GSXR1000 k2 turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu startar bygget av GSXR1000 k2 turbon.
Efter att ha ägnat många timmar åt att justera överladdade förgasare är nu siktet inställt på insprutareturbo!
Jag börjar med en bild på maskinen innan byggstart:
IMG_0007.JPG
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Turbodelarna ser ut enligt följande:
IMG_0499.jpg
MCxpress IC, TD04HL-16t turbo, plenum i rostfritt (utan insugstrattar..), tjock topplockspackning, grenrör, gröna 968 bosch spridare, bränsletrycksregulator, bränslepump, PowercommanderV med trycksensor+lite slangar och kopplingar. Sist men inte minst 4 st sprojtans nya JE turbokolvar:yoparty. Hoppas det mesta går att använda bara. Turbodelarna inhandlades först och hojen efteråt.
Kolvarna är ju så himla fina ur kartong:tuttar
IMG_0025.JPG
IMG_0026.JPG
 
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Turbodelarna ser ut enligt följande:
View attachment 412879
MCxpress IC, TD04HL-16t turbo, plenum i rostfritt (utan insugstrattar..), tjock topplockspackning, grenrör, gröna 968 bosch spridare, bränsletrycksregulator, bränslepump, PowercommanderV med trycksensor+lite slangar och kopplingar. Sist men inte minst 4 st sprojtans nya JE turbokolvar:yoparty. Hoppas det mesta går att använda bara. Turbodelarna inhandlades först och hojen efteråt.
Kolvarna är ju så himla fina ur kartong:tuttar
View attachment 412880
View attachment 412881

:tummenupp :yoparty Mellan skillnad, när den är mappad och klar? :fyllisar Du vet, ZX9R, med kitet i kartong! :)
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Har provmonterat lite och funderat lite mer.
IMG_0017.JPG
Plenumet är för långt, tänker ta upp ett hål i sidan för inloppsrör istället för den anslutningen som sitter längst fram, 1 tum från ramen.. Trattar ska dit oxå. Grenröret kommer bytas ut mot ett från mcxpress med rätt fläns för turbon (jaja jag är lat) med uttag för 4 termoelement och rätt höjd på turbon för att kunna behålla så mycket som möjligt av kylaren. Termoelement på varje grenrör samt bredbandslambda i avgasröret är tanken, för att kunna justera in spridarna för varje cylinder.
IMG_0018.JPGICn ser ut att passa finfint.
Vill byta ut 16t mot ett 19t, eller kanske ett 22t:yoparty från turbomeck.. får se vilket det blir, nån som hört nåt mer om td04 22t när det gäller spoltid/funktion/hållbarhet osv??
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Passade på att mäta kompet, 160psi på alla cylindrar med biltemamätare. Otroligt jämna värden, jag mätte om 2 gånger men kunde knappt se nån skillnad alls mellan cylindrarna. Ventilspelkoll blir det i morgon.. Det är lite rakare väg för luften ner i toppen med insprut, stora t - rattar är alltid fräntIMG_0027.JPG
Med tanke på det sista "skämtet" så har det nog blivit lite för sent för mig nu, godnatt:fakta
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Behöver man verkligen justera spridarna individuellt, verkar lite overkill kanske?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Du har nog rätt i att det är overkill men jag hade lite problem med att zx9an gick magert på mittencylindrarna och fett på 1an o 4an med kolvsprickor som trolig följd av det. Det samlade lambdavärdet såg ju ut att vara ok.. Hoppas att jag slipper såna skillnader i bränsleblandning på denna hoj. Att mäta är att veta så jag tar det säkra före det osäkra. Sen vet jag inte än om det går att justera spridarna individuellt med PCVn.. Får se hur jag gör i praktiken om det nu skulle visa sig att jag har stora skillnader i avgastemp.
Behöver man verkligen justera spridarna individuellt, verkar lite overkill kanske?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hmm, jag bygger ju också turbohoj nu och tror av alla trådar jag läst att det räcker med att inloppet i plenum är tvärs flödesriktningen mot insugsrören så att man inte trycker in luft i mittencylindrarna och de flesta verkar ju lyckas bygga så utan att behöva feta på cylinder 2 & 3 men det kanske var ett slags undantagsfall? Jag tänkte sätta trattar i mitt plenum och nöja mig med att inloppet sitter 90 grader i förhållande till trattarna, hoppas det räcker så.
Ska bli intressant att de om avgastempen skiljer sig mycket mellan cylindrarna hur som helst, men hur såg ditt plenum ut då när du råkade ut för kolvsprickor och vad för Afr-värde siktade du på för alla cylindrar tillsammans?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det var nog minst 4 orsaker till att det sprack i ringlandet mellan kolvringarna. Den största orsaken var nog att wg slangen sprack och trycket ökade för mycket, samtidigt som afr-värdet ökade till +14,5. Det skulle vara större munstycken i mittenförgasarna, det var det även original på senare årsmodeller zx9. Tryckröret kom in mellan cylinder 2&3 som nog gav dessa förgasare större flöde än 1&4. Brottytorna såg spröda ut på kolvarna så det bästa är nog att använda smidda kolvar som är segare och starkare. Att wg-slangen sprack var den största orsaken då motorn gått nästan 1000 mil med (ökande) överladdning..
Hmm, jag bygger ju också turbohoj nu och tror av alla trådar jag läst att det räcker med att inloppet i plenum är tvärs flödesriktningen mot insugsrören så att man inte trycker in luft i mittencylindrarna och de flesta verkar ju lyckas bygga så utan att behöva feta på cylinder 2 & 3 men det kanske var ett slags undantagsfall? Jag tänkte sätta trattar i mitt plenum och nöja mig med att inloppet sitter 90 grader i förhållande till trattarna, hoppas det räcker så.
Ska bli intressant att de om avgastempen skiljer sig mycket mellan cylindrarna hur som helst, men hur såg ditt plenum ut då när du råkade ut för kolvsprickor och vad för Afr-värde siktade du på för alla cylindrar tillsammans?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Aha ok, då kanske man inte behöver bekymra sig alltför mycket ändå med lagom mycket överladdning :tummenupp
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Har provmonterat lite och funderat lite mer.
View attachment 412883
Plenumet är för långt, tänker ta upp ett hål i sidan för inloppsrör istället för den anslutningen som sitter längst fram, 1 tum från ramen.. Trattar ska dit oxå.QUOTE]

Nu tar vi det lilla lugna med kritiken av plenumet tack :arsele
Ser ut som det jag byggt efter ritning från polare till honom , tror det är kopierat från nåt us-plenum .
Delvis mitt fel isf :glömdet

M
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ah, då har jag kastat sten i glashuset igen:crash:crash Mycket tacksam för ditt arbete!!
Har provmonterat lite och funderat lite mer.
View attachment 412883
Plenumet är för långt, tänker ta upp ett hål i sidan för inloppsrör istället för den anslutningen som sitter längst fram, 1 tum från ramen.. Trattar ska dit oxå.QUOTE]

Nu tar vi det lilla lugna med kritiken av plenumet tack :arsele
Ser ut som det jag byggt efter ritning från polare till honom , tror det är kopierat från nåt us-plenum .
Delvis mitt fel isf :glömdet

M
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Som jag förstod det matades plenumet genom nåt hål framifrån :va
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det hade varit bra med ett hål framför plenumet, då hade det passat fint. Kanske finns på någon annan årsmodell? Så här ser det ut uppifrånimage.jpg Fina svetsar:tummenupp
Som jag förstod det matades plenumet genom nåt hål framifrån :va
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ventilspelsmätningen klar. Innanför tolerans:fakta, insug min 0,10-max 0,20. Avgas min 0,20-max 0,30.
image (4).jpgimage (3).jpg
Nu kan jag plocka av motorn:banana.
Nån som har en aning om hur mycket original vevstakar och koppling (med marklundfjädrar) håller för, i bakhjulshästar räknat?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Uppgradering på g..
Turbo, td04hl-16t 7ans vinklat avgashus helt ny cartridge och kompressordel Volvo original aldrig använd, säljes.
Säljer även 3st gröna Bosch 968 spridare 420cc, eller bytes mot 4st +500cc spridare + mellanskillnad.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top