KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man måste kolla frigången mellan kolv och ventiler med kammar som lyfter högre samt har mera durration på alla hojar och bilar/flygplan/ubåtar. Hotcams gamla steg 1 gick utan att slipa ner fickorna på org kolv samt wiseco om jag mins rätt men Hotcams steg II slog i.

Man kan absolut inte lita på kolvtillverkarna eller kamtillverkarna för hotcams påstog både KTMs och Honda Hotcams steg II skulle gå fria men bägge tog i!!!!

Man behöver bara hänga dit kedjan utan låsning och sträckaren.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok. Jag kör 97mm 12,5:1
Good luck!

Körde inte du med stanardboor? Whyy?

Man måste kolla frigången mellan kolv och ventiler med kammar som lyfter högre samt har mera durration på alla hojar och bilar/flygplan/ubåtar. Hotcams gamla steg 1 gick utan att slipa ner fickorna på org kolv samt wiseco om jag mins rätt men Hotcams steg II slog i.

Man kan absolut inte lita på kolvtillverkarna eller kamtillverkarna för hotcams påstog både KTMs och Honda Hotcams steg II skulle gå fria men bägge tog i!!!!

Man behöver bara hänga dit kedjan utan låsning och sträckaren.

Ok, får ta ich kontrollera detta. Men bäst torde ju vara att köpa en sån CP kolv då som kanske har bättre chans att ha tillräcklig frigång. Innan jag börjar oroa mig för detta måste jag försöka känna axialspelet i veven :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag satt just in en cp kolv med hotcams II på en Yamaha wr 450/480 och när jag mätte med modellera va det 3mm frigång till alla ventiler.
Jag har tyvärr för dåligt minne om Wiseco kolvarna klarar Hotcams II på ktm men det är mycket möjligt.Annars finns wössner och JE kolvar som är billigare och de kan lika gärna klara djupet.

Jag skulle uppskatta risken för tight frigång med Wiseco till 10% så mest troligt slipper man slipa men det måste såklart kollas. Cp kolv är nog bara 5%
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag satt just in en cp kolv med hotcams II på en Yamaha wr 450/480 och när jag mätte med modellera va det 3mm frigång till alla ventiler.
Jag har tyvärr för dåligt minne om Wiseco kolvarna klarar Hotcams II på ktm men det är mycket möjligt.Annars finns wössner och JE kolvar som är billigare och de kan lika gärna klara djupet.

Jag skulle uppskatta risken för tight frigång med Wiseco till 10% så mest troligt slipper man slipa men det måste såklart kollas. Cp kolv är nog bara 5%

Fick svar från Thumper idag att dom hade CP 12,5:1 kolvar för $225, tyckte det var ett helt ok pris. De har ju även en större vattenpumpsimpeller man kan smäcka på för att få bättre flöde genom kylarna, kostar $116, värt det?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Orig hastighetsmätare?

Någon som vet om detta är original hastighetsmätare?

DSC_0578.jpg

Såhär ser hojen ut för närvarande

DSC_0577.jpg
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kanske inte skrev det i tråden men har tidigare skrivit att jag tyckte det lät svårt att kontrollera med skjutmått. Då får jag helt enkelt gå på det som verkstan sagt att dom ställt eftersom jag inte hár någon indikatorklocka
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror ebay cp kolvsats med botten o toppackning blir billigare, det är mycket bra kvalle på deras packningar.

http://www.ebay.com/itm/CP-Carrillo...Parts_Accessories&hash=item4d099c7188&vxp=mtr

Den här axialmätningen med att försöka flytta veven axiellt kan vara omöjlig för i många fall sitter vevtappen på svänghjulssidan fast för hårt i inre lagerbanan (helt normalt) så veven inte kan röra sig axiellt vid mätning med ihopskruvad motor. En uppvärmning av hela motorn i ugn skulle kunna hjälpa men då få man skynda sig mäta innan den kallnar.
Om tappen sitter hårt i svänghjulssidans lager är helt ok för rörelsen som blir vid olika varvtal åker in/ut i svänghjulssidans inre ramlagerbana som sitter helt löst axiellt i lagret.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kanske inte skrev det i tråden men har tidigare skrivit att jag tyckte det lät svårt att kontrollera med skjutmått. Då får jag helt enkelt gå på det som verkstan sagt att dom ställt eftersom jag inte hár någon indikatorklocka

Har verkstaden monterat alla lager, dragit ihop motorn och kontrollmätt så behöver du ju inte göra det men har du haft isär det efter och tex bytt blockpackningen eller dyl så skall det mätas igen. Och nej givetvis mäter du inte med skjutmått utan med indikatorklocka såhär:cwb90.jpg.

Spelet i ramlagerna är det enskilt viktigaste för att få en KTM motor att hålla och en indikatorklocka kostar 200kr på biltema...
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag tror ebay cp kolvsats med botten o toppackning blir billigare, det är mycket bra kvalle på deras packningar.

http://www.ebay.com/itm/CP-Carrillo...Parts_Accessories&hash=item4d099c7188&vxp=mtr

Den här axialmätningen med att försöka flytta veven axiellt kan vara omöjlig för i många fall sitter vevtappen på svänghjulssidan fast för hårt i inre lagerbanan (helt normalt) så veven inte kan röra sig axiellt vid mätning med ihopskruvad motor. En uppvärmning av hela motorn i ugn skulle kunna hjälpa men då få man skynda sig mäta innan den kallnar.
Om tappen sitter hårt i svänghjulssidans lager är helt ok för rörelsen som blir vid olika varvtal åker in/ut i svänghjulssidans inre ramlagerbana som sitter helt löst axiellt i lagret.

Jag har redan en ny block och toppackning liggandes så känns lite onödigt att köpa ett kit där det ingår kanske. Ska invänta svar från Thumper och se hur mkt de skulle ta för frakten till Sverige så får ja se hur jag gör, den dom hade var ju dessutom 12,5:1 och inte 12:1 som den du länkade.

Har verkstaden monterat alla lager, dragit ihop motorn och kontrollmätt så behöver du ju inte göra det men har du haft isär det efter och tex bytt blockpackningen eller dyl så skall det mätas igen. Och nej givetvis mäter du inte med skjutmått utan med indikatorklocka såhär:View attachment 412424.

Spelet i ramlagerna är det enskilt viktigaste för att få en KTM motor att hålla och en indikatorklocka kostar 200kr på biltema...

Jag skickade med gamla blockpackningen när jag lämnade grejerna till dom för byte av stake och kontroll av vev. Menar du att man måste mäta om ifall jag sen tar isär och sätter dit en ny packning?

Jag gjorde såhär idag när jag försökte kontrollmäta. Jag knackade med en plasthammare på frihjulssidan av motorn så att vevaxeln rörde sig så långt åt vänster som möjligt. Sedan mätte jag med ett bladmått avståndet mellan drivhjulet för balansaxeln (på vevaxeln) och blocket, det var 0,10 mm. Jag knackade sedan vevaxeln så långt jag kunde åt höger och fick då 0,35 mm. Är inte axialspelet då satt till 0,25 mm eller mäter jag fel?
Jag ska ringa firman imorgon och fråga vad dom satte för spel och eventuellt åka ner med motorn till dom igen så dom får visa mig hur dom mäter axialspelet och då visa vad dom får det till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skickade med gamla blockpackningen när jag lämnade grejerna till dom för byte av stake och kontroll av vev. Menar du att man måste mäta om ifall jag sen tar isär och sätter dit en ny packning?

Jag gjorde såhär idag när jag försökte kontrollmäta. Jag knackade med en plasthammare på frihjulssidan av motorn så att vevaxeln rörde sig så långt åt vänster som möjligt. Sedan mätte jag med ett bladmått avståndet mellan drivhjulet för balansaxeln (på vevaxeln) och blocket, det var 0,10 mm. Jag knackade sedan vevaxeln så långt jag kunde åt höger och fick då 0,35 mm. Är inte axialspelet då satt till 0,25 mm eller mäter jag fel?
Jag ska ringa firman imorgon och fråga vad dom satte för spel och eventuellt åka ner med motorn till dom igen så dom får visa mig hur dom mäter axialspelet och då visa vad dom får det till.

Byter du blockpackning så ändrar du ju avståndet mellan blockhalvorna och då måste du ju givetvis mäta igen. Helt plötsligt så har KTM bytt leverantör av blockpackningar och de nya är 0,10mm tunnare när de sitter monterade och vips har du helt fel spel i ditt lager och det rasar. Ganska onödigt va?

Nej det är inte rimligt att mäta med bladmått.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Byter du blockpackning så ändrar du ju avståndet mellan blockhalvorna och då måste du ju givetvis mäta igen. Helt plötsligt så har KTM bytt leverantör av blockpackningar och de nya är 0,10mm tunnare när de sitter monterade och vips har du helt fel spel i ditt lager och det rasar. Ganska onödigt va?

Nej det är inte rimligt att mäta med bladmått.

Ok, får ta och åka ner med motorn imorgon till firman och be dom kolla axialspelet igen då :huvet
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Var nere på firman idag och kontrollerade axialspelet, omkring 0,35 mm var det satt till vilket torde fungera :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var nere på firman idag och kontrollerade axialspelet, omkring 0,35 mm var det satt till vilket torde fungera :tummenupp

0,35 är på gränsen till tight men jag tror och hoppas det duger. 0,40-0,50 är ju det mått man på senare tid kommit fram till vara säkrast.

Vi får se om Boris dömer ut måttet totalt :rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
0,35 är på gränsen till tight men jag tror och hoppas det duger. 0,40-0,50 är ju det mått man på senare tid kommit fram till vara säkrast.

Vi får se om Boris dömer ut måttet totalt :rolleyes:

Jag rekommenderar 7 halvkvartingars skålpund och ett synmått annars rasar det direckt....:banana

Skönt att veta vad spelet var och inte bara gissa. :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Skulle du säga att 0.35 är ok Boris? Han sa på firman att vanligaste orsaken med ramlagerras på dessa motorer är för lång tid på slangen vilket ger dålig/ingen smörjning till ramlagrena. Nu har jag tagit av och på kopplingskåpan så många gånger så får nog beställa en ny packning tills när jag kommer hem igen och ska börja sätta dit kamkedja, topp o kolv :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top