Köra fort, eller köra jättefort?

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Förutsätter att alla medtrafikanter har samma uppmärksamhet, och förmåga mm. Generellt ett jävligt dumt inlägg som gränsar till korkat. Högre fart är större risk och det handlar om bra fantasi, läsa trafiken och risk management.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Högre fart är lösningen.
Du befinner dig på samma plats som andra objekt under en kortare tid och risken för sammanstötning minskar ju då när exponeringen minskat..
Två objekt kan ju ute vara på samma plats samtidigt..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns delar av Autobahn i Tyskland där du får köra så.
Eftersom många kollar i backspegeln kan du komma i 250+ men hur ofta har det inte hänt att någon, vanligtvis med skandinaviska skyltar, ändå byter fil framför dig?

Så svaret är nej!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.

Sen så strök ju Heisenberg med mycket tragiskt i en Ariel Atom på ringen förra året så jag är inte helt säker på att alla randvillkor i grabbens obestämbarhetsrelation stämmer?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Personligen saktar jag ner när jag närmar mig bilar, så de får en chans att upptäcka mig och jag kan se att de inte gör något dumt, innan jag påbörjar min omkörning. Under själva omkörningen gasar jag däremot på för att passagen ska gå så fort som möjligt.

Jag inbillar mig att det är säkraste sättet att köra på. För jag vågar helt enkelt inte göra långsamma omkörningar (på 70/90/110-väg), då jag inte litar på andra bilisters attention span att komma ihåg att man ligger jämsides med dem eller i döda vinkeln.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Sikta och håll stumt :spökgösta




edit: för nytillkomna läsares info, så kan inlägget andas en smula ajrånny
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.
Vad än Du rökt ikväll vill jag också provsmaka! ;)

Så länge Du är garanterad att allt går bra och att inte något oförutsett inträffar fungerar i viss mån resonemanget (i vart fall exponerar Du Dig för fara kortare tid). Problemen kommer när något oförutsett inträffar och då talar vi inte nödvändigtvis om att framförvarande byter fil, fru Eriksson svänger ut eller Hr Persson som motorbromsar och/eller svänger vänster, inte heller behöver det vara en grävling, hESt eller barn som förirrar sig ut på vägbanan - det räcker med en punktering, ett skuret hjullager, kedjebrott , packning som fastnar i bakhjulet eller vätskeläckage.

Då sitter Du lika fullt med problemet med rörelseenergin. Både Du och hojen ska bromsas ned till noll km/h, det görs normalt via att rörelseenergin omsätts till värme - vanligen via bromsskivorna, i olyckliga fall genom plastisk stöt (deformation och värme) samt friktion mot underlag (värme)... Behöver kanske inte utvecklas vidare?

Så -händer det något som stör Din framfart verkar nog inte Din ide så lysande längre, eller?

Att snabbt vrida på rullen för att ta sig förbi samt hålla gott avstånd till andra trafikanter både framåt och bakåt är en helt annan sak - det handlar om självbevarelsedrift genom att skaffa sig tid att reagera. Oavsett vad skyltarna säger.

Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.
Kewlt! Å andra sidan känns det väl sisådär att först tvingas anta formen av ett moln av enskilda molekyler innan Heisenbergs rön kan nyttjas till fullo? :)
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Du menar att man gasar på rejält (långt innan man kommer fram) för att köra om sina medtrafikanter (mottrafikanter?) innan de hinner göra något dumt?
Kan vara en fungerande strategi i vissa situationer. Kan sätta en i skiten i andra situationer. Problemet är att i förhand veta vilka situationer som är vad.
Vill man undvika att hamna i minneslunden eller byta motorcykeln mot en rullstol så är det nog en dålig strategi i fler fall än det är en bra strategi.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Så du menar att det skulle vara mindre risk att bilen längre fram byter fil om du kör jättefort? :dummer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det faktum att hittils ingen har stött teorin om Jättefort gör att jag anar det inte finns någon på SH som kör Jättefort. De som kör Jättefort har lämnat SH.
Eller aldrig varit på SH.
Eller kör numera bara Fort.
Av nån anledning.
Jag räknade lite på det. Antag man kör 100km. Trafiken som håller 100km/h är ett fordon i vardera riktningen med 100meter emellan varje fordon.
Håller man själv 100km/h kommer man möta 2000 fordon på dessa 100km (om jag räknat rätt)
0 fordon omkörda. Summa 2000 möten + 0 omkörda = 2000 potentiella krockar om nått strular.
Håller man själv 200km/h kommer man möta 1500 fordon på dessa 100km (om jag räknat rätt)
500 fordon omkörda. Summa 1500 möten + 500 omkörda = 2000 potentiella krockar om nått strular.
Man minskar alltså inte chansen att befinna sig på samma plats som ett annat fordon samtidigt genom att öka hastigheten.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag har funderat mycket på det här med att köra fort och kommit fram efter mycket funderande att det bästa är att inte fundera så mycket utan ta tag i problemet när det dyker upp. Kommer snabbare du anar. Fan va klok man blir när man är över 30.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Trolleri eller verklighetsförvrängning?

Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.

Jag gillade det för underhållningsvärdet! För att du nog endera trollar eller så har du tagit något, förmodligen olagligt och i så fall så skulle jag vilja veta vad det är.:rolleyes:

Sen finns förstås den förhoppningsvis avlägsna möjligheten att du verkligen, som på riktigt fundera i sådana banor....:huvet
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Personligen saktar jag ner när jag närmar mig bilar, så de får en chans att upptäcka mig och jag kan se att de inte gör något dumt, innan jag påbörjar min omkörning. Under själva omkörningen gasar jag däremot på för att passagen ska gå så fort som möjligt.

Jag inbillar mig att det är säkraste sättet att köra på. För jag vågar helt enkelt inte göra långsamma omkörningar (på 70/90/110-väg), då jag inte litar på andra bilisters attention span att komma ihåg att man ligger jämsides med dem eller i döda vinkeln.

Kunde inte skrivit det bättre själv ! :rock

Fast om det är blåsigt ute så stämmer det väl att cykeln blir stadigare ju fortare man kör .eller ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top