Yamaha YSR50RR -87

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
När Zäta Motor (Yamaha Center GBG) flyttade i somras hade de längre inte plats för några rariteter som länge stått på taket av deras kontor (inomhus).
Jag köpte då mig en YSR50RR från 1987.

2-takt med 4,5hk (7,1hk utan strypning) på 49cc:yoparty

Den är reggad som lätt-mc och får framföras på större vägar=) Den hade endast gått 46 mil innan den ställdes av för över 20 år sedan.

Den är hel men det fattades delar och det mesta har jag nu köpt på mig. När jag har tid ska jag "montera ihop" den. Inget jättejobb direkt:D

Förhoppningen är att få den i 100% originalskick och köra en längre touringresa runt Göteborg:D Bjuder på några bilder:

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Glömde kanske skriva att den är inreggad. De flesta togs in som lekfordon till Sverige, är osäker på hur många det finns registrerade men det är inte många.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Glömde kanske skriva att den är inreggad. De flesta togs in som lekfordon till Sverige, är osäker på hur många det finns registrerade men det är inte många.

Hej Rashid, där är ju en till. Till SALU om jag förstod rätt! Är den reggad och klar för körning. Har du provkört din ännu? Jävligt fräck.... undrar om du inte ska låna ett Marlboro skinnställ utav mig till just denna touringtripp runt GBG..... vi får kolla på detta. Outfitten vid speciella tillfällen är viktig precis som att ibland spelar det ingen roll.

Ett You Tube klipp/film. RACING RACHID on a YSR50RR.... :tummenupp:banana:rock
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hej Rashid, där är ju en till. Till SALU om jag förstod rätt! Är den reggad och klar för körning. Har du provkört din ännu? Jävligt fräck.... undrar om du inte ska låna ett Marlboro skinnställ utav mig till just denna touringtripp runt GBG..... vi får kolla på detta. Outfitten vid speciella tillfällen är viktig precis som att ibland spelar det ingen roll.

Ett You Tube klipp/film. RACING RACHID on a YSR50RR.... :tummenupp:banana:rock

Haha ja ett Marlboro-ställ hade onekligen gjort sig utmärkt på den!=)
Min är inte till salu nej=)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad häftig! Dra på packväskor och kör ner till alperna eller nåt :D Det går säkert. Men det är inte rätt...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Åh-ååh-åååååå; jag vet preciiis vad jag skulle vilja göra med den lilla sötnosen!
Komsikomsi till farbror Bosse så skall vi bara ut och åka en liten sväng tillsammans.
Såja, det går bra. Nej nej - inte skrika! Inte nypa!! Det går fiiint. Jag har gjort det här förut! Lita på mig.
Det går över på ett dygn, lugn och fin... Nej, nej - inte skära heller!
Nice and easy - om man fyller dig rejält så orkar du längre.
Kanske lite extra smörjmedel gör att det går lättare....?






Innan någon rapporterar inlägget så vill jag bara säga att det hela handlar om Ironbuttkörning.
Rash såg jävligt skeptisk ut när jag föreslog att han skulle bli förste europé att sätta en Saddlesore 1000 på en 50cc, men övertalningsförsöken har bara börjat... :7peta
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Åh-ååh-åååååå; jag vet preciiis vad jag skulle vilja göra med den lilla sötnosen!
Komsikomsi till farbror Bosse så skall vi bara ut och åka en liten sväng tillsammans.
Såja, det går bra. Nej nej - inte skrika! Inte nypa!! Det går fiiint. Jag har gjort det här förut! Lita på mig.
Det går över på ett dygn, lugn och fin... Nej, nej - inte skära heller!
Nice and easy - om man fyller dig rejält så orkar du längre.
Kanske lite extra smörjmedel gör att det går lättare....?






Innan någon rapporterar inlägget så vill jag bara säga att det hela handlar om Ironbuttkörning.
Rash såg jävligt skeptisk ut när jag föreslog att han skulle bli förste europé att sätta en Saddlesore 1000 på en 50cc, men övertalningsförsöken har bara börjat... :7peta

Fabror Bosse e inte riktig frisk.... Ironbutt. Jag menar att ett 24 timmars på Le Mans räcker! Sedan är den inkörd!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De är såå fräna! Skulle vilja ha en sån på hyllan jämte mina R6:eek:r. Ut och kör, och ta mycket bilder!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade efterföljaren, vattenkyld -91. Den varvade över 10.000rpm, manlig i sin litenhet.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rolf (Zäta Motor) körde med den till och från jobbet med den tydligen de mil som den gått. Planen är att göra liknande, köra den till och från jobbet=)

Det roligaste hittills är när jag ringde Svedea för att prata försäkring, de ville ha ca 25'000kr/år för trafikförsäkring:rofl "vi försäkrar inte den typen av hojar, det är inte vår målgrupp".
Jag frågade om de verkligen slagit in rätt regnr och det hade de gjort:D
Hittat helförsäkring för runt 2tkr men åndå dyrare än min Café Racer.. Lite sjukt egentligen:hihi

Jag älskar spontana upptåg men någon längre Iron Butt blir det nog inte med denna. Känner att jag inte vill pressa sönder den med sådana körningar.. Touring i Göteborg är nog vad jag kommer att utsätta den som mest=)

Angående värde osv så är det ju alltid upp till vad köparen vill betala. De finns på eBay för runt 15-20'000kr i hyfsade till rätt så bra pris. Men sen ska den gå att regga i Sve också.
Planen är att behålla denna länge och ha den som en fin möbel inomhus:tummenupp Men ibland köra med den så man får den sköna 2-taktsdoften i lägenheten=)
Eftersom jag och tjejen bor på 37kvm så får jag ju inte plats med en "hel hoj" inomhus, då blir det perfekt med denna lilla:D
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Trevlig hoj, danskarna var väldigt mkt för dessa som instegsklass till roadracing på kart-banor på 90-talet, Bla. Robin Harms som kör/kört SS600 i VM började på denna modellen. Motorerna är INTE DT50 även om de ser exakt likadana ut, de är YZ50, inget passar typ mellan DT & YZ tyvärr, jag vet, då jag hade en äkta YZ50 cross för ett tag sedan & försökte sätta en DT70cc cylle på denna. Dock finns det även YSR70/80 okså .
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Linköping ( Lidköping?) hade ett tiotal för prova på roadracing. De fanns kvar 10 år sedan, undrar var de är nu.
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Rash! Den packar du i resväskan och kommer ner till mig, här passar det att bruka den lille på dom trånga gatorna hela vintern!
Jag bjuder på första jarran.
MVH Pekka:tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Rolf (Zäta Motor) körde med den till och från jobbet med den tydligen de mil som den gått. Planen är att göra liknande, köra den till och från jobbet=)

Det roligaste hittills är när jag ringde Svedea för att prata försäkring, de ville ha ca 25'000kr/år för trafikförsäkring:rofl "vi försäkrar inte den typen av hojar, det är inte vår målgrupp".
Jag frågade om de verkligen slagit in rätt regnr och det hade de gjort:D
Hittat helförsäkring för runt 2tkr men åndå dyrare än min Café Racer.. Lite sjukt egentligen:hihi

Jag älskar spontana upptåg men någon längre Iron Butt blir det nog inte med denna. Känner att jag inte vill pressa sönder den med sådana körningar.. Touring i Göteborg är nog vad jag kommer att utsätta den som mest=)

Angående värde osv så är det ju alltid upp till vad köparen vill betala. De finns på eBay för runt 15-20'000kr i hyfsade till rätt så bra pris. Men sen ska den gå att regga i Sve också.
Planen är att behålla denna länge och ha den som en fin möbel inomhus:tummenupp Men ibland köra med den så man får den sköna 2-taktsdoften i lägenheten=)
Eftersom jag och tjejen bor på 37kvm så får jag ju inte plats med en "hel hoj" inomhus, då blir det perfekt med denna lilla:D

Hör av dig om ett år när hon tröttnat på att ha den runt fötterna, så lyfter jag problemet från dina axlar.:D
 

jonbjo

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
YSR50
En fråga, såhär knappt 5 år senare:
Jag köpte en YSR50 i förrgår, dock inga papper eller info över huvud taget. Hyfsat skick. Jag vill naturligtvis regga den som lätt MC. Frågan är hur svårt det är (om den nu är en av dessa ”lekfordon” som togs in, vilket jag antar att den är)?

Vet du föresten vart ramnumret sitter?

Tack / Jon
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ramnumret ser ut så här för serien:



2RR00XHA0040NN

De två sista siffrorna har jag lyft undan och ersatt med "NN" för att ingen skall känna sig lutad.

Jag har slagit tre regnummer hos bilregistret, men ingen av dessa har någon notis om var ramnumret är anbringat.

Skulle tro att det sitter på det vanliga stället: styrhuvudet.

Hojen skall absolut ha ramnummer, ingen hoj lämnade fabriken utan identitet.
Det går inte att bortförklara med att hojen är oreggad eller bara använts på inhängnat område - från start fanns det ramnummer instansat.
 

jonbjo

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
YSR50
Tack för snabbt svar. Det borde alltså vara möjligt för mig att regga den som lätt MC? Om inte annat med hänvisning till att andra individer av samma modell är registrerade.

Mvh / Jon
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top