Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Håller på att bygga turbo på min gamle Honda och tänkte att det kan vara trevligt att dela med sig, dels för att visa vad jag gör (och misslyckas med). Sen för eventuella tips från många mycket kunniga här då jag är lite ny på området och kanske går över ån för att hämta vatten ibland.. (det är ju onödigt)

Objektet i fråga
1049144_10151446539451856_659038672_o.jpg

Har införskaffat en hel del saker redan och börjat tillverka delar men givetvis så återstår en del frågor men det löser sig på vägen hoppas jag.

Har gjort en liten preliminär lista över vad jag behöver köpa/tillverka och klura ut enligt följande:

Namnlös.jpg

Har tillgång till svarv, fräs och vattenskärare i skolan och har börjat lite smått med grenröret. Har svarvat stosar och vattenskurit flänsar samt köpt böjar och rör. Kollade först på Helmuts variant med 2 rör in i flänsen och en mergning av rören en bit ovanför flänsen men hade tänkt försöka sätta turbon utan returpump så det blir varianten med 4 rör in i flänsen istället. Krångligare men det ska nog gå det också.

IMAG2331.jpg IMAG2335.jpg

Har istället för en lång fläns till alla stosar satt lösa, jag vet att vissa inte förespråkar detta men planen är att skruva fast allt i en 15mm jiggplatta som sen fästs i en 20mm bottenplatta. På detta vis så hålls stosarna lika hårt på plats när man bränner ihop grenröret.

Värsta sugpassningen i toppen, första framsteget!

IMAG2351.jpg

Typ såhär (fast här är inte alla delar med till jiggen mer än 15mm plattan) Bör även poängtera att detta inte är den slutgiltiga versionen utan mer experimenterande med att cada fram ett grenrör.

grenrör2.jpg

Planen nu är att hitta rätt plats för turbon, kapa till bitar av lite plattjärn för att montera den i det läget. Därefter kapa till rörbitar så att man har ett av rören från en av stosarna till kollektorflänsen klara och sen punkta fast dem. Därefter demontera de från hojen och sätta upp i min jigg så att jag vet var flänsen ska sitta exakt och slipper måtta fel efteråt.

Vad gäller sprutet så har jag vridit och vänt på de olika alternativ jag hittat här på forumet och tyckte att varianten med piggyback-sprut verkar onödig och jag hade tänkt köra min pc3 med en multifunctionhub och en extra mapsensor. Många verkar bygga på detta sätt vid moderata effektuttag <300 hp med bra resultat.

Fuelrailen på en BB är ju tacknämligt återcirkulerande redan från början så i med en värre tankpump och dra slang till ny linjär regulator är planen. Spridare har jag listat ut passar direkt i fuelrail och topp från Honda S2000 och där finns det många fina eftermarknadsalternativ.

Plenumet har jag inte riktigt kommit till än mer än på en höft men har läst mig till att antingen mcx eller Peter Andersson har lämplig profil till att bygga plenum?

Intercoolern är tanken efter att ha pratat med marklund att man skickar en ritning så får han smälla dit gavlar och anslutingar men det är en bit kvar hit. Eller så gör jag det själv om det känns bra efter lite mer svetsande, köpt en ac/dc tig ganska nyligen.
Sen tillkommer lite saker som kompsänkning, timing av kammar osv men det tar vi lite senare.


Vad tror ni, bra start eller ska jag revidera allt? :yoparty

/med hopp om synpunkter och tips
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag gjorde liknande fast inte :confused:
Monterade aggregatet så högt upp jag kunde med original kylarplacering ( vilket jag ångrade senare ) och byggde sen del för del på alla 4 rör samtidigt nerifrån turboflänsen för att kunna slipa genombrännan efter mig .
Sista steget blev sedan att punkta fast 4 småbitar mot stosarna i toppen och i det nästan färdiga grenröret .
Allt demonterades sen och de 4 stosarna skruvades liknande din lösning i ett för ändamålet fräst tjockt plattjärn med rätt c-c mellan hålen och kanske 5mm djupa försänkningar .
Det slog sig väldigt lite vid färdigsvetsning och passade sen som tänkt i toppen .

M
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag satt alla 4 på rad och sedan så raka rör som möjligt, enklare bygge och förlorar inte effekt, 300 + hästar med 18 T agg. Gjorde en jigg som jag skruvade fast den flänsen som ska sitta mot toppen och det blev rakt. Ska bygga nytt rör med samma princip men större agg så då får vi se vad det ger. Nackdelen är att man måste använda extra pump för att dränera turbon men det funkar bra det med.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Sp20: Aha ok, det är ju ett sätt också. Men genombrännan, vad för material byggde du i för i rostfritt med rotgas kan man ju få till en rätt fin baksida utan att behöva stå och slipa sen? Hur menade du med att du fick ångra placeringen, blev det för nära kylaren och sen svårt att få rum med en IC?

Tänkte ju hålla den här tråden lite igång så idag måttade jag var turbon ska sitta och har byggt en enkel hållare för att kunna hålla den på plats då jag bygger ett av rören från topp till turbofläns. Detta för att ha rätt mått sen när jag ska bygga jiggen runt det på bänken.

IMAG2362.jpgIMAG2365.jpg

Detta var tänkt att lägga upp igår men forumet kraschade visst lite.. Har nu snidat klart hållaren och måttat så som jag tror blir bra. Har även måttat för kylaren men nu bortplockad så man ser vad man gör när man måttar rörbitar.. Frigång till oljefiltret är ca 10 mm och utloppet från turbon sitter ca 25mm ovanför oljenivån i tråget. Ser placeringen rimlig ut ni som har byggt på BB?

IMAG2379.jpg
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Kolla med oljefiltret så att du får bort det utan att plocka bort turbon, det går för så har jag gjort.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Visst det blir ganska fint med rotgas men för sakens skull är grenröret slipat i alla skarvar invändigt för bästa flöde , ingen aning om det spelar nån roll .
Eftersom jag gick på rekommendationen "så högt som möjligt " sitter agget också så idag med ett oljefilter som går att byta med 1 mm:s marginal .
Vad jag fick göra för att inte den modifierade framskärmen ska ta i IC:n vid maxbroms var att bygga om framgaffeln för mindre slag .
Om jag bygger igen kommer jag att sätta agget lägre så att jag kan vinkla in kylaren lite och få plats med IC:n på riktigt , naturligtvis med pump och tank till returen .

M
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ser ut som jag ska flytta mitt aggregat lite mer uppåt, får bli några fler muttrar mellan l-profilen och turbon och sen vinkla om pyttelite och flytta in lite till så ska det nog räcka. Tack för bilderna, de är mycket användbara :)

Jag är fortfarande av uppfattningen att jag hellre kortar slaget i gaffeln än att montera en returpump, det är ju en simpel gaffelkonstruktion på en bb så bör inte bli så svårt att lösa det.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Det är enklare med returpump faktiskt. det som är knepigt är att centrera hålet i kåpan för pumpen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hmm ok, antar att indexeringspluggen inte sitter centrerad över veven då alltså. Låter som man får svarva någon adapterdel och skruva i. Mcx har en returpump som man får modifiera lite, finns det några andra alternativ eller får man bygga något helt eget då?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Så här gjorde jag. Köpte en MKR pump. Svarvade en skruv spetsig och drog i den i vevaxeln. Satte på kåpan och knackade till med en klubba. satte upp kåpan i fräsen och fräste upp hålet i kåpan och sen var det klart, enkelt va. :D
Mvh
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Var hittar jag en sådan pump, letar och letar men hittar inget? Hittar bara en jäkla massa eldrivna returpumpar men de verkar lite otympliga på en hoj.. Dessutom kan man inte ha returen direkt in i kåpan då vilket också är opraktiskt.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lyckades komma i kontakt med han precis innan du skrev det, men tack ändå! Jag har nog ändå skrotat planerna på returpump. När jag måttar med kylare och tjockleken av en intercooler så tycks hjulet gå fritt men det kan ju förstås vara jag som mäter som en flöjt.. :tummenupp Det gick ju faktiskt att flytta kylaren uppåt förbi de kombinerade fästena som även oljekylaren satt i och den kommer ju inte att sitta på samma ställe. Så väljer man en IC som inte täcker hela kylaren får man rätt hygglig frigång ändå.

Kände mig iallafall lite produktiv igår.. Har lyckats såga till alla delarna till en av böjarna så jag kan snickra ihop jiggen snart, behöver bara några till tjocka stålbitar till gavlarna på den. Givetvis ska ju alla notchar tas upp där rören möts sen. När jiggen är byggd kommer den punktade böjen att kapas loss igen och sen kommer jag bygga följande 3 rör på samma sätt och sen såga ur alla notchar för kollektorn.


33etr4l.jpg


Den blivande jiggen, ska dit en bottenplatta som skruvas mot den tjocka biten och sen gavlar och en platta som håller i turboflänsen.
14j0vgj.jpg


Har en annan fråga, finns ju rätt många malpassi-regulatorer på Ebay och jag tänkte att det kunde vara praktiskt att köpa en med inbyggd mätare. Gör jag bort mig om jag köper en linjär 1:1 justerbar för insprutning och turbobruk. Känns som att det skall vara rätt men jag blir lite osäker pga det stora utbudet. Typ den här: http://www.ebay.com/itm/Malpassi-Ad...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f21f1f59e
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänk på att ifall du har oljereturen längst ned/fram på tråget utan returpump, som Marklundkitten har, så kommer oljan att få lite motstånd att rinna ned i tråget när du bromsar in.
Har du returpump så försvinner problemet eller ännu enklare montera oljereturen på sidan av tråget. Då har du ju inte en massa olja som trycks emot returen när du bromsar/gasar.
 

pulver73

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Ort
dalarna
Hoj
Blackbird Turbo
Har åkt 500mil med mitt turbokit utan returpump på oljan. Har då inte märkt att nått skulle vara knas. Har Marklund insug och intercooler. Tomme Powers smidda grenrör med en Mitsubishi t-16. Hojen har förgasare. Vad har du för diameter på rören du ska bygga grenröret av?
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag provar utan och visar det sig funka sådär så får jag installera en pump. Rören är 1,5" enligt rekommendation. Kommer ju köra under 300 häst så det bör räcka med god marginal till en 16T.

Hur kommer det sig att så många har Marklund-grejer men när man ringer så är det stört omöjligt att få tag i? Var det förr han tillverkade insug till Blackbird?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Köpte min IC i delar från Marklund helt förberedd för svetsning med utbredda gavlar .
Profil till plenum har han på löpmeter för dig att snida till .

Kommer fö att modifiera mitt plenum ganska mycket i vinter .

M
 

pulver73

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Ort
dalarna
Hoj
Blackbird Turbo
Fick mina grejer gjorda förra våren, inga problem. Dock är det så att mc grejor är inte prio ett längre för Marklund. Han gör det när det finns luckor. Har för mig att jag betalade 2500kr för intercoolern och 3500kr för plenumet. Finns ingen anledning att fippla själv då anser jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top