Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja kvaliteten på alternativ är dålig, det säger alla som antingen ägt en kopia (o tvingats köpa en riktig) eller de som servar klippare.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...men vad finns för alternativ om man har kanske 3-4000 kvm gräs och lite bökigt med murar, träd och annat mellan? Känns som om det kan bli dyrt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Måste lägga undan deg till en robot nu!

Husqvarna eller gardena som gäller fortfarande eller?
Har kanske 700kvm...

Viking utav årets eller sent förra årets modeller får jäkligt bra kritik. Jo jag är ju partiskt.
HQ är ju ett säkert kort. Dyrt men topp i kvalite.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
...men vad finns för alternativ om man har kanske 3-4000 kvm gräs och lite bökigt med murar, träd och annat mellan? Känns som om det kan bli dyrt.

Vad jag vet utav folk med stora tomter så har dom mycket problem med robotklippare.
Jag har på 400kvm(klippyta) och några hinder. På 4000kvm blir det ju 40ggr fler.

Vet en som hållit på i flera år med sin 7500kvm tomt med dubbla robotar. Han har konstant problem. Trots att han jobbar med trädgårdsmaskiner. Dom går sönder, dom kör fast. Han kör qvarna.

Men hans maskiner har ju otroligt många fler driftstimmar per år än vad vi med små plana fyrkantiga villatomter.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har installerat R160 (specad för 1600kvm) på tomter över 2500kvm. Mycket handlar om hur avancerad tomten är mestadels, på min tomt på 1300kvm får min 160 jobba betydligt mer än på en enkel tomt på 2500 tex.
Det tar längre tid för den att klippa ned det och den får gå lite oftare helt enkelt. Min maskins schema är normalt inställt på körning 3 dagar i veckan för underhåll, lite oftare i början på sommaren beroende på väder.

Nu går den inte alls då tjejen rensade maskrosor för glatta livet och kunde inte förstå vad det var för jäkla kabel nere i gräsmattan...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En begagnad automower 230acx blev inköpt idag verkar funka bra
 

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Ort
I en kåk på Västkusten
Hoj
Ny investeringar på g
Lyfter denna tråd nu när det blivit dax för robot...
Sitter och kollar på Robomow och som det verkar så blir det en sådan....ska bli skönt att slippa dra runt på klipparen.

Är ni fortfarande lika nöjda med era köp?
Vilka märken hae ni ?
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Har en Husqvarna 430X som tuffar runt på gräsmattan här hemma.
Den går på två gräsmattor själv med en ganska stor nivåskillnad som den klarar galant.
Sen går den på en tredje yta definierad som "biyta" dit man får bära den.
Jobbet med att bära dit klipparen är mycket mindre än att släpa det bensinstinkande skrället dit, så det får gå.
På landet är det plant, så där tuffar det runt en Husqvarna 220AC som inköptes begagnad.

Mycket nöjd med Husqvarnornas prestanda, självklart är den mycket nyare 430'n "intelligentare" än den gamla 220 modellen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Spontan fråga: finns det någon som kan förklara eller motivera hur robotgräsklipparna rör sig? Finner ingen logik i deras rörelser, men de kör väl visserligen efter "lokala sensorer" och inte GPS!?

Skickat från min ObePlus 3T via Tapatalk
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Den vi har kör helt slumpartat men man kan låta den följa guidekabel eller slinga ut till fem olika ställen och då välja att den fler gånger börjar klippa där gräset växer som mest.Vi har nog över 3000 kvm och det är inte mycket den missat
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Har en Husqvarna 305 sen ett år tillbaka. Den bästa investeringen vi har gjort till trädgården, kommer definitiv skaffa en igen om vi flyttar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sedan ett knappt år tillbaka har vi en Worx Landroid. Vi har ungefär 1000 m2 tomt varav kanske 600 är gräsmatta. Mitt på gräsmattan har vi en 45-graders slänt som lyfter sig ca 50 cm. Vidare står det några träd och en för småbarnsfamiljer så obligatorisk studsmatta. Inte bara en platt gräsplätt med andra ord.

Studsmattan var ett problem då klipparen ville klättra upp på metallröret som förbinder benen för att sen fastna där. Problemet löstes med att spänna spännband mellan de benen.

Fruktträden är inga problem alls.

Slänten. Maskinen orkar utan problem köra i 45-graders uppförsbackar. Däremot vill den ibland precis när den når krönet på backen och framhjulen blir lätta slå över bakåt. Inte maskinens fel då den inte är specificerad för några 45-gradersbackar, utan snarare trädgården som har en för ändamålet för extrem backe. Dock har två fasttejpade torskpilkar om totalt 300 gram längst fram på maskinen avhjälpt problemet.


Gräsmattan har aldrig varit så snygg som vad den är nu. Man kan gödsla på bra och maskinen håller mattan kort. Mossan dör och gräset ser väldigt friskt och välmående ut.

Instämmer med övriga om att robotklipparen är den bästa investeringen jag gjort för trädgården.

Nöjd. Helt klart.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Spontan fråga: finns det någon som kan förklara eller motivera hur robotgräsklipparna rör sig? Finner ingen logik i deras rörelser, men de kör väl visserligen efter "lokala sensorer" och inte GPS!?
Om jag nu läst rätt.
Det finns två skolor betr gräsklippare.
Slumpartad (nästan, sk fuzzy logic används. https://sv.wikipedia.org/wiki/Suddig_logik)
Linjeklipp. Används av bla a Bosch klippare.

Slump ger snyggare gräsmatta men är lite ineffektiv.
Linjeklipp är tyskt effektiv men kan lämna ränder i gräset, pss som när man klipper manuellt.

Sen finns det ännu häftigare versioner (spec till priset) med inbyggd GPSnavigering :tummenupp

OT just nu håller jag på att installera vår nya klippleksak, en 200m lång trådj-el som ska läggas ner, helst osynligt. Tyvärr fick vi inte med PIN-koden som stöldskyddar maskinen. Lyfter man t ex upp den ska PIN-kod anges. Och "lyft den", det har man ju gjort.. :D
Ser fram emot en gräsklippningsfri sommar..har 800kvm gräsmatta..:rock
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Husqvarna AM 310 och massa tråd (oregelbunden matta). Hur nöjd som helst, fram till i fredags då vi förmodligen kapat tråden. :gnissla Svågern får komma hit och hitta var fan den gått av.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Den enda robotgräsklippare som verkar hantera våran storlek på gräsmatta (ca 4000kvm) kostar ju för f-n 38500:- om man ska ha Husqvarna.
Blir mycket soppa till traktorgräsklipparen för dom pengarna, som jag även kan använda till att ploga lite på vintern och köra trädgårdsavfall på sommaren.

Hade dom kostat under 20k hade det kanske varit ett alternativ för min del, men för närmare 40k så finns det roligare saker att köpa för pengarna.

Hur länge håller dom förresten?
När jag frågade en säljare för 7-8 år sen var det garanti på allt utom batteriet och batteriet kostade mer än robotklipparen var värd efter 2-3 år.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Den enda robotgräsklippare som verkar hantera våran storlek på gräsmatta (ca 4000kvm) kostar ju för f-n 38500:- om man ska ha Husqvarna.
Blir mycket soppa till traktorgräsklipparen för dom pengarna, som jag även kan använda till att ploga lite på vintern och köra trädgårdsavfall på sommaren.

Hade dom kostat under 20k hade det kanske varit ett alternativ för min del, men för närmare 40k så finns det roligare saker att köpa för pengarna.

Hur länge håller dom förresten?
När jag frågade en säljare för 7-8 år sen var det garanti på allt utom batteriet och batteriet kostade mer än robotklipparen var värd efter 2-3 år.
Kan ju räcka med en som är steget mindre som är specad för 3000 kvm beror på hur det ser ut .Annars går det ju köpa 2 såna begagnade för 7-9000 st .Vi gav 7000 för vår 230 acx och den klarar våra 3000 lätt och då är det mesta av gräsmattan i en backe
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har också en Worx Landroid på ca. 900 Kvm tomt. Platt tomt men lite stengångar den skall över, fruktträd etc.

I stort är jag nöjd med ca. var 3e dag får jag hjälpa den lite.

+:
Tyst och smidig
Snygg gräsmatta
Går att styra med telefon

-:
Fastnar lite för lätt
Jag trodde att stenar runt rabatten skulle räcka, men den klättrar gärna upp på dessa, snåla inte med gränslina
Telefonappen är instabil och nollar ibland mitt programmerade tidsschema

För 8500 är jag helt nöjd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top