Insugningstratt

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Snart börjar garage säsongen och förbättringar skall göras, en fundering jag har är om jag skall lägga tid på det eller inte.
Mitt plenum är bultat rakt på spjällhuset, alltså bara ett hål rakt in, på sugmotorer har ju längd på insugningstrattar och radien stor betydelse, frågan är om jag skulle göra någon form av 180 grader ring runt hålet för att minska eventuell turbulens eller gör det ingen märkbar skillnad, är det någon som har kunskap och erfarenhet i ämnet tro?

//Lasse
https://www.facebook.com/pages/Deep-valley-Workshop/411216548967190
 
Last edited:

moddlaren

Guest
dom plenum jag har sett så finns trattar exakta orsaken till att dom sitter i plenumen kan jag inte säga att jag vet men min direkta tanke när man ser längden är nog att kunna förbättra lågvarvsegenskaperna innan turbotrycket börjar komma,
motorn jobbar ju som sug motor på låga belastningar o rpm.
 

moddlaren

Guest
Twostoke så lång har du rätt men när ladd kommer o hp rusar då stämmer det att någon hp hit eller dit inte spelar någonroll.

men jag exprimenterade rätt friskt på den tiden jag höll på med bilar o turbomatning och jag gjorde ett plenum som var tvådelad ich lätt gick att klyva för byte av halsringar o även trattar.

så långt vet jag att det gör skillnad på låga rpm när man ligger o kör på väg i gämn hasighet med tratt gick det utmärkt att köra om trots så låga rpm som 1900rpm på en 2,1 liters motor o utan laddtryck.

vid 4000 fanns det 2,5 bar övertryck o då vet jag inte om det fanns någon skillnad med eller utan trattar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
vid 4000 fanns det 2,5 bar övertryck o då vet jag inte om det fanns någon skillnad med eller utan trattar.

Antag att din wastegate begränsar till just 2.5 bar, byt sedan insugsrör inne i plenum så att fyllnadsgraden i cylindern ökar 5 %. Vad händer då? Du får mer massflöde ut genom avgasröret också så laddtrycket vill öka, men din wg hindrar ju detta och öppnar upp lite så att laddtrycket stannar vid 2.5 bar. De mer avstämda insugsrören kommer dock fortfarande ge en högre fyllnadsgrad så följden blir alltså att du har bättre fyllnadsgrad och mer öppen wg. Du har rimligtvis tjänat några hk.
Men det är knappast nåt du känner även om det bör vara klart mätbart i bänk.
 

moddlaren

Guest
Du har absolut helt rätt och som jag skrev. Det jag vet är att körbarheten utan laddtryck ändrades en hel del till det positiva med trattar.
Och rent logiskt så följer ju detta betendet med igenom registret.

således bör ptb 59 definitivt prova att sätta dit någon typ av fullradie trattar i plenumet.:tummenupp
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tackar för info, skall kolla med en mekanisk firma jag har till granne vad det skulle kosta att få en ring fräst av aluminium, funkar det de så kan det ju vara värt en slant :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Något rör med tratt kan jag inte få in av monterings skäl men en ring med en plansida kan jag få dit med samma bult jag drar fast plenumet med, motorn är orörd förutom kammar och går riktigt bra men mycket vill ha mer därför kommer veven att bytas mot en starkare o lättare Buell vev samt topparna skall portas och få större ventiler i vinter, vad det ger i effekt vet jag inte, laddar för närvarande 0,5 bar och det går öka om så skulle vara.
har väldigt lite turbolagg men saknar ändå vrid från stillastående som jag hoppas på att få och lite rappare med lättare vev
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top