KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ja då slipper du risken att det går för tyst ivf. Gasa inte för mycket i hamnen då kommer fiskmåsarna att falla ur skyn....

Hahaha tack för tipset Boris! :D

Har du någon idé om hur man ska börja med bestyckningen av förgasaren? Hur mycket ska man börja med att öka?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Biggun har jag kört och det är i särklass de högsta ljud en ljuddämpare kan kräka ur,,jag tror snarare det är en ljudförstärkare:4skrika

Bestyckningen går du upp 10% i både låg och högfart så kolla nuvarande bestyckning och lägg på 10% köp några extra +- 10% hf munstycken. Jag minst inte om jag redan frågat om du har oringsmodd på accpumpen,,,om inte så gör oringsmodd så du får en kraftigare accpumpsstråle.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fy fan, obja som tyckte min ER6 lät högt med Leovinceslipon...

Tack för tipsen om bestyckningen, ska köpa på mig ett gäng munstycken. Ska man pilla nåt på blandskruvarna? Har lite dålig kol på förgasarskruvning, ska läsa på lite i handboken.

Har kikat på acc-pumpen på min förgasare. Förgasarn är ju av äldre typ så ser inte riktigt ut som på guiderna och bilderna jag hittat på nätet till tex 525 och 625. Satte dock en O-ring där jag trodde den skulle sitta och då förbinda gasspjället och pumparmen? Membranet till pumpen känns inte så flexibelt som det borde göra, funderar på om det hårdnat med åren. Det är inte sprucket eller sprött dock. Pumparmen rör sig fint med gasspjället men det rör sig verkligen inte mycket, pumpaxeln rör sig kanske 3-5 mm. Det är inget glapp mellan gasspjället och pumparmen i början, däremot så slutar pumpen följa med gasspjället efter kanske halvgas. Skitsvårt att beskriva, får försöka filma hur de rör sig när jag kommer hem igen om 3.5 veckor
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fy fan, obja som tyckte min ER6 lät högt med Leovinceslipon...

Tack för tipsen om bestyckningen, ska köpa på mig ett gäng munstycken. Ska man pilla nåt på blandskruvarna? Har lite dålig kol på förgasarskruvning, ska läsa på lite i handboken.

Har kikat på acc-pumpen på min förgasare. Förgasarn är ju av äldre typ så ser inte riktigt ut som på guiderna och bilderna jag hittat på nätet till tex 525 och 625. Satte dock en O-ring där jag trodde den skulle sitta och då förbinda gasspjället och pumparmen? Membranet till pumpen känns inte så flexibelt som det borde göra, funderar på om det hårdnat med åren. Det är inte sprucket eller sprött dock. Pumparmen rör sig fint med gasspjället men det rör sig verkligen inte mycket, pumpaxeln rör sig kanske 3-5 mm. Det är inget glapp mellan gasspjället och pumparmen i början, däremot så slutar pumpen följa med gasspjället efter kanske halvgas. Skitsvårt att beskriva, får försöka filma hur de rör sig när jag kommer hem igen om 3.5 veckor

Det låter helt rätt med accpumpen . Innan du mont gasaren i hojen kan du testa accpumpen genom att kolla hur stark stråle den ger in mot toppen. Accpumpmunstycket är vridbart och det viktigt den är vriden rakt in mot insug topp. Man vrider munstycket med näbbtång bara.

Jag skulle rek kränga på två starka oringar runt pumparmen. Justerskruven som bestämmer slaglängden på pumparmen ska ställas så armen slår längsta möjliga. Finns dem som najar ihop pumparmen med ståltråd också men de kan vrida upp sig och ge glapp efter ett tag. Oringarna bör vara så starka att när man gasar snabbt så ska pumparmen följa gasutslaget stumt. Har man orfarande problem med stupning vid snabba gaspåslag kan det vara skit i accpumpmunstycket. Men i vissa fall kan man få sätta in större accpumpsmunstycke.

Blandskruven utg man från 1 varv ut och justerar in med fullt varm motor
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har gått igenom min manual nu och läst på isär och ihopplock av förgasaren. Jag kan inte hitta att jag har någon justerskruv till acc-pumpen? Har sett de på guiderns på nätet men Som sagt så är den av äldre typ. Ska ta och gta isär och göra rent allt när jag kommer hem, lägga allt i k-sprit o blåsa rent.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Se där ja, finns det någon mod att göra på min förgasare annat än den jag gjort?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag satte in hondas accpump membran, vilket leder till 1-1,5sek acc-sprut. Det är omtvistat om det är bra för motorn med mindre sprut, men den svarar helt klart snabbare. 178 i huvudmunstycke och 45 i lågfart (tror jag)..

på det har jag en justerbar luft/bränsle-skruv, så man slipper skruvmejsel. Snabbt och enkelt att ställa in.

Jag har labbat med ovan och två olika nålar från JD-jetting.
Efter många timmar har jag gått från en hoj som dör på gasen till en hoj som gasreser utan tvekan. Är väl inte 100% färdig, men det är vad jag gjort och det har gjort mkt.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag satte in hondas accpump membran, vilket leder till 1-1,5sek acc-sprut. Det är omtvistat om det är bra för motorn med mindre sprut, men den svarar helt klart snabbare. 178 i huvudmunstycke och 45 i lågfart (tror jag)..

på det har jag en justerbar luft/bränsle-skruv, så man slipper skruvmejsel. Snabbt och enkelt att ställa in.

Jag har labbat med ovan och två olika nålar från JD-jetting.
Efter många timmar har jag gått från en hoj som dör på gasen till en hoj som gasreser utan tvekan. Är väl inte 100% färdig, men det är vad jag gjort och det har gjort mkt.

Luft/bränsleskruven behöver man väl egentligen bara ställa in en gång? Vad är det för nålar du labbat med, i manualen står det att jag har OBDTM-nål. Vad för andra nålar kan man laborera med och vad gör dessa för skillnad?

Usch fan ja tkr de e så jäkla svårt o ställa in förgasare, gjorde det lite grann på moppen en gång i tiden o den gick aldrig bra efter det..... :huvet

Jag förstår inte vad du har gjort för mod så lite svårt att veta...
Är det dessa två du satt oring på?View attachment 413083

Precis! Där är det jag satt en O-ring, men tycker som sagt inte att pumparmen rör sig speciellt mycket. Misstänker att gummit i membranet hårdnat och gjort att det inte flexar så mycket längre.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp en utvändig justerskruv till blandskruven för den skruvar man på xxx antal ggr innan man är nöjd och sedan kan man justera ber på tempratur för dagen om du vill få riktigt fin gång varje dag. Blandskruven påverkar gassvaret enormt inte bara tomgången så den ska man lägga ner mycket tid på att ställa in. Jd jettingnålen eller dynojet nål behöver du nog inte köpa för i de flesta fall får man till bestyckningen rätt ok med org nål. De funkar visserligen bra men priset är för dyrt tycker jag.

Bästa metoden att bestycka in själv är att köpa en Bredbands lambdamätare och bestycka efter den. Då behöver du inte gissa dig till bestyckningen. En sådan kostar ca 1500kr från Ebay men då kan du ha den till alla hojar resten av livet.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Köp en utvändig justerskruv till blandskruven för den skruvar man på xxx antal ggr innan man är nöjd och sedan kan man justera ber på tempratur för dagen om du vill få riktigt fin gång varje dag. Blandskruven påverkar gassvaret enormt inte bara tomgången så den ska man lägga ner mycket tid på att ställa in. Jd jettingnålen eller dynojet nål behöver du nog inte köpa för i de flesta fall får man till bestyckningen rätt ok med org nål. De funkar visserligen bra men priset är för dyrt tycker jag.

Bästa metoden att bestycka in själv är att köpa en Bredbands lambdamätare och bestycka efter den. Då behöver du inte gissa dig till bestyckningen. En sådan kostar ca 1500kr från Ebay men då kan du ha den till alla hojar resten av livet.

Ok, får köpa mig en utvändig justerskruv. Det borde dom ha på braigasen där jag ska betälla munstyckena?

Hmm får fundera på det där med bredbandslambda. Ska se om jag känner någon inärheten som är duktg på att bestycka och kan hjälpa mig att ställa in.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kollade på Ebay lite, spelar det någon roll om man köper en märkeslös justerskruv för 100 kr från China eller Ex R&D, Moose racing etc för 2-300 kr?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det spelar roll vilken man väljer. Personligen så kör jag med extern justering bara när jag nybestyckar för att därefter byta till original. Vibrationerna från den långa och tunga aluminiumskruven glappar upp gängorna.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jo antar att det är precisionen man betalar för. Det får bli en av de dyrare märkesgrejerna. Tänkte köpa en sån med flexibel justeringsarm som på tomgångsskruven.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo antar att det är precisionen man betalar för. Det får bli en av de dyrare märkesgrejerna. Tänkte köpa en sån med flexibel justeringsarm som på tomgångsskruven.

Bra att du köper en dyrare skruv för jag har testat en chinaskruv och den va så trubbig att den blev så känslig.

När det väl blir dags för körning guidar jag/vi dig fram hur man lär sig bestycka förgasare så bra det nu går utan lambda, men det är väldigt svårt att lära sig hur en motor beter sig vid snål resp fet gång jag gissar fortfarande fel ibland på fet resp snål gång utan lambda och jag har best förgasare sedan 1984! Med lambdamätare kan vilken som helst bestycka in en fugge bara man lär sig vilka munstycken som påverkar vad i registret. Braigasen har en bra beskrivning på de olika systemen i en förgasare, memorera den sidan innan du börjar bestycka o köra.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Bra att du köper en dyrare skruv för jag har testat en chinaskruv och den va så trubbig att den blev så känslig.

När det väl blir dags för körning guidar jag/vi dig fram hur man lär sig bestycka förgasare så bra det nu går utan lambda, men det är väldigt svårt att lära sig hur en motor beter sig vid snål resp fet gång jag gissar fortfarande fel ibland på fet resp snål gång utan lambda och jag har best förgasare sedan 1984! Med lambdamätare kan vilken som helst bestycka in en fugge bara man lär sig vilka munstycken som påverkar vad i registret. Braigasen har en bra beskrivning på de olika systemen i en förgasare, memorera den sidan innan du börjar bestycka o köra.

Ska man ta och leta upp en bra skruv på ebay eller handla en hos Braigasen? Dom lär ju ha bra grejer.

Det ska onekligen bli lärorikt det här. Ska ta och memorera den där sidan som du säger. Ska börja med att få igång motorn dock ;) skönt att man har o göra med folk som är kunniga och gjort det här länge!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hot cams stage 1 (gamla stage 2) kamaxel beställd! Nu ska förhoppningsvis allt till motorn vara påväg hemåt, förutom förgasardelarna då. Ringde och pratade med Johan på Bra i Gasen och småpratade lite med han, blir till att beställa Keihinmunstycken till HF och LF där samt justerbart bränsle/luft munstycke.

Vad tror ni om ACC-pumpens membran, är det troligt att gummit blivit hårt med åren eller är det att kasta pengar i sjön att köpa ett nytt när det gamla inte är sprött eller har några synliga sprickor?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lågfart så behöver du 45 och 48 att prova med. Högfart beror på nål väldigt mycket. En D nål behöver +200 medan en E skall ha 165-175.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top