Reglementesfrågor

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Äntligen!!!
För en gångs skull så äger jag reglementesprylen innan den kommer i reglementet.
image.jpg
(Skaffade i samband med TTXGP 2010)
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Rekommenderar du tar bort bilden då hela ditt personnr och namn syns på ett offentligt forum.
Tack för omtanken.
Men den informationen finns i lättare tillgänglig form över hela nätet.
Risken att datan hämtas ur en bild på SH och missbrukas är liten jämfört med nätet i övrigt.
(All min data är redan ute)
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Men det är löjligt omöjigt att få reda på sin blodgrupp. De lämnar tydligen inte ut den informationen från sjukhuset. Jag förstår inte problemet med att lämna ut den informationen. Det är ju knappast en reell risk att bli kidnappad och tappad på blod.
Däremot kunde jag göra ett blodprov för att få reda på det, för 460kr...
Sista utvägen nu blir att fråga ifall min kära mor kan leta upp födelseattestet, där ska det tydligen stå fick jag höra från en vän.

Jag vet att det inte är obligatoriskt att printa ned blodgruppen, men jag tycker att poängen försvinner om jag bara har förnamn, efternamn och personnummer utan de 4 sista siffrorna. Då handlar det mer om att enbart följa reglerna än att få ut något vettigt ifrån det.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Men det är löjligt omöjigt att få reda på sin blodgrupp. De lämnar tydligen inte ut den informationen från sjukhuset. Jag förstår inte problemet med att lämna ut den informationen. Det är ju knappast en reell risk att bli kidnappad och tappad på blod.
Däremot kunde jag göra ett blodprov för att få reda på det, för 460kr...
Sista utvägen nu blir att fråga ifall min kära mor kan leta upp födelseattestet, där ska det tydligen stå fick jag höra från en vän.

Jag vet att det inte är obligatoriskt att printa ned blodgruppen, men jag tycker att poängen försvinner om jag bara har förnamn, efternamn och personnummer utan de 4 sista siffrorna. Då handlar det mer om att enbart följa reglerna än att få ut något vettigt ifrån det.

Gå och lämna blod så får du reda på din blodgrupp. Då gör du en insats och får reda på blodgruppen gratis :tummenupp
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Min kära mor jobbar inom sjukvården, blodgruppen behöver du inte bry dig om. Hamnar du på sjukhus tar dom ändå blodprov mer eller mindre det första dom gör. Är det riktigt akut använder dom 0-negativ blodgrupp som funkar "universellt".
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Behov av reglementsförändring ?

Vid introductionen av den nya A2 klassen kommer även vuxna att få tävla i den klassen . Då kommer delar av den klassens mc att passa in i speedster cup reglementet. T.ex Ninja 250 gör det inte , Men en KTM 390 duke gör det. Jag anser att man behöver jusetera reglementet enligt två alternativ.

1 Man höjer nedre effektgräns till 36 kw (49 hk). Då blir alla hojar i klassen A hojar.
2 Man tar bort nedre effektgräns och tillåter alla gamla juniorcup hojar att deltaga.

1 Har fördelen att småhojar med låg effekt blir hänvisade till A2 klassen.
2 Har fördelen att t.ex en föräldrar kan ställa upp på barnets mc under en racehelg

Dagens gräns blir bara inkonsekvent med dom nya a2 reglerna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Behov av reglementsförändring ?

Vid introductionen av den nya A2 klassen kommer även vuxna att få tävla i den klassen . Då kommer delar av den klassens att passa in i sporter cup reglementet. T.ex Ninja 250 gör det inte , Men en KTM 390 duke gör det. Jag anser att man behöver jusetera reglementet enligt två alternativ.

1 Man höjer nedre effektgräns till 36 kw (49 hk). Då blir alla hojar i klassen A hojar.
2 Man tar bort nedre effektgräns och tillåter alla gamla juniorcup hojar att deltaga.

1 Har fördelen småhojar med låg effekt blir hänvisade till A2 klassen.
2 Har fördelen att t.ex en föräldrar kan ställa upp på barnets mc under en racehelg

I speedster är ett minimumkrav 35kw på bakhjulet, det har väl ändå inte 390-duken?
De effektangivelserna som är för A2-gränserna är väl på veven?
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Uppsamlingskärl... har sökt som en dåre och klickat mej igenom flera trådar men hittar inga smarta lösningar eller bra bilder för RR hojar...

3.1.11 - om jag fattar rätt ska bensinslangarna (även luftningsslangen?) ner i en 2,5 dl typ ölburk. Har ni bara lagt den i båten eller fäst på nåt fiffigt sätt?

3.1.12 - är det "uppsamlingskärl" dom menar här båten? Ska nån slang från kylaren ner i ytterligare ett uppsamlingskärl :va

Gärna bilder på hur ni gjort på era hojar! Det är ju ändå lördagkväll så alla proffs är väl precis som jag i garaget och torrbryter. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppsamlingskärl... har sökt som en dåre och klickat mej igenom flera trådar men hittar inga smarta lösningar eller bra bilder för RR hojar...

3.1.11 - om jag fattar rätt ska bensinslangarna (även luftningsslangen?) ner i en 2,5 dl typ ölburk. Har ni bara lagt den i båten eller fäst på nåt fiffigt sätt?

3.1.12 - är det "uppsamlingskärl" dom menar här båten? Ska nån slang från kylaren ner i ytterligare ett uppsamlingskärl :va

Gärna bilder på hur ni gjort på era hojar! Det är ju ändå lördagkväll så alla proffs är väl precis som jag i garaget och torrbryter. :crash

Nånstans där den är lättillgänglig.

3.1.12 handlar om både båt och uppsamlingskärl. Båten är för katastrofala läckage, medans uppsamlingskärlet mer är för när hojen pytsar ut lite hala vätskor pga expansion (eller nåt annat, men när det bara kommer en pytteliten skvätt genom därför avsedda slangar).
PET-flaskor är rätt smidiga som uppsamlingskärl, man kan med fördel buntbanda fast dem nånstans med korken neråt så man kan tömma dem utan att plocka bort dem.
Inte ovanligt att de monteras nånstans i cockpit heller.
Det kommer diskuteras lite på licenskursen med. :hihi
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Verkar smart med kork neråt men PET blir kanske inte optimalt alldeles bredvid avgaset?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Verkar smart med kork neråt men PET blir kanske inte optimalt alldeles bredvid avgaset?

Om du sätter kärlen vid motorn - använd energidrycksburkar. Enkelt, funktionellt och fult.
Om du sätter under mätarhuset - använd små petflaskor. Komplicerat, fåfängt och snyggt.
Inga stora saker behövs!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar smart med kork neråt men PET blir kanske inte optimalt alldeles bredvid avgaset?

Det kan väl vara bra att undvika direktkontakt, men på min R6 hade tidigare ägare placerat en halvliters cola-petflaska i båten. Det funkade överraskande nog utan extra spänning, men jag tänkte flytta på den för det var ett jäkla bök att tömma den där den satt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Behov av reglementsförändring ?

Vid introductionen av den nya A2 klassen kommer även vuxna att få tävla i den klassen . Då kommer delar av den klassens att passa in i speedster cup reglementet. T.ex Ninja 250 gör det inte , Men en KTM 390 duke gör det. Jag anser att man behöver jusetera reglementet enligt två alternativ.

1 Man höjer nedre effektgräns till 36 kw (49 hk). Då blir alla hojar i klassen A hojar.
2 Man tar bort nedre effektgräns och tillåter alla gamla juniorcup hojar att deltaga.

1 Har fördelen att småhojar med låg effekt blir hänvisade till A2 klassen.
2 Har fördelen att t.ex en föräldrar kan ställa upp på barnets mc under en racehelg

Dagens gräns blir bara inkonsekvent med dom nya a2 reglerna.

Jag förstår inte vad problemet är den här gången. Heller.

Stör du dig på att olika hojar passar inom kraven för olika klasser? Att en A2-hoj kan köras i Speedster Cup? Är det problemet?

Titta på ER-6:eek:rna. De kan köras i ER-6 Cup, i Speedster Cup, i Rookie 600 och i en kombination av de klasserna. Det är väl inget problem.

Tillägg:
Nu när jag läser ditt inlägg för fjärde gången är jag fortfarande inte säker på vad som är problemet, men jag tolkar det som att det gäller A2-klassen. Tag upp dina funderingar med Svemo istället för att blanda in A2 i Speedster Cup-delen på Sporthoj.

Det kan väl vara bra att undvika direktkontakt, men på min R6 hade tidigare ägare placerat en halvliters cola-petflaska i båten. Det funkade överraskande nog utan extra spänning, men jag tänkte flytta på den för det var ett jäkla bök att tömma den där den satt.

Om du behöver tömma dem, då har du gjort fel. :7peta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top