Reglementesfrågor

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Har förstått att "hajfena" kedjeskydd är ett måste. Har ni några bra tips var man köper billigt?

Här har du en länk till en googlesökning som ger dig uppslag om var du kan handla en.
Grevens och Bactor bör väl också ha.

Annars kan du tillverka en själv för en billig peng - bocka en plåtbit och buntbanda fast på svingen. Har sett att många gör så.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Här har du en länk till en googlesökning som ger dig uppslag om var du kan handla en.
Annars kan du tillverka en själv för en billig peng - bocka en plåtbit och buntbanda fast på svingen. Har sett att många gör så.

Se till att slipa kanten på plåtbiten så den blir vass bara, så den effektivt kan skära av den kroppsdel som riskerar att hamna mellan drevet och kedjan. :fakta



(Ja, jag är ironisk...)
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Se till att slipa kanten på plåtbiten så den blir vass bara, så den effektivt kan skära av den kroppsdel som riskerar att hamna mellan drevet och kedjan. :fakta



(Ja, jag är ironisk...)

Aha, det är sånt ni som jobbar på sjukhus går omkring och tänker på :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, hugger den av kroppsdelen så kommer den du inte bli kapad mellan kedja/drev så på sätt och vis kan man ju säga att den funkar som tänkt.. . . :D
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Reglementsfråga 1:
"Ventilhatt skall vara i metall?" Man måste alltså beställa nya ventilhattar eftersom det inte duger med plast/gummi eller är tillåtet att köra utan?

Reglementsfråga 2:
Ser ingenting i reglementet om att hojen måste ha kedjeskydd? Hajfena, ja, men kedjsskydd? Jag har varken kedjeskydd eller såna där fotskydd på fotpinnarna (bild). Hur har ni andra?

IMG_2996.JPG

Kuggfråga (ahaha):
Bakdrevet på den för ändamålet införskaffade R6an är 46. Tänk Gelleråsen, är det för litet? Behöver även drev till regnfälgen, 47 då? Hade för mej många kör 50 - 51 på Gåsen...?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Reglementsfråga 1:
"Ventilhatt skall vara i metall?" Man måste alltså beställa nya ventilhattar eftersom det inte duger med plast/gummi eller är tillåtet att köra utan?

Reglementsfråga 2:
Ser ingenting i reglementet om att hojen måste ha kedjeskydd? Hajfena, ja, men kedjsskydd? Jag har varken kedjeskydd eller såna där fotskydd på fotpinnarna (bild). Hur har ni andra?

View attachment 417103

Kuggfråga (ahaha):
Bakdrevet på den för ändamålet införskaffade R6an är 46. Tänk Gelleråsen, är det för litet? Behöver även drev till regnfälgen, 47 då? Hade för mej många kör 50 - 51 på Gåsen...?

1: Ja, det skall vara ventilhattar och de skall vara i metall. Köp på närmaste mack eller på Biltema.

2: Jag minns inget specifikt om kedjans översida, men din sving skyddar ju en del. Jag har en liten plastvinge som skyddar hälen. Det är ju mycket större skaderisk om en kroppsdel dras bakåt mellan kedja och drev än om den dras framåt, för det finns väl hinder på hojen mot att fastna mellan kedja och framdrev?

Kuggfråga: Ingen aning. Jag är inte tillräckligt bra för att räkna kugg och dreva om...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
R6-08 och framåt 14-46, 47 eller 15-49, 50. Det mindre bakdrevet blir lite fel ur de långsamma böjarna men för mig som kör 15 så funkar det bättre med kedjelängden och bakhjulets placering. Har för mig det inte behövs kedjeskydd om du inte kan trassla in dig, pinnarna, ingen aning. :)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Tack PeteR1 & He rik, vad säger ni andra?

...och så reglementsfråga 3:
Extra motorkåpor för "delar som kan medföra skada eller läckage", vilka delar avses här? Generator? Kopplingskåpa?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack PeteR1 & He rik, vad säger ni andra?

...och så reglementsfråga 3:
Extra motorkåpor för "delar som kan medföra skada eller läckage", vilka delar avses här? Generator? Kopplingskåpa?

Jupp, och tändkåpa, finns fina satser från gb-racing om än lite dyra. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Måste vara storsatsen det med bobiner och rampuckar, har för mig 1800 ungefär men kolla grevens.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Stämmer, det är priset på Grevens stora paket. "Bara" 1.700 + frakt direkt från GB Racing... :gråta

Edit: Nä, vänta!
Grevens set består av:
Generatorskydd
Kopplingsskydd
Pulse Cover
för... håll i hatten... 2.700:-
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jösses, var ju lite drygt ett år sen jag handlade hel sats förstås, eller 2 kanske, tiden går fort. . .:näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top