KTM 690 Enduro R / Yamaha WR250R ?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Tack! Jag fick ge 67, ordinarie 71. Det är ändå jävligt mycket pengar för en liten 250, jag vet, men nu fick det bli så här. De få jag såg på Blocket under nästan två månaders tid var bara fyra-fem stycken till antalet, den nyaste från 2008.

Som sagt, det här är väl den sista fysiskt krävande leksaken jag unnar mig innan stelhet, mjäll och ledbesvär kickar in. Jag blir ju inte yngre precis... :3freak
Nöjd med 250:in? Lite småsugen på en sån jag med.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Nöjd med 250:in? Lite småsugen på en sån jag med.
Den gör sitt jobb! Det enda som är negativt är ju att den är lite klen, men det ser man redan i specen som någon skrev. Klenheten känner jag dock inte av inne i skogen eller på traktorvägar, där räcker den kräm som finns gott och väl, men på gata är den för slö. Har dock en gathoj för det ändamålet.
Har nu kört nästan 200 mil, mestadels grus och traktorväg men även en del terräng. Har hittils gått som en klocka, inga problem. Det enda jag gjort är olje och filterbyte vid 100 mil.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
...står nu en pimpad och lättad WR250R även i mitt garage.
Finns nog ingen annan hoj som så väl exemplifierar den oheliga alliansen mellan körglädje i smutsen, ekonomi och lågt servicebehov. Håller man varvet uppe så tuggar den på riktigt bra i de snabba partierna.
 

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Norr om Stockholm
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Något annat jag funderat kring i valet av hoj är det här med körning på stigar inne i skogen (fördel WR250R här). Det är ju inte riktigt tillåtet, så hur känsligt är det egentligen? Man vill ju inte bli anfallen av orienterare och svampplockare eller skjuten i röven av någon argsint markägare. Skogsområdet jag tänkt köra i är ju dessutom en nationalpark... Problem?

Vet inte om tråden är fortfarande aktuellt och hoppas att det blev en bra första säsong för dig med nya hojen. MEN: det finns ett lag som heter Terrängkörninglagen som förbjuder med gott anledning körning på barrmark, och som detta räknas också stiger i skogen (definition stig: någon väg som är inte byggd för fordonstrafik). Jag som är ute i naturen både med mc, men också cykel och till fots ser tyvärr allt för många gånger stiger som är helt sönderkörda av cross/endurohojar, av folk som inte ens förstå betydelsen av en vandringsled som Sörmlandsleden eller Upplandsleden. Att detta skapar konflikt med annat friluftfolk är väl solklart. Nordiska ländernas allemansrätten är en underbar sak, som är redan ganska hård belastat av kommersiellt verksamhet i skogen utan ersättning till markägarna och som är HELT UNIKT i världen! Den måste bevaras! Motortraffik ingår helt klart INTE i allemansrätten och att man inte kör med motordrivna fordon i nationalparkerna måste väl inte vidare kommenteras. Gör man det ändå ge man ammunition till alla som vil gärna limitera allemansrätten och skadar dessutom bildet som allmänheten få av oss motorcylister - lika dåligt som buskörningen med allt för högt hastighet eller extremt högljudda avgassystem!

Jag förstå också att jag blir inte mycket populärt i vissa grupper av mc användare med min uppfattning, men mitt intresse gäller friluftsliv och naturen, mc är bara en del av detta och därför har alla som polisanmäler olaglig terrängkörning mitt fullt förståelse. En liten undantag ska jag erkänner: såg nyligen några åka enduro i ett kalhygge efter markberedningen och med lättare hoja skulle jag kanske också prova. Mycket värre kan det väl inte blir för skogen i så fall...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gamla timmerkörarvägar tycker jag man väl törs åka på, vissa finns ju till och med på GPS-kartorna fast det inte är mer än en kostig längre.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Den gör sitt jobb! Det enda som är negativt är ju att den är lite klen, men det ser man redan i specen som någon skrev. Klenheten känner jag dock inte av inne i skogen eller på traktorvägar, där räcker den kräm som finns gott och väl, men på gata är den för slö. Har dock en gathoj för det ändamålet.
Har nu kört nästan 200 mil, mestadels grus och traktorväg men även en del terräng. Har hittils gått som en klocka, inga problem. Det enda jag gjort är olje och filterbyte vid 100 mil.


Tja, gammal tråd men jag har haft min wr250x motard sedan 2013/14? minns inte.

Har haft den kittad som allt från strippad och trimmad till full stunt med bakhandbroms o 12a till numera lite halv äventyr med ruta, väskor och snart stor tank.

Alltid haft andra hojar samtidigt tills nu. R1200gs, och 3st xrv750. Men kommer nu bara köra 250´n. Pallar inte med stor tunga hojar. Älskar att kunna dra på den 15cm höga refugen genom klaratunneln när det står still.

Om du börjar tröttna på wr´n så kan jag meddela att ett 47t+ bakdrev, fmf-programmer helsystem med megabomb, k&n+köra utan dörr till luftburken och allt onödigt tjafs strippat gör att den går minst lika bra som en wr250f! Jag överdriver inte den är så sjukt mycket bättre än orginal som var som en moppe. Superlätt är slanga upp på 3;an sittande och 4;an stående. Har även kört den med 54t stut drev, slangar lätt upp på alla 6 växlar men för varvig om du kör motorväg nått.

Jag ÄLSKAR min lilla hoj och längtar till årets bus. Vågade äntligen börja växla på slangen förra året, hojen e så lätt så den blir lite läskig i 120km/h+ på 4;an/5;an om det kommer en vindpust just när man ska växla men nu är det en riktigt hullganhoj =)

Var inne på en ktm 690 enduro men den är för stor. Kan man slanga så gör inte kraften någon skillnad då man inte behöver den för att lyfta hjulet och mer mos skulle nog göra att jag kör åt #¤"#¤e. Om man kört ca:15år 30.000mil+ så är det bra att hojen inte går så fort.... Nu kan jag sluta tävla med folk o bara slanga runt o ha kul =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top