GSXR1000 k2 turbo

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
fan va du håller på men du ska se så snart kommer den gå riktigt fint i alla register:banana
dendäringa andersson:tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tack Peter!
Nu är det lite bränsletrycksänkande åtgärder. 3 mm distans under fjäderhuset och lite större returhål.
image.jpg
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Här kommer en kort sammanfattning av bänkdag hos turbo Andersson:
1 Peter Andersson är helt otroligt duktig!!
2 Använd inte för stora spridare till era byggen (Peter fick till det ändå men det var svårt)
3 Använd inte kinakopior av aeromotive btr.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Här kommer en kort sammanfattning av bänkdag hos turbo Andersson:
1 Peter Andersson är helt otroligt duktig!!
2 Använd inte för stora spridare till era byggen (Peter fick till det ändå men det var svårt)
3 Använd inte kinakopior av aeromotive btr.

Hur många ponnysar blev det då? :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Här kommer provkörningsrapporten: Herrejösses! Dra på trissor, :banana:rock
När jag satt på bakhjulet på 5an på kanske trekvarts gas och skulle växla upp, trodde jag, så var det 6an jag körde på..
Finns inte en sportmössa att utnyttja kusarna med den här svingen och höjden på maskinen.
Intense:fakta :
2015gsxr1000Bänk.jpg

Lite bilder från bänkningen:
IMG_0450.JPG
Peter jobbar så snabbt så han fastnar knappt på bild.


IMG_0467.JPG
Bild på underverket efter bänkning.

IMG_0451.JPG
Den felande btren. Kulan som ska stänga returen lossnade ur sitt för stora hål när motorn blivit varm och låste trycket på 7bar *+xx%#** skitgrejer!!
Som väl var hade Peter en mycket bra btr till mig.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Så den blev stark i verkligheten med då?

Jag hade ju 260hk på zx9an i en annan bänk men den här motorn verkar komma från en annan planet:Bugar:Bugar:fakta:yoparty:yoparty:rock:rock Nu laddar jag ju mycket mindre än 1,2 bar men motorn går MYCKET värre än zx9an.
Hade för mycket tunnelseende för att snegla på PSI mätaren..:3freak

Helt ärligt höll jag på att svimma av i bänkrummet av anspänningen och värmen. En tår trillade när bänkningen var över och mcn fortfarande satt ihop. :rodnar
 
Last edited:

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Bara ut å gasa nu då! :) du lär köpa in en koppling i reserv till nä

r du behöver byta! ;)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kollade igenom men hajade inte riktigt om det var originalkolvar eller inte, är det originalstakar och kolvar i den fortfarande? Håller det för så mycket vrid ur den där motorn alltså, fränt!
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kollade igenom men hajade inte riktigt om det var originalkolvar eller inte, är det originalstakar och kolvar i den fortfarande? Håller det för så mycket vrid ur den där motorn alltså, fränt!
Håller hittills.. :)
Det är JE turbokolvar med kompet uppmätt med atf-olja till 9,3:1 tillsammans med en Cometic tjock packning i toppen ( 5 lager MLS: 3x0,2 + 2x0,65 = ca 1,9 mm tjock). Omtimade kamdrev, 105 grader in och 106 grader exhaust. Fullradietrattar i rostfritt plenum. Lagerspelet i veven och stakarna uppmättes också innan montage.
Bara det inte spikar så ska det hålla enligt de som vet, så jag får köra den lite fet ;)
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag söker PCV-mapp att starta på med ca 400-700cc spridare. Är det någon på forumet som kört samma setup som jag på gsxr1000 som har någon form av grundmapp liggande? DVS Powercommander5 på original ecu?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
IMG_0576.jpg
Sådär, nu sitter Bosch 420 spridarna i. Bränslet är justerat på landsvägen med startvärden från Andersson-mappen på 1200cc spridarna, med autotune samt loggat med LCD-200 kopplat till pc5an. Autotunens gränsvärden justerades till max +/-5% så det inte drar iväg för långt. Igår gick den så himla jämnt å fint i solskenet på väg hem från jobbet så jag söndagskörde hela vägen utan att ladda på, bara för jag kände för det:brynad
Jag använde pcv´s acc pump funktion för att få den låta snyggt när man torrgasar utanför korvmojen också. -35% på accpumpen i 15 motorvarv verkar vara en ok inställning.
k9 svingen passade bra också, med hjälp av en kustomiserad 2541axel och liten hylsa (Tack Thomas Geertsen!!)
Dahlbäck Racing vill jag också tacka för hjälpen med pumparmatur+mycket annat.
Tack Peter Andersson för att du delar med dig av kunskapen! Kommer en koppling snart för svetsning av hubben..
MCXpress+blownharley+alla andra -tack!!!
Trots alla tackanden fortsätter bygget, nästa steg blir med fokus på startförmågan:hihi
Motorn startar lätt men kopplingen ska justeras en smula för extra riviga starter..
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Rättning, inte bra att ta bort bränsle på accpumpinställningen. Den går bättre med standard accpump nu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top