker barnet med hojen. Oftast vill man ju komma ifrån hojens vikt mm vid en krasch.
Sen är det säkert säkrare överlag, då barnet just sitter fast på hojen och inte kan ramla av. Men vid just en olycka så är det ju långt det säkraste.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Minns inte hur gammal minsta tjejen var när hon åkte med. Men jag har gått på längden istället. Så fort de nått ner till fotpinnarna så har de fått åka med. Sen brukar jag sätta på toppboxen så har de ett stopp bakom ryggen, det har de uppskattat. Sen köpte jag ett sånt mc bälte med två handtag som barnen kan hålla i eftersom de på inga sätt kan nå runt mig. I början hade jag handtagen på ryggen till och med fast tanken är nog att man ska ha det på magen och man har bara något att hålla emot i.

Sen fullutrustning. Hämta väl på 30 vägen hem från dagis utan full utrustning men då körde vi egen barn mc hjälm, de är lättare och viktigt att investera i. Sen köpte jag en nackkrage som man bara knäpper under för då vilar också hjälmen lite på den. Sen körde vi skyddsjacka så har de skydd både rygg, bröst, axlar och armbågar. Sen fick de inte åka i vilka skor som helst heller. Inga snören som kan åka in i hjulen och sånt. Det var jag skitnojjig med.

I början blev det mest från dagis/skolan. Oj vad poppis förälder man blev. Ungarna kom i klungor och utbrast ett "oooooooohhhhhh" så fort rockmor svängde in på parkeringen. Sen följde de med i flock och frågade tusen frågor om hojåkning och hojar och vem jag skulle hämta :D Minns än hur barnen sen förklarade att jag var utsedd till skolans mest coola förälder :tummenupp De andra föräldrarna blängde mest lite ilsket eller avundsjukt :rofl

Mina töser bad om att jag skulle hämta på hojen, det var värsta killmagneten tydligen :yoparty

Nu åker de med bakpå hur långt som helst, men blir lätt åksjuka på de roliga vägarna, för de ser ju inte framåt, bara åt sidan. Det är rätt jobbigt att åka kurvigt om man bara tittar åt sidan. Provade en gång när jag åkte bakpå. Fy faan.

Minsta tjejen somnade också några gånger bakpå när vi åkte motorvägen till mormor. De sitter förvånandsvärt mycket fast bara genom att sitta. Sen blir man ju själv orolig när man märker att den bakom somnat så jag väcker dom fort. Vi hade också ett system med klappar på benen. Om jag klappar på deras ben på vänster sida så betyder det "är det okej?". Svarar de med klapp på min vänstra sida så är det okej. Klappar de på höger sida så ska vi stanna. Gick igenom också det där med hur de ska spänna kroppen vid stopp och i kurvor, men det fick man repetera många gånger. Varje gång vi skulle ut i början så sa jag hur de ska göra. Körde en liten bit och drog broms varpå de förstås åkte in med hjälmen i min rygg. Inte så jag tvärnitar men för att de ska få en "aha" och så stannade vi och pratade om det. Sen brukar resten av turerna bli bra.

Köpte helställ åt dom båda i princip direkt. Var bara på de där dagis/skolhämtningarna de fick slippa hela överdraget ibland.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Våra minste har åkt med på vår moppescooter sedan han var 2 år. Låter kanske väl ungt, och det var det nog, men det rörde sig om c:a 1,5 km till dagis - på stillsamma villagator i 30-40 tempo.

Moppen är en ganska rymlig sak, så vi hade den lille halvstående/halvsittandes framför mig, mellan knäna på mamma/pappa, och storasyster (som då var nära 6 år) sittandes baktill på sadeln. På det viset rullade vi till och från dagis. Såg ut som en sådan där bild man kan se från Asien eller Afrika med med fullt av människor ovanpå en scooter.... ;)

Självklart inte tillåtet och inte så lämpligt ute i trafiken, men att tuffa så sakteliga mellan småhus och trädgårdar i 30 knyck kändes inte farligare än om vi skulle cyklat med barnen i cykelsadel. Snarare bättre då - moppen är en stabilare plattform med bättre bromsar än en cykel.

Hjälm var svårt! En tvååring kan ju inte ha en fullstor hjälm på 1000 gram eller mer. Huvudet är för litet och nacken för svag - i fall vi trots all försiktighet skulle gå omkull. Så i början körde vi med skidhjälm, bytte sedan till "barnhjälm" (inte godkänd, men i alla fall en hjälm...). Kläder var också en fråga. Eftersom det bara handlade om 1500 m i cykeltempo så hade de sina vanliga kläder.

Det innebar dock att både tvååringen (17 idag) och sexåringen (21 idag) fick tidig vana att åka med. I takt med att de växte skaffade vi godkända hjälmar och mc-kläder så att de skulle kunna åka med på lite längre turer.

Lilleman åkte t o m med mig bakpå från Strömstad till Göteborg (17 mil) när han var lite äldre. Och somnade strax utanför Kungälv och fick väckas försiktigt. Läskig upplevelse att upptäcka att sonen sover bakom ryggen. Han lutade sig mer och mer framåt, blev tyngre och tyngre, och kändes lite "slapp", svarade inte på tilltal... I 80 knyck på en landsväg! Men det är en annan historia.

EDIT: har samma upplevelse som Rockmorsan skrev tidigare i tråden. Våra barn blev idoler som åkte moppe till dagis. Efter ett tag vill alla andra barn också bli hämtade och lämnade på moppe... ;)
 
Last edited:

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Någon som testat en sådär barn sits som är gjord för mc scooter? Om någon har en och vill sälja sin så är vi intresserade!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mina upplevelser. skitkul, jänta tjata, va 6,5 år i sommras.
höll mig runt 50 sträcket. kändes som 2000knyck med lilltjejen bakpå och när hon slappna av kände jag knappt hennes armar runt mig.
riktigt läskigt, ett sånt där bälte får nog inhandlas, måste även pula till nå ryggstöd då man knappt våga växla, hon gunga så mycket bakåt i "knyckarna".
innan skitkul men läskigt för henne, efter en tur skitkul för henne och läskigt för mig.
bilar verkar inte heller visa nå extra hänsyn för att ett barn sitter bakpå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror väl på ganska många faktorer.

Jag spände fast bilbarnstolen på packmoppen och så kunde dottern åka med lite i somras, 14-15 mån gammal. Tidigare på våren åkte hon lite snöskoter inklämd framför mig eller mellan mig och sambon, lugn tur ut i skogen och grilla lite korv.

Utomlands har hon åkt tricycle redan från 5 månader gammal(se bild). Det är nog bland de tillfällen jag varit mest orolig men det har inte funnits några egenliga alternativ.
Dessutom i trafikmiljö som skulle ge Dingvall omedelbar hjärtinfarkt.
 

Bifogat

  • DSC_0072_1.jpg
    DSC_0072_1.jpg
    1.2 MB · Visningar: 249

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jag har kört med grabben från 14 månader. Mest då runt kvarteret och i moppetempo. Tog en heldagstur i skärgården (färjor och broar) när han var 2,5 år. Har kört med skidhjälm fram till nu. Fyller sju år i sommar och i höstas satt han för första gången bakom. Fortfarande går turerna sakta och med överdriven marginal i lugn trafik. Skulle aldrig förlåta mig själv om något hände...
Tösen som nyfyllt tre har aldrig åkt med. Ser mig själv som en sådan där genuspappa och vill verkligen inte göra skillnad på ungarnas möjligheter pga kön men något gör att hon känns på tok för liten för att åka med, antar att jag blivit harig? Fattar faktiskt inte hur jag tänkte när grabben började åka.
Får självklart onda ögat från andra föräldrar när jag hämtar och lämnar på skola och dagis.

Vi har kört med ryggskydd (snowboard), hjälm (skidhjälm med hakskydd), glasögon och skejtskydd under grova kläder den senaste sommaren. Tänker att det viktigaste är att hjälmen är aslätt då ungarnas nackar inte pallar just någon extra vikt.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Min dotter har fått åka framför mig på minimoppe sen 9 månaders ålder, offroadhojar sen 2 års ålder och åkte bakpå sporthojen i somras vid 4 års ålder. Jag har beställt hjälm på Louis.de i stl XXS då det är hopplöst att hitta nåt till barn hos svenska återförsäljare.

Leia 3 år wheelar på CR500 nedan. "Pappa jag vill sladda" sa hon också :)
LeiaWheelie1k.jpg

Matchande jacka med ryggskydd mm har hon fått också :)
Leia-mc-granna-2014.jpg
 
Last edited:

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
jag jag föreslagit moped till och från dagis för min 3åring, men mamman har direkt illvägrat. men efter att ha läst lite här i tråden så kanske jag har fått lite mer kött på benen, det kan ju trots allt handla om körning på cykelbana i cykeltempo, då jag inte skulle vilja ha en symaskin, utan jag vill ha en "riktig moppe med växlar". och då får det bli någon typ av cykelstol baktill antar jag.

hur som helst är det härligt att se att så många introducerar mc så tidigt för sina barn.

kör hårt och håll tummarna för mig oxå.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Mina ungar bråkar om att åka till skolan (5 och 8 år) så när jag hojar till jobbet så får dom helt enkelt cykla själva så fet blir rättvist. Annars är det kortare turer ner till stranden för en glass eller bort till fotbollsträningen eller nåt sånt. Saknar tyvärr riktiga skydd och hjälmar. Är det från 8 års ålder det är lagkrav på MC godk. Hjälm?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag minns rätt så säger lagen att de får åka med när de när ner till fotpinnarna.
De får åka med vanlig cykelhjälm med. :3freak
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Yngsta dottern (9) har åkt sedan hon var 4, dock bara till/från dagis då. Stilla mullrande på villagator med cykelhjälm på, i början sittande framför mig. Går det inte snabbare än hon kunnat åka på trampcykel kan hon åka på den stora cykeln också, resonerade jag. Vid dryga 7 fick hon hjälm och ställ. Åker med in till stan ibland (40 - 70 km/h) och även någon enstaka utflyktskörning om några mil. Har toppbox monterad så hon sitter stabilt mellan mig och den.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Om jag minns rätt så säger lagen att de får åka med när de när ner till fotpinnarna.
De får åka med vanlig cykelhjälm med. :3freak

Efter 7-8 år så måste de ha godkänd hjälm på sig. Upp till den åldern är der förälderns ansvar. Det är inte bara tillåter att åka med cykelhjälm utan det rekommenderas! Tänk dig en 2-6 åring med det lilla nacken som knappt orkar hålla upp huvudet.. Lägger man då till en tung hjälm så blir det inget bra.
Det är alltså pga vikten som det enligt lag är ok med cykelhjälm på mc för små barn.

Nu har jag inga barn själv men hade personligen aldrig vågat ta med ett litet barn på mc.
Första gången jag körde med barnstol (skjutsade kompisens 4-5-åring) i bil så var jag bra nervös.. Kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas med ett litet barn där bak.

De flesta i tråden verkar ju ha hälsosamma resonemang vilket känns bra:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top