Kawasaki 750 H2 Peterpainstyle

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

mer effekt behövs alltid eller rättare sagt så måste jag grejja med något det bara är så juh,turbon får vänta lite tills mitt garage är klart hehe

idag kom den nyrenoverade vevaxeln:yoparty från england nya lager tätningar vevstakar och balanserad
ha det

fan va jobbigt med bilderna dååååå
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I will follows.

BTW Peter.
Jag fick ju prova Tiga hos dig en gång.

Förra Måndagen så fick jag mitt Iso 9606-1 svets cert :)
Vad är det för skillnad på dom och vanlia ss-en 287??
tackar ni som orkar med mig igen

ska kolla på det med axeln o olika drev men jag ärver gärna några drev om du vill hehe
idag åker block o cylindrar o lite annat till isblästringen så får vi se hur det blir när det kommer tillbaka och det är fort som fan så man kan börja porta o grejja med cyllarna.
beställde igår kolvar från wossner.

ha det

- - - Updated - - -

grattis nicklas nu får jag väl komma till dig o lära mig på riktigt:Bugar
Orkar med? Du är ju grym, gubbe!
Spara nu inte på krutet den här gången heller..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bra fråga men jag svetsar Inconell :)


Edit:
Verkar vara samma sak fast bara olika namn.
Är inte det superduplext? Har aldrig kört sånt gods.. lurigt?
Edit: ah.. austenitiskt kromnickel.. passar ju ditt nick, nikel. Höhö! Nog med OT!
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är inte det superduplext? Har aldrig kört sånt gods.. lurigt?
Edit: ah.. austenitiskt kromnickel.. passar ju ditt nick, nikel. Höhö! Nog med OT!

Smutsigt kan man väl kalla det.
Smältan får en hinna ovanför sig så det är lite bläigt.

Ja haha.
Jag kommer inte ihåg var jag fick Nikel ifrån men har använt det sen jag var liten.

OT?
Det är ju peters fel att jag började med svetsningen :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Typ som SMO då.. Hur kommer det sig att du börjar karriären med att svetsa inconel?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Typ som SMO då.. Hur kommer det sig att du börjar karriären med att svetsa inconel?

Pjtaaa.
Dom märkte att jag "kunde" Tiga och typ ryckte tag i mig och pekade på en detalj som någon kört fel.
Kan du laga den?
Pjjaa, asså jag ha...

Bra.

(Ojdå)

Vi CNC bearbetar nästan uteslutet detaljer som är Clad-svetsade med Inconell.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11

Jag är inte sker om den gamla 70-talskonstruktionen med original-typ CDI-boxar & low-speed coil + high-speed coil är faktiskt optimal för din bygge - alltså då du trimmar och tagit friheten att förändra/förbättra: advance styrs ju primitivt mha input-spänning från spolarna. (det ska variera från 300V till 400V i enlighet med spolarnas inbyggda egenskaper".
Advance 23 grader vid 4000 pm, resten "bara nåt".)

Min H2 har tendens att börja gå fyrtakt cirka var rödmarkeringen börjar: *Tror* att för lite advance spelar avgörande roll där. Skulle också *tro* att vevstakarna osv skulle tåla i stoleksordningn 10 krpm utan större problem; och om du portar på input & scavenge-sidan, kommer du väl enkelt upp till högre varvtal utan att andningen ställer till?

-kolla nån justerbar/programmerbar enhet, t.ex http://www.zeeltronic.com/page/vcdi-30.php eller liknande? (samt som lite referenkurvor t.ex. från nån lite liknande snöskoter/tvåtaktare?)


--
Edit: den enklaste trimning är att öka cyl vol eller rpm. Att öka det tredje, effektivt medeltryck (pme) kan vara klurigare med tvåtaktarna, efter viss grundökning med topplocks-slipning: För mycket porting på avgassidan kan istället *sänka* pme.. (världens vanligaste tvåhjulsskrot är väl söndertrimmade dvs förstörda moppecylindrar? :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
håller på o letar efter lite filmer eller uppgifter på portning av cyllarna o letar efter lite på på att svarva förbrännigsrummen.tänkte höjja portarna med shims under cylindern o sedan sänka insuget lika mycket efter att läst lite på en gammal sida om denco trimningen o deras gatmodeller

Ska kolla vidare med borrningen o se om det tipset blir fint:Bugar

Nu är inte jag någon expert men du borde nog ta reda på vad du har för porttider, areor osv innan du börjar fila =)

Läs denna "Bok" som Gordon Jennings skrivit.
Där står det väldigt mycket nyttigt och han förklarar enkelt för oss lite mer simpla människor :D:D
http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har som vanligt, i enlighet med min ringa karaktär, inget att tillföra mer än hejarop. Det skall bli kul att följa detta, speciellt när det blir ordning på bilduppladdningen också :hihi
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Det här ska bli riktigt spännande att följa!

Håller själv på och pular med en H1a och har din tidigare projekttråd som inspiration.

Får man fråga vem du skickade veven till i England, samt vilket fraktbolag du använde och vad det kostade?

Ser fram emot uppdateringar och bilder :banana
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
min h1 vev och nu denna veven skickade jag till chriss appelby i england och frakten 700 pix dit o 60 pund åt andra hållet så i slutänden så blir det mycket billigare än här i sverige iallafall.kul att den byggtråden inspirerade någon till slut.

det där med kort var enklare förrut tycket jag nu får inte bilderna vara för stora bara 1.6 annars gnäller det till o det blir inga fina bilder alls utav detbild 1 (1).JPGbild 2 (1).JPGbild 2 (1).JPGbild 1 (3).JPGbild 3 (1).JPGbild 3 (2).JPGbild 5 (1).JPG
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Kul med en till hoj Peter!
Ang bilderna. Vet inte vilken webläsare du hade tidigare, men det ska funka som sist egentligen.
Trycka på "infoga bild ikonen" Välj ställe vart bilden finns (Dator eller intärnät) och infoga bara?

Tillåtna filtyper: jpg, jpeg, png, gif.. Står inget om storlek :s
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
god fortsättning på er

i eftermidag ska jag hämta allt som ska vara blästrat till motorn
fan spännande
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Schysst
Lust att tipsa om din blästrare? Har lite block och motordelar jag gärna överlåter åt ett proffs.. eftersom jag är lat och avskyr att blästra!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Krängde du inte iväg en h2:a när du köpte första snorbusan?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top