Ny Demokrati - replugged

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En tanke som slog mig i den pågående partipolitikdebatten gällde Ny Demokrati. Till riksdagsvalet 1991 fick partiet tillräckligt många röster för att ta sig in i riksdagen.

De hade en invandringspolitik som inte allt för långt skiljer sig från den som SD nu för inom de frågorna. De hade även, precis som SD ett övrigt partiprogram, de var inget enfrågeparti.

Dock, så styvmoderligt behandlade som SD blir i svensk media blev aldrig NyD.
Varför inte? Vad har ändrat sig?
Medias syn på invandring?
Partiernas olika historia? NyD var nystartat av en greve och en sommarlandsdirektör medan SD är grundat av personer från bland annat BSS och NRP.

Eller, minns jag helt galet? Fick NyD samma behandling i media som SD får av fler än Bengt Westerberg?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Min teori är att medieklimatet har ändrat sig.

Förr belös media fenomen och lät läsaren skapa sig uppfattningen, numera är det mer färdigpakererat. Numera bombarderas även människor med åsikter via sociala medier, tidigare var det mer människa-människa.

Att tiga eller håna har aldrig fungerat särskilt väl, det har väl sd om några bevisat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Min teori är att medieklimatet har ändrat sig.

Förr belös media fenomen och lät läsaren skapa sig uppfattningen, numera är det mer färdigpakererat. Numera bombarderas även människor med åsikter via sociala medier, tidigare var det mer människa-människa.

Att tiga eller håna har aldrig fungerat särskilt väl, det har väl sd om några bevisat.

Tror du att media hade behandlat NyD på samma sätt som de behandlar SD om de hade bildats idag?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tror du att media hade behandlat NyD på samma sätt som de behandlar SD om de hade bildats idag?
Ja absolut, alla tankegångar som inte passar in i "normen" kommer att hanteras liknande.

Den tiden åsikter bemöttes med förundran och frågor är förbi, nu är det bestörtning och ilska som råder.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har för mig att ND fick ungefär samma behandling, men Ian och Bert vågade driva med både media och andra partier.
Svensk politik tjänade oerhört mycket på NDs cirkus.
Det blev ett mycket öppnare medieklimat jämfört med tidigare, när journalister och politiker höll varandra om ryggen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Dagen är fulländad. Njuter att höra en flöjt som Bert Karlsson gråta ut i media :lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top