Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bra att veta!
Har även sett att 315X samt 430X är utrustad med GPS.
Är det en fördel jämfört med 420 som inte har det? Betyder GPS rent av att man slipper guideslinga?

Känns som du borde klara dig med en 420 med tanke på storleken på gräsmattan , har två guideslingor till 430x:en hemma på lite över 3000 kvadrat kuperad gräsmatta
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
GPS är bra om du har många smala områden, har själv en hva 320 på en ca 1200 kvm med många smala passager, träd, staket och en L formad smal tarm på baksidan av tomten. Klipparen vänder oftast åt vänster o detta gör att den sällan kommer åt detta parti. Har löst det med en separat begränsningskabel som jag kan styra med en brytare så att jag kan stänga in den på detta området o köra den manuellt. Detta är 5:e sommaren med denna klippare o jag får fortfarande flytta kablar o ändra inställningar för att det ska funka någotsånär, men ska nämnas att vår gräsmatta är nog extremt krävande för en robot. Går den ett dygn utan att stanna så blir man glad...
Men det är samtidigt lite kul att få det att funka o gräset blir jäkligt fint.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Bra att veta!
Har även sett att 315X samt 430X är utrustad med GPS.
Är det en fördel jämfört med 420 som inte har det? Betyder GPS rent av att man slipper guideslinga?

Guideslinga behövs fast man har gps .Den går ut efter guide och in till laddning via guide men gps gör att den styr till områden där den inte varit på ett tag .Nya 420 har 2st guide
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Om en tomt är 1500 kvadratmeter, och på denna tomt står ett hus på 150 kvm, samt en uppfart på 50kvm + boda på 10kvm, måste man då ha en robotklippare som är för "upp till 1500kvm", eller ska en räkna på hur många kvm gräs som faktiskt skall klippas? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är för slö för att träna så jag gillar att klippa gräs.
Sedan vill jag inte döda igelkottar heller...
Svensk media kan man inte lita på vet ju alla...
De populära robotgräsklipparna, som har blivit allt mer vanliga i trädgårdar och i parker, utgör ett hot för den fridlysta igelkotten som gärna lever i tätorter.

Nu är det inget allvarligt att döda igelkottar eftersom det är MP som bryr sig! :hihi

Igelkottar som skadas av robotgräsklippare

Under senare år har självgående robotgräsklippare blivit ett nytt hot mot igelkotten. Robotgräsklippare är eldrivna och tysta, och efter att ha laddats upp i sin laddningsstation kan de klippa gräs dygnet runt. Igelkottar som är ute och söker föda på gräsmattor märker inte alltid när en robotgräsklippare närmar sig. De kan bli påkörda och hamna under robotgräsklipparen, vilket kan leda till att de blir allvarligt skadade eller dödade. Viltjourer i landet har rapporterat om att de får in igelkottar med skador orsakade av robotgräsklippare. Det som gör att igelkottar är särskilt sårbara är att de inte har en instinkt att fly vid fara, och istället rullar ihop sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om en tomt är 1500 kvadratmeter, och på denna tomt står ett hus på 150 kvm, samt en uppfart på 50kvm + boda på 10kvm, måste man då ha en robotklippare som är för "upp till 1500kvm", eller ska en räkna på hur många kvm gräs som faktiskt skall klippas? :va

Det måste ju i all rimlighet handla om antalet kvm gräs, men jag skulle ju ändå köpa med lite marginal för jag litar inte helt på sådana där specifikationer så i ditt exempel skulle jag nog ändå inte köpa en som är specad för mindre än 1500kvm.

Man kan ju ta exemplen ifall klipparen köps av en park som består till 100% av gräsmattan eller ett företag där det mesta av ytan är lokaler och parkeringsplatser och bara 10% gräsmatta. Då kan ju inte tillverkaren ange spec med schablonmässiga ytor för vad som är gräsmatta.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som jag har uppfattat det är det specade m2-ytan en indikation på vilken maskin man skall välja. Det baseras på hur mycket maskinen måste arbeta för att hålla gräsmattan i det skick man önskar.
I inställningarna på klipparen, lite olika beroende på vilken maskin man har, anger man dagar och tider då klipparen skall jobba. Exempelvis kan man programmera den till att jobba måndag-fredag mellan 09 och 17. Då börjar klipparen klippa måndag morgon 09:00, klipper tills den anser sig behövas laddas, går hem och laddar tills fulladdad och går sen ut och klipper igen. Så håller den på fram till 17:00 på eftermiddagen då den går hem igen.
Min klippare klipper mellan 07 och 17, alla dagar i veckan och just nu, en månad efter gödning, två veckor efter mycket regn och en vecka efter sol och värme växer mig gräsmatta mer än vad maskinen klipper. Framåt sommaren, då gräset växer i makligare takt räcker min Husqvarna 315 gott till för de ungefär 600 m2 gräs den jobbar med.

Hur ser trädgården ut? Är det en platt gräsplätt? Då klarar maskinen det lättare.
Är det en massa träd? Är det backar i gräset? Är där andra hinder? Ju mer maskinen måste göra, annat än att klippa desto mer energi från batteriet går åt åt annat än att klippa och ju oftare måste den ladda och ju mindre klipper den.

Personligen hade jag valt en maskin som är specificerad till mer än vad man har.

Typ. :)
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Om en tomt är 1500 kvadratmeter, och på denna tomt står ett hus på 150 kvm, samt en uppfart på 50kvm + boda på 10kvm, måste man då ha en robotklippare som är för "upp till 1500kvm", eller ska en räkna på hur många kvm gräs som faktiskt skall klippas? :va
Specen är (åtminstone var det vad man sa oss för några år sen) för en klippare som går för fullt, alltså klipper så länge den kan, laddar tills den är full, och repeterar detta 24/7.

Vill man köra mer sällan (tixempel för att undvika massaker på sovande kottar) så behöver man större batteri. Har man väldigt kuperad terräng behöver man också större batteri.

För min del är roboten den bästa klippare jag någonsin inte kört, men man kan ju ändå behöva en liten batteriklippare för att städa upp det som den inte når till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag har uppfattat det är det specade m2-ytan en indikation på vilken maskin man skall välja. Det baseras på hur mycket maskinen måste arbeta för att hålla gräsmattan i det skick man önskar.
I inställningarna på klipparen, lite olika beroende på vilken maskin man har, anger man dagar och tider då klipparen skall jobba. Exempelvis kan man programmera den till att jobba måndag-fredag mellan 09 och 17. Då börjar klipparen klippa måndag morgon 09:00, klipper tills den anser sig behövas laddas, går hem och laddar tills fulladdad och går sen ut och klipper igen. Så håller den på fram till 17:00 på eftermiddagen då den går hem igen.
Min klippare klipper mellan 07 och 17, alla dagar i veckan och just nu, en månad efter gödning, två veckor efter mycket regn och en vecka efter sol och värme växer mig gräsmatta mer än vad maskinen klipper. Framåt sommaren, då gräset växer i makligare takt räcker min Husqvarna 315 gott till för de ungefär 600 m2 gräs den jobbar med.

Hur ser trädgården ut? Är det en platt gräsplätt? Då klarar maskinen det lättare.
Är det en massa träd? Är det backar i gräset? Är där andra hinder? Ju mer maskinen måste göra, annat än att klippa desto mer energi från batteriet går åt åt annat än att klippa och ju oftare måste den ladda och ju mindre klipper den.

Personligen hade jag valt en maskin som är specificerad till mer än vad man har.

Typ. :)

Men du har ju marginal kvar för att öka antalet timmar den jobbar. Bara låta den starta några timmar tidigare så lär väl maskinen hinna med?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Men du har ju marginal kvar för att öka antalet timmar den jobbar. Bara låta den starta några timmar tidigare så lär väl maskinen hinna med?
Absolut. Problemet är marginellt och övergående. Någon vecka till sen minskar gräsmattans intensiva växande.

I princip skulle klipparen utan problem kunna klippa dubbelt så mycket men det kommer att halvera batteriets livslängd samt öka behovet för att byta knivar och sånt.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om en tomt är 1500 kvadratmeter, och på denna tomt står ett hus på 150 kvm, samt en uppfart på 50kvm + boda på 10kvm, måste man då ha en robotklippare som är för "upp till 1500kvm", eller ska en räkna på hur många kvm gräs som faktiskt skall klippas? :va

Jag har ca 1000 m2 tomt och gräsmattan fick jag till ca 400 enligt en tjänst liknande den här
https://kartor.eniro.se/?c=56.687948,14.913841&z=18&l=aerial&d={%22a%22:[[56.659246,14.48822,56.748205,14.331665,56.806893,14.471741,null,0],[56.687728,14.914777,56.68827,14.915056,56.687999,14.916258,null,1],[56.688117,14.91622,56.688229,14.915593,null,0]]}

Ja det går bort mkt för hus, stort garage, parkeringar o infart med mera

1621526898134.png



Jag är för slö för att träna så jag gillar att klippa gräs.
Sedan vill jag inte döda igelkottar heller...
Svensk media kan man inte lita på vet ju alla...
De populära robotgräsklipparna, som har blivit allt mer vanliga i trädgårdar och i parker, utgör ett hot för den fridlysta igelkotten som gärna lever i tätorter.

Nu är det inget allvarligt att döda igelkottar eftersom det är MP som bryr sig! :hihi

Igelkottar som skadas av robotgräsklippare

Under senare år har självgående robotgräsklippare blivit ett nytt hot mot igelkotten. Robotgräsklippare är eldrivna och tysta, och efter att ha laddats upp i sin laddningsstation kan de klippa gräs dygnet runt. Igelkottar som är ute och söker föda på gräsmattor märker inte alltid när en robotgräsklippare närmar sig. De kan bli påkörda och hamna under robotgräsklipparen, vilket kan leda till att de blir allvarligt skadade eller dödade. Viltjourer i landet har rapporterat om att de får in igelkottar med skador orsakade av robotgräsklippare. Det som gör att igelkottar är särskilt sårbara är att de inte har en instinkt att fly vid fara, och istället rullar ihop sig.

Är man något så när mkt djurvän så låter man så klart inte klipparen gå när det är mörkt ute. Vad jag vet håller igelkottar sig undan dagtid
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Husqwarna 430X

Klarar av lite drygt 5000m2 med 3 guidlinor till olika områden kanon fint inga bekymmer med att batteri inte räcker eller att den behöver gå på natten eller när det regnar.

Vi installerade denna hos mina gammla föräldrar då dom inte orkade med sin parkliknande trädgård så det är således ca 5000m2 gräs inte tomt som klipps.

Nu är denna 4 år o det enda som har varit är att blixten tog laddstation(( gick på garanti)). sorkar a verkar gilla kabeln så den får skarva då o då. Och ett kniv byte per år.

Då vi köpte ingick dessutom en husqwarna batteri timmer som har funkat super bra, stark tyst och går ca 1,1 timme per batteri på full mutter.

Kanon maskin iomed alla programmering möjligheter om körtid, områden, och att man kan få info om vad den har för sig när den är ute o surrar. Dessutom finns ju en mängd karosser att köpa om man vill ha en nyckelpiga, polisbil, brandbil eller vad som passar dig.

Lätt värd 43 papper.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Varit nöjd till ikväll när åskan slog till , gick ned i gräsmattan.
tänkte kolla om nån ”vet ” vad som är vanligast att det ryker i laddstationen transformator eller kretskort ?
Vart ska man sticka mätverktyg utan att få in fukt i skiten ? Stiften går inte i kontakterna och sticka rakt i kabeln känns sådär laddstationen är svart iallafall och jordfelsbrytaren i garaget hade löst ut :confused: uscho fy för elpryttlar när en amatör ska mäta upp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Varit nöjd till ikväll när åskan slog till , gick ned i gräsmattan.
tänkte kolla om nån ”vet ” vad som är vanligast att det ryker i laddstationen transformator eller kretskort ?
Vart ska man sticka mätverktyg utan att få in fukt i skiten ? Stiften går inte i kontakterna och sticka rakt i kabeln känns sådär laddstationen är svart iallafall och jordfelsbrytaren i garaget hade löst ut :confused: uscho fy för elpryttlar när en amatör ska mäta upp
´Är den svart så har transformatorn säkert gått .Även kortet i laddstationen brukar gå vid nedslag .Och har du riktig otur och klipparen var på laddning när det hände så kan kortet i den med gått sönder
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Varit nöjd till ikväll när åskan slog till , gick ned i gräsmattan.
tänkte kolla om nån ”vet ” vad som är vanligast att det ryker i laddstationen transformator eller kretskort ?
Vart ska man sticka mätverktyg utan att få in fukt i skiten ? Stiften går inte i kontakterna och sticka rakt i kabeln känns sådär laddstationen är svart iallafall och jordfelsbrytaren i garaget hade löst ut :confused: uscho fy för elpryttlar när en amatör ska mäta upp
Har hört att det ska gå på hemförsäkringen..?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top