Svenska regeringen unplugged

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har du drivit företag någon gång?
Om man förbjuder ett företag att gå med vinst förbjuder man i princip att det startas företag i den branschen.
Tror inte det finns mer än en handfull människor i detta land som satsar sina pengar, jobbar arslet av sig för möjligheten till ingen vinst. :3freak
Tyvärr men så är det.

Om jag dessutom kan bevisa att kommunen i vissa fall är dubbelt så dyr som privata alternativ, trots att de privata får bättre betyg av personal och brukare, får jag allt du äger då?

Det enda denna "seger" har gjort är att slå mot småföretagare och kvinnor.
För tro inte ett ögonblick att riskkapitalbolagen kommer att varken förlora eller vara kvar.

För du vet väl att ränte-karusellen sedan länge täpps till?

Jag har eget företag.

Känns lite som att jag upprepar mig, men... De kvinnor du nämner, de driver sitt företag, går med vinst, återinvesterar det i företaget samt plockar ut högre löner. Detta verkar du tycka slår mot dem på ett negativt sätt? Jämförelsen är: Någon driver ett företag, går med vinst (varav en bidragande orsak till den kan vara låga löner och underbemanning) och delar ut den till aktieägarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har eget företag.

Känns lite som att jag upprepar mig, men... De kvinnor du nämner, de driver sitt företag, går med vinst, återinvesterar det i företaget samt plockar ut högre löner. Detta verkar du tycka slår mot dem på ett negativt sätt? Jämförelsen är: Någon driver ett företag, går med vinst (varav en bidragande orsak till den kan vara låga löner och underbemanning) och delar ut den till aktieägarna.

Har du eget företag vet du väl att det ät liiite skillnad på löneskatt och skatt på utdelning?

Dessutom är det ju prat om att reglera min/max-lön i sådana företag för att man INTE skall höja lön.

Rättvist? Knappast.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har du eget företag vet du väl att det ät liiite skillnad på löneskatt och skatt på utdelning?

Dessutom är det ju prat om att reglera min/max-lön i sådana företag för att man INTE skall höja lön.

Rättvist? Knappast.

Har enskild firma, så all vinst jag kan tänkas plocka ut tas ut som lön. :)

Allt är prat än så länge tills utredningen är gjord, så det återstår att se vad som blir av det hela.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har enskild firma, så all vinst jag kan tänkas plocka ut tas ut som lön. :)

Allt är prat än så länge tills utredningen är gjord, så det återstår att se vad som blir av det hela.

Ah, hade det några år men jag tyckte det blev "lättare" med AB.

Ja, som Xibalba skrev någonstans, får se vad som faktiskt går igenom. :)

Förslaget är att ev försäljningsvinst/vinst skall kunna tas med till nytt icke-vinst-drivande bolag eller om man inte vill fortsätta skall det tillfalla allmänna arvsfonden.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett företag i välfärdssektorn bör nog vara AB sett till fördäkringabehov mm.
Och precis som Kratoz nämnt, det är "viss" skillnad i totalkostnad på lön och på utdelning.
 

Smagatusk

Guest
Intressant är väl att Sjöstedt som gapat högst om vinster i välfärden enligt uppgift har sina barn i privatskola. Han har ju också så gott om pengar att även om det blev totalförbud skulle kunna skicka dem utomlands om han ville.

Med andra ord så skall det gälla olika regler beroende på om man är vanlig medborgare eller tillhör eliten. Det var väl dock något som hans idoler också vurmade för i och för sig.

Tror faktiskt du har bättre betalt än Sjöstedt. Ingen heltidspolitiker inom Vänsterpartiet får ha en högre nettolön än 20.000 kr. Överskottet ska gå till partiet. Ohly hade f ö också nån unge i privatskola. Sällan de lever som de lär, våra folkvalda.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ser i och för sig inte mer problem med att Sjöstedt, Ohly och andra kommunister använder friskolor än att borgare tittar på SVT eller får barnbidrag. Tramsigt. Samma typ av resonemang som när Marit Paulsen säger att SD:are inte får äta spagetthi. Trams.


Angrip alltid vänstern, men gör det med logik. Och kraft. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror faktiskt du har bättre betalt än Sjöstedt. Ingen heltidspolitiker inom Vänsterpartiet får ha en högre nettolön än 20.000 kr. Överskottet ska gå till partiet. Ohly hade f ö också nån unge i privatskola. Sällan de lever som de lär, våra folkvalda.
Sjöstedt har 57 000 i månaden.
Vad han gör med dem är hans ensak.
 

Smagatusk

Guest
Ser i och för sig inte mer problem med att Sjöstedt, Ohly och andra kommunister använder friskolor än att borgare tittar på SVT eller får barnbidrag. Tramsigt. Samma typ av resonemang som när Marit Paulsen säger att SD:are inte får äta spagetthi. Trams.


Angrip alltid vänstern, men gör det med logik. Och kraft. :)

Men är det inte konstigt att man låter sina barn gå i friskolor, som man är emot och tycker är dåligt, när det finns andra alternativ?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men är det inte konstigt att man låter sina barn gå i friskolor, som man är emot och tycker är dåligt, när det finns andra alternativ?
Både och. Jag tycker det är konstigt att jag skall få barnbidrag när jag får barn, eftersom jag absolut inte behöver det, men jag kommer garanterat inte betala tillbaka det heller.

Man lever väl i det system man gör, jag tänker sannerligen inte bara ta de negativa aspekterna av vår samhällsmodell, och jag tycker nog mina politiska motsatser har rätt att resonera likadant.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Både och. Jag tycker det är konstigt att jag skall få barnbidrag när jag får barn, eftersom jag absolut inte behöver det, men jag kommer garanterat inte betala tillbaka det heller.

Man lever väl i det system man gör, jag tänker sannerligen inte bara ta de negativa aspekterna av vår samhällsmodell, och jag tycker nog mina politiska motsatser har rätt att resonera likadant.


Fast att tycka att något är konstigt är ju inte riktigt samma sak som att sitta som partiledare i ett parti som går till val med det som huvudfråga. Det är även skillnad på att vara folkvald och att vara anonym forummedlem. Klart aset är skenhelig så det står härliga till men det brukar ju vänsteranhängare vara. Jag har sagt det förut - de drivs av avundsjuka bara.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast att tycka att något är konstigt är ju inte riktigt samma sak som att sitta som partiledare i ett parti som går till val med det som huvudfråga. Det är även skillnad på att vara folkvald och att vara anonym forummedlem. Klart aset är skenhelig så det står härliga till men det brukar ju vänsteranhängare vara. Jag har sagt det förut - de drivs av avundsjuka bara.
Jag skulle kunna tänka mig att han resonerar som så att han vill reformera skolan så att alla skolor blir lika bra. Tills han lyckats med det ser han det som sin rättighet att välja bästa skola till sina barn.

Vet inte om det är så upprörande egentligen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu går Magdalena Andersson ut och säger att ekonomin är i botten!?!?
Nähä, efter en ekonomisk kris. :rolleyes:

Skall väl lägga ner förväntningarna innan hon själv tippar resten i sjön kanske?
-"Det var inte mitt fel. Det var redan dåligt!"
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu går Magdalena Andersson ut och säger att ekonomin är i botten!?!?
Nähä, efter en ekonomisk kris. :rolleyes:

Skall väl lägga ner förväntningarna innan hon själv tippar resten i sjön kanske?
-"Det var inte mitt fel. Det var redan dåligt!"

Det där har vi hört förut, efter regeringen Bildt 91-94 så stod ju godsägaren och pampen Göran Persson med sina 14" glasögon anno 1986 i 12 år och pratade om hur dåligt allt var innan han kom till makten, och hur bra det blev under tiden. Lite som Reinfeldt gjort om sjukskrivningarna de första åren av hans regeringschefsposition.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men nu får de väl förfan ge sig. För två månader sedan slog Sverige rekord i god ekonomi enligt flera utländska och nationella bedömare.

Förvisso har statsskulden ökat vilket också uppmärksammats lite varstans ..

Ett smidigt sätt att skylla på när de inte kan genomföra ett dyft av deras påhittade valfläsk .. Och dumlojalsossen blir snyftsnyftsnyftig och skyller allt på borgarna.. Here we go..:död
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top