Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Filmade en liten runda i slutet av gårdagens 25-mila tur, ingen bombarrepa eller mata ur fullt men man ser iaf nöjet med mycket vrid och många hästar vid ganska låga varvtal. Mycket nöjd nu att alla smågrejer är fixade också :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Schysst :tummenupp
Saknar min BB när jag ser det där.

Du måste filma lite rödljusrace mot diverse ekipage under sommaren nu.
Typ kamera på sadeln bakåt och sen glida upp bredvid och sätta dem på plats :D
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ruskigt fin film!! Spar den till en regnig dag.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hunnit åka 250 mil redan sen jag byggde klart den och kände att jag verkligen borde kolla ventilspelen eftersom jag gjorde iordning toppen.
Utförde lite underhållsarbete igår som var påväg att sluta i katastrof men har idag räddat upp situationen som tur är. :) Justerade några ventiler och allt gick bra ända tills jag skulle börja dra med momentnyckeln på överfallen, när den knäpper till på första skruven så hör jag hur något trillar ner i toppen och lyckas verkligen inte hitta det, visste inte heller vad det var för något då.

Just här gick det bra, sen inte..
DSC_0476.JPG

Roten till allt ont här i världen.
DSC_0479.JPG

River ner tråg och av med någon sidokåpa i min desperation att hitta något igår men icke. Börjar fundera på om man måste riva ner hela motorn och får ångest, jag kan inte bara strunta i det. Beslutar mig för att åka hem och sova på saken samtidigt som jag letar inspektionskameror och annat man kan nå in med i motorn och se något.. :huvet

Fick iaf chansen att titta till hur turbon mår och kolla in lite annat och allt ser väldigt fint ut.
DSC_0481.JPG

Åkte till Jula idag och köpte en bättre böjbar magnetplock och rotar runt med den där det borde ligga något vid avgaskammen och plötsligt så sitter det en ventilbricka på den.

Lärdom:
Lägg inte momentnyckeln på pappret på bänken där du har ventilbrickor, de kan kladda fast på den när de är inoljade.
KOLLA så att inget har följt med ett verktyg som du ska ha nära en öppen motor.

Har hört ett litet rassel vid avslag som påminner om när kamkedjespännaren var helt slut när jag köpte hojen. Upptäckte vid demontering nu att spännaren blivit trött igen och har beställt en från en x11 som tydligen ska vara uppdaterad på något sätt mot nuvarande. Denna bytte jag till en redan uppdaterad för 2 år sen men nu efter 1200 mil är den trött. Förbrukningsvara på Honda tydligen.

Tjing, hoppas på 500 mil minst innan nästa inspektion.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Hej!
Jag har en X 11 motor i min andra hoj och den spännaren är precis lika dålig så du kommer att få samma problem. Jag kör manuel vilket medförde 0 problem, lite känsla bara när man justerar in den.
Mvh
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det där med "automatisk" tilltalar mig men visst manuell är ju ett alternativ. Dock så har den jag beställde från x11 ett annat artikelnummer och kostar mer än den jag köpte förut med dubbla gröna prickar på som ska vara mellanversionen i form av uppdatering. Är du säker på att det var den senaste du hade då i x11 motorn?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Inte en aning ärligt talat, har bara konstatterat att det är skräp och satt dit en manuel istället, dom ser likadana ut i varje fall. Jag monterade manuel och åker utan att behöva göra något, kollar till den en gång om året. Dessutom enkelt att tillverka en själv.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Drog en liten repa i bänken igår, var svårt att få den och greppa på den slitna rullen vi har så det saknas nog några häst vilket förklarar dippen på den blå kurvan när det släpper men nåja det räcker och blir över tycker jag. Nu blir det inget mer påskruvande av laddtryck för den ska ju gärna hålla ihop säsongen ut också :)

bänkrepa.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
mäktigt.

har kikat på filmen några gånger också, och lyssnat
Inväntar fläkthjul jag med
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nu har man lusläst hela tråden. Imponerad av ditt kunnande, noggranhet och tålamod :) Har själv en 99 BB utan turbo (tyvärr) som jag tycker går riktigt bra, BB med turbo måste gå något djävulskt. Gratulerar med fina bänksiffror :Bugar
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu har man lusläst hela tråden. Imponerad av ditt kunnande, noggranhet och tålamod :) Har själv en 99 BB utan turbo (tyvärr) som jag tycker går riktigt bra, BB med turbo måste gå något djävulskt. Gratulerar med fina bänksiffror :Bugar

En får tacka för de glada tillropen! :) Man blir aldrig fullärd men man lär sig mycket på vägen och det är ju kul att bygga även om man ibland kan bli frusterad. Det är då man tar fram tålamodet :huvet
Jo den går "rätt" bra kan man säga :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lurar lite på vad som ska förbättras till nästa år och har bestämt mig för att massor med mer effekt inte är det jag behöver då gångerna jag håller full gas fortfarande är lätträknade men lite småpyssel är alltid kul.. :)

Tänkte dela på bottendelen och se hur ramlager och vevstakslager mår, motorn har ju ändå gått snart 8000 mil och 600 med turbo. Eventuellt om jag dyker på lite vevstakar och kolvar så tänkte jag byta dom men det är ju inte gratis..

Ska fixa en topp med färre mil där ventilerna inte är uppslagna.

Kinadump-kopior är förövrigt svindåliga och den här har gjort sitt efter 550 mil. Läcker på alla möjliga ställen och kolven i är sliten så den är gropig. Har nu en Kayser-dump i plast från en Audi TT som tydligen ska ha den hårdaste fjädern av de små i plast.

DSC_0764.JPG

Sög in skumfiltret i turbon förut men som tur var så har jag en tratt så det är långt till impellern så nu har jag köpt ett KN istället, nackdelen är att om man kör sportigt så blir de skrapat men det är ju mest tufft! :yoparty

DSC_0719~2.jpg

Även hunnit med lite touring i Bergslagen så det var på med tankväskan och åka, rullat ca 600 mil nu sen jag byggde klart det hela så det verkar ju hålla fint :tummenupp

DSC_0675.JPG
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
mcx har snedskurna som får plats bakom kåpan på Hayabusa. Det fick jag med till mitt std-kit

Men det kanske inte är nånting nytt?
 

Bifogat

  • Filter.gif
    Filter.gif
    151.5 KB · Visningar: 146
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
De snedkapar ett vanligt filter och limmar på en täckplåt, kan man fixa lätt hemma i garaget :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ähh det är inte ens igenom gummit på änden än! Kör inte med skrap så ofta så det får nog vara :)
hoppas du inte tycker jag kapar din tråd, (gäller ju turbo iaf) men frågar dig som är insatt.
Jag har ju som jag nämnde inte bänkat min efter den nygjorda kitningen utan bara varit ute och provkört relativt försiktigt :smasha
Hade helst velat ha mcx display med bredbandslamba för att få någon susning om avgasvärden etc.
Men kan inte hosta upp 6 lök just nu eller åka upp till Piteå.

Närmsta dynobänk har jag i Avesta, men dem har troligen ingen kunskap eller programvara gällande
turbo, men tänkte ev om man skulle åka dit för att få endast en effektmätning och avgasvärden iaf.
Vad tror/tycker du?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top