KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Skaffade mig för några dagar sedan en KTM 520 EXC från 2001 som en god vän till mig köpt för några år sedan, kört lite grann på ön där hemma och sedan under ett oljebyte lyckats dra sönder gängorna till en av pluggarna. Hans lösning på problemet blev att skruva isär HELA hojen i molekyler, köpa en bättre begagnad 525-motor utan cylinder och topp och sen tappade han nog motivationen för det var två år sedan :dummer

Detta är mitt första projekt och min första projekttråd så ni får ursäkta om inläggen inte alltid blir rätt eller om jag ställer idiotiska frågor :)

Jag fick den billigt iaf, på bilden ser ni beviset att man kan få in en hel hoj i bagaget på en Saab 9-3
DSC_0495.jpg! :D

Några dagar nu efter att jag kommit i ordning i garaget så upptäckte jag att det saknas en hel låda med skruvar till ramen. Har tex ingen svingaxel eller bultar till bakram eller dämpare så kan inte börja göra nånting med den delen än :huvet

Blev glatt till att börja med motorn
DSC_0508.jpg

Hittade efter inte alltför lång stund några betydande skador.....

DSC_0498.jpgDSC_0497.jpg

Ser ut som kamkedjeras va? Inte så konstigt att det inte följde med nån cylle och topp...
 

Bifogat

  • DSC_0500.jpg
    DSC_0500.jpg
    771.7 KB · Visningar: 426
  • DSC_0505.jpg
    DSC_0505.jpg
    720.1 KB · Visningar: 509
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Detta skall följas!

Din motor verkar vara i sämre skick än min var när jag började, men desto skönare känsla när du e klar.

Många grejer kan du försöka hitta begagnat, annars blir det väldigt dyrt. Sådant som inte behöver vara i toppskick kan du spara in en hel del på. Dock skall ju slitdelar till motorn vara nya.

Kör hårt!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tackar!

haha jo motorn är det ett gäng pajasar som varit på :dummer de mest uppenbara fel jag hittat hittills är att balansaxeln satt två kugg fel mot vevaxeln och tog därför i vevstaken när man roterade vevaxeln... Sen har dom även tvingat i fästplatten till oljepumpen vilket gjort att låssprinten gjort märken i fästplattan (syns på miniatyrbilden) vilket gjort att axeln nyper om fästplattan och kan därför inte rotera.... Dom har inte använt gänglåsning heller, allt sitter med blåsilikon. Det roliga är att enligt han jag köpte den av så är det en firma som gjort detta och han har fått garanti på motorn :D Tur att dom inte försökt starta den för då hade de gått illa :D

Jag har bestämt mig för att återanvända det blocket som hade gängpaj i oljepluggen och få de fixat med en helicoil insatsgänga. Det blocket är i bättre skick än det som satt på 525-motorn.

Nya ramlager och ett kit med alla axeltätningar är idag beställt! Försöker även få tag i en ny Wössnervevstake men den va slut hos försäljaren :/ Är ProX något att ha eller är det i samma kvalitetskategori som Hot Rods?

Någon som är duktig på växellådor och kan titta på de här fotona o avgöra om ja måste byta kugghjulen pga slitaget på "klorna"
https://www.dropbox.com/sc/ihw39vpcc5q1ctn/AAAoUxwK7WL0NEWxyu98nqyea
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fått tag i en Wössnerstake, dimper ner på måndag ihop med nya ramlager och packboxar :banana
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Motorhalvorna hemma i köket för lite rengöring. Även bild på det förstörda oljepluggshålet :tummenupp

DSC_0532.jpg
DSC_0534.jpg

Ska nu sätta mig och plocka ihop min inköpslista från Ktmshop på det jag sett hittills att jag behöver.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Receptet för hojen är mer eller mindre bestämt, under våren/vintern ska följande hitta in i motorn:

JE 13:1 kolv
Portad, plastad och keramikbehandlad topp
Hot Cams Stage 1(fd Stage 2)
Denso Iridium stift
Nån form av högflödesslipon (skicka PM om ni har ett liggandes typ Acra, GPR, Leovincé el liknande)
Keihin FCR41 förgasare (skicka PM om ni har en liggandes)


Tror detta kommer bli riktigt bra :gnissla

Vad tror ni?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Receptet för hojen är mer eller mindre bestämt, under våren/vintern ska följande hitta in i motorn:

JE 13:1 kolv
Portad, plastad och keramikbehandlad topp
Hot Cams Stage 1(fd Stage 2)
Denso Iridium stift
Nån form av högflödesslipon (skicka PM om ni har ett liggandes typ Acra, GPR, Leovincé el liknande)
Keihin FCR41 förgasare (skicka PM om ni har en liggandes)


Tror detta kommer bli riktigt bra :gnissla

Vad tror ni?

Det blir kanonbra sålänge du kör 98 okt. Sätt i 12,5-1 om du vill tanka 95okt ibland.

Det finns en trimåtgärd till som ger ca 2hk till = Porta förgasaen till 43mm. Jag brukar venturiporta dessa FCR vilket innebär ca 42-43mm i trängsta punkt runt nålmunstycke som sedan konar ut till 44mm mot toppens insug , även inloppet på förgasaren mäter då 44-45mm. Fördelen med fräst/portat konisk är rappare gassvar jämfört med rakt borrad förgasare.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kul att förädla "gammalt junk", kan nog bli riktigt bra. :tummenupp Hojta om du behöver nåt till tändsystemet sedan. Jag har extra svänghjul, CDI-box och svänghjulsgivare som jag köpte ihop för felsökning på min 520. Det visade sig vara statorn som var problemet.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ja det är en härlig känsla att andas nytt liv i grejer folk normalt skulle vända ryggen till! :) bra att veta! Om jag begöver något så hojtar jag till :tummenupp

Idag lämnades nya vevstaken och vevaxeln till verkstad för montering. På förmiddagen monterade jag även i nya ramlager i motorhalvorna. Imorgon får jag lådan med de saknade grejerna och troligtvis även lådan med alla lager och delar jag beställt. Har ikväll kikat över elsystemet, bytt ut en del eftermonterade kabelskor mot lite lödning och krympslang samt gjort rent all plast från all smuts o gammal skit som satt fast. Tror det får bli en uppsättning nya kåpor och dekalset i vår, vad tycker ni om färg? Svart el orange?
 

danteee

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Kalmar
Hoj
.
Härligt! Jag kommer förbi i helgen och inspekterar arbete ;) vitt hade kanske varit fränt?
Picture033.jpg
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det blir kanonbra sålänge du kör 98 okt. Sätt i 12,5-1 om du vill tanka 95okt ibland.

Det finns en trimåtgärd till som ger ca 2hk till = Porta förgasaen till 43mm. Jag brukar venturiporta dessa FCR vilket innebär ca 42-43mm i trängsta punkt runt nålmunstycke som sedan konar ut till 44mm mot toppens insug , även inloppet på förgasaren mäter då 44-45mm. Fördelen med fräst/portat konisk är rappare gassvar jämfört med rakt borrad förgasare.

Ja 98 e ju lite svårt att hitta ibland, är det uteslutet att köra tillfälligt 95 med 13:1? Kan man göra denna mod på föggen med fcr39 med eller bör ja leta rätt på en 41a? Kan du göra dessa mods Boost? Tänkte eftersom du ändå ska få äran o göra topplocket :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Härligt! Jag kommer förbi i helgen och inspekterar arbete ;) vitt hade kanske varit fränt?
Picture033.jpg


Riktigt sådär fin tror ja inte denna kommer bli haha min tank är sådär härligt gulaktig med så ser nog illa ut med vita kåpor :D du får komma innan helgen Dante, åker till gbg över helgen :banana
 

danteee

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Kalmar
Hoj
.
Riktigt sådär fin tror ja inte denna kommer bli haha min tank är sådär härligt gulaktig med så ser nog illa ut med vita kåpor :D du får komma innan helgen Dante, åker till gbg över helgen :banana
Haha då blir det nog schysstare med orange/svart.
Jag kommer tillbaka till Kalmar på torsdag så vi får ta det någon annan dag:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja 98 e ju lite svårt att hitta ibland, är det uteslutet att köra tillfälligt 95 med 13:1? Kan man göra denna mod på föggen med fcr39 med eller bör ja leta rätt på en 41a? Kan du göra dessa mods Boost? Tänkte eftersom du ändå ska få äran o göra topplocket :tummenupp

Om man kör 13-1 kolv kan man köra 95 i krisfall du kan köra 75okt om du lyckas hitta det "Men" man får då köra extremt lugnt och undvika låga vartal i samband med högre växlar,,undvika höga nm på lågvarv med andra ord. Man hör även om det spikar såvida man inte är döv.

Ang 39 eller 41mm gasare så går det plåga ur 39an en hel del också men jag mins inte riktigt vart gränsen gick på 39an? Gör som så att du i första hand skickar med 39an med topplocket till mig så kollar jag om det går plåga upp den till 42-43mm i venturin (jag tror det går).
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om man kör 13-1 kolv kan man köra 95 i krisfall du kan köra 75okt om du lyckas hitta det "Men" man får då köra extremt lugnt och undvika låga vartal i samband med högre växlar,,undvika höga nm på lågvarv med andra ord. Man hör även om det spikar såvida man inte är döv.

Ang 39 eller 41mm gasare så går det plåga ur 39an en hel del också men jag mins inte riktigt vart gränsen gick på 39an? Gör som så att du i första hand skickar med 39an med topplocket till mig så kollar jag om det går plåga upp den till 42-43mm i venturin (jag tror det går).

Finns ju en del mackar häromkring som har 98 men de flesta småmackar typ ST1, INGO, och obemannade brukar ju bara ha 95, E85 och Diesel. Kollade några såna idag. Ligger dock en Shell med Vpower 200 m från mig :)

Jag slänger iväg föggen till dig när jag slänger iväg topplocket då, blir nog i december då jag kommit hem från jobbet (jobbar till sjöss) och har lite mer pengar på fickan :D
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Julafton!

Idag har "stora" lådan från KTMshop anlänt, man tycker ju att lådan kunde vart lite större med tanke på vad allt kosta men men :p Dom hade fått med allt utom blockpackningen såklart som var restnoterad.... :huvet Hoppas den kommer om några dagar.

DSC_0539.JPG

Var även igår och lämnade nya staken på påpressningen på veven. Såg samtidigt att gamla ramlagret fått sig en rejäl omgång men hann inte knäppa någon bild på de.

DSC_0538.JPG

Fick ju hem ramlagrena redan i måndags så passade på att smälla i dom innan jag tog motorsidorna till verkstan. Jag gillar mina motorblock well-done hehe :D

DSC_0537.JPG

Nu väntar jag bara på att dom ska bli klara på verkstan (imorgon) så jag kan få hem blocken, värma dom igen och peta i resten av lagrena. Det är ingen fara att köra det nya ramlagrena i ugnen igen va? :confused: Värmer till ca 150-175 grader för o lätt få i de andra lagrena (som jag dessutom lagt i frysen över natten)
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Idag fick jag äntligen tillbaka veven från verkstan, efter att jag åkt dit och hjälpt dom få ur balansaxellagrena... Men dom verkar ha gjort ett bättre jobb med veven, enligt han som gjorde arbetet ska axialspelet vara satt till 0,38 mm, perfekt!

När jag fick tillbaka veven och motorsidorna så kunde jag sätta i de nya lagrena och packboxarna i motorsidorna.

DSC_0555.jpg

DSC_0556.jpg

Jag började så smått med att byta ut alla nållager och börjat plocka ihop motorn. Nu Sitter veven och balansaxeln i samt växelaxlarna och växelgafflarna. Motorn är redo att få sin andra halva tillbaka men jag väntar med det tills jag fått helicoilkitet jag beställt så jag fixa den trasiga gängan innan jag sätter dit den andra sidan. Vill inte riskerar att få in metallflisor i motorn :död

DSC_0559.jpg

FB_IMG_1412786960038.jpg

Passade på att kika över frambromsen, smörja upp kolvarna i oket göra rent och kolla beläggen. Lyckades såklart göra sönder hastighetsmätarkablen.... Liten tröst att den såg ganska ärjad och illa ut ändå.

DSC_0560.JPG

Har spanat lite på en Trail Tech Vapor, lite sugen på o slänga min eftermonterade cykeldator och sätta dit en sån istället. Vad säger besiktningen om man kommer in med en helt nollad mätare? Har ingen aning om hur långt den gått nu, det går inte att läsa ut på den skiten som sitter där.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Var bor du?
Kommer gärna över på kurs i hur man klyver och får ihop RFS-motorblock =)
Vore kul att kunna det för att slippa lämna bort när man vill serva / experimentera.

Du ser ut att ha en lättare vev än vad som sitter i EXC. Vet du vilken det är du har?

Jag har en 72mm vev över som man för egen del skulle kunna banta o balansera mot stake och kolv. Om man gör det kan man lätta/byta svänghjul när man ändå igång. Sen, som alltid, behöver man detta? Det är mycket man inte behöver..

Gött att det går framåt!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag bor i Kalmar så är en bit att åka för dig. Om man har handboken för motorn är det en baggis att klyva och sätta ihop den :) jag har en vev från en 525 exc, har även en extravev från en 520 exc men den ser likadan ut. Jag hatar att lämna bort grejer, hade gärna gjort jobbet med veven själv men hade inte rätta verktygen.

Av ren nyfikenhet, vad skulle man vinna på att banta veven? :gnissla vad kommer din 72mm vev ifrån? Min e 65 över vevslängarna om det är det måttet som är 72 på din?

Idag kom helicoilkitet till andra motorhalvan så idag ska det nog bli giftemål mellan de båda och förhoppningsvis sätta ihop resten av motorn! :yoparty
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Får nog skaffa handboken!

Om man kollar på 525 EXC, t.ex årsmod 2004, så ser den inte ut som din vev: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1259&c=C04590303#partslist

Din vev ser mer ut som SXS: http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1280&c=C04590306#partslist

Min vev är mer i utseende som min första länk, partiet runt staken och vikten är helt runt, istället för triangulärt som din. Kanske har någon bytt din vev innan, eller så ser den ut så på en viss årsmodell och jag missat det (otroligt?!).

En lättare vev, eller roterande massa i motorn, ger lägre vridmoment, men snabbare gasrespons då det är lättare att sätta motorn i rörelse. Om du tittar på SX, crossarna, mot EXC, endurohojarna, så gör man den diskripansen. Varvilligt och rapp motor med lättare vev, och kortare slag, och enduros med längre slag och tyngre vev, svänghjul.

Det man "vinner" på det, är bara att man får en motorkaraktär man vill ha.

Jag bor i Kalmar så är en bit att åka för dig. Om man har handboken för motorn är det en baggis att klyva och sätta ihop den :) jag har en vev från en 525 exc, har även en extravev från en 520 exc men den ser likadan ut. Jag hatar att lämna bort grejer, hade gärna gjort jobbet med veven själv men hade inte rätta verktygen.

Av ren nyfikenhet, vad skulle man vinna på att banta veven? :gnissla vad kommer din 72mm vev ifrån? Min e 65 över vevslängarna om det är det måttet som är 72 på din?

Idag kom helicoilkitet till andra motorhalvan så idag ska det nog bli giftemål mellan de båda och förhoppningsvis sätta ihop resten av motorn! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top