Dvärgbrytare som manöverbrytare

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Finns det nån som kan svensk elstandard här på sporthoj?
Jag funderar på om det finns dvärgbrytare som är godkända som manöverbrytare till elutrustning?
Jag har nått minne av att det ska vara så men är osäker, om någon vet att så är fallet vart hittar man sådana dvärgbrytare?
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
http://www.hager.se/support-foeretag-kontakt/kunskap-och-utbildning/fraagor-svar-faq/20913.htm

Det är godkänt om det är rätt symbol på brytaren :)

Är det tillåtet att arbeta efter en dvärgbrytare?




Ja, det är tillåtet att använda dvärbrytare som frånskiljare för elektriskt arbete om den uppfyller kraven; tillförlitlig lägesindikering, förutom övriga krav på frånskiljare enligt svensk standard och det gör Hagers dvärgbrytare. Hagers dvärgbrytare är märkta med denna symbol som visar att de är godkända.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Funderar på om det är nått krav enligt svensk elstandard att det finns en manöverbrytare överhuvudtaget. Föremålet ifråga är en låda innehållande diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas.
Köper man en disk maskin, tvättmaskin, spis osv finns det ingen manöverbrytare så varför skulle det vara ett krav i mitt fall för att följa svensk elstandard.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Funderar på om det är nått krav enligt svensk elstandard att det finns en manöverbrytare överhuvudtaget. Föremålet ifråga är en låda innehållande diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas.
Köper man en disk maskin, tvättmaskin, spis osv finns det ingen manöverbrytare så varför skulle det vara ett krav i mitt fall för att följa svensk elstandard.

Vad ska du använda brytaren till?
Ska du bryta manöverspänningen till lådan, då är det okey med dvärgbrytare
men ska du manövrera en motor Fram-Back-Stopp, eller ställdon ut-in (eller någon annan manövrering) så är det fel med en dvärgbrytare
så det beror på vad du ska använda brytaren till :)

\S
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Är det fråga om att använda för daglig manövrering så är inte en automatsäkring tänkt till det nej. Men nog fan klarar den av det. Klarar den bryta 6ka några ggr klarar den bryta dom stackars ampere du vill bryta massor av ggr. Men det är ju inte rätt. :)
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Lådan innehåller diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas. Om någon del går sönder kan det vara bra att kunna bryta strömmen.
Det är en kund som har ifrågasatt varför det inte finns en huvudbrytare monterad därav min fundering om jag kan använda dvärgbrytaren som huvudbrytare samt om det ens finns krav på att huvudbrytare ska finnas monterad.

Vad ska du använda brytaren till?
Ska du bryta manöverspänningen till lådan, då är det okey med dvärgbrytare
men ska du manövrera en motor Fram-Back-Stopp, eller ställdon ut-in (eller någon annan manövrering) så är det fel med en dvärgbrytare
så det beror på vad du ska använda brytaren till :)

\S
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Frågan gäller väl egentligen om en anslutning måste ha en manöverbrytare?

Frånskilja kan du ju göra på huvudbrytare oavsett vilka dvärgar som sitter där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dvärgbrytare... Min hjärna drog iväg på fria associationsresor och jag kunde aldrig sluta skratta...
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Det är inget krav på att du ska ha en huvudbrytare i skåpet. Men om man vill underlätta service o dyl i skåpet kan man installera en brytare. Men diskmaskin o dyl som du nämnde installeras till 99% idag med stickpropp som är godkänd som arbetsbrytare vid service :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top