Reglementesfrågor

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja. Dags att köpa en banhoj?

Aldrig! En snabb räkning av 108mm borrning och 71mm slag ger 650,42cc per cylinder. Med lite lågstadiematte så blir det 1300,84cc. DVS 1300 JÄVLA KUBIK EFTERSOM VI INTE KÖR MED DECIMALER!

Game set n' match! NU BLIR DET ÅKA AV!

img_signup_header.jpg



*edit* Patrik Marklund ska se över och justera om nödvändigt. :Bugar :Bugar :Bugar
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sedan lär jag väl bli ensam om att köra på oslicks, men då kan jag ju skylla på det i alla fall. :3freak
Nope, jag kommer köra på fjolårets regler: Gatgodkända däck. Supercorsa SC förvisso, men fortfarande mönstrade. Har just beställt 2 uppsättningar och har redan 2 bakdäck liggande...

Tycker man gör bort sig IGEN med nya ändringarna, nu blev det plötsligt R1000 B-rejs istället för insteg av Cupen.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nästan ingen skillnad på pirellis sc och slicks, samma fäste men lite skillnad i känsla. Bättre livslängd på slicksen men lättare att köra dom kalla och riva dom med. Det är ju inga gat-däck det går att köra bana med, det är ett race-däck som är gat-godkänt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nope, jag kommer köra på fjolårets regler: Gatgodkända däck. Supercorsa SC förvisso, men fortfarande mönstrade. Har just beställt 2 uppsättningar och har redan 2 bakdäck liggande...

Tycker man gör bort sig IGEN med nya ändringarna, nu blev det plötsligt R1000 B-rejs istället för insteg av Cupen.

Bra, då är vi två. :tummenupp

Ungefär exakt så där har jag också resonerat och sagt, att man kastar bort instegs-/prova-på-känslan och plötsligt så är det inte så avslappnat och lättsamt längre. Dessutom har jag hört oroväckande saker om ER-6 Cup.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Bra, då är vi två. :tummenupp

Ungefär exakt så där har jag också resonerat och sagt, att man kastar bort instegs-/prova-på-känslan och plötsligt så är det inte så avslappnat och lättsamt längre. Dessutom har jag hört oroväckande saker om ER-6 Cup.

Märkligt med slicks!?
Håller med dig PeteR1, instegskänslan försvinner lite.
Jag som trodde jag hade köpt bra däck för klassen, Dunlop 212:eek:r.
Jag får väl köra slut på dem innan det blir slicks.

Vad har du hört om ER-6 Cupen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående slicks eller inte, i den farten som bör hållas i speedster lär ju däcken inte spela någon roll. Kör man så in i helvitti fort kan man ju klassa upp sig lite till Rookie, så man inte bidrar med att tvätta bort den glada amatörstämpeln som jag, PeterR1 med flera såg till att skänka till cupen 2014. :D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Märkligt med slicks!?
Håller med dig PeteR1, instegskänslan försvinner lite.
Jag som trodde jag hade köpt bra däck för klassen, Dunlop 212:eek:r.
Jag får väl köra slut på dem innan det blir slicks.

Vad har du hört om ER-6 Cupen?

Jag skriver inget så har jag inte startat ett rykte ifall det är fel. Men om det stämmer så kommer jag att skriva "Det var väl det jag visste!" och mina tankar kring det.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag skriver inget så har jag inte startat ett rykte ifall det är fel. Men om det stämmer så kommer jag att skriva "Det var väl det jag visste!" och mina tankar kring det.

Kanske är nåt sånt här på gång?
Jag sprider absolut inga rykten, jag googlade bara snabbt och hamnade på sidan...
Nicke Nyfiken, #11 Speedster Cup:hihi
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Angående slicks eller inte, i den farten som bör hållas i speedster lär ju däcken inte spela någon roll. Kör man så in i helvitti fort kan man ju klassa upp sig lite till Rookie
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nästan ingen skillnad på pirellis sc och slicks, samma fäste men lite skillnad i känsla. Bättre livslängd på slicksen men lättare att köra dom kalla och riva dom med. Det är ju inga gat-däck det går att köra bana med, det är ett race-däck som är gat-godkänt.
Sant, i princip skurna slicks så skillnaden är liten rent fysiskt. Det är nog mer skillnaden i folks huvud och hur klassen framstår. Ifjol kunde man tänka sig att köra med Sportsmart. Få kommer ens tänka tanken i år för man "måste" ha slicks. Se bara raggeerz som skulle köra slut på sina 212 för att köpa slicks nästa gång. ;)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Anledningen är troligen att förra året gnälldes det på att man Inte fick köra slicks, Rookie körde ju det och det gick att köpa beggade billigt och man skulle kunna fortsätta på samma däck om man blev uppflyttad till Rookie.

Hur ska Ni ha det! :7peta ;)

Äh, inget att hänga upp sig på, blir Ni för snabba på slicks åker Ni upp i Rookie ändå så, passa Er! ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?

Skulle tro att det mer var att man får större utbud på begagnade däck såhär. Men nu får vi/ni som kör Speedster se till att vara riktigt amatörmässiga för att väga upp det här med slicks. :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ligger nått i det He rik! Börjat faktiskt känna mig lite gnällig i sammanhanget... :)
 
Last edited:

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Ja, tanken slog mig också - nu kan vi ju köpa beggade slicks av både rookie och superbike.
Vilket i slutändan bör bli billigare än att köpa nya SC , R10 eller 212.

Vill man köra på mönstrat är det inget som hindrar en.
I våra farter (min iaf) lär det inte göra varken till eller från.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kanske är nåt sånt här på gång?
Jag sprider absolut inga rykten, jag googlade bara snabbt och hamnade på sidan...
Nicke Nyfiken, #11 Speedster Cup:hihi

Nej, det där är inte det jag har hört. Men den cupen hade varit kul att köra om jag bara hade kunnat styra mitt jobbschema efter raceprogrammet.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Nej, det där är inte det jag har hört. Men den cupen hade varit kul att köra om jag bara hade kunnat styra mitt jobbschema efter raceprogrammet.

Ok, jag får väl googla på nåt annat som du kan dementera.
Framåt sommaren har jag kanske träffat rätt...:huvet
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det har du faktiskt helt rätt i. Så varför ändra reglerna och tillåta slicks? Så länge alla i cupen kör långsammare än 1.10-1.11 på Gåsen spelar det ingen som helst roll utan mina SC och raggeerz 212 funkar precis lika bra som slicks och håller förmodligen längre. Tyvärr blir det väl så att man tvingar upp farten istället för att behålla krav som gör att farten hålls ner och istället slussar snabba människor vidare till nästa serie. Vilket ju var den uttalade intentionen när cupen startades så sent som förra säsongen...

Vilken handlare är det som tjänar på det här då?

Som jag förstått det, och jag litar på min källa, så är anledningen att vi i Speedster skall kunna köpa beggade däck från Superbike, dvs öka begagnatmarknaden för slicks...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top