Sveriges säkerhet

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu vet jag inte om denna fråga lyfts i sin helhet, men efter ökade incidenter och Rysslands gasledningen, upptrappning mot väst mm. förtjänar den kanske lite uppmärksamhet.

Igår kväll skedde följande
http://www.svt.se/nyheter/forsvarslarm-i-skargarden
Är det utter igen? Eller en avhoppare?

Vid ett angrepp är nog huvudstaden den sista plats jag skulle va bosatt i.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det senaste och vad gäller Stockholms Skärgård har jag inte mycket info om, men man kan ju se på hela situationen utifrån ett större, och mer neutralt, perspektiv.

Ryssland har minst sagt ökat sin militära aktivitet, däribland kränkt ett flertal länders luftrum. Förvånas man över att det också gäller marin närvaro så kan man lägga till "naiv" på sitt CV ;)
Detta gäller inte bara Sverige och grannländerna kring Östersjön utan de är även aktiva österut, de har smygt på hos Japan, Sydkorea och USA också. Ryssarna är och nosar överallt, inkl. digitalt/hacking...

I takt med detta så har och är NATO's närvaro och aktiviteter i vårt närområdet (främst Östersjön och de baltiska länderna) fler och större än någonsin. USA har nyligen ökat på sina lager i Norge, NATO förstärker sin närvaro i Polen och Baltikum.

Så vad vi har är två sidor som provocerar varandra. Jag ser inget fel i att, även med neutralt/opartiskt synsätt, anse att det är Putin och Ryssland som gjort fel, de var inte bara först med att börja provocera, de har även tagit sig störst friheter och agerat aggressivt.
Men det är klart (och lätt för Putin) att ur ryskt perspektiv peka på allt "offensivt" NATO m.fl. gör "mot ryssland" (medan man mer neutralt, anser det vara att aktivt försvara sig/förbereda sitt försvar)...



Om man tillåts gå in på diskussionen om Sverige bör gå med i NATO eller inte så är det ju klart att Ryssland ser det som en provokation, många påpekar detta, men det gör ryssarna med allt, oavsett vad det handlar om, de letar efter ursäkter att få känna sig provocerade och anse sig rätt till att agera offensivt.
Fördelarna att gå med NATO däremot är ju att de består av demokratiska medlemmar med en gemensam värdegrund som stämmer överens med vår egna. Sverige (och Finland) har redan ett djupt samarbete med NATO, så varför inte löpa linan ut? Att hålla sig "neutral" har sina kostnader det också, och Rysslands värderingar är ju några vi ALDRIG kommer luta oss åt ändå.







Avslutar med att sprida lite glädjande information och snygga animeringar mitt i all denna dysterhet :)

https://www.youtube.com/watch?v=NbuUW9i-mHs
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vår neutralitet har de senaste 80åren bestått av att liera oss med den vi bedömer som starkaste kortet
Lite kategoriskt sådär lättvindigt utslängt men jag tror ni fattar.

Å andra sidan, vad som var upprinnelsen till Putins agerande mot Ukraina, det kan nog inte helt falla tillbaka på honom själv. Inte sant?

Det är säkert jättebra i många meningar att va Nato ansluta men det räcker nog inte med att räkna med hjälp sådär på stört. Det är nog helt fel väg att gå, att som idag ha skurit ner på vårt egna.

Läste häromvåren en svensk bok vid namn Midvintermörker.. En slags modern operation Gabro. Den är skriven innan Rysslands senare aggressioner men fångar dem på pricken i princip. Klart läsvärd.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lugn bara, våra framsynta politiker har allt under kontroll sedan lång tid tillbaka, dom har sett till att styra landet dithän att ett militärt övertagande närmast kan ses som att sitta med Svarte-Petter på hand i kortspel.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Intressant detta.
Visst har ju värnpliktiga försvunnit och bytts ut mot yrkesfolk.
Jag undrar:
1. hur mycket hemvärnet har minskat i medelålder senaste åren och (förmodligen) ökat i numerär?
2. hur många soldater vi har stadigvarande nu kontra kullarna under värnpliktsåren?
3. hur soldatfärdigheterna skiljer sig mellan nu och då?
4. i händelse av ofred, kan vi då kalla in alla krigsplacerade (i den mån de finns, jag vet faktiskt inte) och utrusta dem?

Dessa frågor känner jag att jag borde veta mer om.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Personligen hade jag välkomnat ett ryskt övertagande av Sverige. Aldrig att jag hade riskerat min hälsa för att försvara "oss" mot ryssen. Det kan bara bli bättre.

Mycket hellre Putin som ledare för Sverige än Löfvén med Mp. :banana
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Personligen hade jag välkomnat ett ryskt övertagande av Sverige. Aldrig att jag hade riskerat min hälsa för att försvara "oss" mot ryssen. Det kan bara bli bättre.

Mycket hellre Putin som ledare för Sverige än Löfvén med Mp. :banana

Nu skulle jag knappast välkomna en ryss ockupation. Men däremot ser jag knappast att Ryssland skulle vara ett allvarligt hot mot vår fred.

Ett betydligt värre hot finns inifrån Sverige samt västerut.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nu skulle jag knappast välkomna en ryss ockupation. Men däremot ser jag knappast att Ryssland skulle vara ett allvarligt hot mot vår fred.

Ett betydligt värre hot finns inifrån Sverige samt västerut.

Allt är bättre än det som formas nu och har formats ett tag. Det blir Sveriges undergång. Visst, folk börjar tröttna men det kommer ta decennier för att få ordning på detta om det ens går. Putin må vara en galning men han får saker gjorda i alla fall. Sen får man ta det därifrån vad det nu innebär.

Folkomröstning om att införlivas i Ryssland?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Allt är bättre än det som formas nu och har formats ett tag. Det blir Sveriges undergång. Visst, folk börjar tröttna men det kommer ta decennier för att få ordning på detta om det ens går. Putin må vara en galning men han får saker gjorda i alla fall. Sen får man ta det därifrån vad det nu innebär.

Folkomröstning om att införlivas i Ryssland?

Putin är inte så mycket för folkomröstningar....
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Intressant detta.
Visst har ju värnpliktiga försvunnit och bytts ut mot yrkesfolk.
Jag undrar:
1. hur mycket hemvärnet har minskat i medelålder senaste åren och (förmodligen) ökat i numerär?
2. hur många soldater vi har stadigvarande nu kontra kullarna under värnpliktsåren?
3. hur soldatfärdigheterna skiljer sig mellan nu och då?
4. i händelse av ofred, kan vi då kalla in alla krigsplacerade (i den mån de finns, jag vet faktiskt inte) och utrusta dem?

Dessa frågor känner jag att jag borde veta mer om.

Jag kan ge dig ett hum om nummer 3 iallafall. 2009-2010 var det ungefär 5000 som gjorde värnplikten (sista kullen) och man är krigsplacerad i 10 år. Så för varje år som går försvinner minst 5000 soldater fram tills det är helt tomt år 2020.

Jag själv har exempelvis gjort värnplikten men är inte längre krigsplacerad.

Det är ju förvisso många som söker till GMU men den är bara 3 månader lång och såvitt jag förstår inte alls någon befattningsutbildning, dvs ingen av de som bara gjort GMU är något annat än kanonmat.
De kan sätta upp tält, putsa kängor och plocka isär en AK5 men inte köra stridsvagn, leda en pluton, eller göra något av det som fd. värnpliktiga gjorde.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kan ge dig ett hum om nummer 3 iallafall. 2009-2010 var det ungefär 5000 som gjorde värnplikten (sista kullen) och man är krigsplacerad i 10 år. Så för varje år som går försvinner minst 5000 soldater fram tills det är helt tomt år 2020.

Jag själv har exempelvis gjort värnplikten men är inte längre krigsplacerad.

Det är ju förvisso många som söker till GMU men den är bara 3 månader lång och såvitt jag förstår inte alls någon befattningsutbildning, dvs ingen av de som bara gjort GMU är något annat än kanonmat.
De kan sätta upp tält, putsa kängor och plocka isär en AK5 men inte köra stridsvagn, leda en pluton, eller göra något av det som fd. värnpliktiga gjorde.

Gmu räknas ju inte som att vara soldat, det är ju ungefär samma som man gjorde under värnpliktsutbildningen innan befattningsutbildningen tog vid. Jag menar såklart de kvarvarande/tidvis tjänstgörande anställda soldaterna.
Sedan skall man minnas att all värnplikt inte var värdefull. För min egen del var själva befattningsutbildningen och påföljande tjänstgöring sju bortkastade månader som varken jag eller staten har haft någon som helst nytta av.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Intressant detta.
Visst har ju värnpliktiga försvunnit och bytts ut mot yrkesfolk.
Jag undrar:
1. hur mycket hemvärnet har minskat i medelålder senaste åren och (förmodligen) ökat i numerär?
2. hur många soldater vi har stadigvarande nu kontra kullarna under värnpliktsåren?
3. hur soldatfärdigheterna skiljer sig mellan nu och då?
4. i händelse av ofred, kan vi då kalla in alla krigsplacerade (i den mån de finns, jag vet faktiskt inte) och utrusta dem?

Dessa frågor känner jag att jag borde veta mer om.

Svar/gissning på fråga 2: Jag tror HV har vakanta platser på mellan 10-20% beroende på vart i landet och vilka tjänster. Men inget jag är säker på.

Jag tror inte HV har ökat i mantal de senaste 10-15 åren. Snarare minskat. Drar man ned på försvaret så syns det på alla delar.

3: Jag tror de var i någon artikel om Svenska och finska försvaret på DN eller SvD (googla om man vill) En finsk officer kommenterade frågan att kvaliteten på de svenska yrkes soldaterna är bättre än de finska värnpliktiga. De är bättre tränade för de har tränat mera än de 9 månderna man gjorde värnplikten för i tiden.

Jag tycker det låter som en vettig teori. Men vad hjälper det att vi har duktiga soldater när dom är för få och saknar utrustning.

Jag hoppas dom hittar den där ubåten alternativt deras besättning. Bättre väckarklocka än det här kan man inte få. Fast jag tror inte någon politiker kommer reagera särskilt kraftigt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Gmu räknas ju inte som att vara soldat, det är ju ungefär samma som man gjorde under värnpliktsutbildningen innan befattningsutbildningen tog vid. Jag menar såklart de kvarvarande/tidvis tjänstgörande anställda soldaterna.
Sedan skall man minnas att all värnplikt inte var värdefull. För min egen del var själva befattningsutbildningen och påföljande tjänstgöring sju bortkastade månader som varken jag eller staten har haft någon som helst nytta av.

Ja den GMU de gör idag är nog väldigt likt den gröntjänst man själv gjorde första tiden som värnpliktig. Vet dock inte hur många som fortsätter och tjänstgör som soldater efter den och som du påpekar gör med största sannolikhet inte GMU deltagarna någon skillnad om vi hamnar i krig.

Nej det är klart att vissa personers värnplikt kunde kvittat. Men förhoppningsvis kunde de allra flesta iaf följa order och skjuta med pickadollen efter sina månader där.

Vad gjorde du för tjänst?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja den GMU de gör idag är nog väldigt likt den gröntjänst man själv gjorde första tiden som värnpliktig. Vet dock inte hur många som fortsätter och tjänstgör som soldater efter den och som du påpekar gör med största sannolikhet inte GMU deltagarna någon skillnad om vi hamnar i krig.

Nej det är klart att vissa personers värnplikt kunde kvittat. Men förhoppningsvis kunde de allra flesta iaf följa order och skjuta med pickadollen efter sina månader där.

Vad gjorde du för tjänst?

Taximalaj. Körde post mest. Och tvättade bilar. Jag valde den tjänsten för att få lastbilskort, det fick jag såklart inte :hihi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Добрый вечер!

Anyhow. Den rådande situationen verkar fortgå.

Lek med tanken miniubåt. Specialförband. Säkra luftlandsättning, eller egen spaningsutrustning. Mohaha, nu hade jag vilja se hur hjärnkontoret snurrar hos Regeringen
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top