Skitsnacks-tråden 2015

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vad jag har läst, så slits drev och kedja tillsammans. Givetvis kan man byta kedja om dreven är bra, men ett drev? Jag skall låta det vara osagt. Men du kanske endast byter bromsskivor och kör med de gamla beläggen med? Känns lite som samma grej där, byter man skivor byter man belägg också. Men man kan ju endast byta beläggen om skivorna är bra. Så gör ja iaf. Jag bytte hela mitt drivpaket, ja vet hur ja kör och jag skulle inte vilja leva med att jag var dumsnål, allra helst inte om Cornelia är med.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om hela drivpaketet byttes samtidigt senast och kedjan är sliten så är oftast framdrevet slut det också. Bakdrevet kan man byta varannan gång men det beror på hur bakdrevet ser ut. Kör man för länge med sliten kedja så kör man ner bakdrevet också. Ser bakdrevet ok ut så kan man vända på det. Det är också så att om bakdrevet är lite slitet och man byter kedja och framdrev så sliter man ut kedjan snabbare än om man byter bakdrevet också. Att framdrevet slits fortare beror ju på att det snurrar fler varv än bakdrevet.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Men alltså. Bakdrevet och kedja är inte slitet. Slutsats, den som bytte sist sket troligtvis i att byta framdrev för att det är bökigare!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Dåså:) Du får givetvis göra på ditt sätt och ja gör på mitt sätt:)

Men jag är en fegis och hojen tummar ja inte på när de gäller livet, jag har inga tur kulor kvar i min påse. Har du?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tja allihopa! Med anledning av olyckan i Lödöse där en 35-åring omkom igår den 19 Augusti och lämnade sin fru och 2 barn bakom sig tänkte jag åka förbi och lägga en blomma på olycksplatsen.

Jag kan så gott som när som helst imorgon men ju tidigare desto bättre.

Är det någon som vill åka med så kan vi väl bestämma en tid då vi möts vid wäxthuset i Lilla Edet och sedan köra gamla 45:an i lugnt tempo till Lödöse, ett par hundra meter efter Statoiltappen.

Mvh Andreas
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Idag samlas vi kl 10 vid prem i Mellerud

Om någon vill hänga på, 0702868683
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top