Lära ut mekkunskaper

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Halloj!

Min väns tonårs son har fått en MX, men ingen i familjen kan meka.... Finns det någon snäll själ som skulle kunna tänka sig lära honom mekandets grunder?
Dom bor på landet utanför Domsten.

Tack på förhand!
Åsa :hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mekandets grunder är väl:
Var inte rädd för att skruva isär saker.
Får du delar över när du skruvar ihop får du skruva isär och skruva ihop rätt igen.
Dra inte åt saker varesig för löst eller för hårt, båda ger en faslig massa merjobb.

:hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mekandets grunder är väl:
Var inte rädd för att skruva isär saker.
Får du delar över när du skruvar ihop får du skruva isär och skruva ihop rätt igen.
Dra inte åt saker varesig för löst eller för hårt, båda ger en faslig massa merjobb.

:hihi
Du glömde grundreglernas grundregel, if it ain't broken, don't fix it :fakta

Annars är det bara att ta det lugnt, vara metodisk, tänka efter och inte skruva på allt besinningslöst om något strular, sån felsökning brukar bara vara traumatisk.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
De jag inte kan googlar jag eller tar mig en titt på youtube.
Oftast finns där hur mycket tips och guidning som helst!:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Går det att laga med silvertejp, najtråd och/eller kemisk metall så är det inte trasigt!" ;)


Jag är rätt usel på att skruva, har liksom inte intresset. Men sanningen finns ovan. Våga skruva isär, var noga med att kolla hur allt sitter, blir det delar över när man satt ihop det så har man gjort fel, haha...

Efter det brukar/brukade jag försöka googla fram skisser eller beskrivningar på det aktuella momentet för att veta ungefär vad som förväntas. Att öppna saker som sitter med fjädrar på insidan kan bli onödigt jobbigt om knepet är att hålla emot lite när man lossar sista skruven osv.. Men det går aldrig att "lära ut" för det är olika på alla modeller och ändras över åren osv.
Ordentliga verktyg (inkl. momentnycklar) och ordentliga manualer hjälper mkt om man inte har "känsla" för det.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
"If it aint broken, don't fix it".. Jovars, den lärde jag mig för en månad sen. 6 år sedan jag tog MC-kort och började småpilla…

Du glömde grundreglernas grundregel, if it ain't broken, don't fix it :fakta

Annars är det bara att ta det lugnt, vara metodisk, tänka efter och inte skruva på allt besinningslöst om något strular, sån felsökning brukar bara vara traumatisk.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är man helt grön och inte har nån tidigare mekerfarenhet så kan det vara svårt. Är ju inte alla som är födda med ett spärrskaft uppkört i röven...

Hjälp med hur man gör en grundlig service kan ju vara bra för att komma igång.
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Jag är själv rätt färsk men har gjort som nämt ovan, våga skruva isär det och var noga med att komma ihåg hur det ska sitta.
Har man någon anlag för att skruva är det bra - kan tex vara bra att kunna serva en helt vanlig cykel, skruva isär förstå hur saker fungerar innan man hoppar på säg en MC, min åsikt bara!

Detta forum och youtube har hjälpt mig en hel del, så från att kunna 0 har jag lärt mig det mesta hur det fungerar och vad som gör vad genom att läsa en hel del och kolla film på det sen skruvar isär och skruvat ihop av ren nyfikenhet med manualer brevid mig.

Kort:
Läs på forum, här och andra modellspecifika forum
Kolla filmer, hitta nån som mekar på youtube som förklarar bra (finns massor)
Fråga nån som kan visa (detta gör du ju nu)

Kan man inte alls eller inte vill lära sig, lämna in på verkstad och betala :|
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"If it aint broken, don't fix it".. Nämndes ovan.

Funkar bra på tex en brödkniv, men inte så bra på motorcyklar, i synnerhet inte geggmoppar. Där ju merparten av den nödvändiga servicen är just förebyggande underhåll.

Hoppas TS får napp. Annars så håller jag med om YT och servicemanualen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top