Glögg!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fanns färdig glöggkryddblandning i kryddhyllan hos coop. Jag har lite hemgjort vin på vinbär och blåbär som eg fått för mycket socker så jästen dog innan allt var jäst. Vinet var alltså för sött.

Tillsatte därför inget socker utan bara kryddblandningen, och det blev kanon. Mer kryddblandning är uppskrivet på shoppinglistan nu. Sött vin finns det gott om i källaren.
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Jaha, nu börjar det väl snart bli dax att göra en ny omgång glögg här. Och då kom jag tänka på den jag gjorde förra året (GP:s). 10 liter av den har stått kvar i jästunnan sedan förra året, helt glömt bort den.
Men idag så öppnade jag den för att kolla hur illa det var, men den luktade och såg riktigt bra ut.

Så idag hällde jag upp den på flaska ifall det är så att den går att dricka ? Vågar inte smaka på den när det stått så länge i rumstemperatur med jäst och alla ingredienser :näsblod
Så vad säger ni, kommer jag bli dödssjuk om jag dricker den ?

//Kim
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jaha, nu börjar det väl snart bli dax att göra en ny omgång glögg här. Och då kom jag tänka på den jag gjorde förra året (GP:s). 10 liter av den har stått kvar i jästunnan sedan förra året, helt glömt bort den.
Men idag så öppnade jag den för att kolla hur illa det var, men den luktade och såg riktigt bra ut.

Så idag hällde jag upp den på flaska ifall det är så att den går att dricka ? Vågar inte smaka på den när det stått så länge i rumstemperatur med jäst och alla ingredienser :näsblod
Så vad säger ni, kommer jag bli dödssjuk om jag dricker den ?

//Kim

Jästen dör när alkoholhalten stiger eller när sockret tar slut. Glögg ska ju vara söt så jag gissar att det förstnämnda inträffar först. Lite beroende på vad för jäst som använts så har du isf en alkoholhalt på 11-20% vilket hindrar många läskiga saker från att föröka sig. Övriga ingridienser borde rimligtvis inte reagera med varandra och bilda betydande mängder av några gifter allvarligare än alkoholen själv.

Otrevliga bismaker från jäst eller kryddor som legat länge vore inte oväntat men om glöggen saknar synlig växtlighet som mögel, luktar och smakar bra så hade jag druckit den. Dock är jag långt ifrån en expert på livsmedelssäkerhet...

Jag blandar iaf min glögg till 17% och den tål att lagras i rumstemperatur på flaska i många år utan pastörisering eller andra åtgärder.
Röda vinbär är årets smak och det står 18 liter hemma i skåpet. Några liter slånbärsglögg ska det också bli så fort bären är mogna.:tummenupp
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
  • 5 l svagdricka
  • 2 kg socker
  • 50 gr jäst
  • 500 gr russin
  • 3 påsar kryddnejlikor
  • 1 påse kardemummakärnor
  • 3 st kanelstänger
  • 5 cm ingefära
  • 5 st skalade råa potatisar


Häll upp svagdrickan i ett väl rengjort kärl. Blanda ut jästen i en kopp ljummet vatten och häll sedan ner i svagdrickan. Skiva potatisen och ingefäran. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt jäsa i 2-3 veckor. Skaka om då och då.

Sila och häll över glöggen i nytt kärl. Se till att bottensatsen inte följer med. Låt stå stilla och klarna i en vecka. Buteljera.

Dagsatt satta glogg!

Kan inte hitta svagdricka har i England, vad skulle man kunna ersatta den med?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dagsatt satta glogg!

Kan inte hitta svagdricka har i England, vad skulle man kunna ersatta den med?

Kvass borde funka. Bör finnas i närmsta ryska matvarubutik.
Annars får du brygga egen eller testa att slå ihop ett svagdrickerecept med glöggreceptet och jäsa allt på en gång.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kvass borde funka. Bör finnas i närmsta ryska matvarubutik.
Annars får du brygga egen eller testa att slå ihop ett svagdrickerecept med glöggreceptet och jäsa allt på en gång.

Äääh. Jag skulle nog inte vara så nogräknad. Dra i hälften cola och hälften julöl eller nåt. Blir säkert bra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top