Speedster Cup-banhojarna

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Åtgärdslista "Från gata till bana"(fyll gärna på det jag glömt): http://morrismotorcycl.es/1f6Ue

Intressant tråd för nybörjare som mig med framtida tävlingsambitioner(som antagligen aldrig kommer bli av). Finns mycket att lära av alla kunniga här, så fortsätt uppdatera.

Lite frågor då:
Varför har du tagit av fotpinnestödet på bilden? Ska det på något annat?
Byte av bromsslangar - till stålomspunna då eller?
Vad är det för ventiler fram/bak som avses och vad ska göras.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Lite frågor då:
Varför har du tagit av fotpinnestödet på bilden? Ska det på något annat?
Byte av bromsslangar - till stålomspunna då eller?
Vad är det för ventiler fram/bak som avses och vad ska göras.

Ja. Byter fotpinnar.
Ja. Byter till stålspunna bromsslangar
Ventiler = otydligt av mig - luftnipplarna på fram och bakdäcken ska ha "lock". Kallas ventilhatt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Intressant tråd för nybörjare som mig med framtida tävlingsambitioner(som antagligen aldrig kommer bli av). Finns mycket att lära av alla kunniga här, så fortsätt uppdatera.

...

*off topic*

Klart du skall tävla! Jag är också nybörjare. Tog A i augusti 2012, hann med en Knix i september. Körde alla Knix jag hann (tre eller fyra) 2013 och klämde några storbanekurser med SMC (fem eller sex stycken). Tog licensen i april 2014 med SMC och körde två lopp i Speedster Cup, plus Knix och storbanekurser.

Så köp en gammal färdigkittad banhoj, skaffa licens och börja banknarka du också. Det är lika beroendeframkallande som heroin, fast inte ett dugg billigare.

*on topic*
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja. Byter fotpinnar.
Ja. Byter till stålspunna bromsslangar
Ventiler = otydligt av mig - luftnipplarna på fram och bakdäcken ska ha "lock". Kallas ventilhatt.

Fler dumma frågor då.
Fotpinnarna du ska sätta på, Valter Moto typ 1. Passar de rakt av?
Är det bara vänstersidan(fotstöd/växelpinne) som ingår om man köper tex härifrån: http://www.motoaction.se/mc/fotpinnssatser/valter-moto-typ-1
Andra sidan då?


*off topic*

Klart du skall tävla! Jag är också nybörjare. Tog A i augusti 2012, hann med en Knix i september. Körde alla Knix jag hann (tre eller fyra) 2013 och klämde några storbanekurser med SMC (fem eller sex stycken). Tog licensen i april 2014 med SMC och körde två lopp i Speedster Cup, plus Knix och storbanekurser.

Så köp en gammal färdigkittad banhoj, skaffa licens och börja banknarka du också. Det är lika beroendeframkallande som heroin, fast inte ett dugg billigare.

*on topic*

Ja jo men det är mycket annat som ska hinnas med också, och så kostar det ju en del. Dessutom verkar alla kunna meka/bygga ihop allting själva. Jag har fan ingen aning om "hur man gör". Kul med folk här som är så uppslukade av banknarkandet är det iaf, man blir riktigt sugen.
Blir till att börja med lite knix-kurser i år - så får vi se vad det leder till.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fler dumma frågor då.
...

Ja jo men det är mycket annat som ska hinnas med också, och så kostar det ju en del. Dessutom verkar alla kunna meka/bygga ihop allting själva. Jag har fan ingen aning om "hur man gör". Kul med folk här som är så uppslukade av banknarkandet är det iaf, man blir riktigt sugen.
Blir till att börja med lite knix-kurser i år - så får vi se vad det leder till.

De enda dumma frågorna är de som inte ställs. :mattias

Det där med tiden och pengarna är ett problem för alla. Tills man blir beroende av banknarkandet, för då är det lätt att prioritera ett framdäck framför en kväll på krogen.

Jag kan inte heller meka. Inte hojar och bilar i alla fall. Att meka ihop människor är bra mycket enklare. Men jag frågar, lyssnar, lär mig. Och lämnar in hojen till personer som vet vad de sysslar med när det gäller viktiga saker som inte får rasa på banan för att jag har gjort ett dåligt jobb.

Börja med Knix-kurser du. Det är helt ofarligt och nästan gratis. När du har fått första fixen och inser hur ofantligt mycket du lär dig på en Knix och hur kul det är att hänga med de andra i depån och hur skönt det är när alla kör åt samma håll och det inte finns barn och djur på banan och hårda föremål vid sidan om asfalten - då...då är du välkommen till banknarkargänget.

-Hej, jag heter zoda och jag är banknarkare.
-Hej och välkommen zoda!




Förlåt... Tillbaka till ämnet... :rolleyes:
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Fler dumma frågor då.
Fotpinnarna du ska sätta på, Valter Moto typ 1. Passar de rakt av?
Är det bara vänstersidan(fotstöd/växelpinne) som ingår om man köper tex härifrån: http://www.motoaction.se/mc/fotpinnssatser/valter-moto-typ-1
Andra sidan då?

Bilden luras. Ja, de "ska" passa rakt av. Notera: Fotpinnarna är årsmodellspecifika (05-08, 09-11 eller 12-).
Det du ser på bilden är höger sida, sett som om du sitter på hojen, med fotbromsen.
Vänster sida, med växelföraren är "bara" en fotpinne. Man använder befintlig växelförare (som inte sitter fast i fotpinnen alls).

Bilder kommer så fort jag fått leveransen.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Båtbygge.

image.jpg

image.jpg

Första prototypen på min "bonnabåt".
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Tänk på värmeutveckling bara.

Yepp. Kan bli spännande. Har klätt den invändigt med Biltemas värmesköld för 159 kr.

Båten är en prototyp. Får dunkarna av min otroligt vänlige ultralokala bilmek (bor i byn).
Ska försöka få tid att testa om den funkar praktiskt i veckan.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
View attachment 415910
#61 Kawasaki ER-6n, 2006 års modell. MCID: 888.

Efter dagens meck:
pågående.jpg

Innan någon hinner påpeka det - jag ska skära av bultarna som sticker ut på nummerskyltarna bak. Hade lånat ut bågfilen...

Har låtsasnajat för att öva idag (ska naja skarpt när jag väl har tvättat hojen grundligt och fått på motorskydden. Valt lite lustiga najpunkter - ska borra motorbultar när motorskydden åker på.

bromsok fram hö.jpgoljrpåfyllning.jpgoljefilter.jpgoljeplugg.jpgbromsok fram vä.jpgbromsok bak.jpg

Råkade ut för första motgången idag när det gäller denna hoj; pajade krysspåren på ena skruven bromsvätskebehållarlocket. Efter att jag tömt ut bromsvätskan... Så noll frambroms. Därmed ingen "snabb tur till bonnen som har en verkstad så att jag kan fixa det innan någon märker att jag är borta...".
Men, men - det blir lärorikt.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Vänster sida, med växelföraren är "bara" en fotpinne. Man använder befintlig växelförare (som inte sitter fast i fotpinnen alls).

JAG HADE FEL. Det följde med en växelförare. Och nu funderar jag på om jag ska kapa av mig tårna.
Jag har nämligen 48-49 i skostorlek. Och har italienska fotpinnar. Do the math.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
JAG HADE FEL. Det följde med en växelförare. Och nu funderar jag på om jag ska kapa av mig tårna.
Jag har nämligen 48-49 i skostorlek. Och har italienska fotpinnar. Do the math.

Är inte den ställbar? Borra hål o bulta på en liten pinne så den blir längre?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
JAG HADE FEL. Det följde med en växelförare. Och nu funderar jag på om jag ska kapa av mig tårna.
Jag har nämligen 48-49 i skostorlek. Och har italienska fotpinnar. Do the math.

Var de lätta att montera iaf? Har du bild på andra sidan med fotbromsen? Bromsslangen/bromsljusgivaren sitter väl fast på själva stödet på den sidan?
Är det främst viktbesparing man är ute efter vid byte av fotpinnar eller är det något annat?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Morris Mc:
Din framskylt är ett under av aerodynamik! :rofl
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
1. Var de lätta att montera iaf?
2. Har du bild på andra sidan med fotbromsen?
3. Bromsslangen/bromsljusgivaren sitter väl fast på själva stödet på den sidan?
4. Är det främst viktbesparing man är ute efter vid byte av fotpinnar eller är det något annat?

1. Ja. Mycket enkelt.
2. Skickar bilder till dig om du PM:ar epostadress.
3. "Bromspumpen" sitter fast på stödet (kommer synas på bilderna). OBS! Jag har "hoppat över" bromsljusgivare - man får byta ut den mot en annan som arbetar med trycket i bromsslangen om man ska ha bromsljus med denna typ av forpinnar (banjobultgivare).
4. Frigång! (Så att man kan luta mer utan att ta i marken vid nedlägg) Fotpinnarna sitter mycket högre upp och längre bak.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Är det främst viktbesparing man är ute efter vid byte av fotpinnar eller är det något annat?

Fasta fotpinnar har flera fördelar. Fungerar som kraschpuckar, är ofta justerbara, enkelt att byta delar vid en vurpa och de går oftast av på "rätt" ställe...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top