Norgeturer 2015.. Again.. WTF

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Först ut igen denna första dag på året,,,för er som vill ha någon likasinnad på tur till Norge,,,tänkte tjata om att tråden gäller Norge men det skiter vi i tycker jag,,har ju visats sig inte fungera de senaste 3 åren.

Lägg ut var du/Ni tänker åka så får vi se om nån hakar på...

Väl mött........:)
 
Last edited:

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Jag börjar!

Jag har vart i Norge två år i rad. Fösta året var Trollstigen målet, körde genom Geiranger och Atlantehavsveien bl.a Andra året var det Trolltunga och Preikestolen som stod på schemat.

Nu är min fundering på vart man ska ta vägen iår?! Är gansa sugen på att åka lite längre upp i Norge men jag vet inte vad det finns att se. Någon som har bra förslag??
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag börjar!

Jag har vart i Norge två år i rad. Fösta året var Trollstigen målet, körde genom Geiranger och Atlantehavsveien bl.a Andra året var det Trolltunga och Preikestolen som stod på schemat.

Nu är min fundering på vart man ska ta vägen iår?! Är gansa sugen på att åka lite längre upp i Norge men jag vet inte vad det finns att se. Någon som har bra förslag??

Nästa logiska är väl att utforska rv17, Lofoten, Senja, Nordkap?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, det vill ju bli lite långa avstånd eftersom landet är ändå lite "smalt"
Tycker annars att både syd o norr har sin tjusning. Syd är på nåt sätt brutal, medan norr är mer mäktig/vacker.

Äsch, det är ju bara avstånd :eek:)

Finns massor av smultronställen där du redan varit, speciellt när du nämner "trollstigen". Berätta var( vilka) vägar du var på när du besökte Trollstigen. Är fullständigt övertygad om att du får en massa tips på vad du missade(en orsak till att åka tillbaka)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Åkte från Karlstad, mot rv7 följt av rv50 mot Sogndal där det blev av mot rv55. Följde vägen mot Lom och svängde av mot e15 till Geiranger där efter vart det 63 och trollstigen. Sen bar det upp mot Atlanterhavsveien via rv64. Upp mot Kristiansund och ut på e70. Där efter var det raka vägen till Funäsdalen. Den vägsträckan var väldigt tråkig och där var de enda stället jag såg polisen där de sköt med laser.
Du kan se hela resan här http://www.checkmytour.net/pages/tourdetails?id=285F480F-D730-40B7-B6C2-1CFFB0AB8064&lang=en


Andra året Körde vi genom doback mot rv40 upp mon jondalen in på rv37. Väster ut mot rv 361 och upp på Fv651 mot Rjukan och rv37 ner mot Oyfjell och rv45. Körde igenom en grymt kurvig väg precis innan dalen, därefter fortsatte vi på samma väg mot e9 och valle, svängde av mot Fv337 och körde mot Lysebotn ferry terminal och tog färjan till Forsand för att köra mot e13 till Preikestolen. Efter det fortsatte vi upp till Tyssedal och Trolltunga. Svängde senare in på e7, följde vägen upp till rv51, in på rv33 och upp på rv 250. in på rv249 och e6 och hemåt.
http://www.checkmytour.net/pages/tourdetails?id=B70486CC-15C7-43F6-9939-45370530D7EA&lang=en

Där har du alla vägar. De flesta av dom har jag fått tips härifrån av att ha läst gamla inlägg och på lite andra forum. Som du säger finns det säkert andra småvägar, om inte grusvägar man kan ta som säkert är roliga och har en fantastisk natur :)
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Hej
Ska definitivt prova den första rutten blozzor, har kikat på nåt liknande på Google maps, åker iof till från Stockholm. Såg att du var ute 5 dagar, vart det långa dagar i sadeln?
//Peter
 

AddePadde90

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Björklinge
Hoj
2011 Kawasaki z750
tjaa ! jag hoppas på att jag hinner med en Norge resa nu i sommar (den första för mig) om jag har ekonomi som tillåter det. måste skaffa mig en hoj först bara. :huvet
har inte tänkt små mycket på det ännu men att den ska vara ca 7-10 dagar, börjar i oslo för att sen köra ner i södra Norge och köra längs kusten och även inåt i Norge, vill ju se så mkt som möjligt! och sen fortsätta upp till Nordnorge, för att slutligen komma in över svenska gränsen i norra Sverige. Någon som har erfarenhet av nån liknande resa? tänker på kostnad, tänkt mig kanske runt 10 000 kr i fickpengar (räcker det?)övernatting, t,ex med tält eller det är att föredra med stuga? vilka vägar ska man välja, har ni några rekommendationer? vad mer ska man tänka på? har säkert glömt något nu :huvet vad tror ni om ca 7-10 dagar, funkar det? eller blir det väldigt många mil om dagen ?

KOM MED ÅSIKTER ! tack :hej
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
tjaa ! jag hoppas på att jag hinner med en Norge resa nu i sommar (den första för mig) om jag har ekonomi som tillåter det. måste skaffa mig en hoj först bara. :huvet
har inte tänkt små mycket på det ännu men att den ska vara ca 7-10 dagar, börjar i oslo för att sen köra ner i södra Norge och köra längs kusten och även inåt i Norge, vill ju se så mkt som möjligt! och sen fortsätta upp till Nordnorge, för att slutligen komma in över svenska gränsen i norra Sverige. Någon som har erfarenhet av nån liknande resa? tänker på kostnad, tänkt mig kanske runt 10 000 kr i fickpengar (räcker det?)övernatting, t,ex med tält eller det är att föredra med stuga? vilka vägar ska man välja, har ni några rekommendationer? vad mer ska man tänka på? har säkert glömt något nu :huvet vad tror ni om ca 7-10 dagar, funkar det? eller blir det väldigt många mil om dagen ?

KOM MED ÅSIKTER ! tack :hej

Ska du ha stuga mm så kommer det nog inte att räcka med 10'000kr för 7-10 dagar. Norge är dyrt!
Tycker att det mesta verkar kosta det dubbla i Norge mot sve.

Har inte hojat i Norge men besökt våler/rudskogen 4-5 ggr för mc-tävlingar.
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Hej
Ska definitivt prova den första rutten blozzor, har kikt på nåt liknande på Google maps, åker iof till från Stockholm. Såg att du var ute 5 dagar, vart det långa dagar i sadeln?
//Peter

De vart långa dagar och höga hastigheter. Körde ca 12 timmar om dagen, mycket 60 vägar men inga problem att köra om alla husbilar, se upp för fåren. Skulle jag göra om exat samma resa skulle jag helst lägga på en eller två dagar för att kunna få njuta lite mer.
Men du skall absolut åka! Glöm inte Dalsnibba! Ett annat tips är att om du planerar att sova i närheten av trollstigen, gå upp tidigt på morgon, tror jag åkte strax innan 7, och åk tillbaka till Trollstigen så har du hela vägen för dig själv. Ganska häftig känsla vill jag lova!

Lycka till!

tjaa ! jag hoppas på att jag hinner med en Norge resa nu i sommar (den första för mig) om jag har ekonomi som tillåter det. måste skaffa mig en hoj först bara. :huvet
har inte tänkt små mycket på det ännu men att den ska vara ca 7-10 dagar, börjar i oslo för att sen köra ner i södra Norge och köra längs kusten och även inåt i Norge, vill ju se så mkt som möjligt! och sen fortsätta upp till Nordnorge, för att slutligen komma in över svenska gränsen i norra Sverige. Någon som har erfarenhet av nån liknande resa? tänker på kostnad, tänkt mig kanske runt 10 000 kr i fickpengar (räcker det?)övernatting, t,ex med tält eller det är att föredra med stuga? vilka vägar ska man välja, har ni några rekommendationer? vad mer ska man tänka på? har säkert glömt något nu :huvet vad tror ni om ca 7-10 dagar, funkar det? eller blir det väldigt många mil om dagen ?

KOM MED ÅSIKTER ! tack :hej

Om du enbart sover i tält som jag gjorde första året, kostar som mest 150nok per natt, och tar med dig egen mat, jag hade frystorkat och ett gasolkök, så klara du dig nog. Det som kostar är bensien, drygt 17sek/l har det kostat 2 år i rad nu.
Det man får tänka på är att det tar tid att köra i norge, även på hoj. Jag körde drygt 12 timmar om dagen för att hinna med min resa. Stannade dock otroligt mycket längs med vägarna vid massor av forsar och vattenfall.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
tjaa ! jag hoppas på att jag hinner med en Norge resa nu i sommar (den första för mig) om jag har ekonomi som tillåter det. måste skaffa mig en hoj först bara. :huvet (....KLIPP!)
Du har förvisso några steg kvar innan du kommer iväg:
1. Skall hinna med
2. Om ekonomin tillåter
3. Skall skaffa hoj först
Men om du skulle fått fixat allt detta till i sommar så finns det gott av trådar med massor av inlägg och tips, både här på SH och på SMCs forum. Hellre än att upprepa allt som redan skrivits kanske det är en bra idé för dig att först söka runt lite efter "magiska" vägar? Det finns så många sådana i Norge, och det finns mycket att läsa på inför en resa. T ex blozzors resor nedan. Eller den här sidan med några turer från 2008-2010: http://mcforfun.se/sida1.html Har inte uppdaterat sidan på flera år så de senaste årens resor finns inte med.

Personligen är jag ingen tältare utan bruka bo hytta, campingstuga eller annat hyresrum. Kostar från några hundralappar och uppåt. Reser du ensam? Eller är ni flera som kan dela på en hytta? Är man några som delar så blir det inte så mycket per skalle.

Maten i Norge är dyr, och ibland rätt trist. Vi har funnit att lunch äts med fördel på mackarna. Hellre ta en rejälare macka/dricka/fika på Statoil för NOK 70 - och bli halvnöjd - än att ta en varmrätt för NOK 175 på en vägkrog - och bli missnöjd...

Middag på kvällen kan bli dyrt. Vi har ibland tagit med oss käk, öl och vin och lagat i hyttan. Fast då har vi bara varit borta fyra dagar, och haft några hojar med rejäla packväskor med på resan. Man får plats med 3-4 flak pilsner på passagerarplatsen på en GS Adventure! :) Täckes med plast (så att inte tullen ser det så tydligt...) och surras ordentligt. Vin/öl är dyrt i Norge!

Annars kan man handla i lämplig butik varje eftermiddag och sedan laga sin mat på kvällen.

Annat:
- Akta dig för polisen! Det är dyyyrt att åka fast för fortkörning i Norge.
- Södra/sydöstra Norge är rätt tättbefolkat (jämfört med resten av landet alltså) och det är mycket 60-vägar med långa rader av bilar som kör i 58 km/t... Eller i 69 på 70-väg. Tradigt, och ofta svårt att komma förbi på ett bra sätt. Alltså, lämna Oslo-området så fort du kan! :)
- Milen tar lång tid! Ofta smala och krokiga vägar (=roliga). 40 mil i Norge är långt.

Så, åk dit! När det inte regnar så är det fantastiskt! :)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag körde Sthlm-Helsingfors-Nordkap-Sthlm på mindre än en vecka i somras, så visst hinner man om kör på lite.

I år lutar det år Lofoten 1v tur och retur, mer har jag tyvärr inte tid med. Räknar med 2 dagar upp, 2 dagar ned och sen 2-3 dagar att snurra runt däruppe.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För några år sedan så körde jag Boden - Trollstigen - Turterö- Stavanger - Lysebotten- Stockholm-Helsingfors-Vaalimaa(ryska gränsen)-Boden
13 dagar tog det, varav en dag drack jag bärs i Lom(regnade så förbannat)

Detta var på en Honda Zoomer moped med topfart 42 knyck på GPS:en
Så....visst fan hinner du :)

100722-3b2.jpg
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
lyfter tråden.

tänkte höra om någon är sugen på sällskap in i norge i sommar ca 4-5 dagar?
var i norge och körde trollstigen, geiranger, atlantvägen förra året med två polare. ena polaren är inte säker på om han kan följa med in i norge iår igen eller om han bara ska köra i sverige.

jag söker iaf resesällskap om någon likasinnad social lirare sitter på samma tankar.

mvh
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
lyfter tråden.

tänkte höra om någon är sugen på sällskap in i norge i sommar ca 4-5 dagar?
var i norge och körde trollstigen, geiranger, atlantvägen förra året med två polare. ena polaren är inte säker på om han kan följa med in i norge iår igen eller om han bara ska köra i sverige.

jag söker iaf resesällskap om någon likasinnad social lirare sitter på samma tankar.

mvh

Jag körde själv förra sommaren, och det var riktigt bra faktiskt. Låter kanske trist, men det var grymt!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top