Sveriges säkerhet

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Intressant detta.
Visst har ju värnpliktiga försvunnit och bytts ut mot yrkesfolk.
Jag undrar:
1. hur mycket hemvärnet har minskat i medelålder senaste åren och (förmodligen) ökat i numerär?
2. hur många soldater vi har stadigvarande nu kontra kullarna under värnpliktsåren?
3. hur soldatfärdigheterna skiljer sig mellan nu och då?
4. i händelse av ofred, kan vi då kalla in alla krigsplacerade (i den mån de finns, jag vet faktiskt inte) och utrusta dem?

Dessa frågor känner jag att jag borde veta mer om.

från wikipedia:
År 1985 bildades det marina hemvärnet och då fanns omkring 120 000 frivilliga inom 66 hemvärnsbataljoner, men det dröjde ända fram till 1989 innan kvinnor fick bli hemvärnssoldater (om de först genomgått militär grundutbildning). År 2010 var 15 procent av personalen kvinnor.[6] 1995 skrotades m/96-gevären och ersattes med Automatkarbin 4 och nu började hemvärnet även köpa in egen materiel i stället för att enbart använda arméns avlagda. År 2000 fanns ungefär 70 000 soldater och 60 bataljoner kvar.

Efter försvarsbeslutet 2004 lades driftvärnet ner 2005,[7] och nu hade antalet soldater minskat till cirka 40 000. Detta år blev det även en stor debatt om att hemvärnet skulle byta namn. Resultatet blev "Hemvärnet – nationella skyddsstyrkorna", även om namnet inte ändrades formellt. Nu började även hemvärnsinsatskompanier bildas.

I och med försvarsbeslutet 2009 blev värnplikten vilande och ersattes med en frivillig militär grundutbildning. För att inte förlora rekryteringsgrunden började Hemvärnet år 2010 med en frivillig direktutbildning, kallad grundläggande soldatutbildning – hemvärn (GSU-Hv). Man beslutade också att Hemvärnets numerär skall vara 22 000 och antalet bataljoner ska vara 40 stycken före år 2014. Hemvärnet skall också bli slagkraftigare genom att 17 000 soldater istället för som tidigare cirka 5 000 skall ingå i de mer kvalificerade och rörligare hemvärnsinsatskompanierna. GSU-Hv är numera integrerad i GMU.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan ge dig ett hum om nummer 3 iallafall. 2009-2010 var det ungefär 5000 som gjorde värnplikten (sista kullen) och man är krigsplacerad i 10 år. Så för varje år som går försvinner minst 5000 soldater fram tills det är helt tomt år 2020.

Jag själv har exempelvis gjort värnplikten men är inte längre krigsplacerad.

Det är ju förvisso många som söker till GMU men den är bara 3 månader lång och såvitt jag förstår inte alls någon befattningsutbildning, dvs ingen av de som bara gjort GMU är något annat än kanonmat.
De kan sätta upp tält, putsa kängor och plocka isär en AK5 men inte köra stridsvagn, leda en pluton, eller göra något av det som fd. värnpliktiga gjorde.

Då skall man betänka att de sista årskullarna med beväringar var ganska bantade redan.
Jag gjorde min värnplikt 89-90 och redan året efter drogs det ner på antalet.
jag gick förresten mina 12 månader för att veckan innan Muck få veta att bataljonen lagts ner.
Strax efter att jag kommit hem så ringde de och undrade om jag ville gå med i hemvärnet i stället.
"Varför det?" undrade jag.
"Du får en AK4."
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Svenska försvaret är så misshandlat av olika regeringar så man blir gråtfärdig bara vid tanken.

Visst, med ett bra försvar kanske vi inte kan stå emot ryssen. Däremot kan det bli så kostsamt och krävande att det inte är värt att anfalla.

Bara det här med helikopter för ubåtsjakt att vi inte har några kvar. Det är så jävla dåligt att man tog dom vi hade ur drift innan dom nya var levererade.

Bara hoppas att det blir rejäla satsningar på försvaret nu, men det är nog att hoppas för mycket med psykopat-romson och övriga mp-extremister i regeringen...
Nato skulle också vara välkommet, men det vill inte ens våra politiker låta folket rösta om.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Taximalaj. Körde post mest. Och tvättade bilar. Jag valde den tjänsten för att få lastbilskort, det fick jag såklart inte :hihi

Taskigt. Själv hade jag specialuppdrag. Låg i Eksjö som ju utvecklar ny teknik så min grupp fick åka runt och visa upp vad vi gjorde för utländsk militär.

Och jag kunde fått lastbilskort men orkade inte bry mig :p

Då skall man betänka att de sista årskullarna med beväringar var ganska bantade redan.
Jag gjorde min värnplikt 89-90 och redan året efter drogs det ner på antalet.
jag gick förresten mina 12 månader för att veckan innan Muck få veta att bataljonen lagts ner.
Strax efter att jag kommit hem så ringde de och undrade om jag ville gå med i hemvärnet i stället.
"Varför det?" undrade jag.
"Du får en AK4."

Jo precis, vi var inte så många som var krigsplacerade fram tills i år och och färre blir det för varje år nu i en rasande takt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Taskigt. Själv hade jag specialuppdrag. Låg i Eksjö som ju utvecklar ny teknik så min grupp fick åka runt och visa upp vad vi gjorde för utländsk militär.

Och jag kunde fått lastbilskort men orkade inte bry mig :p

Man borde lyssnat till hjärtat och kört stridsvagn istället. Få körkort, pffft.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Man borde lyssnat till hjärtat och kört stridsvagn istället. Få körkort, pffft.

Stridsvagn är fasen genväg till många saker. Om man har en stridsvagn... vem fasen bryr sig om körkort eller inte? Inte ens polisen hade vågat stoppa en och fråga efter körkort :hihi

Behöver du pengar till husrenovering (eller ännu bättre, något dyrt men långt ifrån investering), men tycker bankernas förslag på 3-6% ränta är för dyrt - med en stridsvagn vid förhandlingsbordet går vilken storbank som helst säkerligen med på 0% ränta, med glädje, man kan säkerligen få rabatt på första miljonen också :D
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Äh vadan vi slog i övertidstaket. Max antal övningsdygn vi förhandlade med ryssen så kom fackombudet in ... Så gick det som det gick. Det var bara packa ihop o fixa en historia så man inte stod med brallorna nere o dra hem,
helvete...
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lustigt att en eventuell undervattensfarkost kan ställa till ett sånt ståhej i Sverige.

Det kommer över 2000 asylsökande i veckan hit varav ca 90%saknar pass/idhandligar
för att visa vem dom är eller varifrån dom kommer? Vem bryr sig.

Det finns uppskattningsvis ca 50000 illegala invandrare i landet som vi uppenbarligen inte
vet var dom finns eller vad dom gör men vi jobbar stenhårt för att de skall få samma rättigheter som en
svensk medborgare.Vem bryr sig

Personligen är jag mer orolig över vad en IS tokstolle kan ställa till med än att en ev okänd ubåt övar
i Svenska vatten:näsblod
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top