20 hk / 85cc

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Behöver input från kunnigt folk om hur man kan strypa en 85cc 2takt ner till 20hk?
Strypa insuget borde väl funka?
Man vill ju vinna/behålla körbarhet också om möjligt.

Att detta är möjligt med kunskap tid och pengar tvivlar jag inte på, men om scenariot är en effektgräns som påtvingas en tävlingsklass och det samtidigt ska erbjudas ett enkelt sätt att följa regeln,
hur gör man det enklast?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Många gamla 30-moppar var ju strypa på det sättet, mindre insug och ev mindre förgasare. Enda hindret skulle väl vara om det ska strypa väldigt mycket.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
du kan sätta ett stopp ovanför trotteln så den inte går fullt upp...

moppestryp i insugsplattan...

moppestryp i avgaskröken.

varvtalsreglering i cdibox då hk ökar i rpm...

man vill ju behålla det lilla vrid som finns i en 85cc. dock...

85cc. har 29hk/12 000rpm. och en 2-takt är ju mera beroende av varvet än en 4-takt så det är ju frågan hur mycket man behöver slå av i rpm för att få bort de 9 överflödiga hk så det blir 20hk..

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Väldigt enkelt bara en mindre diameter på förgasaren polini cuppen är begränsad till 70 och max19mm fögge.
Dom ligger på ca 19-20hp på bakhjulet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok tack för svaren så långt,
om jag nu utvecklar frågeställningen lite.
byta fugge mm kan man som sagt göra, sänka komp och annat så man får 20 hk och bra register,
mem,
om man inte ska byta fugge eller nått, bara tillföra en strypning, pga ekonomi mm.
vilken typ av de nämna bevarar ändå vrid, flyttar ner effektkurvan, ja ger en motorkaraktär som lämpar sig för mini RR?
Om nu någon av dom gör det vill säga.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
ok tack för svaren så långt,
om jag nu utvecklar frågeställningen lite.
byta fugge mm kan man som sagt göra, sänka komp och annat så man får 20 hk och bra register,
mem,
om man inte ska byta fugge eller nått, bara tillföra en strypning, pga ekonomi mm.
vilken typ av de nämna bevarar ändå vrid, flyttar ner effektkurvan, ja ger en motorkaraktär som lämpar sig för mini RR?
Om nu någon av dom gör det vill säga.

stryper du flödet så sänker du hk och vrid...

byter du cdibox med en rpm-spärr på 9-10k rpm istället för 12k/rpm så behåller du nog bättre motorkaraktären och vridet som redan är fast effekten=hk sänks... på 4-takt så ökar effekten någorlunda linjärt med rpm på NA-motorer medans 2-takt troligen har en toppigare kurva...

Med vänlig hälsning
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
29 hk / 85 cc => 341 hk/liter = ganska bra :)

2-takt is the shit... detta i en std. 85cc. cross ... har man fullsys. mm så ökar effekten fast den blir svårkörd..

en portad 125cc med fullsys. högkomp.kolv etc. är lika svårkörd som en 80-85cc...


Med vänlig hälsning
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hur många 85or lämnar över 20 hk på slangen?

Hur mycket ger din 85a?

En lite snällare pipa är nog bäst om man beaktar effekteregistret.

exakt
men svemo kommer räkna så att man ju kan köpa en ny värsting av årets modell, så ett strypningsförfarande måste till.

Jag har ingen 85a, bygger just nu en 166cc 4takt men kan tänka mig att byte till en 2takt.
Men jag engagerar mig i detta för att öppna upp reglementet för fler hojar och därmed förare.
MiniGP heter sporten, 20 hk på bakhjulet är max för alla klasser i sporten.
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Svetsa om pipan så den är avstämd mot lägre varv.
Köp en mindre fugge (kan inte va dyrt).

Då kan du ju ha längre register än om du sätter varvstopp, de känns väldigt tråkigt. :3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
exakt
men svemo kommer räkna så att man ju kan köpa en ny värsting av årets modell, så ett strypningsförfarande måste till.

Jag har ingen 85a, bygger just nu en 166cc 4takt men kan tänka mig att byte till en 2takt.
Men jag engagerar mig i detta för att öppna upp reglementet för fler hojar och därmed förare.
MiniGP heter sporten, 20 hk på bakhjulet är max för alla klasser i sporten.


En slutkona med flackare vinkel plattar ner effektkurvan så att den blir lägre och bredare. Sen krävs väl några bänkningar innan man träffar rätt och det är väl den bänktiden som kommer kosta pengar.

Svarva ner cylindern så att portdurationerna sänks flyttar ner varvtalet, samtidigt som man trimmar in squishen så det kan ju rent av sluta med ökad effekt om man inte kompenserar med lägre komp.

Nåt av det skulle jag göra, kanske lite av bägge.

Vill man bara flytta ner kurvan till lägre varvtal så kan man förslagsvis förlänga headern på pipan.

Vore lite kul experiment att bygga en sån motor, fokus bara på att trimma upp bredden på effektkurvan maximalt.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
bromsa värstingen först innan du stryper, har sett någon mc firma som bromsade 3 st olika 85cc 2 suzuki o en yamaha 19,8-22,? på alla tre o då var ena suzukin utrustad med efektpipa och en lätt portning.

Tror inte det är så många hp över 20 vi som kör moppe dragrace har på 70cc uppimot 25-26hp och 90 cc har runt 30-32 med en livslängd på några timmar mellan nypen/rasen en 85cc går rätt många hundra timmar innan en totalrenovering är tvungen. just det vi har provat ett flertal gånger i dragrace mot rena 85cc crossar o dom har inte sucken på 201 meter

som sagt bromsa den först så du inte gissar o hittar på något onödigt.

annars köp en begagnad minarelli AM6 moped motor och bygg en det blir garanterat billigare och du har tjogtals av vevar/cylindrar/föggar/tändsysten/pipor/växelådor/kopplingar/insug/reed/ tja allting mellan blocken
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Reglerna för MiniGP 70 (2-takt) är max 72 cc. Utgår man då från 85 cc blir då första uppgiften att få ner den till max 72 cc. Det kan ske genom minskat borr, omfodring med fett foder, eller minskad slaglängd. När man sedan kommer till eventuell strypning är nog det enklaste en strypbricka i insuget, som används i diverse olika klasser inom MiniMoto och GoKart. Men som tidigare sagst, anpassad pipa och porttider är det mest effektiva, för att lyfta effektkurvan maximalt innan den når 20HK.
Kul att du promotar, MiniGP behövs för att stimulera svensk road racing.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
om det inte framgick klart nog så handlar detta om en ev förändring av reglementet.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
När jag körde 70 racing använde jag mig utav en Minarelli AM6 motor med Metrakit pro race grejer. Vev, cylinder och pipa ihop med en 28mm dellorto. Det gav strax under 20 HK på bakhjulet.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
var det 20 hk på hjulet så är det ju annat... man hittar allt mellan 18-24hk. beroende på årsmodl/mod. förutom moppefuckona som har 30-36hk på hjulet!!! :dummer

R2: funkar det bra att åka aktivt på en Stomp med växlar???

motorn som sitter i denna har 27hp 125cc.. och slirkoppling...


Engine Specs

27.1 HP TaG 125cc engine TaG 125cc water cooled 2-stroke reed valve 54.00 mm

Nikasil over 10 times stronger than steel 54.00 mm


HP

27.1 HP @ 11,100 rpm Dyno proven power (Restrictor available to

limit HP for beginners)


Max. RPM

15,500 rpm recommended RPM Limiter set @ 17,100 rpm C complete spark

shut off @ 17,250 rpm


Carburetor

Tillotson (America) HL-360A 24mm carburettor with integrated fuel pump

TUNEABLE on both High and Low rev ranges


head

Two piece billet alloy head specially selected alloy for the combustion chamber

with integrated thermostat


Piston

SQ 54 with exhaust bridge lubrication Dykes shape piston ring (oversize available)


Induction

Twin reed valves


Ignition

Bright Spark CDI ignition, microprocessor controlled advance curve


Exhaust

Race tuned cone style exhaust


Spark Pplug

NGK 10ES or 10EGV (or similar - 9.5 heat range for cold climates)


Bearings

SKF and IKO (Japanese)


Starting

Push button electric start with Starter Motor Safety. (Cannot engage starter
if engine is running - controlled by the CDI)


Battery
12 volt


Charging
12 volt alternator charges battery above 6,000 RPM (trickle charge)


Clutch
Automatic centrifugal (European friction material)

Oil
Shell Racing M or other full synthetic 2 stroke race oil


Oil Ratio
16: 1


Cooling

External water pump / radiator, head mounted stainless steel thermostat of optimum performance




http://www.alibaba.com/product-detail/125CC-2-stroke-racing-go-cart_50165399.html

Med vänlig hälsning
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Reglerna idag är 72cc 2takt, 169cc 4takt vattenkylt, 190cc 4takt luftkylt.

Den förändring jag nu försöker få igenom är 85cc 2takt.
besked från Svemo är att äldre 2taktares lägre effekt inte kan verka som friskrivning från strypning.

gällande regler som dock kommer att förändras:
http://multi.mediapaper.nu/?PubId=7ABA95E1FA1BA8430994C1856A4DD574
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
om det inte framgick klart nog så handlar detta om en ev förändring av reglementet.

om det nu finns en 72cc klass så vore det ju bra om man fick till en 85cc klass som du säger...

på den tiden då jag var mek åt brorsan (15år sen..) så körde de ju 80cc... och man fick bara ändra avgassys. och bestyckning.... vissa körde högkomp och toulen i bensinen = fusk! :D

att ha en STD. 85cc motor med en några mm mindre förgasare alt. pluggad insugsplatta som på gamla moppar vore ju en billigt ändring.

Det som slår ihjäl motorsport är ju pengakostnaden...

http://www.alibaba.com/product-detail/NSF100-150cc-Mini-GP_538701317.html

gruppköp för att värna om sporten vore ju nåt... :tummenupp

Med vänlig hälsning
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
om det nu finns en 72cc klass så vore det ju bra om man fick till en 85cc klass som du säger...

på den tiden då jag var mek åt brorsan (15år sen..) så körde de ju 80cc... och man fick bara ändra avgassys. och bestyckning.... vissa körde högkomp och toulen i bensinen = fusk! :D

att ha en STD. 85cc motor med en några mm mindre förgasare alt. pluggad insugsplatta som på gamla moppar vore ju en billigt ändring.

Det som slår ihjäl motorsport är ju pengakostnaden...

http://www.alibaba.com/product-detail/NSF100-150cc-Mini-GP_538701317.html

gruppköp för att värna om sporten vore ju nåt... :tummenupp

Med vänlig hälsning

Det jag är ute efter för att få gehör för en förändring är just ett sånt förslag,
billigt snabbt och enkelt att kontrollera.
Vill folk ändra massor för att bibehålla/förbättra körbarhet så kan du ju ta det sen,
bara man får med svemo på tåget.
En ny klass blir det inte, utan att man ökar max 2T cc till 85. (20hk är max ändå)
Man vill även kunna släppa in 2T 65cc i en klass som heter minigp15 = 15 hk,
samma typ av strypning där gissar jag.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top