KB's 7/11 Turbosleeper

Henningway

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Ort
Rödånäs
Hoj
Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt
Förlåt om jag stör med en dum fråga om kopplingen. Vadå kopplingsfjädrar? Det är ju två metallplattor du har ringat in. Ska inte kopplingsfjädrar vara just - kopplingsfjädrar? Alltså spiralformade som en stötdämparfjäder modell mini?

Det finns många olika typer av fjädrar! :)

På GSX-R 1100 motorerna som var på 1052 cc, 1986-1988 så var det "vanliga" spiralfjädrar som du nämner.
Däremot på 1127 cc motorerna, 1989-1992 så var det fjädrar som på bilderna.
Om man lägger dessa på en plan yta så ser man att den yttre kanten ligger plant medan den inre kanten är X millimeter ovanför ytan (tvärtom om man vänder på dom). :)
Så när man nyper in kopplingshandtaget å pressar man "ihop" fjädern så den blir mer eller mindre plan och när man släpper upp kopplingshandtaget så fjädrar den ut i sitt normala läge.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
NU HAR DET KOMMIT LITE FÖRSENADE JULKLAPPAR! DET HÄR INLÄGGET FÖRTJÄNAR VÄL EN STOR LIKE? :banana

xHufJ73h.jpg


Tack till ZX9xpress, Mr.Steen och MC-Xpress för delarna!

Börjar med grenrör på måndag, då en bekant ska svetsa alla delar åt mig. Så tills dess så ska jag stå och fixa banhojens kraschkåpor :D
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej
Jag hade ju en Biltemas turbo på min 1100 wc och den var riktigt rolig att köra den bromsade 309 på hjulet så jag tycker du kan åka med en sådan tycker jag.sen körde jag en xtra fjäder till kopplingen o den slirade inte alls hehe, om du orkar så leta efter min gamla byggtråd:banana

Ska följa ditt bygge nu
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
KB kör inte med Biltemas turbo, han kör Volvo original:tummenupp
Hej
Jag hade ju en Biltemas turbo på min 1100 wc och den var riktigt rolig att köra den bromsade 309 på hjulet så jag tycker du kan åka med en sådan tycker jag.sen körde jag en xtra fjäder till kopplingen o den slirade inte alls hehe, om du orkar så leta efter min gamla byggtråd:banana

Ska följa ditt bygge nu
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Hej
Jag hade ju en Biltemas turbo på min 1100 wc och den var riktigt rolig att köra den bromsade 309 på hjulet så jag tycker du kan åka med en sådan tycker jag.sen körde jag en xtra fjäder till kopplingen o den slirade inte alls hehe, om du orkar så leta efter min gamla byggtråd:banana

Ska följa ditt bygge nu
Dina trådar har jag följt sen dag 1 när du la upp dem :tummenupp Gjorde även ett genomdrag på din, steen's och Lahi's trådar när detta bygget startade för att friska upp minnet!

Sen har jag två fjädrar, den andra ligger bara bakom den du ser på bild :D sen 300 SKA hojen lämna innan jag är nöjd :hihi

Kul att du tittar in, lämna gärna så många synpunkter du kan och vill!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Går det slopa staget i mitten som sitter i rambågen för att få in turbon mer? Behöver man förstärka isåfall på nåt annat ställe? Sitter i garaget och vill gärna ha svar typ imorgon :D
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Går det slopa staget i mitten som sitter i rambågen för att få in turbon mer? Behöver man förstärka isåfall på nåt annat ställe? Sitter i garaget och vill gärna ha svar typ imorgon :D

Hej inga problem med att kapa bort det så turbon kommer in en bit.jag fick ända kapa ner min vattenkyl en liten bit så kapa du i lugn o ro
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Går det slopa staget i mitten som sitter i rambågen för att få in turbon mer? Behöver man förstärka isåfall på nåt annat ställe? Sitter i garaget och vill gärna ha svar typ imorgon :D

Håller med peterpain. Kapa på. Jag sågade bort det staget för 10 år sedan och det håller än.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Hej inga problem med att kapa bort det så turbon kommer in en bit.jag fick ända kapa ner min vattenkyl en liten bit så kapa du i lugn o ro
Håller med peterpain. Kapa på. Jag sågade bort det staget för 10 år sedan och det håller än.

Tack för svar, då ryker det!

Status på bygget just nu då. Han som skulle svetsa var inte helt 100, började slösa för mycket material i onödan och hade lite fantasisiffror för vad allt skulle gå på i arbete. Så jag kör hojen till Nyköping där jag ska få jobbet gjort ordentligt av en av mina närmaste.

Priset han skulle ha för allt jobb: "En hamburgertallrik räcker" deal! :D så nu kommer det stå still lite i den här tråden i nån vecka. Ska be han ta så mycket bilder han kan och skicka till mig under byggets gång!

Kan lägga upp lite på banhojen i den här tråden så länge om ni känner för det? Kommer även dra till mc-mässan nästa helg. Någon som vill tjöta lite så är det bara att säga till!:fyllisar
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Satans vad nice K-B:yoparty
Själv sugen på bygga turbo på min -88, men ska köra henne först detta året samt leta efter en 1100spis och bygga på. En TurboFighter blir det här :rofl Underbart att läsa din tråd K-B
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Satans vad nice K-B:yoparty
Själv sugen på bygga turbo på min -88, men ska köra henne först detta året samt leta efter en 1100spis och bygga på. En TurboFighter blir det här :rofl Underbart att läsa din tråd K-B

Jaaaaa, äntligen!!! Klart du ska ha turbo Panos!!! :banana
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Ja, vi får se vad hittar. Hittade en 1100spis men blev såld idag. Letar efter 1100r-motor eller Bandit 1200 ;)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Satans vad nice K-B:yoparty
Själv sugen på bygga turbo på min -88, men ska köra henne först detta året samt leta efter en 1100spis och bygga på. En TurboFighter blir det här :rofl Underbart att läsa din tråd K-B
Kul att höra :tummenupp provkör gärna denna till sommaren så kommer du allt börja bygga direkt ;)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
image.jpg
SÅJA! Fint som snus. Lär ju inte hålla koll på den när man vrider runt, men ska ju se snyggt ut när man står parkerad :D
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tackar för den länken, fick svar direkt och den är snart påväg! :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag skickar dig en tryckslang till turbon om du fortfarande behöver. Det fattas då stålröret man brukar sätta på lagerhuset på turbon med banjokoppling.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top