Otroligt dåligt bemött av Johans MC!

Status
Ej öppen för fler svar.

Max.A

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ska köpa KTM Duke 390
Vet inte om detta är rätt forumdel eller om en tråd av detta slag passar sig på detta forum men jag måste bara skriva av mig.

Jag brukar inte skriva på forum, blev bara medlem för att få ventilera mig lite för jag har aldrig blivit bemött på detta sätt tidigare.

Hur som helst så ringde jag i dag till Johans MC eftersom jag hade två frågor, en som handlade om garanti och en om hur lång leveranstiden är på en KTM 390 Duke som jag vill köpa.

Ringde och fick sitta länge i kö för att plötsligt höra ett "Hallå!", ingen presentation vem man pratade med utan bara ett "Hallå!".

Jag i svart text och handlaren i orange.

"-Ja, hallå!?"
"-Ja!"
"-Ja hej, jag har två frågor och den första handlar om garanti och att man måste serva hos en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla."
"-Aha."
"- Jo, enligt en dom i marknadsdomstolen så är det inte ett krav att serva hos en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla utan det som gäller är att servicen utförs fackmannamässigt och det blir det om det görs på en verkstad för där arbetar det utbildade mekaniker."
"-Jasså"
"Ja, så jag kontaktade Konsumentverket och frågade om det även gäller registrerade motorcyklar då domen gäller bilar och man svarade att det gör det eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om."
"-Och vad vill du att jag ska svara på det?"
"-Jo, jag vill nämligen köpa en KTM 390 Duke och undrar dels hur lång leveranstiden är på en sådan och om ni kommer bråka om detta med garantin när det finns en dom (praxis) som säger att jag som kund kan välja vilken verkstad som helst och inte en auktoriserad verkstad."
"-Vi säljer inte KTM."
"-Okej, men det står på hemsidan att ni gör det."
"-Hör du inte vad jag säger?"
"-Jo, jag hör vad du säger men det står ju på hemsidan att ni gör det!?"
"-Sluta fiska nu för fan, vem fan är du?"
"-Va?"
"-Vem fan är du?"
"-Ja, Max heter jag och vad heter du?"
"-Mats vad?"
"-Max med X, Max Andréasson, varför undrar du det? Vem är du då?"
"-Du, jag säljer ingen KTM till dig så sluta fiska!"
"-Du, jag vet inte vad som är problemet här men jag skulle vilja prata med den ansvariga."
"-Det gör du!"
"-Okej, jag vet inte vad problemet är och jag förstår inte varför du agerar som du gör?"
"-Ska jag ta det från början eller?"
"-Vad är ditt problem, är du på riktigt?"
"-Du får vända dig till någon annan."
"-Jag förstår som sagt ingenting. Jag ringer för att jag vill fråga om detta med garantin och hur lång leveranstiden är på hojen jag vill köpa nu när jag äntligen tagit mitt körkort och så beter du dig som jag vet inte vad?"
"-Jag säljer inga KTM efter årsskiftet, så är det."
"-Okej, men det är ju en bit dit så du kan väl ta hem en åt mig, jag lägger självklart en handpenning."
"-Fattar du inte, JAG SÄLJEEER INTEEEEE KÅÅÅÅÅTEEEEE-EMMMM!" (Han skriker detta högt och slänger på luren i örat på mig.)

Han verkar ju inte vara speciellt stabil. Får vända mig till Bike i Trollhättan trots att det är långt dit.

Länk till Konsumentverket information om domen och direktlänk till domen i sin helhet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tar bort mitt inlägg pga missnöje med att annat inlägg togs bort i tråden som jag inte alls tyckte var elakt. mer komiskt.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Låter som att de kanske bråkat med någon om detta innan.

Oavsett så är det inte så konstigt att vissa handlare inte överlever.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Bedrövligt...låter som killen har en trasig DNA-stege eller något. Jag rekommenderar att du vänder dig till Lelles i Uppsala, de kan säkert hjälpa dig med dina frågor och även ordna fram en hoj.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var väl typ det konstigaste sättet att inleda ett samtal om eventuellt köp samt garantier. "Jo jag har läst om en vägledande dom ifrån Marknadsdomstolen."...

:confused:

Vore det inte enklare om man sa "Hej, jag vill köpa en KTM 390 av er. När kan ni leverera?" samt "Hur är det med garantin efter köp då? Måste jag serva hos en KTM handlare för att få ha garantin kvar?"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tar inte ställning till företaget men..
Nyreggad och slänger skit om Johans Mc. Hhmm... :va

Sen telefonsamtalet, redan i mening 3 så drar du upp marknadsdomstolen. Det är ganska provocerande och jag får känslan att ifall det där verkligen har utspelat sig, så var det exakt det du var ute efter. Provocera fram en negativ reaktion.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
trist att höra, johans mc har alltid varit supertrevliga mot mig när jag varit där (vilket iof är några år sedan nu, kör inte kawa längre)... tycker du ska ringa och prata med nån av cheferna där (eller ännu bättre åk dit i person) så blir du säkert bemött på ett trevligare sätt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tar inte ställning till företaget men..
Nyreggad och slänger skit om Johans Mc. Hhmm... :va

Sen telefonsamtalet, redan i mening 3 så drar du upp marknadsdomstolen. Det är ganska provocerande och jag får känslan att ifall det där verkligen har utspelat sig, så var det exakt det du var ute efter. Provocera fram en negativ reaktion.

Låter på dig som alla redan skulle ha ett konto här, eller bara regga konto när man inte har något speciellt att skriva? Varför så konspiratorisk? Händer då och då att jag nyreggar mig på forum i samband med att man fått problem med whatever, ett forum man kanske inte har hängt på tidigare, eller ens kommer hänga på framöver.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Utan att kommentera bemötandet du fick så var det en aningen klumpig start på samtalet från din sida också. Att starta med att prata domar, att du ringt konsumentverket och fråga om de kommer att bråka om det det första du gör är ju lite som att inleda ett samtal på stan med någon genom att peta på personen med en pinne.

Starta med säga att du funderar på att köpa KTM och fråga om du kan serva hos icke auktoriserad verkstad utan att bryta fabriksgarantin istället. Och säger de nej, tar du upp att det finns en dom som säger annat.

Onödigt att starta kantigt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tar inte ställning till företaget men..
Nyreggad och slänger skit om Johans Mc. Hhmm... :va

Sen telefonsamtalet, redan i mening 3 så drar du upp marknadsdomstolen. Det är ganska provocerande och jag får känslan att ifall det där verkligen har utspelat sig, så var det exakt det du var ute efter. Provocera fram en negativ reaktion.

Fast är man säljare så svarar man: Ja absolut, det stämmer. Garantin kommer gälla även om du servar den på en annan firma.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
"-Jo, jag vill nämligen köpa en KTM 390 Duke och undrar dels hur lång leveranstiden är på en sådan och om ni kommer bråka om detta med garantin när det finns en dom (praxis) som säger att jag som kund kan välja vilken verkstad som helst och inte en auktoriserad verkstad."

Där hade nog jag också ställt mig tvärs över, hur jäkla trevlig jag egentligen är.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
hahahaha!

Gör ett konto på ett forum för att skriva skit om ett företag. Har ju aldrig hänt förr.

Detta känns lika seriöst som äkta känslor inom porr.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tar inte ställning till företaget men..
Nyreggad och slänger skit om Johans Mc. Hhmm... :va

Sen telefonsamtalet, redan i mening 3 så drar du upp marknadsdomstolen. Det är ganska provocerande och jag får känslan att ifall det där verkligen har utspelat sig, så var det exakt det du var ute efter. Provocera fram en negativ reaktion.

En kund som krånglar redan innan han är kund är väl kanske inte den man helst gör affärer med, inget konstigt med det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låter på dig som alla redan skulle ha ett konto här, eller bara regga konto när man inte har något speciellt att skriva? Varför så konspiratorisk?
Klart alla har konton här, kommer ju med ägarbeviset till hojen och de som inte har det skenförsäkrar :tungan

Trådskaparen har en agenda och det var den agendan jag var intresserad av. Jobbar han hos konkurrenten, är han en besviken kund, är han arg på ägaren för att hans hund gör sina behov på hans tomt, osv.

Provocera fram en reaktion kan man göra med vem som helst.
Jag kan ringa [valfri mc-affär] och provocera fram en negativ reaktion på några väl valda meningar och tonläge på rösten. Det ger ingen vidare information om affären i sig.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
- Jo, enligt en dom i marknadsdomstolen så är det inte ett krav att serva hos en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla utan det som gäller är att servicen utförs fackmannamässigt och det blir det om det görs på en verkstad för där arbetar det utbildade mekaniker.

-Jasså

Ja, så jag kontaktade Konsumentverket och frågade om det även gäller registrerade motorcyklar då domen gäller bilar och man svarade att det gör det eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.

-Och vad vill du att jag ska svara på det?


Fan vad underbart - Börjar bråka INNAN du köpt hojen. :fakta


Han svarade dig PRECIS så som JAG hade svarat dig :D


BTW - Rätt kul höst-tråd ändå !

"Man vet att det är höst när.........."
 

Max.A

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ska köpa KTM Duke 390
Frågade om garantin eftersom det är väldigt viktigt att veta. Om man hade svarat att man motsätter sig domen (som är vägledande och därmed gäller enligt lag) så skulle jag ha behövt dra ärendet till domstol om hojen rasar och Johans MC inte vill stå bakom garantin. Inget jag vill göra så det är ingte konstigt att jag började med det.

Sedan att moderatorn skriver att jag är nyregistrerad och skriver skit om ett företag. Som jag skrev så brukar jag inte skriva på forum men eftersom jag aldrig blivit bemött på detta sätt innan ville jag ventilera mig och var gör man det bättre än på ett hojforum? Om det inte uppskattas att man skriver om sina erfarenheter, hur lite inlägg man än gjort så skriver jag inget mer.

Bike finns i Göteborg men man säljer inte KTM i dagsläget. Vill köpa hojen omgående.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
jiFfM.jpg

Väntar med spänning på SH-bladets rubriker.................
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top