Svenska regeringen unplugged

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Regeringen har väl knappast lagt sig i löneutvecklingen? Däremot har alla som arbetat fått en historiskt låg skatt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så vilka menar Du styr tex skattepolitiken?
Det tror jag är regering och riksdag.

Och jag tror att "arbetsmarknadens parter" sköter löneutvecklingen. Med det menar man mig veterligen fackförbund respektive arbetsgivare-dito. I populärt tal kallas det nog också "den svenska modellen ", och det kan härröra från något mys på solsidan på 30-40-50-talet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sak är säker grabben. Saco talar inte för den enskilde metallaren, kassabiträdet eller industriarbetaren på golvet som i åtta år fått stå tillbaka i löneutvecklingen till förmån för skattesänkningar till de som redan har det gott ställt.

SACOs jobb är att tala för sina medlemmar, det vill säga akademiker.
Metallare, kassabiträden och industriarbetare har annat fackförbund.
Det borde du veta.
Du borde även lite snabbt ha kollat upp löneutvecklingen innan du fantiserar ihop saker att gnälla om.
Löneutvecklingen har varit mycket god under borgerlig regering.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
SACOs jobb är att tala för sina medlemmar, det vill säga akademiker.
Metallare, kassabiträden och industriarbetare har annat fackförbund.
Det borde du veta.
Du borde även lite snabbt ha kollat upp löneutvecklingen innan du fantiserar ihop saker att gnälla om.
Löneutvecklingen har varit mycket god under borgerlig regering.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Skitsnack. Du har uppenbarligen aldrig hört uttrycket "på golvet". Läs om mitt inlägg och dra sedan för en gång skull inga egna fantasier.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu känner jag mig vilsen igen.

Skulle högre inkomstskatt och högre arbetsgivaravgifter innebära att företag har mer pengar att betala löner för?

I min värld funkar det nämligen så att ju mer pengar folk har i fickan, desto mer handlar de.
Och ju mer de handlar, desto mer tjänar företagen.
Och ju mer företagen tjänar, desto mer lön kan de ge.

Alla pengar som går genom staten först har ju en tendens att minska pga byråkrati.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skitsnack. Du har uppenbarligen aldrig hört uttrycket "på golvet". Läs om mitt inlägg och dra sedan för en gång skull inga egna fantasier.

Det behövs överlag kraftig fantasi för att förstå vad du menar med dina inlägg..

Har du rösträtt?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
1. Snyggt jobbat Löfven:
KU anmäld efter regeringsförklaringen.
Måste väl vara något typ av väldsrekord? :va

2. Snyggt jobbat Sjöstedt, värnare om den lilla människan och feminist:
Begränsa vinster i välfärden.
Av 15000 företag i vård/omsorg/skola är 800 ägda, helt/delvis, av riskkapitalbolag.
Det drabbar alltså 14000 privatägda bolag. Kanon!
Av de 14000 har ca 13000 mindre än 20 anställda.
Det drabbar alltså ca 13000 privatägda småföretag!
Av de 15000 bolagen ovan är ca 60% startade av kvinnor.
Det drabbar alltså 9000 företag startade av kvinnor!

Bra start. :tummenupp

Ett företag går med vinst. Den måste de enligt förslaget återinvestera i företaget. Det innebär att servicen blir ännu bättre, vinsten kanske ännu högre och de som gör ett faktiskt arbete kan ta ut en högre lön.

Vad är det som är dåligt med det förslaget?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ett företag går med vinst. Den måste de enligt förslaget återinvestera i företaget. Det innebär att servicen blir ännu bättre, vinsten kanske ännu högre och de som gör ett faktiskt arbete kan ta ut en högre lön.

Vad är det som är dåligt med det förslaget?

Vad händer så fort det inte går med vinst? Vem vill skjuta till pengar om de sedan inte får tillbaka något (eller, tillräckligt mycket för att det ska vara värt risken) för sin investering?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vad händer så fort det inte går med vinst? Vem vill skjuta till pengar om de sedan inte får tillbaka något (eller, tillräckligt mycket för att det ska vara värt risken) för sin investering?

Om det inte går med vinst? Mig veterligen så går ett företag i konkurs. Tillskott av pengar, för de som fortfarande tror på verksamheten, görs väl av ägarna? Arbetar ägarna i verksamheten kan de alltså ta ut en trevlig lön då det börjar gå bra igen. Om det inte går bra? Tja, då är det hej-svejs, precis som det fungerar för alla företag. Dock ökar ju chansen att det kommer gå bra, eftersom all vinst återinvesteras, eller läggs på hög inför sämre tider.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skitsnack. Du har uppenbarligen aldrig hört uttrycket "på golvet". Läs om mitt inlägg och dra sedan för en gång skull inga egna fantasier.
vad är skitsnack?
Att SACO (Svenska Akademikers CentralOrganissation) företräder svenska akademiker?
Eller är det ekonomifaktas statistik över löneutvecklingen som är skitsnack?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om det inte går med vinst? Mig veterligen så går ett företag i konkurs. Tillskott av pengar, för de som fortfarande tror på verksamheten, görs väl av ägarna? Arbetar ägarna i verksamheten kan de alltså ta ut en trevlig lön då det börjar gå bra igen. Om det inte går bra? Tja, då är det hej-svejs, precis som det fungerar för alla företag. Dock ökar ju chansen att det kommer gå bra, eftersom all vinst återinvesteras, eller läggs på hög inför sämre tider.

Har du drivit företag någon gång?
Om man förbjuder ett företag att gå med vinst förbjuder man i princip att det startas företag i den branschen.
Tror inte det finns mer än en handfull människor i detta land som satsar sina pengar, jobbar arslet av sig för möjligheten till ingen vinst. :3freak
Tyvärr men så är det.

Om jag dessutom kan bevisa att kommunen i vissa fall är dubbelt så dyr som privata alternativ, trots att de privata får bättre betyg av personal och brukare, får jag allt du äger då?

Det enda denna "seger" har gjort är att slå mot småföretagare och kvinnor.
För tro inte ett ögonblick att riskkapitalbolagen kommer att varken förlora eller vara kvar.

För du vet väl att ränte-karusellen sedan länge täpps till?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"Förbättras verksamhet när vinster förbjuds, då borde metoden användas i fler branscher."

//Dan Olofsson, IT-entreprenör, företagsledare och filantrop. Han har bland annat startat Sigma, Epsilon och Teleca.

Källa: http://www.sydsvenskan.se/opinion/a...orbjuds-da-borde-metoden-anvandas-i-fler-br/#

Bara den kommentaren säger rätt mycket :)





Medlemmar på Flashback noterade ganska fort att fotografierna från Åsa Romsons båt visade grönfärgad diesel, vilket innebär att det har tankats skattereducerad diesel som endast är tillåten för uppvärmning eller fartyg i kommersiell drift.

Skattefusk kort och gott, men det återstår att se om hon kommer behöva få stå till ansvar för det hela, troligen inte.....



Oavsett ens politikerfärg så hittade jag ett intressant inlägg därifrån också (gällande Romsons skattefusk och miljöbrott)

Man kan ju gissa hur det hade sett ut i media om det hade varit någon SD-politiker med miljöfrågor som ansvar

Men det är skillnad på folk och folk, föraktet för media blir ju inte mindre av att det här. Romson kommer dock få det lite tufft i sin argumentation att vanligt folk ska betala mer i skatt på bensin när hon själv inte ens vill betala den skatt som gäller idag.

En ensamstående småbarnsmamma med små resurser ska betala mer för sin bensin för att ta sig till jobbet. Romson skattefuskar diesel för att kunna köra omkring i skärgården med sin illegalt giftfärgade ark. Media håller käften på ett sätt som påminner om Pravda i forna Sovjetunionen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Intressant är väl att Sjöstedt som gapat högst om vinster i välfärden enligt uppgift har sina barn i privatskola. Han har ju också så gott om pengar att även om det blev totalförbud skulle kunna skicka dem utomlands om han ville.

Med andra ord så skall det gälla olika regler beroende på om man är vanlig medborgare eller tillhör eliten. Det var väl dock något som hans idoler också vurmade för i och för sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Intressant är väl att Sjöstedt som gapat högst om vinster i välfärden enligt uppgift har sina barn i privatskola. Han har ju också så gott om pengar att även om det blev totalförbud skulle kunna skicka dem utomlands om han ville.

Med andra ord så skall det gälla olika regler beroende på om man är vanlig medborgare eller tillhör eliten. Det var väl dock något som hans idoler också vurmade för i och för sig.
Valfrihet har alltid funnits, frågan är bara om det offentliga finansierar eller inte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top